![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Net zoals er ongetwijfeld getuigenissen zijn over goede liturgische celebratie, zo zijn en waren er ook meer dan genoeg voorbeelden van slordige en afgehaspelde liturgische vormen in de voorconciliaire periode. In de debatten over de liturgie kwam dat trouwens meer dan eens aan de orde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben er zelf van overtuigd dat de gemiddelde Tridentijnse ritus nu beter wordt gecelebreerd dan toen, maar dat betekent niet dat er daar dan gestopt moet worden. De laagmismentaliteit viert nog steeds hoogtij. Liturgie is meer dan een boekje volgen. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 23 december 2013 om 00:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- Wat is dan nu eigenlijk "een mooi liturgie"? Welke criteria hanteert u daarbij? - Wat is daarbij beter in het buitenland dan in Vlaanderen als het om de Tridentijnse liturgie gaat? Concreet? - Wat bedoelt u met "laagmismentaliteit"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Banneling
|
![]() Een gebedje voor het eten, of zelfs gewoon een moment stilte, daar heb ik niets op tegen, nee. Vooral niet op een katholieke school die probeert kinderen nog wat respect bij te brengen. Ook al doe ik dat zelf al lang niet meer, dat bidden. Ik zie niet wat de link is met het zegenen van dieren? Dat ik het ene goedkeur wil niet per sé zeggen dat ik het andere goedkeur. Of probeert u gewoon te generaliseren en mij over dezelfde kam te smeren als mensen gelijk Jan vanden Berghe? Ik ben zo atheistisch als hij gelovig is.
Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 23 december 2013 om 00:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en toch zijn er gelovige die andere (gelovige) knallen !! Ik vinden dat bidden totaal niks met respekt te maken heeft !! Bidden , zegenen , enz .... niet mijn theekopje !! Ikzelf sta er zelfs verafschuwend tegenover !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kijk, jij geeft nu al lange tijd de indruk een heel legalistisch persoon te zijn. Je volledig afkeer van romantiek komt daar nog eens bij. Ik kan me dan voorstellen dat jouw idee van schoonheid in de liturgie louter afhangt van het boekje volgen en een checklistje van criteria afgaan. Nu, ik denk zo niet, ik zie spiritualiteit allemaal veel intuïtiever. Citaat:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Los van de discussie over de Tridentijnse mis: "Meent u dan dat de modernisten wel een 'ars celebrandi' hebben? Hebt u daarvan voorbeelden in gedachten?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De vuile verafschuwing:
Het eten wordt koud Het theatrale komediale Propere uitleg: Wij moesten vroeger overal bidden , restaurant , thuis , in de auto , picknick , feestjes , gewoon blijven eten bij vrienden of familie , enz .... Ik geloof niet !! Ik geloof er niet in !!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) Laatst gewijzigd door cookie monster : 23 december 2013 om 00:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou de celebratie van de mis overeenkomstig 62 een "pseudotraditie" inhouden? Niemand beweert toch dat deze rubrieken al van in Jezus' tijd aan de orde waren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hiermee hebben we het nog steeds niet over "uw" criteria om liturgische schoonheid te evalueren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Europees Commissaris
|
![]() Oh, maar heb je zelf niet gezegd: "Bij de meeste modernisten is dat inderdaad het geval." Mag ik aannemen dat je daarmee toch wel een hele meerderheid van de priesters bedoelt.
Dus, naar het waarom is het nog raden, hoewel je mij al grotendeels gelijk had gegeven, op de door jouw opgeworpen uitzonderingen na. Wel, jij hebt dat onderscheid gemaakt. En ik hou me bij mijn eerdere stelling, dus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of denkt u toch anders? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Europees Commissaris
|
![]() Zei ik dan het tegengestelde?
Zie je, als je pseudokatholieke stopwoordjes als "modernist" vermijdt, kom je aan mijn oorspronkelijke punt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
En dan kun je opwerpen dat je wél gelovig bent, maar dan heb je uiteraard óók nog niet de waarom behandeld. Jouw drogredenen zijn echt veel te doorzichtig. Op de schoolkindjes zal dat wel pakken... |
||
![]() |
![]() |