![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Alleen, wie ging dat weer betalen?
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De verzorgingsstaat is een ongewenste bezoeker die met jouw eigen geld je een cadeau geeft dat je niet wenst en dat gekocht is in een veel te dure winkel. Politicus: bergen beloven en ravijnen maken. Laten we ze een budget geven voor een molshoop om slechts een kuiltje te krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De misbruiken bestrijden en efficiënter werken kan ook van de overheid gevraagd worden. Zelfs als het door de privé wordt overgenomen zal de overheid een controlerende functie blijven uitoefenen en dat vergt ook amtenaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar daar draait het eigenlijk niet om. De uitdading zal zijn om de mensen de nu gebrugpensioneerd zijn, een zodanige taak te geven dat zij economisch opbrengen voor de maatschappij (maw een werkgever moet er brood inzien, en er zelf nog een kleinigheid op kunnen verdienen). En daarvoor zullen drastische mentaliteitswijzigingen, en waarschijnlijk ook systeemwijzigingen nodig zijn. Het probleem is nu niet dat de ouderen economisch niets meer waard zijn. Doch dat de mentaliteit/systeem zodanig is, dat enerzijds zij te duur zijn voor de werkgevers, en anderzijds, zij zich dikwijls zullen moeten tevreden stellen met een iets mindere job, dan vroeger, wat zij dan ook weer niet willen (waarom zouden zij, hun inkomen is uiteindelijk gegarandeerd). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Niets belet dat de staat een aantal basisregels voorziet en de rest aan de privé overlaat. Wanneer heeft een ambtenaar nog eens een schadegeval afgehandeld bij een verkeersongeval? Dat kan dus ook bij SZ verzekeringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En het feit dat ze veel minder verdienen! tel die 2 samen en ze betalen meer dan toen ze werkten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: De belasting op lichtreklames kost meer aan administratie dan ze opbrengt. Puur financieel gezien betalen dus handelaars een belasting om een ambtenaar een nutteloze taak te laten doen. Dat is dus een verdoken werkloze. Schaf die belasting af en zet die ambtenaar aan den dop en je hebt een echte werkloze. Het zou anders zijn als de beheerskost bijvoorbeeld slechts 10% van de belasting zou zijn. Los van het feit of je een belasting op lichtreklames moet hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Touche van marco! Hij zegt wat wij weten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar nu betaald de belasting op reclame die (verdoken) werkloze. Indien het om een echte werkloze ging moest deze op een andere manier betaald worden, verhoging van de loonkost dus. Uiteindelijk zou het wellicht toch goedkoper zijn omdat de infrastructuur om de man aan het werk te zetten zou uitgespaard worden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Echter, politici hebben geen natuurlijke grens, zij hebben kiesvee dan in fraaie bewoordingen de mist moet ingestuurd worden. Loopbaanonderbreking, brugpensioen, ouderschapsverlof, betaalde feestdagen, ... allemaal andere woorden voor ontvangen zonder te werken. Ik heb niets tegen mensen die niet willen werken maar wel dat ik daar voor moet betalen. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen daden en sta niet met je hand open.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Minister-President
|
![]() Who's gonna teach you how to dance?
Who's gonna show you how to fly? Who's gonna call you on the lame-dope-smoking, Slackin' little sucker you are? Who's gonna get you from behind? Who's gonna ring your little bell? Who's gonna con you into buying a television set revolution they sell? When are you gonna blow the game? When are you gonna blow the screen? When will you tell them that the crap doesn't last And you found a way to make your own dreams The crap doesn't last and you found a way to make yourself scream Well I died a million times And I picked my culture well And I built myself a gate They can all now go to hell I'm never gonna work another day in my life The gods told me to relax They said I'm gonna be fixed up right I'm never gonna work another day in my life I'm way too busy powertripping But I'm gonna shed you some light Get down! Who's gonna teach you how to dance? Who's gonna show you how to fly? When you get tired of the crap baby move over here and maybe buy some of mine I'm never gonna work another day in my life The gods told me to relax They said I'm gonna be fixed up right I'm never gonna work another day in my life I'm way too busy powertripping But I'm gonna shed you some light I'm never gonna work another day in my life The gods told me to relax They said I'm gonna be fixed up right I'm never gonna work another day in my life I'm way too busy powertripping But I'm gonna shed you some light |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als je eens de moeite neemt om te praten met de mensen die "het systeem" tot stand hebben zien komen, mensen die een deel van hun volwassen leven buiten de verzorginsstaat hebben geleefd (enfin, de generatie van mijn grootouders... mensen van 75-80-90 jaar), dan merk je pas het gigantische verschil in attitude en verantwoordelijkheidszin. Het is onthutsend hoe mensen van mijn en jongere generaties lijden aan een chronisch gebrek aan verantwoordelijkheidsreflex. De logische link tussen een (voor)recht en de verantwoordelijkheid die daaraan gekoppeld is, lijkt voor zoveel mensen een compleet mysterie. Het ergste van de zaak is dat deze onwetendheid heel oprecht is en daarom niet geduid kan worden als kwaaie wil.
Allerlei uitkeringen worden gezien als evidente "rechten", maar zijn ze dat wel? Verplicht een werkloosheidsuitkering dan niet tot het zich inzetten om zo snel mogelijk weer uit die toestand van afhankelijkheid te geraken? Verplicht een ziektenkostenverzekering je niet om de schade (kost) zoveel mogelijk te beperken? Verplicht een leefloon je niet om geen mogelijkheid onbenut te laten om die vicieuze cirkel van armoede te doorbreken? Neen, men komt bij het OCMW, de RVA (of VDAB), de mutualiteit wat op de tafel kloppen en gif spuiten omdat men niet meer krijgt dan men al krijgt. Vraag het eens na bij de mensen die het kunnen weten, de mentaliteit is onthutsend rot. En als ik dan zie hoe mijn grootouders en hun leeftijdsgenoten leven, hoe zij met terughoudendheid en zuinigheid "gebruik maken" van de sociale voorzieningen die hen ter beschikking staan (tja, ze hebben ook hun trots en drang naar onafhankelijkheid), en dan de zeikerds aanhoor die het van jongsaf aan in de schoot hebben gesmeten gekregen... tja, wees dan maar niet verwonderd dat het woord "profiteur" af en toe eens valt.
![]() |
#115 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is nu eenmaal de tol van de automatisering. Waar vroeger 10 man of meer voor nodig was is nu één man voldoende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tja, we hebben allemaal boven onze stand geleefd. Als je plots zou kunnen overschakelen naar een zeer vrije en relatief goedkope arbeidsmarkt dan zouden de bedrijven staan te dringen om in België te mogen investeren. De overgangsperiode totdat de investeringen voldoende arbeidsplaatsen opleveren zou eventjes keihard zijn. Ik denk dan al gauw aan een vijftal jaar. Dus in werkelijkheid zal de overgang stap voor stap moeten gebeuren met klemtoon op een gunstig bedrijfsklimaat. Wat in Ierland kan, kunnen wij toch ook? Als je met 10 in een auto zit moet je even niet kijken naar het comfort van de passagiers maar trachten voldoende geld binnen te krijgen om een bus te kopen. Je zit dus even krap. Maar wat is het alternatief? Voort blijven doen en alles kapot laten gaan? Ik vrees voor hen die niets anders kennen dan uit het handje te eten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een week geleden stond ik op de recolletenlei te Gent bij een klant, dat is daar niet ver van het ocmw. Aan het water een gans groepje jongeren, ik vermoed oostblok te wachten tot het ocmw openging. Plots komt er een andere jonge gast bij mij op zijn blote voeten "meneer sigaretje aub?" Hij wandeld door, ik werk de klant af en toen zag ik hem weer. Met mooie schoenen aan, hij had ze gekregen op het ocmw. Dat ander groepje was ook weg, ook naar het ocmw en die zag ik niet meer. Ik vond dat zo typisch dat je op blote voeten binnenwandeld als jonge gast en met mooie schoenen buitenkomt. Niet dat het mij kan schelen, ik zou hem een paar schoenen van mij geven ook desnoods. Maar de mentaliteit dat je overal wel iets kan krijgen en bijgevolg zo gaat gaan leven. Had hij me werk gevraagd ik had dat ook!
Laatst gewijzigd door Mambo : 21 september 2004 om 20:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In feite wordt de loonkost wel eens overroepen vrees is. Heeft u er een idee van wat de loonkost is bij de fabricage van een auto? Trouwens, concurrentie met lage loonlanden is toch niet mogelijk. Dit neemt niet weg dat er niets aan de mistoestanden moet gedaan worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Is het de kip of het ei? Citaat:
Een arbeider kost mij aan loonkost 4.000 € per maand. Ze zijn blij als ze daar 1.300 € netto van over houden. Besluit: door de hoge loonkost is een bedrijf zeer gevoelig voor de loonkost. En 2: door de loonkost boven het nettoloon worden de eindproducten duurder (of dacht u dat ik voor niets werkte?). Producten die je met je netto loon moet betalen en niet met je loonkost. Citaat:
|||
![]() |
![]() |