Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2013, 23:38   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat is maar één mogelijke referentiekader.
Die dan nog genuanceerd moet worden: een deel van de Vlaams-nationalisten kunnen de Franstaligen in de Rand en in Brussel als "Vlaming" beschouwen, en hen een "Vlaamse identiteit aanmeten. Anderen zullen dat niet doen.
Dat probleem doet zich ook voor in andere gevallen: niet iedere Duitser kan in een Wolga-Duitser die naar Duitsland is geëmigreerd en alleen Russisch spreekt, een Duitser zien. Anderen wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 23:40   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En de andere zijn...??
In Griekenland wordt lidmaatschap van de orthodoxe Kerk door heel wat Grieken gezien als een element van de Griekse identiteit. Daar is men soms bereid een Griek wel als Griek te zien, ook al spreekt hij geen Grieks meer, als hij ten minste nog behoort tot de Grieks-orthodoxe Kerk.
Oud 13 december 2013, 23:51   #103
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Griekenland wordt lidmaatschap van de orthodoxe Kerk door heel wat Grieken gezien als een element van de Griekse identiteit. Daar is men soms bereid een Griek wel als Griek te zien, ook al spreekt hij geen Grieks meer, als hij ten minste nog behoort tot de Grieks-orthodoxe Kerk.
Ja maar...herlees eens...d�*t is dan toch ook een nationalistisch referentiekader. Dat is immers per definitie zo vermits we het hebben over nationale identiteit.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 december 2013 om 23:51.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2013, 23:56   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ja maar...herlees eens...d�*t is dan toch ook een nationalistisch referentiekader. Dat is immers per definitie zo vermits we het hebben over nationale identiteit.
Niet echt, daar het meestal gaat om Grieken die niet in Griekenland wonen en ook geen Griekse nationaliteit hebben. Ik denk dan aan de grote Griekse diaspora in de VS, waarvan een groot deel nauwelijks nog een woord Grieks kan. Toch beschouwen ze zich als Grieken en worden ze door de Grieken in Griekenland ook als dusdanig erkend.
Oud 14 december 2013, 09:11   #105
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
In Belgie is het behoren tot de RK Kerk ,ook behorend tot de identiteit .
Betekent dit dat alle mensen in RK landen dezelfde identiteit hebben?

Je kunt wel zeggen dat godsdienst een onderdeel van de identiteit is ,maar uiteindelijk niet bepalend is.

Laatst gewijzigd door cato : 14 december 2013 om 09:21.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2013, 09:20   #106
cato

Standaard

Citaat:
Niet echt, daar het meestal gaat om Grieken die niet in Griekenland wonen en ook geen Griekse nationaliteit hebben. Ik denk dan aan de grote Griekse diaspora in de VS, waarvan een groot deel nauwelijks nog een woord Grieks kan. Toch beschouwen ze zich als Grieken en worden ze door de Grieken in Griekenland ook als dusdanig erkend.
In Nederland en Belgie wonen er ook veel Turken en Marokkanen enz met een dubbele identiteit.
Immigranten nemen meestal nog vele jaren hun oorspronkelijke identiteit mee.

Nederlandse immigranten in Australie laten hun kinderen nog steeds Nederlands leren op school ,ook als ze zelf Australier zijn.

In de Rand om Brussel ,blijven de Francofonen en Walen, Frans spreken , ondanks dat ze in Vlaanderen wonen.
Dus de taal is wel degelijk zeer bepalend voor de identiteit ,zelfs meer dan de (deel)staatsgrens.
Oud 14 december 2013, 09:21   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
In Belgie is het behoren tot de RK Kerk ,ook behorend tot de identiteit .
Neen, dat is het niet. Al lang niet meer. Uw gedachten zijn ergens blijven hangen in de 19e eeuw.
Oud 14 december 2013, 09:22   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kunt wel zeggen dat godsdienst een onderdeel van de identiteit is ,maar uiteindelijk niet bepalend is.
Bij bepaalde volkeren wel. Kroaten en Serviërs spreken dezelfde taal, delen dezelfde cultuur, maar van oudsher wordt de lijn getrokken door de godsdienst: rooms-katholiek versus Servisch-orthodox.
Oud 14 december 2013, 09:25   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland en Belgie wonen er ook veel Turken en Marokkanen enz met een dubbele identiteit.
Immigranten nemen meestal nog vele jaren hun oorspronkelijke identiteit mee.
Natuurlijk, maar net zo goed delen ze wel de dubbele nationaliteit, maar niet de identiteit. Sommige mensen met Belgische nationaliteit voelen zich geen Belg en behoren ook niet tot de West-Europese cultuur.
Oud 14 december 2013, 09:27   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederlandse immigranten in Australie laten hun kinderen nog steeds Nederlands leren op school ,ook als ze zelf Australier zijn.
Bij mijn weten er maar één Australische school waar Nederlands op het curriculum staat.
Oud 14 december 2013, 09:29   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de Rand om Brussel ,blijven de Francofonen en Walen, Frans spreken , ondanks dat ze in Vlaanderen wonen.
Dus de taal is wel degelijk zeer bepalend voor de identiteit ,zelfs meer dan de (deel)staatsgrens.
Reeds eerder gaf ik het aan: identiteit is een complex gegeven. Daarom ook valt het niet in een paar regeltjes of goedkope stellingnames te vatten. Bij het ene volk is taal het doorslaggevend element, bij andere niet. Er zijn genoeg voorbeelden gepasseerd waar nu weer dat element en dan weer een ander bepalend is.

Over het algemeen spreken Wolga-Duitsers geen Duits meer: daar zit de meedogenloze repressie van Stalin voor iets tussen. Alhoewel ze onder elkaar Russisch spreken, identificeren ze zich niet als Russen.
Oud 14 december 2013, 09:31   #112
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik ben een mondige Vlaming. Ik ben traditioneel katholiek, inwoner van Waregem, lid van meerdere plaatselijke verenigingen, met allochtone wortels van overgrootvaders zijde.

Toch ben ik overtuigd Vlaamsgezind.

Leg u het mij dus maar eventjes uit
Er valt niets uit te leggen. je verwart lotsverbondenheid met al je t
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2013, 09:33   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Er valt niets uit te leggen. je verwart lotsverbondenheid met al je t
Ik verwar niets. Ik ga in op uw eigen voorbeeld.
Oud 14 december 2013, 09:35   #114
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik ben een mondige Vlaming. Ik ben traditioneel katholiek, inwoner van Waregem, lid van meerdere plaatselijke verenigingen, met allochtone wortels van overgrootvaders zijde.

Toch ben ik overtuigd Vlaamsgezind.

Leg u het mij dus maar eventjes uit
Wat valt er uit te leggen: je bevestigt gewoon de meerlagigheid van je identiteit. Dat je Vlaamsgezind bent heeft met lotsverbondenheid met je Nederlandstalige volksgenoten weinig of niets te maken. De Duitsers in Noord en Zuid voelen zich lotsverbonden: de Vlamingen in Oost en West niet.
Oud 14 december 2013, 09:41   #115
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wij wensen niets op te leggen. U beeldt zich een vijandbeeld in dat er helemaal niet is.
Herlees bij gelegenheid de 11-julitoespraak van een van de kopstukken van N-VA, Peumans, en diens schandelijke uitval naar Reynebeau die anti-identitair denkt. Herlees ook de bijbel van BDW, het Kostbare Weefsel.
Volks- en taalnationalisme zijn per definitie een eng identitair denken.
Oud 14 december 2013, 09:45   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat valt er uit te leggen: je bevestigt gewoon de meerlagigheid van je identiteit. Dat je Vlaamsgezind bent heeft met lotsverbondenheid met je Nederlandstalige volksgenoten weinig of niets te maken. De Duitsers in Noord en Zuid voelen zich lotsverbonden: de Vlamingen in Oost en West niet.
Natuurlijk, ik bevestig dat. Alleen verwerp ik uw onnozele stelling alsof Vlaamsgezindheid komaf maakt met die meerdere lagen.

Wat is "lotsverbondenheid"? U drukt zich dat dan wel uit dat het wel bij de Duitsers, maar, volgens u toch, niet bij de Vlamingen aanwezig is?
Oud 14 december 2013, 09:47   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Herlees bij gelegenheid de 11-julitoespraak van een van de kopstukken van N-VA, Peumans, en diens schandelijke uitval naar Reynebeau die anti-identitair denkt. Herlees ook de bijbel van BDW, het Kostbare Weefsel.
Volks- en taalnationalisme zijn per definitie een eng identitair denken.
Dat beweert u, maar ik deel op geen enkele wijze uw stelling. Daarnaast hebt u trouwens geen enkel bewijs aangedragen voor dat zogezegd "eng identitair denken". Alhoewel ik niet stem voor de N-VA, wil ik u toch even aangeven dat de N-VA inclusief denkt. Niet exclusief.
Oud 14 december 2013, 10:23   #118
cato

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten er maar één Australische school waar Nederlands op het curriculum staat.
Blijkbaar weet u niet zoveel
Oud 14 december 2013, 16:18   #119
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat beweert u, maar ik deel op geen enkele wijze uw stelling. Daarnaast hebt u trouwens geen enkel bewijs aangedragen voor dat zogezegd "eng identitair denken". Alhoewel ik niet stem voor de N-VA, wil ik u toch even aangeven dat de N-VA inclusief denkt. Niet exclusief.
Sinds wanneer heeft de overheid de taak om te bepalen hoe burgers hun identiteit moeten beleven? Dat is eigenlijk een vorm van ideologische en bevoogdende inmenging in de persoonlijke levenssfeer.
« Het Vlaamse nationalisme plaats Vlaanderen en België in oppositie met elkaar en maakt bovendien van Vlaanderen het bevoorrechte referentiekader voor de sociale identiteit van de Vlaamse burgers. Wie zich met België blijft identificeren, heeft nog onvoldoende Vlaams bewustzijn en moet – in de woorden van Peumans – tot dat bewustzijn worden opgevoed. Wie zich daarentegen in de eerste plaats met Vlaanderen identificeert, móet België wel als een obstakel ervaren dat overwonnen moet worden. “ (Vooruitgroep Gent)
Het Vlaamse volks- en taalnationalisme is exclusief want een dwingend identificatieproces met een taalgroep (met een imaginair gemeenschappelijke geschiedenis) impliceert noodzakelijkerwijs en onderscheid tussen “wij” en “zij”. Het polariserende denken binnen de N-VB is totalitair, reductionistisch en exclusief. « Wat buiten ons ligt, is de vijand ». Walen, Brusselaars, Belgicisten, loyale federalisten, immigranten, kunstenaars, …Nationalisme en politieke bevoogding zaaien alleen verdeeldheid en diabolisering van andersdenkenden.
(P.S. Om Jules Destree te plagiëren en mijn posting af te ronden, zou ik zeggen :”Sire, il n’y a pas de Flamands!”)
Oud 14 december 2013, 16:26   #120
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Voor bewijzen moet je je richten tot internationale instanties die onbevooroordeeld de Belgische realiteit observeren. Het Hof van Straatsburg dat het discriminerende Pandendecreet vernietigt, The New York Times die schrijft over 'soft ethnic cleansing" in Vlaanderen, de Raad van Europa die de Bourgeois stugheid in de Rand veroordeelt,.. Vandaag wordt in een VN-commissie een klacht tegen de Vlaamse regering onderzocht die weigert een paar burgemeesters te benoemen.
Voorbeelden van stigmatiserend en polariserend beleid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be