Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2010, 16:32   #101
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Euhm neen. Een Koerd is een Koerd en geen Turk of Bergturk of wat dan ook en dient niet in een land te wonen dat zijn strijd geweldadig onderdrukt.
Waarom word je niet gewoon lid van de BUB, helemaal jouw partij als je het mij vraagt; volkeren hun eigen staat weigeren.
Als België splitst en de Brusselaars onafhankelijk willen worden van Vlaanderen, staat u het de Brusselaars dan toe?
Oud 30 augustus 2011, 15:24   #102
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Victorie! Victorie!
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 16:44   #103
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Oud 30 augustus 2011, 17:03   #104
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Vorige week nog afstammelingen van katholieke Libanezen getroffen wiens voorouders naar Bolivia gekomen zijn op vlucht van de Ottomanen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2011, 17:06   #105
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Vorige week nog afstammelingen van katholieke Libanezen getroffen wiens voorouders naar Bolivia gekomen zijn op vlucht van de Ottomanen.
Het Ottomaanse Rijk was geen pretje, maar die overwinningsdag refereert naar de post-Ottomaanse periode (het was toen overigens ook geen pretje).
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2012, 14:42   #106
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Oud 22 augustus 2013, 20:53   #107
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Dit jaar is er niet zo veel reden tot vreugde. De waarde van TRY daalt snel. In vier weken weer 5% omlaag.

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 20:31   #108
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Vandaag, 30 augustus, wordt een cruciaal moment in de onafhankelijkheidstrijd van de Turken herdacht. Het invasieleger van de Grieken werd op 30 augustus 1922 in Afyon een beslissende slag toegediend. Negen dagen later was de Griekse militaire aanwezigheid in Anatolië slechts een vage herinnering. Het verzekerde tevens het voortbestaan van de Turkse identiteit ten koste van het Megali Idea, de Griekse droom van een Groot-Griekenland.

Een belangrijke dag voor de Turken dus. Ik ben dan ook trots van afkomst Turk te zijn. Fier op de rol die de Turken gespeeld hebben van pakweg het begin tot het einde van het vorige millenium. Iedere keer wanneer de eerste tonen van de Turkse hymne weerklinken, krijg ik kippevel. Ik erken echter ook het onrecht aangedaan door de Turken. Helaas is er geen enkel volk dat zich niet aan onrecht bezondigd heeft.
Fierheid en trots zijn evenwel slechts gevoelens zoals haat en nijd. Ik waak er dan ook over om mij niet te laten leiden door sentiment. De realiteit is dat ik in België of zeg maar Vlaanderen ben geboren en getogen. Mijn empatisch vermogen laat mij zelfs toe met tijden een Vlaming of Belg te zijn, trots te zijn op sommige vlaamse en/of belgische verwezenlijkingen. Ik kan ontzettend genieten van de vlaamse(of nederlandse) literatuur en andere culturele creaties maar ook van de turkse en zelfs de engelse letterkunde. Waarom? Omdat liefde, verdriet, hoop,geluk en haat in ieder mens aanwezig is ongeacht hun taal of woonplaats op deze aardbol.
Loyaliteit t.o.v. Turkije of Vlaanderen als natie wens ik niet te hebben. De enigen die op mijn loyaliteit kunnen rekenen zijn mezelf en mijn naasten,de mensen die ik tot mijn familie of vriendenkring reken of mensen die hulp nodig hebben. Godsdienst(bengelt voor mij ergens helemaal onderaan mijn lijst) zal nooit een barrière zijn voor mij om iemand als mens te aanschouwen.
Maar al het voorgaande vervalt in het niet wanneer je jezelf in de eerste plaats als inwoner van de Aarde beschouwt, een wereldburger dus. Al de rest is nonsens.

Happy Victory Day!

Zafer bayraminiz kutlu olsun!
Eigenlijk herdenk je de genocide en etnische zuivering van Grieken en ArmeniËrs, die een groot deel van wat vandaag turkije genoemd werd bewoonden. Daarnaast herdenk je dat Turken zowat 80%¨van hun cultuur van deze en andere volkeren overgenomen hebben. Echte Turken ken ik maar al te goed, Kyrgyzstan ben ik uiteraard al veel geweest, en die hebben weinig tot niets te zien met het oost-mediterraanse half-Europese half- Midden Oosten volk dat zichzelf Turken noemen, omdat ze toevallig een turkse taal spreken.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2013, 20:36   #109
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Heel interessant in dit opzicht is het Pontische gebied (Zwarte Zee gebied), waar talloze Grieken verdreven werden of vermoord. De lokale Turken dansen echter op exact dezelfde muziek als de verdreven Grieken die nog dansen op die muziek in Rusland of Griekenland. Zou het kunnen, zou het eventueel kunnen, dat die lokale Turken nazaten zijn van Grieken die zich bekeerden en overtschakelden op het turks? Ze zien er alleszins exact hetzelfde uit, en cultureel merkt een buitenstaander ook geen enkel verschil. Als zoiets kan in Brussel op een generatie, zou je toch wel denken dat zoiets kan in het Zwarte Zee gebied op verschillende generaties, nee?

http://www.youtube.com/watch?v=H40Pjaq3hPM
http://www.youtube.com/watch?v=0c8N4eX0SCA

Laatst gewijzigd door tomm : 24 augustus 2013 om 20:41.
Oud 24 augustus 2013, 20:55   #110
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Eigenlijk herdenk je de genocide en etnische zuivering van Grieken en ArmeniËrs, die een groot deel van wat vandaag turkije genoemd werd bewoonden. Daarnaast herdenk je dat Turken zowat 80%¨van hun cultuur van deze en andere volkeren overgenomen hebben. Echte Turken ken ik maar al te goed, Kyrgyzstan ben ik uiteraard al veel geweest, en die hebben weinig tot niets te zien met het oost-mediterraanse half-Europese half- Midden Oosten volk dat zichzelf Turken noemen, omdat ze toevallig een turkse taal spreken.
Behalve het gebrabbel over genocide en etnische zuivering ben ik het volledig eens met deze post.
Oud 24 augustus 2013, 20:56   #111
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heel interessant in dit opzicht is het Pontische gebied (Zwarte Zee gebied), waar talloze Grieken verdreven werden of vermoord.
Zzzzzzzzzzz...

Citaat:
De lokale Turken dansen echter op exact dezelfde muziek als de verdreven Grieken die nog dansen op die muziek in Rusland of Griekenland. Zou het kunnen, zou het eventueel kunnen, dat die lokale Turken nazaten zijn van Grieken die zich bekeerden en overtschakelden op het turks? Ze zien er alleszins exact hetzelfde uit, en cultureel merkt een buitenstaander ook geen enkel verschil. Als zoiets kan in Brussel op een generatie, zou je toch wel denken dat zoiets kan in het Zwarte Zee gebied op verschillende generaties, nee?

Het zou kunnen, tomm. Meer nog, ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid van de inwoners van Turkije locals zijn uit de Balkan en Klein-Azië.
Oud 24 augustus 2013, 21:18   #112
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Ik heb enkele weken geleden Armenië en Nagorno Karabakh bezocht. Wat opvalt, behalve dat het een extreem interessant land is met extreem eerlijke en gastvrije mensen, dat ze niet echt een haat hebben tegen Turken, of zelfs Azeri. Het was het noodlot, zeggen ze, de omstandigheden maakten ons vijanden. Sommige ArmeniËrs gaan in Turkije gaan werken, gezien de slechte economische toestand in Armenië niet abnormaal, ze zeggen "het zijn eigenlijk mensen zoals wij, behalve dat ze meer westers zijn" (en daarmee bedoelen ze dat ze net als westerlingen profijt boven eer en gastvrijheid stellen, wat voor een ex-sovjet burger ongehoord is).
Oud 24 augustus 2013, 23:18   #113
Yarisken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Heel interessant in dit opzicht is het Pontische gebied (Zwarte Zee gebied), waar talloze Grieken verdreven werden of vermoord. De lokale Turken dansen echter op exact dezelfde muziek als de verdreven Grieken die nog dansen op die muziek in Rusland of Griekenland. Zou het kunnen, zou het eventueel kunnen, dat die lokale Turken nazaten zijn van Grieken die zich bekeerden en overtschakelden op het turks? Ze zien er alleszins exact hetzelfde uit, en cultureel merkt een buitenstaander ook geen enkel verschil. Als zoiets kan in Brussel op een generatie, zou je toch wel denken dat zoiets kan in het Zwarte Zee gebied op verschillende generaties, nee?

Het zijn ook grieken maar ze werden gespaard en niet vermoord of uitgewezen omdat ze zich al tot de islam hadden bekeerd. In de bergen rond "pontus" wordt nog altijd een grieks dialect gesproken.

Het is zoals je zegt, de "echte" turken zijn misschien 10% van de huidige bevolking van Anatolie. Ze hebben een zware assimilatie doorgevoerd maar met de koerden is dit toch niet helemaal gelukt . Ook zijn er nog heel veel alevieten wat in de statistieken terecht komt als een vorm van islam maar dat is het helemaal niet . Turkije is helemaal niet zo homogeen als ze ons willen laten geloven.

Turkije is op dit moment een heel smerig spel aan het spelen door al nusra te steunen tegen de Syrische koerden. Dit wekt enorm veel haat op bij de koerdische gemeenschappen in Syrie, Iran, Irak en Turkije.
Da's weer goed voor een decennia van aanslagen en oorlog in de grensgebieden.
Yarisken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2013, 00:07   #114
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Behalve het gebrabbel over genocide en etnische zuivering ben ik het volledig eens met deze post.
nochtans is dat genocide en etnische zuiveringsaspect erkennen vrij cruciaal om tot verzoening te komen in de regio, tussen volkeren die uiteindelijk erg veel met elkaar gemeen hebben.

Volgens mij zouden Grieken zelfs kunnen helpen om Turken algemeen aanvaard te laten maken als Europees volk, dat ze (gedeeltelijk) toch zijn.
Oud 25 augustus 2013, 00:11   #115
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zzzzzzzzzzz...
vervelend voor jullie, maar toch een onaangenaam moment in de geschiedenis die je zult moeten erkennen om serieus genomen te worden.

Citaat:
Het zou kunnen, tomm. Meer nog, ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid van de inwoners van Turkije locals zijn uit de Balkan en Klein-Azië.
dat is uiteraard zo, je weet al genoeg als je een dag in Istanbul rondloopt. Hoeveel mensen spraken mij niet in het Turks aan en vroegen een of ander adres? De voormalige Sovjet-Unie en Turkije delen heel wat "genen", en ook cultuur, meer dan ze zelf graag willen toegeven. En de gelijkenissen et Balkan landen en dan vooral Griekenland zijn nog veel groter.

Laatst gewijzigd door tomm : 25 augustus 2013 om 00:12.
Oud 25 augustus 2013, 00:18   #116
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Yarisken

Citaat:
Het zijn ook grieken maar ze werden gespaard en niet vermoord of uitgewezen omdat ze zich al tot de islam hadden bekeerd. In de bergen rond "pontus" wordt nog altijd een grieks dialect gesproken.
idd
Nu worden ze beschouwd als Turken maar ooit waren het Grieken, dat geldt voor een niet onaanzienlijk deel van de Turkse bevolking trouwens.

Citaat:
Het is zoals je zegt, de "echte" turken zijn misschien 10% van de huidige bevolking van Anatolie. Ze hebben een zware assimilatie doorgevoerd maar met de koerden is dit toch niet helemaal gelukt . Ook zijn er nog heel veel alevieten wat in de statistieken terecht komt als een vorm van islam maar dat is het helemaal niet . Turkije is helemaal niet zo homogeen als ze ons willen laten geloven.
klopt, het Turkse nationalisme is uiteindelijk vrij artificieel, omdat iedereen weet dat Turken niet de echte Turken zijn uit Siberië en Centraal-AziË. (die op hun beurt de laatste eeuwen zwaar gerussificeerd werden)

Citaat:
Turkije is op dit moment een heel smerig spel aan het spelen door al nusra te steunen tegen de Syrische koerden. Dit wekt enorm veel haat op bij de koerdische gemeenschappen in Syrie, Iran, Irak en Turkije.
Da's weer goed voor een decennia van aanslagen en oorlog in de grensgebieden.[
Klopt, behave verdeeldheid tussen Turken en Koerden zorgt het ook voor verdeeldheid tussen Russen en Turken. Ik denk dat veel Turken het niet met Erdogan eens zijn. Hij is een nieuwe dictator geworden, volgende verkiezingen ben ik eens benieuwd...
Oud 25 augustus 2013, 13:06   #117
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Telkens als ik lees in welke omstandigheden, ons grootouders strijd hebben gevoerd. Op hun blote voeten hebben ze gevochten tegen de vijanden, met stenen in hun handen hebben ze strijd gevoerd, soldaten hadden geen helmen op hun kop, er was zelfs hongersnood. Toch hebben ze dapper strijd gevoerd tegen de imperialisten. De imperialisten kwamen met zen allen Turkse (toen Osmaanse) grondgebied inpalmen. Ze waren er in geslaagd. Britten, Fransen, Italianen, Grieken en Russen (die Russen, die de Armeniërs hebben bedrogen om in opstand te komen) hadden alle aanspraak op Turkse bodem
.

Citaat:
De toenmalige Sultan liet zich overgeven (verdrag van Sèvres geaccepteerd), in ruil dat ze hem niet aanraakten. Toen kwam Mustafa Kemal Atatürk aan de macht met zijn volgelingen. Ze gingen eerst steun zoeken bij het volk. Hij heeft toespraken gehouden in Samsun, Sivas, .. Hij wist heel goed dat hij eerst het volk moest overtuigen. Na zijn toespraken, heeft de bevolking ook zijn rug de sultan toegekeerd. Honderdduizenden vrijwilligers (Turken,Koerden,Lazen en in mindere mate de Arabieren,...) joinden de troepen van Atatürk, nl de Kuvayi Milliye beweging was opgericht en vijanden werden één per één verslagen.
Attaturk had gelijk de Turken de behoeden voor kolonisatie, maar de fout die hij beging was gebieden waar Turken niet in de meerderheid waren in te lijven, en de etnische zuivering die in die gebieden al door de Ottomaanse overheid was begonnen verder te zetten. Smyrna was grotendeels Grieks, net als het Zwarte Zee gebied, en een groot deel van Noord-Oost Turkije was Armeens. Ofwel had hij die gebieden ingelijfd, en van Turkije een multinationale staat gemaakt, ofwel voor een kleiner maar wel echt Turks Turkije kunnen gaan. Wat de ArmeniËrs en Grieken aangedaan werd was gewoon onrechtvaardig, en te vergelijken met wat de Israeli de Palestijnen aangedaan hebben. Niet alleen werden deze mensen verdreven, ook werden duizenden kerken verwoest. Nog recent zelfs, in de jaren 90, werden middeleeuwse Armeense kerken door Turken gevandaliseerd. Op die manier ging ook veel intellect verloren voor Turkije, want veel verdreven ArmeniËrs en Grieken maakten carrière in het Westen, de Sovjet-Unie of Griekenland.
Als multinationale staat, met een grote christelijke minderheid, zou de Turkse aansluiting bij het Westen beter verlopen zijn.
Turkije kon zich dan omvormen tot een soort Sovjet-Unie, met Armeense, Griekse, Turkse, Koerdische en Arabische autonome republieken binnen de confederale republiek Turkije. Wie weet zouden andere volkeren met een sterke binding met Turkije, zoals Macedonië en Albanië, zich daar dan vrijwillig bij hebben aangesloten.

Citaat:
Hoe ziet het land van Atatürk nu eruit?

Een land dat aan de Joodse lobby in Amerika jaarlijks miljoenen weggeeft om de wet op Armeense genocide niet te laten erkennen. Als ze dat geld, nu aan de Armeniërs zouden geven, om de goede wil te tonen of (indien het zo is) als schuldbekentenis, dan hoefden ze nu geen cent weg te geven aan de Joden in Amerika, die op smerige wijze misbruik maken van de situatie. Beschudlig me nu aub niet van racisme!!!!

De reden waarom ze Koerdische burgers het leven zuur maken, begrijp ik nog steeds niet. De Koerden hebben met ons gevochten tegen de vijand.

Wat de onderhandelingen met de EU betreft. Ik ben principieel voor de toetreding. Maar niet met de mentaliteit gelijk ze nu hebben. Ze gaan ons 'rijk maken','we gaan de wereld verkennen dankzij de EU','Ze gaan ons helpen met doorvoeren van hervormingen'. Kunnen we echt niet zonder de Magic Stick? Zijn wij de Turken, die nooit in de geschiedenis verdrukt zijn geweest? Moeten wij fier zijn op ons voorouders? Ik zeg dan, wij hebben geen karakter! Ik pleeg liever zelfmoord dan afhankelijk te zijn van een ander.

Hoe nederig de Turkse diplomaten zijn tegenover hun Europese collegas. Hoe Atatürk en zijn vrienden zich gedroegen bij Lausanne Congres, moeten we heel goed bekijken. Toen waren ze straatarm. Maar ze hielden hun hoofd recht en eisten waar ze recht op hadden. Toen verwachtten ze geen steun van een andere!!!
Vergelijk Turkije met de Sovjet-Unie: in 1918 stonden beide economisch ongeveer op hetzelfde niveau.(Turkije iets beter). De Sovjet-Unie moderniseerde en industrialiseerde in snel tempo vanaf de jaren 30, Turkije bleef doodarm tot zeker de jaren 80. Ook verliep de secularisatie veel sneller in alle uithoeken van de Sovjet-Unie, in turkije bleef de secularisatie beperkt tot de elite. In de dorpen in Oost-Turkije veranderde niets. Het zijn deze mensen die Erdogan aan de macht brachten. Het Turkse onderwijs was ook enkel goed in de grote steden, in de dorpen stelde het niet veel voor, zelfs nu nog kan 10% van de vrouwen niet lezen of schrijven. In de Sovjet-Unie kon iedereen lezen en schrijven vanaf eind jaren 30, tot in de verste uithoeken zoals Kyrgyzstan, waar voor 1918 niemand kon lezen of schrijven. De modernisatie van Attaturk beperkte zich tot de grote steden in West-Turkije en de betere klassen.

Citaat:
Iedereen die tegen de Turkse staat strijdt, is mijn vriend. Of het nu een Turk, een Armeniër, een Koerd, een Griek is maakt mij eigenlijk niet (meer) uit.
Wat denk je van Devrimci sol?
Oud 29 augustus 2013, 21:53   #118
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Geen duizend Erdogan's houden dit tegen.

Oud 30 augustus 2013, 10:32   #119
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat is uiteraard zo, je weet al genoeg als je een dag in Istanbul rondloopt. Hoeveel mensen spraken mij niet in het Turks aan en vroegen een of ander adres? De voormalige Sovjet-Unie en Turkije delen heel wat "genen", en ook cultuur, meer dan ze zelf graag willen toegeven. En de gelijkenissen et Balkan landen en dan vooral Griekenland zijn nog veel groter.
Pure nieuwsgierigheid, u kunt dit ook per PM beantwoorden, als dit te persoonlijk is, maar bent u ethnisch Russisch?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 10:41   #120
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb enkele weken geleden Armenië en Nagorno Karabakh bezocht. Wat opvalt, behalve dat het een extreem interessant land is met extreem eerlijke en gastvrije mensen, dat ze niet echt een haat hebben tegen Turken, of zelfs Azeri. Het was het noodlot, zeggen ze, de omstandigheden maakten ons vijanden. Sommige ArmeniËrs gaan in Turkije gaan werken, gezien de slechte economische toestand in Armenië niet abnormaal, ze zeggen "het zijn eigenlijk mensen zoals wij, behalve dat ze meer westers zijn" (en daarmee bedoelen ze dat ze net als westerlingen profijt boven eer en gastvrijheid stellen, wat voor een ex-sovjet burger ongehoord is).
Is dat gemakkelijk te bezoeken? Een tijd geleden dreigde dat conflict terug te escaleren.. Klopt het dat daar zoveel Syrische Armeniërs zijn komen wonen (vluchtelingen die daar land krijgen van de Armeense staat)?
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be