![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Vreemdeling
|
![]() Dimitri schreef:
Citaat:
Dafydd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Burger
|
![]() @Dimitri
Citaat:
Ik merk trouwens dat de meeste mensen ervan overtuigd zijn dat het waardevoller is het Engels als tweede taal in het onderwijs in te voeren. Maar met Vlaanderen is er iets speciaal aan de hand: we hoeven niet te denken. Een stelletje oude fossielen wiens hersenen in verregaande staat van ontbinding zijn denken voor ons en commanderen: FRANS !!!EN GEEN DISCUSSIE HIER!!! tja, doe daar maar wat aan he... De Walen blijken hier inderdaad meer realiteitszin aan de dag te leggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Vreemdeling
|
![]() U duwt mij, ten onrechte, in het extremistenhoekje!
Ik verwijt “de grote satan” niks. Nogal wiedes dat een grootmacht poogt om haar invloed uit te breiden en haar gedachtengoed (Margaret THATCHER: “Au XXIe siècle, le pouvoir dominant est l’Amérique, la langue dominante est l’anglais, le modèle économique est le capitalisme anglo-saxon” ) via haar taal en cultuur op te dringen aan de rest van de wereld. Ik klaag enkel het feit aan dat velen, om PRAKTISCHE redenen, uit opportunisme, maar al te graag op de rug gaan voor de mooie ogen van de sterkste, de rijkste, de grootste … Geert van Istendael drukt het als volgt uit: “Ik gruw telkens als mijn taalgenoten zich willoos en jankend van kosmopolitische opwinding in het stof wentelen voor de taal der Angelen en der Saksen. Ik ben dol op Engels, maar ik zie niet in waarom de taal van het geld ook de taal van Europa zou moeten worden.” (Het Belgisch Labyrint, p.133) En Unesco (toch een onverdachte bron, niet?) zegt: "Not technology but language is the best tool for mental domination." Wij richten een eigen Europese Unie op met een eigen Europese munt om onze eigenheid te beklemtonen t.o.v. de andere machtsblokken. Waarom zouden we dan niet kiezen voor een eigen, neutrale officiële taal als symbool voor de Europese identiteit. Deze taal realiseert de Europese leuze “Eenheid in verscheidenheid”, op een democratische wijze, zonder te discrimineren, met respect voor en behoud van de taalkundig-culturele verscheidenheid. Ik heb het hier dus over de voordelen die het Esperanto als wereldtaal biedt en blijf dus zeker bij het onderwerp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Serieus nu: En waarom zou ik niet op mijn buik rollen en het Engels aannemen? Wat zijn de persoonlijke nadelen voor mij? Mijn Engels is inmiddels veel beter dan mijn Nederlands. Zozeer u het Esperanto wil invoeren kan men ijveren naar een invoeren van Engels als 1ste taal. De discriminatie die hierdoor ontstaat moet men dan maar positief bekijken, het werkt namelijk motiverend naar de mensen toe die nog geen Engels praten. Ik ben een in Brussel geboren Vlaming en kan u maar 1 ding zeggen: Als je als Vlaming in Brussel weigert Frans te leren bent je niet fier op je taal en volk, dan ben je gewoon dom omdat je je kansen op de arbeidsmarkt verkleint. Again: Voor mij maakt het niet uit welke taal, ik leer ze wel.
![]() |
![]() |
#105 |
Vreemdeling
|
![]() "Diegenen die nog steeds de voorkeur voor het Engels blijven linken aan sympathie voor de USA wil ik toch wijzen op volgend feit:"
Het gaat hier niet om het linken van het Engels aan sympathie voor de USA, het gaat hier om het gevaar van "mental domination" door middel van taal! Ter overweging geef ik u volgend citaat mee uit het artikel "Is English a new Esperanto ?" van Charles Durand (Author of "La mise en place des monoples du savoir", L'Harmattan, ISBN: > 2-7475-1771-3, Paris, 2002) "Voor zijn internationale handel is het Irak van Saddam Hoessein overgeschakeld naar de euro en een handvol andere munten om zijn afhankelijkheid van de dollar te verminderen, maar het heeft het Engels als tweede taal nog niet aangepakt terwijl een veralgemeende eliminatie van het Engels misschien veel efficiënter zou zijn tegen de VS dan de vernietiging van de ‘twin towers’ in NYC." |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
|
![]() Citaat:
Uw theoretische uitspraken van Esperanto voorstanders komen nogal getint over, als u begrijpt wat ik bedoel.
![]() |
![]() |
#107 |
Vreemdeling
|
![]() "Geef mij eens wat voorbeelden van de mental domination waarvoor we zo'n schrik moeten hebben."
Alleen reeds de theoretische mogelijkheid om de geesten via taal te domineren, zoals Unesco stelt, zou ons zeer wantrouwig moeten maken t.o.v. de overheersing van de taal van de machtigste staat ter wereld. Deze uitspraak op zich is reeds een voldoende argument pro Esperanto als ieders tweede taal omdat het Esperanto als neutrale taal, niet kan gelinkt worden aan een ideologie, een politieke overtuiging een bepaalde cultuur of wat dan ook! Als u dan toch voorbeelden wil, kan u best het artikel van Charles Durand, bij mijn weten GEEN esperantist, eens lezen. "Uw theoretische uitspraken van Esperanto voorstanders komen nogal getint over, als u begrijpt wat ik bedoel." Begrijp ik zeer goed! Het probleem is dat de voorstanders van het Engels op dit forum ofwel hier nog niet over nagedacht hebben ofwel hier niet WILLEN over nadenken omdat ze dan hun mening in vraag moeten stellen. Overigens zou ik in deze graag de mening eens vernemen van forum-paus Jan van de Berghe, die ik als een zeer erudiet man beschouw (en niet (alleen) omdat hij pro-esperanto is, hoor!). Over naar Jan! |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#109 |
Vreemdeling
|
![]() "Nog steeds geen voorbeelden buiten artikels van pro-esperantisten. Ik sta best wel open voor andere meningen, maar begrijp niet wat het gevaar waarover u het heeft inhoudt."
Nogmaals: de theoretische mogelijkheid op zich volstaat! Voorbeelden zijn zelfs niet relevant! Trouwens, als ik voorbeelden geef, gaat u die toch weer op uw manier interpreteren en vervallen we in een tijdrovend en steriel welles-nietesspelletje, zoals dat in forums als deze maar al te veel gebeurt. Laten we ons aan het principe houden dat geesten via taal kunnen gedomineerd worden! Als u het daarmee niet eens bent, is dat uw goed recht. Bovendien, heb IK het niet over een gevaar, maar UNESCO. En wie ben ik om Unesco in twijfel te trekken? En als dit anglofielen niet goed uitkomt, dan hebben ZIJ een probleem! |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Burger
|
![]() @ Dan Van Herpe
Citaat:
Esperanto is ook een zaak van extremisten, van ze willen van een taal die nergens ingeburgerd is de wereldtaal maken. Dan is wel een extreme rush van 0 tot de top. Ben trouwens eens een kijkje gaan nemen op zo een esperantostek en wat zag ik? Dat zelf namen en bedrijfsnamen vertaald werden, Mikrosoft las ik daar ergens. Over extremisme gesproken: dit gaat zelfs nog verder dan de bill 101 in Quebec. Je kan daar wel een boete krijgen als je wat te opvallend het Engels gebruikt maar gaan zitten knoeien met (wettelijk beschermde) bedrijfsnamen is daar nog niet aan de orde. Waar halen de heren esperantisten overigens het recht mij morgen Marko te gaan noemen? Mijn eerste bezoekje aan een esperanto-site was dan ook meteen een kennismaking met een vorm van extreem extremisme. Ik bedank er voor, sterker nog, zal me daar heftig tegen verzetten. En net zoals voor Tom is het Engels voor mij onmisbaar en vereenvoudigt het nogal wat dingen in mijn dagelijkse bezigheden. En als je van mening bent dat ik mij het Engels heb laten opdringen door Amerikaanse imperialisten, wel dat is dan je volste recht zo te denken. In ieder geval ga jij mij NIETS opdringen. En nogmaals, met je hoger aangehaalde citaten zal je meer aanhang vinden op het AEL-forum. p.s. micro wordt dus mikro, zo ver was ik al, maar hebben ze niks voor 'soft' in het esperanto? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Burger
|
![]() TomB schreef:
Citaat:
Stel je voor dat iedereen die dagelijks met het Engels geconfonteerd wordt plots demonen uit de grond ziet kruipen die bezit gaan nemen van zijn/haar geest. Enkel psychiaters kunnen er maar goed mee boeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Marokko: Arabisch (Frans in enkele wettelijk omschreven gebieden) Algerije: Arabisch en Berbers Tunesië: Arabisch Libië: Arabisch Egypte: Arabisch Mauretanië: Arabisch Saoudie-Arabië: Arabisch Libanon: Arabisch en Frans Jordanië: Arabisch Syrië: Arabisch Jemen: Arabisch Qatar: Arabisch Emiraten: Arabisch Bahrain: Arabisch Oman: Arabisch Irak: Arabisch en Koerdisch In heel veel van de opgesomde landen gelden er strenge taalwetten die werden afgekondigd na de dekolonisatie. Terugdringen van de koloniale talen en de opwaardering van het Arabisch was het hoofddoel. Uit ervaring weet ik dat men met Engels niet ver loopt in de Arabische wereld. Natuurlijk spreekt een deel van de top in de zakenwereld wel Engels, maar dat heeft men niet uit liefde geleerd maar uit noodzaak. Olie moet immers naar de VS... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Vreemdeling
|
![]() Esperanto is ook een zaak van extremisten, van ze willen van een taal die nergens ingeburgerd is de wereldtaal maken. Dan is wel een extreme rush van 0 tot de top.
Esperanto IS reeds een wereldtaal: in praktisch gans de wereld vind je mensen die deze taal spreken. Dat ze geen ‘geografisch fundament’ heeft, is niet relevant. (Of zijn de Joden geen volk omwille van de diaspora?) Dat er geen tientallen miljoenensprekers zijn evenmin. Ze is ingeburgerd bij +- 2 miljoen sprekers. Er zijn “ingeburgerde” talen die het met minder sprekers moeten doen! Ben trouwens eens een kijkje gaan nemen op zo een esperantostek en wat zag ik? Dat zelf namen en bedrijfsnamen vertaald werden, Mikrosoft las ik daar ergens. Over extremisme gesproken: dit gaat zelfs nog verder dan de bill 101 in Quebec. Je kan daar wel een boete krijgen als je wat te opvallend het Engels gebruikt maar gaan zitten knoeien met (wettelijk beschermde) bedrijfsnamen is daar nog niet aan de orde. Ik heb niet op alle vragen een antwoord. Een mogelijke verklaring is het feit dat Esperanto een fonetische taal is. Dat maakt dat bepaalde namen voor mensen die geen Engels (of andere werldtalen) kennen (en die zijn er nog genoeg hoor!) niet uitspreekbaar zijn (één van de vele nadelen van het Engels als opgedrongen wereldtaal). Door ze fonetisch te schrijven is dit probleem opgelost. Waar halen de heren esperantisten overigens het recht mij morgen Marko te gaan noemen? Waar haalt een Engelssprekende het recht vandaan om mijn naam op zijn Engels uit te spreken? Vind je niet dat dergelijke argumentatie niets, maar dan ook niets met de essentie van de zaak te maken heeft? En geen enkele esperantist zal u Marko noemen als u dat niet wenst! Mijn eerste bezoekje aan een esperanto-site was dan ook meteen een kennismaking met een vorm van extreem extremisme. Ik bedank er voor, sterker nog, zal me daar heftig tegen verzetten. Wij van onze kant zullen ons steeds heftig blijven verzetten tegen het Angelsaksisch taalkundig-cultureel imperialisme. En net zoals voor Tom is het Engels voor mij onmisbaar en vereenvoudigt het nogal wat dingen in mijn dagelijkse bezigheden. Aanvaarden van het Esperanto als GENT-taal (gemeenschappelijke, eenvoudige, neutrale, tweede) zou de zaken voor 500.000.000 Europeanen heel wat eenvoudiger maken in hun dagelijks leven. En als je van mening bent dat ik mij het Engels heb laten opdringen door Amerikaanse imperialisten, wel dat is dan je volste recht zo te denken. In ieder geval ga jij mij NIETS opdringen. Esperantisten willen niemand iets opdringen, ook u niet. Wij willen alleen dat de genieën van de Wiertzstraat die menen dat het communicatieprobleem van de modale burger in de EU opgelost is door iedereen aan te zetten minimum twee vreemde talen te leren en bij voorkeur twee minderheidstalen (zie Socratresprogramma) of twee talen van buurlanden (zie het Europees Jaar van de Talen 2001) maar zich ondertussen van een geldverslindend tolkensysteem bedienen en de burger via het net informeren via uitsluitend Engelstalige webstekken, de mensen op een objectieve manier informeren over een echte, democratische, economische en fundamentele oplossing. Daarvoor is echter openheid van geest nodig (afstappen van a priori standpunten gebaseerd op nattevingerwerk), gebruik van een beetje gezond boerenverstand en vooral veel politieke moed om tegen het “gestroomlijnd denken” in te gaan. En nogmaals, met je hoger aangehaalde citaten zal je meer aanhang vinden op het AEL-forum. Ik denk dat het Esperantistengedachtengoed dat respect vraagt voor elke taal- en cultuurgroep op basis van gelijkwaardigheid en gelijkgerechtigdheid, niet erg zal aanslaan bij welke extremistische strekking dan ook! p.s. micro wordt dus mikro, zo ver was ik al, maar hebben ze niks voor 'soft' in het esperanto? p.s. “Soft” is perfect uitspreekbaar in het Esperanto! Het Esperanto is, zoals alle etnische talen, een volwaardige taal en heeft, zoals alle andere (etnische) talen, voor de meeste Engelse woorden een eigen woord. De Fransen noemen een computer toch ook “un ordinateur”, dacht ik. Ook het Engels heeft woorden uit andere talen overgenomen, so what? Ik denk dat ik u weer heel wat stof heb aangeboden om op de extremistisch-"futilitaire" toer te gaan, niet? In de toekomst antwoord ik echter alleen nog maar op ernstige argumenten over de essentie van de zaak (zoals de Unesco uitspraak). Maar daar valt toch zo weinig op af te dingen, hé! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sedert de jaren vijftig is het echter zo dat de tendens in de Esperantobeweging overheerst om namen niet langer te veresperantiseren, maar de gewone bronschrijfwijze aan te houden. Niet zelden schrijft men erna, tussen haakjes, een benaderende fonetische weergave van de naam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |||||||
Burger
|
![]() @Dan van Herpe:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar met merknamen knoeien is ONWETTELIJK! Dat ga je dan ook in geen enkele andere taal tegenkomen, zelfs niet in het Frans of Duits. Citaat:
Citaat:
Het veelvuldig gebruik van het Engels heeft in mijn geval niks te maken met Amerika, doch argumenteren ga ik hier niet langer doen omdat jij koppig en tegen beter weten in zal blijven vasthouden aan die link. Citaat:
En toch ga je veel symphtie winnen bij de AEL met zulke ideeen. Ook Quebec heeft een opening voor jou: daar mag je ook alles spreken, behalve Engels op straffe van boete. Citaat:
beetje serieus blijven he. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is er ook de communicatie die handel en commercie overstijgt. En daar komt dan het nuttig gebruik van een neutrale plantaal om de hoek kijken. Dan zal duidelijk worden dat een plantaal een bijzonder krachtig instrument wordt met ontzaglijke voordelen ten opzichte van een natuurlijke taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een wereldtaal is een taal die door de economische, culturele of militair-politieke macht van een bepaald land een grote verspreiding geniet en in bepaalde aspecten van het economisch leven gebruikt wordt. Tot aan het midden van de 19e eeuw was dat het Frans. Niettegenstaande Frans toen als "dé wereldtaal" gold, schrok dr Zamenhof er niet voor terug toch het idee te lanceren van een neutrale brugtaal. Dit laatste biedt immers een aantal voordelen die de natuurlijke "wereldtaal" niet heeft: partners in het communicatieproces zijn gelijkwaardig, snelle en grondige assimilatie van de taal alsook strikte neutraliteit van de taal. Toen al kwam er kritiek. En het ging om dezelfde en gelijkaardige aanmerkingen als die van Mark, maar dan onder de Franse noemer. Niettegenstaande dit verspreidde het Esperanto zich toch over de wereld (met het zwaartepunt aanvankelijk in Europa). Het kwam zelfs zo ver dat de Volkenbond een wetsvoorstel klaar had om het Esperanto tot haar enige werktaal uit te roepen. Maar dat werd op het laatste nippertje verhinderd door het veto van... Frankrijk. Hierdoor wordt al duidelijk dat er door Frankrijk andere belangen werden gediend dan de gelijkwaardigheid en bevordering van de communicatie tussen een groep anderstalige diplomaten. In de jaren zeventig zette de Amerikaanse diplomatie ook alles op alles om in de maak zijnde resolutie over het Esperanto tegen te houden. Dat is hen uiteindelijk ook gelukt. De keuze voor het Esperanto is niet ingegeven door een of andere vorm van taalfanatisme of -extremisme, maar uit bekommernis van de scheefgetrokken verhoudingen in het communicatieproces waarbij een groep mensen - door het toeval van de geschiedenis - wel hun moedertaal kunnen hanteren tegenover een groep die door wetmatigheden van macht dat niet kan. Als men onbevangen en onbevooroordeeld is, zal iedereen moeten toegeven dat de eerste groep een ontzaglijke voorsprong heeft op de tweede groep. Een neutrale brugtaal verhelpt hieraan. Bij een dergelijke brugtaal als het Esperanto is er altijd een dilemma: de verbreiding hangt van een groep die er eerst moet mee starten. Als iedereen blijft zeggen: "Jamaar, het is maar een klein taaltje", dan gebeurt er uiteindelijk niets. Daarom zal het langzaam invoeren ervan in het lessenpakket het mogelijk maken dat men niet alleen de inherente voordelen van het Esperanto ontdekt, maar ook de bijkomende. En iedereen die daadwerkelijk in de Esperantowereld betrokken is, weet dat en kan erover meespreken. Jammer genoeg is het zo dat de grootste tegenstanders van het Esperanto nooit de moeite hebben gedaan zich open te stellen voor de ervaringen van deze esperantisten. |
|
![]() |
![]() |