Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 september 2004, 22:59   #101
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
U weet dat deze dingen allemaal staan neergeschreven met nogal vrij akkurate data en getuigenissen.
ROTFL

In Het Zwartboek der Zwarten zeker

Jammer dat het geschreven werd door Zwarten en de getuigenissen nagenoeg allemaal anoniem zijn en data nauwelijks worden genoemd. Die verhalen konden dan ook nooit nagetrokken worden. Zo kan ik ook een boek vol schrijven
Oud 6 september 2004, 23:07   #102
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Hij die geen berouw betoont verdient ook geen genade.
Een vereiste die voor andere misdaden niet geld. Als je je straf hebt uitgezeten, heb je die uitgezeten. De mensen die nu nog lijden onder de gevolgen van de repressie zijn al meer dan zwaar genoeg gestraft.

Als zij nog steeds vinden dat zij zich niets te verwijten hebben, dan is dat hun goed recht imo. Het is waarschijnlijk voor een heel groot deel van hen zelfs het geval.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 6 september 2004 om 23:07.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2004, 23:11   #103
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ROTFL

In Het Zwartboek der Zwarten zeker

Jammer dat het geschreven werd door Zwarten en de getuigenissen nagenoeg allemaal anoniem zijn en data nauwelijks worden genoemd. Die verhalen konden dan ook nooit nagetrokken worden. Zo kan ik ook een boek vol schrijven
Dat weten het gros van de forumgangers maar al te goed hoe jij een heel boek kan volschrijven hoor, maar wat ze tot nu toe niet wisten is dat je er blijkbaar nog fier op bent ook!
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 00:14   #104
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Beste forumgenoten.

Mag ik er alle sereniteit even op wijzen dat hier flink gezeverd wordt.

Amnestie is nog niet voor vandaag én dat komt weer, volgens wijlen Maurice de Wilde, die eigenlijk vele jaren van zijn journalistieke loopbaan, wijdde aan het fenomeen collaboratie, door de Vlaams-Waalse tegenstelling, ook in de collaboratie.

Volgens de Maurice, was dit verschil :

- de Waalse collaboratie was crapuleus van aard;

- de Vlaamse collaboratie was eerder idealistisch van aard.

Maurice was een kraan op zijn gebied ! Maar ook "de beste" kan zich 'lichtelijk' vergissen !

Dat de Waalse collaborateurs eerder van criminele aard waren staat als een paal boven water. Maar dat alle Vlaamse collaborateurs idealisten waren, daar geloof ik niets van.

In onze familie hebben we een tante, die we tante collaborateur noemen. Haar enige "collaboratorische daad" is geweest : ze is vrijwillig, samen met haar echtgenoot in Duitsland gaan werken. Waarom ? Het mens zegt het zo duidelijk :

- we moesten toch eten !!!

Naar mijn persoonlijke mening moet er een geweldig onderscheid gemaakt worden tussen :

- de zware, crapuleuze, na laat ons het maar zeggen, misdadige collaboratie van de zwarten, en :
- de "gewone" collaboratie, als je het zo kan noemen, om te overleven; idealisten zijn er uiteraard geweest ...

En géén amnestie voor die "gewone" ? Laat me niet lachen. Die tante trekt een pensioen voor haar oorlogsjaren in Duitsland ...

En géén amnestie voor de zwarten ? Als het Oostronters waren, én ze zijn de oorlog en de repressie doorgekomen, waarom niet ? Heeft de VU géén twee Oostfronters als Parlementslid gehad én ... als de groten kunnen "ontsnappen" waarom dan de kleine garnalen niet ?

Voor de niet-Oostfronters, die hier crimineel de beest hebben uitgehangen, neen, géén amnestie zou ik zeggen !

Maar de meeste van die types zijn al overleden, waarom dan géén streep onder het verleden, op dit gebied, trekken ? En ...

Zélfs in de USSR is er in 1982 algemene amnestie toegekend ... aan de overlevende collaborateurs, ná hun vakantie in de Gulagkampen ...
Oud 7 september 2004, 00:26   #105
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator
Voor de niet-Oostfronters, die hier crimineel de beest hebben uitgehangen, neen, géén amnestie zou ik zeggen !

Maar de meeste van die types zijn al overleden, waarom dan géén streep onder het verleden, op dit gebied, trekken ? En ...
Zo gauw de laatste overleden is, kunnen we hun nakomelingen eerherstel verlenen, maar ze moeten er wel eerst zelf om vragen. Amnestie njet, want dat zou betekenen dat er nooit iets is gebeurd. Dan zouden we al de geschiedenisboekjes moeten aanpassen, maw: geschiedsvervalsing, zie je dat al gebeuren?
Oud 7 september 2004, 07:14   #106
carlos
Banneling

Standaard

Belachelijk, Fieseler ! Ik hoef daarop niet te antwoorden.
carlos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 07:15   #107
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

aan een verrader of verkrachter of moordenaar tijdens de WOII kan geen genade, eerherstel of amnestie verleend worden volgens Carlos... Piano heeft het nog over mogelijk eerherstel.

Maar kunnen of willen jullie genade verlenen aan een ordinaire moordenaar of verkrachter van de jaren '90 ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 07:22   #108
carlos
Banneling

Standaard

En nu van Dutroux en anderen gesproken. Eerst en vooral wat heeft dat te maken met
de gebeurtenissen van 1940-44. Ten tweede, volgens ons verdienden deze criminelen de doodstraf ! Dat dit het geval niet is is dat te wijten aan de huidige mentaliteit. Maar
het is te gemakkelijk alles te mingelen ! En dat probeert U alleen in het belang van uw facistische ideologie.
Horst Wessel was een proxeneet en ook een moordenaar !
carlos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 07:26   #109
Betweter
Parlementslid

Betweter's schermafbeelding

Standaard

Jij ook!
Oud 7 september 2004, 07:28   #110
Betweter
Parlementslid

Standaard

Wat de Belgische Staat verzwijgt...

Na de Tweede Wereldoorlog speelden zich in België ongekende gruweltaferelen af. Deze taferelen worden tot op de dag van vandaag niet ontkend, maar wel volkomen doodgezwegen door de Belgische Staat. De geschiedenisboeken berichten er niet over en ook via de media hoort men zelden of nooit een woord over deze mensonterende praktijken, georaniseerd door het verzet: de repressie.

Op de volgende webstek vindt u enkele verhalen, geschreven door mensen die ermee te maken hadden. Merk op dat tienduizenden families deze gruwel hebben moeten ondergaan. De Belgische Staat en zijn toenmalige repressietroepen van de rijkswacht en het verzet organiseerden op grote schaal massaverkrachtingen, plunderingen, moorden, e.d.
Veel van deze 'helden van het verzet' waren in feite notoire lafaards, die de situatie misbruikten om zich te vergrijpen aan jonge meisjes, kinderen en vrouwen, en zichzelf te bedienen door plunderingen en moorden. Ook de toenmalige krijgsauditeurs spelen hierin een schandelijke en laffe rol.

De verhalen die u kan lezen op onderstaande webstek zijn echt. We waarschuwen ervoor dat ze schokkend en mensonwaardig zijn.

De verzwegen misdaden van het Belgische regime: [size=1]http://home.tiscali.be/sterikabv/tofrom03.htm[/size]

[size=2]De bovenstaande foto toont hoe een weerloze vrouw word vernederd en mishandeld door een 'ware held' van het verzet. Deze schurken hebben duizenden moorden en verkrachtingen op hun geweten.[/size]

Gevonden op: Vlaamse Jongeren Dilbeek

Laatst gewijzigd door Betweter : 7 september 2004 om 07:29.
Betweter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 07:51   #111
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zal altijd een geschiedeniselement blijven en het behoort tot de taak van de historici om alles bij te houden dat het niet verloren gaat of vergeten wordt. We moeten de collaboratie in al zijn vormen in een juist perspectief proberen te stellen.
Zij die verraden en gemoord hebben zijn meestal ook veroordeeld. Intussen hebben zij die straffen ondergaan of uitgezeten, net zoals andere criminelen in de hedendaagse maatschappij. De eerste krijgen schijnbaar geen tweede kans terwijl voor de tweede groep alles moet gedaan worden om hen zo snel mogelijk een twee of derde of zelfs vierde kans te geven...

Er was destijds al iets als het "decreet Suykerbuyk" ?

Wat bedoelen sommige initiatiefnemers concreet zoals ze volgens ‘De Standaard’ wensen dat dit "een gevolg krijgt op het federale politieke niveau" ?

Is dit olie op het vuur gooien voor de strijd die de Vlaamse separatisten tegen het land voeren ? Het zijn soms zij die als "nabestaanden en kinderen van ouders die fout waren ?" Daar is toch weinig aan te doen? Die fouten zijn er geweest en het feiten zijn er geweest, het lijden hierdoor zal wellicht blijven, hoewel niemand van de kinderen zich verantwoordelijk moet voelen voor het verleden, waar hij geen deel aan heeft genomen.

Bekende Vlaamse auteurs zoals Hugo Claus en van Johan Anthierens hadden naar het schijnt ook voorouders het niet zo correct gespeeld... het weerhield hen niet mooie boeken te schrijven.

Van den Abeele over amnestie. op google.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 7 september 2004, 07:55   #112
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Amnestie

België is zo ongeveer het enige land in de wereld waar er geen amnestie werd afgekondigd voor de Tweede Wereldoorlog. Hoofdreden hiervoor is dat de Waalse politici hierin een middel zien om hun macht over de Vlamingen te tonen.

De repressie die volgde op de bevrijding van België keerde zich niet alleen tegen de collaborateurs van de Duitse bezetter, maar ook tegen onschuldige flaminganten, zoals bijvoorbeeld Irma Laplasse of Leo Vindevoghel , de oorlogsburgemeester van Ronse. Op de schijnprocessen die werden opgevoerd voor hun veroordeling, werden valse verklaringen dikwijls aanvaard als doorslaggevend bewijs voor het uitspreken van de doodstraf voor de betrokkene.

bron google
Oud 7 september 2004, 08:17   #113
den broeder
Partijlid

den broeder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo gauw de laatste overleden is, kunnen we hun nakomelingen eerherstel verlenen, maar ze moeten er wel eerst zelf om vragen. Amnestie njet, want dat zou betekenen dat er nooit iets is gebeurd. Dan zouden we al de geschiedenisboekjes moeten aanpassen, maw: geschiedsvervalsing, zie je dat al gebeuren?
Wat is dit voor een, van haat doorspekte onzin !!!
Meneer WIL eventueel OVERWEGEN de nakomelingen eerherstel te geven ! Wat hebben die nakomelingen in hemelsnaam te maken met de daden van hun ouders of grootouders ? Moeten we mensen nu al aankijken op het gedrag van hun voorvaderen ? Ken ik er een paar hier die er niet zo goed vanaf zullen komen ! 8)

Zonder mij uit te spreken over de collaboratie zelf, is het gewoon belachelijk nakomelingen daarop aan te kijken !

ps: volgens mij is Carlos fake ! 8)
Oud 7 september 2004, 08:19   #114
Betweter
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den broeder
Meneer WIL eventueel OVERWEGEN de nakomelingen eerherstel te geven ! Wat hebben die nakomelingen in hemelsnaam te maken met de daden van hun ouders of grootouders ? Moeten we mensen nu al aankijken op het gedrag van hun voorvaderen ? Ken ik er een paar hier die er niet zo goed vanaf zullen komen ! 8)

Zonder mij uit te spreken over de collaboratie zelf, is het gewoon belachelijk nakomelingen daarop aan te kijken !

Die Carlos = The Piano

Maar het blijft even belachelijk!
Het verzet + de toenmalige Gendarmeri: 1 bende lafbekken!
Oud 7 september 2004, 08:41   #115
den broeder
Partijlid

Standaard

Even de getuigenissen aan het lezen op die site.....

"Ware helden" zijn het, dat verzetsuitschot EN de gendarmes !
Oud 7 september 2004, 08:52   #116
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

volledige amnestie is niet het juiste signaal, maar in andere Europse landen kan het wel. Het zijn ook democratische landen. Vergeven moet kunnen, vergeten echter niet.
De echte geschiedenis moet onaangeroerd blijven.

Piano en anderen noemden het anders... maar het komt in feite op hetzelfde neer. Enkel de nuances verschillen.
Oud 7 september 2004, 09:39   #117
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
aan een verrader of verkrachter of moordenaar tijdens de WOII kan geen genade, eerherstel of amnestie verleend worden volgens Carlos... Piano heeft het nog over mogelijk eerherstel.

Maar kunnen of willen jullie genade verlenen aan een ordinaire moordenaar of verkrachter van de jaren '90 ?
Die vraag is niet relevant in deze draad. Laat ons eerst de soep opeten, daarna de patatten.
Oud 7 september 2004, 09:43   #118
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den broeder

Dat heb je verkeerd. Mijn antwoord was op Predator (een Vlaams Blokker) die schreef: "Voor de niet-Oostfronters, die hier crimineel de beest hebben uitgehangen, neen, géén amnestie zou ik zeggen ! Maar de meeste van die types zijn al overleden, waarom dan géén streep onder het verleden, op dit gebied, trekken ?"

Kort gezegd: geen amnestie en nooit. Eerherstel blijft mogelijk voor spijtoptanten om de gevolgen voor de nabestaanden weg te werken.
Oud 7 september 2004, 10:01   #119
den broeder
Partijlid

Standaard

Laat ons het simpel stellen: veel mensen, die een zekere vorm van macht in handen krijgen, veranderen al snel in beesten. Of ze nu collaborateur, lid van de witte brigade, verzetsstrijder zijn. Heeft weinig met politieke voorkeur te maken, het zit gewoon in de mens. De (echte) "zwarten" hebben zich daaraan schuldig gemaakt, maar ook hun vervolgers achteraf. Alleen zijn die vervolgers ongemoeid gelaten, dat is fundamenteel fout. Dit werd met de mantel der liefde bedekt en mooigepraat als "begrijpelijk".

Ook is er destijds nooit onderscheid gemaakt tussen de collaborateurs onderling. In mijn ogen bestaat er een wezenlijk verschil tussen de beulen van Breendonk of iemand die in Duitsland werkte om zijn gezin te onderhouden. Of een Oostfronter die het communisme uit zijn vaderland wilde houden en geen weet had van de praktijken van de Duitsers in de concentratiekampen.

Men mag niet vergeten dat de NSDAP in die tijd geen verboden partij was en dat politieke overtuiging nog altijd vrij is. Sympathieen voor deze partij hoefden in mijn ogen geen gevangenisstraf (tenzij dit zou zijn verdergezet na de oorlog, toen alles bekend was). Vergeet ook niet al diegenen die onschuldig het etiket "zwarte" opgekleefd kregen ! Destijds een mooie manier om van die lastige buurman af te komen ! Deze gevallen moesten naar mijn mening amnestie krijgen.

De beulen van Breendonk bijvoorbeeld verdienden WEL een langdurige gevangenisstraf, als had deze in de eerste instantie door een gerechtelijk apparaat moeten uitgesproken worden. Het volk had hier niet het recht in eigen hand mogen nemen. ZO hebben ze zich verlaagd tot hun niveau.
Voor deze collaborateurs idd. Amnestie: NOOIT ! Zelfs geen eerherstel.

Nabestaanden daarentegen hadden NOOIT de consequenties mogen dragen van de daden van hun voorouders. Mijn grootvader was een verzetsstrijder, heeft jaren in een Duits kamp gevangen gezeten. Mijn overgrootmoeder (zijn schoonmoeder, nota bene) was een zwarte, compleet met levensgrote swastikavlag in de gang !

Wat maakt mij dat ? 't zijn allebei directe familieleden......

Laatst gewijzigd door den broeder : 7 september 2004 om 10:03.
den broeder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2004, 10:07   #120
thePiano

Standaard

Tot op heden werd in België nooit algemene amnestie verleend aan oorlogsmisdadigers en collaborateurs. Amnestie impliceert zowel de kwijtschelding van de boete als de schuld.

Amnestie betekent dat er nooit geen misdrijf heeft plaatsgevonden. Er wordt zowel de spons gewist over het misdrijf, de schuld en de straf of boete. Dat is onaanvaardbaar.

Beter is bijvoorbeeld Eerherstel.

Eerherstel heeft enkel voor gevolg dat de veroordeling wordt kwijtgescholden, het brengt het herstel van de burgerrechten en vermijdt dat de veroordeling nog vermeld wordt op het strafregister of op attesten van Goed Gedrag & Zeden. Het heeft verder ook geen neerslag op de kinderen of kleinkinderen, en heft het verbod op om het land weer binnen te komen. Maar eerherstel wist geenszins de schuldvraag uit.

Laatst gewijzigd door thePiano : 7 september 2004 om 10:08.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be