Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 22 april 2014, 11:47   #101
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik las toch via een link die ik eerder gaf dat men in Brussel verplicht is Nederlands te kiezen.
Ik ken Vlaamse leerkrachten die in het Nederlands les gaven in Namen en Waver iin immersiescholen.
Er is een vraag vanuit Wallonië naar Nederlandstalige leerkrachten. ZIj vindent e weinig kandidaten. Niet zo veel leerkrachten willen die stap zetten. De reden: potentiële kandidaten vertellen mij dat daar ernstige nadelen aan verbonden zijn voor hun loopbaan indien ze later naar het Vlaamse onderwijs willen overschakelen.
Moet Vlaanderen zijn leerkrachten Frans in Wallonië gaan zoeken ?

Natuurlijk niet ,er zijn genoeg jonge Vlamingen die een opleiding volgen tot leerkracht Frans.

Hoe komt het dan ,dat Wallonië geen eigen leerkrachten Nederlands heeft opgeleid?
Juist wegens de Waalse desinteresse voor het Nederlands natuurlijk.
Witte Kaproen is offline  
Oud 22 april 2014, 12:46   #102
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

En hun leerkrachten Engels gaan ze in Engeland zoeken zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 22 april 2014, 12:47   #103
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Moet Vlaanderen zijn leerkrachten Frans in Wallonië gaan zoeken ?

Natuurlijk niet ,er zijn genoeg jonge Vlamingen die een opleiding volgen tot leerkracht Frans.

Hoe komt het dan ,dat Wallonië geen eigen leerkrachten Nederlands heeft opgeleid?
Juist wegens de Waalse desinteresse voor het Nederlands natuurlijk.
Gij zijt dus van mening dat een leerkracht met een opleiding Frans in het Nederlandstalig onderwijs even geschikt is om aardrijkskunde of geschiedenis te geven in de Franse taal als een moedertaal Frans spreker met een opleiding aardrijkskunde of geschiedenis aan een Franstalige onderwijsinstelling?
Weet gij eigenlijk wel wat de inhoud is van immersieonderwijs? het gaat niet om lessen Frans hé 'vaal patsj'.

Citaat:
In immersiescholen worden een aantal vakken – zoals wiskunde, aardrijkskunde en geschiedenis – in een andere taal dan de officiële aangeboden.
bron: http://www.nlterm.org/neoterm/neologisme_nr799.htm
pajoske is offline  
Oud 22 april 2014, 13:01   #104
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij zijt dus van mening dat een leerkracht met een opleiding Frans in het Nederlandstalig onderwijs even geschikt is om aardrijkskunde of geschiedenis te geven in de Franse taal als een moedertaal Frans spreker met een opleiding aardrijkskunde of geschiedenis aan een Franstalige onderwijsinstelling?
Weet gij eigenlijk wel wat de inhoud is van immersieonderwijs? het gaat niet om lessen Frans hé 'vaal patsj'.

bron: http://www.nlterm.org/neoterm/neologisme_nr799.htm
In het lager middelbaar geeft iedereen alles. Iemand met opleiding Snit en Naad gaf dus geen Snit en Naad meer, maar aardrijkskunde. Iemand met opleiding Germaanse gaf godsdienstles.

het gaat toch niet enkel over mensen in het immersieonderwijs, om Aardrijkskunde en Geschiedenis te geven? Hoeveel scholen doen dit? twee of drie?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 22 april 2014, 13:23   #105
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In het lager middelbaar geeft iedereen alles. Iemand met opleiding Snit en Naad gaf dus geen Snit en Naad meer, maar aardrijkskunde. Iemand met opleiding Germaanse gaf godsdienstles.

het gaat toch niet enkel over mensen in het immersieonderwijs, om Aardrijkskunde en Geschiedenis te geven? Hoeveel scholen doen dit? twee of drie?
En gij denkt dat een leerkracht snit en naad even goed onderlegd is om aardrijkskunde en geschiedenis te geven? Waarom maakt men dan nog een onderscheid in de opleiding?

Klikt gij ooit op een link die argumenten ondersteunt?

Het aantal scholen waar immersieonderwijs gegeven wordt tijdens het schooljaar 2013/2014 in de Franstalige gemeenschap is ongeveer 165 voor de lager school en ong. 100 voor de middelbare graad.
Als ge wilt kunt ge ze tellen. Ik maak het u eenvoudig. Ik geef u de directe link naar de PDF-bestanden. Ge hoeft alleen te klikken.
secondair onderwijs: http://www.enseignement.be/download....0474&do_check=
lager onderwijs: http://www.enseignement.be/download....0075&do_check=

Wie nu nog afkomt met de bewering dat er maar een paar scholen in de Franstalige gemeenschap immersieonderwijs aanbieden is gewoon een leugenaar en bedrieger.
pajoske is offline  
Oud 22 april 2014, 13:34   #106
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En gij denkt dat een leerkracht snit en naad even goed onderlegd is om aardrijkskunde en geschiedenis te geven? Waarom maakt men dan nog een onderscheid in de opleiding?
Ik denk niks. Ik weet dat twee van mijn vriendinnen in dat geval waren.

Citaat:
deze keer niet, ik vertelde wat er irl gebeurde.

Citaat:
Het aantal scholen waar immersieonderwijs gegeven wordt tijdens het schooljaar 2013/2014 in de Franstalige gemeenschap is ongeveer 165 voor de lager school en ong. 100 voor de middelbare graad.
Als ge wilt kunt ge ze tellen. Ik maak het u eenvoudig. Ik geef u de directe link naar de PDF-bestanden. Ge hoeft alleen te klikken.

Wie nu nog afkomt met de bewering dat er maar een paar scholen in de Franstalige gemeenschap immersieonderwijs aanbieden is gewoon een leugenaar en bedrieger.
alez vooruit. bijna �*lle scholen in Wallonie immersieonderwijs in de NEDERLANDSE taal! .
Ik tel NEGEN middelbare scholen op uw pdf.
In de lagere scholen zijn er meer, die immerseren waarschijnlijk al van in de kleuterklas neem ik aan? Of zouden ze beginnen in het zesde leerjaar?

Anders moet ik het toch nog gaan geloven dat de Walen te dom zijn om Nederlands te spreken.

circe is offline  
Oud 22 april 2014, 14:04   #107
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik tel NEGEN middelbare scholen op uw pdf.
Ge kunt toch best eens opnieuw tellen. Misschien ook eens de scrolknop gebruiken?
Ik tel er 11, alleen in Waals Brabant op bladzijde 1. Brussel en der rest volgt vanaf blz 2 tot bladzijde 8.
pajoske is offline  
Oud 22 april 2014, 14:09   #108
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge kunt toch best eens opnieuw tellen. Misschien ook eens de scrolknop gebruiken?
Ik tel er 11, alleen in Waals Brabant op bladzijde 1. Brussel en der rest volgt vanaf blz 2 tot bladzijde 8.
ik had idd. enkel de Nederlandstalige (niet de engelstalige) scholen geteld op pagina 1.

Dan blijkt nu dat praktisch alle scholen in Wallonie Nederlands immersieonderwijs bieden. Voor hoeveel minuten per maand in feite?

circe is offline  
Oud 22 april 2014, 14:38   #109
pajoske

Standaard

Citaat:
ik had idd. enkel de Nederlandstalige (niet de engelstalige) scholen geteld op pagina 1.

Dan blijkt nu dat praktisch alle scholen in Wallonie Nederlands immersieonderwijs bieden. Voor hoeveel minuten per maand in feite?
Als ik het goed heb van 8 tot 13 lesuren per week.

In de Vlaamse clil-proefscholen was dat blijkbaar beperkt tot 4 uren.

Eén van de resultaten van die proef in Vlaanderen was dat de leerkrachten best bijscholing moesten volgen. Ttz vakleerkrachten een bijkomende opleiding taal, en taalleerkrachten een specifieke vaktechnische opleiding. Men kan dit natuurlijk oplossen door, zoals in Waalse scholen, vakleerkrachten van over de taalgrens aan te trekken die moedertaalspreker zijn.

resultaten van het onderzoek:
Citaat:
Uit het voorgaande blijkt dat CLIL in Vlaanderen conditioneel een succes kan worden en dat CLIL niet elitair hoeft te zijn. Het lijkt ons belangrijk dat scholen in de komende jaren verder CLIL-onderwijs kunnen aanbieden binnen vrijere contouren dan die waarbinnen de proeftuinscholen
hebben gewerkt. Een noodzakelijke vereiste hierbij is dat zij voldoende
ondersteuning genieten. We hopen dat Vlaanderen als één van de laatste
niet-CLIL-regio’s in Europa niet achterop blijft
, maar door maatschappelijk
verantwoorde keuzes te maken jonge mensen voorbereidt op een wereld
vol kansen tot internationaal overleg en samenwerking.
bron: http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/r...en/clil/ER.pdf
pajoske is offline  
Oud 22 april 2014, 18:34   #110
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de koetmaker Bekijk bericht
Het is onbegrijpelijk dat Vlamingen nog Frans (moeten) leren.
Frans... de taal van de stilstand en armoede.
De meeste Vlamingen zijn ijverig en leren toch graag Frans dacht ik?
Het zijn juist de Walen die niet graag Nederlands leren,want dat is voor hun hard werken om die taal te leren.

Laatst gewijzigd door cato : 22 april 2014 om 18:34.
cato is offline  
Oud 22 april 2014, 18:36   #111
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Het zijn juist de Walen die niet graag Nederlands leren,want dat is voor hun hard werken om die taal te leren.
Het gaat niet over graag leren of niet, op de spreekwoordelijke uitzonderingen na kunnen ze het gewoon niet.
Oud 22 april 2014, 18:38   #112
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En waar zitten al die afgestudeerde tweetalige Walen nu?
Regelmatig kom ik in Wallonië.
Onlangs nog in Thuin.
Nergens een Waal ontmoet die goed Nederlands sprak;
een paar beleefdheidsformules ja,
maar een gesprek voeren in het Nederlands dat was er nergens bij hoor.
Witte Kaproen is offline  
Oud 22 april 2014, 18:39   #113
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het gaat niet over graag leren of niet, op de spreekwoordelijke uitzonderingen na kunnen ze het gewoon niet.
Waar een wil is is een weg.
Alles is te leren met een gemiddelde intelligentie.
cato is offline  
Oud 22 april 2014, 18:43   #114
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
2 scholen ? Man toch... kom even van je hooizolder gekropen en zet je riek weg.
Bijgevoegde link geeft je detail over het aantal en de lokatie van de immersiescholen die er in wallonië zijn.
http://www.enseignement.be/index.php?page=23793
Die immersiescholen zijn mooi maar hebben nauwelijks effect. Een taal leer je niet op school maar leer je al doende. En daar zit het probleem. Die Franstaligen komen nauwelijks in contact met het Nederlands buiten de school en zijn hun voorsprong binnen een paar jaar al kwijt.
Oud 22 april 2014, 18:52   #115
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom zou het voor Franstaligen harder werken zijn om Nederlands te leren, dan het voor Nederlandstaligen is om Frans te leren?

circe is offline  
Oud 22 april 2014, 18:57   #116
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar een wil is is een weg.
Alles is te leren met een gemiddelde intelligentie.
Dat is nog een andere zijde van het geval, wat de zaak wat complexer maakt, er is vanuit hun imperialistische waandenkwereld geen (goede) wil.
Oud 22 april 2014, 19:09   #117
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
In Le Soir van vandaag op blz 6,

betreurt Dehaene het feit dat de Vlamingen en de Walen elkaar niet meer kennen;

"Jusque dans les années 50,l'élite flamande était nourie par La Libre Belgique(sic ).

Aujourd'hui,on ne voit pas la télé ,ou les journaux l'un de l'autre"

Ja wiens fout zou dit dan wel zijn,Jean-Luc ?

Toen de Walen nog de economische macht hadden ,
lazen de Vlamingen gedwee La Libre om te weten hoe de toenmalige succesvolle zakenlui dachten om er op hun beurt beter van te worden en de Vlaamse economie uit het slop te trekken.

Nu de Vlamingen de economische macht hebben ,zijn de Walen blijkbaar niet geïnteresseerd hoe de Vlaamse succesondernemers denken en vertikken zij het om op hun beurt de Vlaamse kranten te lezen om op hun beurt de Waalse economie er terug bovenop te helpen .

Waarom zouden ze ook,de Vlaamse transfers worden elk jaar zo ook wel op hun Waalse rekening gestort.
Nog liever zich blijven wentelen in de slabakkende Francofonie,dan Nederlands te leren om ook eens een Vlaamse krant te kunnen lezen.
.. ik begrijp uw punt niet .. ik lees nog steeds la libre quotidiennement ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline  
Oud 22 april 2014, 19:15   #118
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de koetmaker Bekijk bericht
Het is onbegrijpelijk dat Vlamingen nog Frans (moeten) leren.
Frans... de taal van de stilstand en armoede.
.. stilstand en armoede .. hoe verzint u het toch ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline  
Oud 22 april 2014, 19:43   #119
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Het is een onmiskenbaar feit dat zowel La France als WalloBrux economisch in zeer slechte papieren zitten. Dat is niet zo in het Franstalig Zwitserland, maar ja, in dat land wordt het economisch beleid vooral bepaald door de Duitstaligen.
quercus is nu online  
Oud 22 april 2014, 19:50   #120
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Die stilstand was inderdaad nogal eufemistisch. Als je nagaat met welke snelheid Hollande Frankrijk het ravijn induwde, dat breekt alle records.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be