Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2014, 01:00   #101
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ach, ach, toen ik erachter kwam dat er in een grijs verleden bij de heer Sinterklaas inderdaad sprake is geweest van een niet bij de sociale zekerheid aangemelde dienaar van Afrikaanse herkomst, was ik ten stomste verbaasd, want de heersende mening in mijn kinderjaren was dat de knecht van de goedheilig man met zijn roetbestoven uiterlijk gewoon getuigenis wenste af te leggen van zijn veelvuldige heroïsche afdalingen in talloze schoorstenen.
'Zwarte Piet' wordt door vele kinderen net als een held en leuk figuur beschouwd. Men zou enigzins overdreven kunnen stellen dat, voornamelijk, blanke kinderen net opzien naar een 'zwarte', een soort van rolmodel dus.

Tenminste een zwarte die werkt en niet op kap van onze SZ moet overleven. Een goed voorbeeld ! (grapje, hé !)
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 01:01   #102
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ad populum.

Het heeft niets met meerderheid of minderheid te maken, waar het omgaat is dat racisme zoveel mogelijk uit de samenleving moet verdwijnen.
Dat is helemaal geen racisme.
Duizend jaar is Zwarte Piet hier zwart, en dat blijft zo.

Ik weet niet waar je zulke ideeën op doet, de gedachte alleen dat je denkt de maatschappij te kunnen vormen naar de subjectieve gevoelens van een deel van een kleine minderheid is te gek voor woorden.
Oud 27 augustus 2014, 01:03   #103
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarom steun jij een feest dat gebaseerd is op racisme?
Omdat het niets met racisme te maken heeft, maar dat wil jij blijkbaar niet inzien.

En kom nu niet af met te zeggen dat bijvoorbeeld de Amerikanen ons feest racistisch vinden. Zij verstaan onze traditie niet en kennen zelf nog steeds een cultuur van rassenonderscheid. Van hen hebben wij op dat gebied echt een lessen te trekken. Kijk maar naar heel die recente toestand met die neergeschoten afro-amerikaanse jongen in Missouri !
Oud 27 augustus 2014, 01:05   #104
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dat ze zich dan zo gedragen ! Er zijn er gelukkig anderen, de niet-blanken in mijn kennissenkring, en die heb ik wel degelijk, kunnen er veelal om lachen of relativeren het en steunen 'Zwarte Piet' e.d. Tegenstanders zijn veelal mensen die zich laten ophitsen door enkele poco oproerkraaiers die ervan houden problemen te maken waar er eigenlijk geen waren.
het punt van Nietzsche is zwarte piet als symbool voor latent racisme ... hij heeft daar een punt, maar of racisme hierdoor zal verdwijnen betwijfel ik, immers zal het tot opflakkeringen van nationalisme leiden, zoals hier bij sommigen nogal het geval is ....
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 01:06   #105
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Ik weet niet waar je zulke ideeën op doet, de gedachte alleen dat je denkt de maatschappij te kunnen vormen naar de subjectieve gevoelens van een deel van een kleine minderheid is te gek voor woorden.
Nee, zwarte piet is historisch gezien racisme.

Het komt voort uit het negentiende-eeuwse idee dat zwarte mensen het beste een dienende rol kunnen hebben in de maatschappij. Met dit idee is eeuwenlang de slavernij en de slavenhandel verdedigd.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 01:07   #106
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht

Dat is waar ! Het gaat hier over selectieve verontwaardiging, een gelegenheid om onze 'westerse' volkscultuur nog eens grondig door de mangel te halen. Ik heb Herr Nietzsche nog nooit zo weten reageren wanneer het gaat over het onverdoofd kelen van schapen. Of over het genitaal verminken van meisjes en vrouwen, een praktijk die nog veel in de woestijn of bij Afrikaanse stammen voorkomt, 'toevallig' uit sommige gebieden waar nu veel van die klagers over ons 'Sinterklaasfeest' vandaan komen.
Oud 27 augustus 2014, 01:07   #107
Lance
Banneling

Standaard

Serieus, ik geloof best dat kinderen door de zwarte Piet al van jongs af in het leven laagdunkend tegenover de zwarte medemens doen aankijken. Een Piet is en blijft de klojo, het slaafje van de sint! En dan maakt het niet uit of de echte reden nu schoorsteenroet of niet is, een kind denkt daar namelijk niet over na. Feit blijft dat onverdraagzaamheid of gewoon het anders behandelen van iemand die er anders uitziet van kleins af groeit door onschuldige dingetjes zoals deze.

Afschaffen hoeft niet. Zorg gewoon dat de persoon hier en daar wat zwart heeft, maar nog herkenbaar is als een blanke. Een schoorsteenveger is nl. ook niet helemaal zwart.
Lance is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 01:08   #108
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het niets met racisme te maken heeft, maar dat wil jij blijkbaar niet inzien.

En kom nu niet af met te zeggen dat bijvoorbeeld de Amerikanen ons feest racistisch vinden. Zij verstaan onze traditie niet en kennen zelf nog steeds een cultuur van rassenonderscheid. Van hen hebben wij op dat gebied echt een lessen te trekken. Kijk maar naar heel die recente toestand met die neergeschoten afro-amerikaanse jongen in Missouri !
Ik trek mij niets aan van Amerikanen, daar gaat het helemaal niet om
Oud 27 augustus 2014, 01:08   #109
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

heu die Amerikanen hebben wel serieuze vorderingen op dat vlak gemaakt, ik zie hier nog niet zo vlug een (half)zwarte leider van het land op het toneel verschijnen .. men maakt al problemen als het om een zwarte burgemeester gaat ....
Oud 27 augustus 2014, 01:09   #110
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het komt voort uit het negentiende-eeuwse idee dat zwarte mensen het beste een dienende rol kunnen hebben in de maatschappij. Met dit idee is eeuwenlang de slavernij en de slavenhandel verdedigd.
Dat is dus danig geëvolueerd. Zelfs enkele decennia geleden werd Zwarte Piet al anders voorgesteld, zeker de dag van vandaag. U wil dat blijkbaar niet inzien.

By the way: de grootste slavenhandelaars in de 19de en ook nog 20ste eeuw waren de Arabieren en de Zwart Afrikanen zelf. Denk daar maar eens over na !
Oud 27 augustus 2014, 01:11   #111
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
heu die Amerikanen hebben wel serieuze vorderingen op dat vlak gemaakt, ik zie hier nog niet zo vlug een (half)zwarte leider van het land op het toneel verschijnen .. men maakt al problemen als het om een zwarte burgemeester gaat ....
Er zijn hier dan ook verhoudingsgewijs minder 'zwarten', zeker niet die voldoende geïntegreerd zijn of opgeleid om belangrijke politieke en maatschappelijke functies te bekleden.

U kan Afro-amerikanen bezwaarlijk vergelijken met Afrikaanse inwijkelingen in West-Europa. Dat is zoals appelen met citroenen.
Oud 27 augustus 2014, 01:11   #112
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dus danig geëvolueerd. Zelfs enkele decennia geleden werd Zwarte Piet al anders voorgesteld, zeker de dag van vandaag. U wil dat blijkbaar niet inzien.

By the way: de grootste slavenhandelaars in de 19de en ook nog 20ste eeuw waren de Arabieren en de Zwart Afrikanen zelf. Denk daar maar eens over na !
Hoe worden ze anders voorgesteld dan? ze hebben nog steeds een dienende rol.
Oud 27 augustus 2014, 01:13   #113
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
het punt van Nietzsche is zwarte piet als symbool voor latent racisme ... hij heeft daar een punt, maar of racisme hierdoor zal verdwijnen betwijfel ik, immers zal het tot opflakkeringen van nationalisme leiden, zoals hier bij sommigen nogal het geval is ....
Gaan we hier nu zulke grote analyses maken ? Nationalisme kan mij gestolen worden. Ik kom enkel op voor het feit dat onze tradities bewaard blijven en dat we ons niet de les moeten laten spellen door een kleine minderheid van voornamelijk inwijkelingen die hier van alles profiteren, maar zelf geen respect hebben voor onze cultuur en gebruiken.
Oud 27 augustus 2014, 01:13   #114
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er mis met een dienende rol?
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 01:15   #115
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ga binnenkort eens langs op een Sinterklaasfeestje ! Piet is tegenwoordig meer een 'sidekick' van de Sint. Dat is overigens al dertig jaar zo ! Je moet Piet en Sint nu beschouwen als collega's, niet als diender en baas, laat staan slaaf en meester.
Oud 27 augustus 2014, 01:16   #116
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

ok ok ik volg je wel, en inderdaad daar heb je gelijk, maar wat men hier anderzijds tracht dits te maken is dat je die piet niet als een persoon behorend tot een bepaald ras dient te zien, maar als een folklore element zoals naar analogie die pompoen van Halloween snappie

moeten we Sneeuwwitje dan ook maar een kleurtje geven omdat ze in de tijd dat dit sprookje ontstond liever een witje zagen?

of Pocahontas wit schilderen want tja, dat is toch ook een symbool van onderdrukt racisme ...
Oud 27 augustus 2014, 01:16   #117
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
Ga binnenkort eens langs op een Sinterklaasfeestje ! Piet is tegenwoordig meer een 'sidekick' van de Sint. Dat is overigens al dertig jaar zo ! Je moet Piet en Sint nu beschouwen als collega's, niet als diender en baas, laat staan slaaf en meester.
Dude, alleen al de klederdracht. De Piet heeft bij wijze van spreken een zotmanspak aan. De Sint heeft een roe, is altijd groter en heeft een chique kleed aan. Ziet gij wat anders?
Oud 27 augustus 2014, 01:17   #118
Lance
Banneling

Standaard

Citaat:
ok ok ik volg je wel, en inderdaad daar heb je gelijk, maar wat men hier anderzijds tracht dits te maken is dat je die piet niet als een persoon behorend tot een bepaald ras dient te zien, maar als een folklore element zoals naar analogie die pompoen van Halloween snappie

moeten we Sneeuwwitje dan ook maar een kleurtje geven omdat ze in de tijd dat dit sprookje ontstond liever een witje zagen?

of Pocahontas wit schilderen want tja, dat is toch ook een symbool van onderdrukt racisme ...
Lees mijn post hierboven eens van de kinderen...
Oud 27 augustus 2014, 01:18   #119
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn hier dan ook verhoudingsgewijs minder 'zwarten', zeker niet die voldoende geïntegreerd zijn of opgeleid om belangrijke politieke en maatschappelijke functies te bekleden.

U kan Afro-amerikanen bezwaarlijk vergelijken met Afrikaanse inwijkelingen in West-Europa. Dat is zoals appelen met citroenen.
hallo hallo, Obama is geen Afro-American btw OMG
Oud 27 augustus 2014, 01:18   #120
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lance Bekijk bericht
Serieus, ik geloof best dat kinderen door de zwarte Piet al van jongs af in het leven laagdunkend tegenover de zwarte medemens doen aankijken. Een Piet is en blijft de klojo, het slaafje van de sint! En dan maakt het niet uit of de echte reden nu schoorsteenroet of niet is, een kind denkt daar namelijk niet over na. Feit blijft dat onverdraagzaamheid of gewoon het anders behandelen van iemand die er anders uitziet van kleins af groeit door onschuldige dingetjes zoals deze.

Afschaffen hoeft niet. Zorg gewoon dat de persoon hier en daar wat zwart heeft, maar nog herkenbaar is als een blanke. Een schoorsteenveger is nl. ook niet helemaal zwart.
Wat dan met een echte zwarte die voor 'Zwarte Piet' wenst te spelen ? Dat zou pas racisme zijn !

Voor de rest klopt uw bewering langs geen kanten. De meeste ouders voeden hun kinderen gelukkig verdraagzaam op. Die kinderen leren dat het sprookje Sinterklaas niet overeenstemt met de realiteit ! Dat was misschien honderd of vijftig jaar geleden niet zo, maar nu dus wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be