![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het wordt toch tijd dat u eens wat frequenter Vlaanderen bezoekt. De tijd dat Frans als communicatiemiddel werd gebruikt over de grenzen heen van de dorpen is wel héél lang geleden hoor! Voor ons heeft het Frans helemaal geen status meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ben jij me toch een gefrustreerd geval zeg! Het bevorderen van het Algemeen Nederlands heeft hoegenaamd niets te maken met het Grootantwerps en al zeker niet met het Grootbrussels. Laat ze bij jullie maar verder West-Vlaams rochelen op de "speelkoer" (sic!), zo lang het maar niet in de klaslokalen gebeurt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Banneling
|
![]() Uit de post van Circe:
'Trouwens, als de Gentse schepen consequent zou zijn, blijft ze niet hangen in deze halfslachtige maatregel. Dan horen ‘Bulgaarse’ kindjes samengezet te worden in één klas, waar ze voluit Bulgaars kunnen praten en elkaar in het Bulgaars kunnen helpen en… verder wegzakken in de gesloten cocon van hun afkomst. Dat is een keuze die neerkomt op feitelijke apartheid. Het is niet de onze. Op de speelplaats in een Vlaamse school spreekt iedereen gewoon best Nederlands. Daar wordt taal spontaan geleerd en verbeterd, daar overbruggen de leerlingen de etnische grenzen, daar groeit gemeenschap tussen kinderen die later ook samen de samenleving gaan vormen. En laten we hen zo snel mogelijk leren zwemmen in dat Nederlandse taalbad.' Dit is gewoon de waarheid. We zouden beter kinderen stimuleren tot het spreken van het Nederlands op school, zodat ze kunnen oefenen en zich erin kunnen verbeteren. Als men onderling Bulgaars, Grieks, weetikveels blijft spreken, zal het Nederlands wegzakken als 'zo één van die talen die je eigenlijk alleen maar leert om er goede punten voor te halen', en verder niets. Hoe komt het toch dat na al die jaren het nog STEEDS onvoldoende wordt beklemtoond hoe BELANGRIJK het aanleren van het Nederlands als anderstalige is? Het is verdomme een BASISVEREISTE als je later wil gaan werken! Hetzelfde zou gelden als ik bv in de UK zou willen gaan werken, dan moet ik evengoed mij aanpassen aan de taal die op de werkvloer wordt gesproken, en in de meeste gevallen zal dit het Brits Engels zijn! Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 11 april 2014 om 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Minister-President
|
![]() Laat de streektaal en de taal van het land van herkomst voor thuis.
Ik vind ook dat het dialect niet mag verloren gaan, maar iedereen die in Vlaanderen woont, moet zich in het Nederlands kunnen uitdrukken. Spijtig genoeg doen veel Vlamingen ( geboren en getogen in Vlaanderen) niet de moeite om hun taal correct te spreken!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik spreek enkel AN en betreur het dat het dialect opnieuw gepromoot wordt. Niet voor niets zeggen veel Franstaligen dat wij Flamand spreken in plaats van Neerlandais. DE Walen spreken ook een dialect dat verschilt van streek tot streek maar naar buiten spreken zij Frans en niet Waals.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zolang lullen over iets waarvan we zeker weten dat het de baarlijkste nonsens zijn?
Hoe vaak heb ik al gezegd dat kinderen van allochtonen thuis geen woord Nederlands leren? Ze spreken thuis alleen de taal van hun ouders. Ze hebben allemaal schotelantennes en kijken alleen naar zenders in hun eigen taal. Als ze naar school MOETEN geraken ze meteen achterop omdat ze geen Nederlands kennen. Daarom halen ze geen diploma en geraken ze aan geen werk. Waarna ze moord en brand schreeuwen omdat ze zich gediscrimineerd voelen. In mijn tijd waren het geen Turken en Marokkanen waardoor we overspoeld werden. In elk leerjaar kwamen er hoogstens één of twee "nieuwe" Nederlandsonkundige kinderen aangewaaid. Ze hadden geen andere keuze dan Nederlands te leren. Zowel in de klas als op de speelplaats werd er immers Nederlands gesproken. In een mum van tijd kenden die kinderen niet alleen Nederlands, de meesten konden zelfs volgen én behaalden hun diploma. Mijn zussen en ik werden op de vingers getikt door de nonnen omdat we onder elkaar het dialect van onze ouders spraken. Het plaatselijk dialect werd door hen echter getolereerd. Dat is misschien de reden dat ik beter Nederlands spreek dan veel van mijn toenmalige klasgenoten. Dat een groene ook maar DURFT beweren dat het Nederlands er wel bij zal varen als elk anderstalig kind zijn eigen taal spreekt is de grootste onzin die ik ooit hoorde. Het is niet alleen een crapuleuze leugen, het maakt het anderstaligen dubbel moeilijk om aan latere "discriminatie" te ontsnappen.
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar zelfs al zou het zo zijn dat het spreken van een dialect een beletsel vormt voor het perfect spreken van de standaardtaal, dan nog is dat geen excuus om elke inwijkeling, uit tientallen verschillende landen, zijn eigen taal te laten gebruiken tijdens een deel van de schooluren. Dat bevordert noch het Nederlands in het algemeen, noch het leren van de taal die kinderen van allochtone oorsprong later onvermijdelijk zullen nodig hebben, noch hun integratie in het land dat zijn deuren voor hen openzette.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 april 2014 om 11:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Banneling
|
![]() Kunnen we die vrijheid ook doortrekken naar de jeugdbeweging ?
Dat gaat daar leuk worden in Gent. Wel moeilijk voor de leiding , op kamp met een hoop kindjes waarvan je niks verstaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In tegenstelling tot de N-VA en het Vlaams Belang schuiven rood en groen nochtans lustig hun voeten onder elkaars tafel.
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een tijdje geleden was er heel wat heisa over pestgedrag tussen kinderen, en het belang van leerkrachten om alert te zijn op wat kinderen onder elkaar zeggen en op tijd aan de alarmbel te trekken. Deze maatregel maakt dat wel heel moeilijk.
![]() |
#115 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |||
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens geen enkele reactie van u gekregen op de linken naar de buutte's van enkel buuttereedner's die ik hier eerder plaatste. Met al uw taalkennis waarschijnlijk toch niet te veel van begrepen? Als ge dan toch quote's wilt hebben: Citaat:
*Vergeet vooral niet dat Limburgs toontaalkenmerken heeft. Citaat:
Ik hoef u waarschijnlijk niet te zeggen dat er vooral in Nederland nog heel veel Limburgs gesproken wordt, toneel gespeeld in Limburgs, gezongen wordt.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
. Laatst gewijzigd door Tempest : 11 april 2014 om 16:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Gouverneur
|
![]() Nederland heeft het terecht erkend als een aparte taal. Wallonie heeft het ook erkend.
En nu nog de unitaire ("Belgicistische" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Erkent Wallonië aparte talen in het buitenland?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Buitenland???????
Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 11 april 2014 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |