Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 29 september 2004, 20:17   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De Belgische taalwetten vind je ook goed of slecht naargelang het u uitkomt.
Hahaha. Ik heb nog nooit en nergens de bestaande taalwetten in vraag gesteld. Zelf de faciliteiten zie ik zoals de wetgever zo heeft ontworpen, nl. tijdelijke maatregelen om anderstaligen te laten integreren in een anderstalige omgeving.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 september 2004, 20:18   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als gemeenten een ander taaltegime wensen, vindt u het plots heel fijn dat dit federale materie is, en dan plakt u er zelfs het etiket democratisch op.
Ik heb dat nergens op een ander niveau gewest. Ook in een Vlaamse staat zal dat een nationale bevoegdheid moeten zijn.
Oud 29 september 2004, 20:18   #103
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hahaha. Ik heb nog nooit en nergens de bestaande taalwetten in vraag gesteld. Zelf de faciliteiten zie ik zoals de wetgever zo heeft ontworpen, nl. tijdelijke maatregelen om anderstaligen te laten integreren in een anderstalige omgeving.
Als je faciliteiten als tijdelijke taalwetten voor een beperkt gebied kan aannemen, dan zie ik niet in waarom een taalwet ook niet mag aangepast worden aan bestaande toestanden.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 29 september 2004 om 20:19.
Supe®Staaf is offline  
Oud 29 september 2004, 20:20   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer echter federale wetten tegen uw Vlaamse kaaretje rijden, dan is 't roepen, tieren, betogen, bedevaren en zingen op het Zangfeest dat de "ondemocratische Belgische staat u knecht en minoriseert."
U mag eens een voorbeeld geven waar ik "roep, tier, betoog, bedevaar en zing" tegen een federale WET.

In veel gevallen betoog ik tegen de NIET TOEPASSING van een federale wet of algemene wetgeving (bijvoorbeeld de taalwetten in de Brusselse ziekenhuizen of de splitsing van BHV zoals gevraagd door de Raad van State).
Oud 29 september 2004, 20:21   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je faciliteiten als tijdelijke taalwetten voor een beperkt gebied kan aannemen, dan zie ik niet in waarom een taalwet ook niet mag aangepast worden aan bestaande toestanden.
Omdat men hierdoor een door de actoren bewust scheefgegroeide toestand honoreert. En zoiets kan natuurlijk niet.
Oud 29 september 2004, 20:24   #106
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U mag eens een voorbeeld geven waar ik "roep, tier, betoog, bedevaar en zing" tegen een federale WET.

In veel gevallen betoog ik tegen de NIET TOEPASSING van een federale wet of algemene wetgeving (bijvoorbeeld de taalwetten in de Brusselse ziekenhuizen of de splitsing van BHV zoals gevraagd door de Raad van State).
Als Vlaamsblokker en dus in de eerste plaats Vlaamsnationalist (zo neem ik aan) ben je uiteraard een fervente splitser, separatist, secessionist.

Je beseft toch dat elk discours in die zin, een regelrechte aanslag op de Belgische grondwet betekent?

Kom dus niet af met schijnheilige afzeik wat voor een wetvrezende vaderlander je wel zou wezen. Dat is net iets te veel van het goede om ernstig te nemen.
Oud 29 september 2004, 20:25   #107
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eigenlijk is het heel simpel Staaf.

Overal ter wereld passen mensen zich aan als ze zich in andermans land gaan vestigen.
Vlamingen doen dat ook.
Overal en iedereen behalve Franstaligen in Vlaanderen.

Hoogtijd dus om Belziek af te stoten vooraleer het Vlaanderen nog meer ontsteelt dan wat het al ontstolen heeft.

Belziek doet immers, na actieve verfransing, aan achterbakse verfransing en dat laten wij, de VLAMINGEN, niet langer toe.

Aanpassen of opkrassen!
En dat geldt voor ALLE onwillige vreemdelingen.
Ook franstalige.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 29 september 2004 om 20:26.
Knuppel is offline  
Oud 29 september 2004, 20:26   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Vlaamsblokker en dus in de eerste plaats Vlaamsnationalist (zo neem ik aan) ben je uiteraard een fervente splitser, separatist, secessionist.

Je beseft toch dat elk discours in die zin, een regelrechte aanslag op de Belgische grondwet betekent?
Neen, dat is helemaal geen aanslag op de Belgische Grondwet. Ik gebruik immers de door de Grondwet uitgestippelde democratische weg, wat volledig in overeenkomstig is met die grondbeginselen.
Oud 29 september 2004, 20:27   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom dus niet af met schijnheilige afzeik wat voor een wetvrezende vaderlander je wel zou wezen. Dat is net iets te veel van het goede om ernstig te nemen.
Een Belgische vaderlander ben ik inderdaad niet! Gelukkig maar! Maar wel een democraat die de rechtsregels van een land respecteert.
Oud 29 september 2004, 20:29   #110
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat is helemaal geen aanslag op de Belgische Grondwet. Ik gebruik immers de door de Grondwet uitgestippelde democratische weg, wat volledig in overeenkomstig is met die grondbeginselen.
Dus in de grondwet staat als grondbeginsel het separatisme, de splitsing van België, secessie?

Komaan.
Dergelijke sofistische bullocks dat gelooft geen mens.
Je hebt lak aan België en zijn wetten, tenzij je er voordeel kan uithalen.

Je kan niet de geit en de kool sparen.
Oud 29 september 2004, 20:32   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus in de grondwet staat als grondbeginsel het separatisme, de splitsing van België, secessie?
Dat is ook niet het grondbeginsel: wel dat de macht bij het volk berust en dat die macht door gekozen vertegenwoordigers wordt uitgeoefend. Welnu, het ligt in de macht van die vertegenwoordigers om wijzigingen aan die Grondwet aan te brengen (uitdrukkelijk zelf vermeld). Er kunnen zodanige wijzigingen aangebracht worden dat België uiteindelijk slechts een confederale romp wordt of misschien ophoudt te bestaan. Allemaal via de democratische middelen in de Grondwet omschreven.
Oud 29 september 2004, 20:33   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt lak aan België en zijn wetten, tenzij je er voordeel kan uithalen.
Natuurlijk draag ik België niet in mijn hart, maar dat betekent nog niet dat ik de wetten van die staat niet zou volgen. Ik beoog Vlaamse onafhankelijkheid langs een democratische, legale weg. Dat kan slechts in respect met de wetten.
Oud 29 september 2004, 22:03   #113
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Daar hebt u zich niet mee te moeien. Duid mij trouwens een wet aan, waar dat wordt verplicht.

start > Taalwetwijzer > het taalgebruik in het bedrijfsleven [img]../img/transPix.gif[/img] tegemoet-komingen
[img]../img/transPix.gif[/img]
[img]../img/transPix.gif[/img] -->.home.terminologie.bestuurszaken.het bedrijfsleven.het onderwijs.contact.FAQ

het taalgebruik in het bedrijfsleven
.het homogeen Nederlandse taalgebied.Brussel .de faciliteitengemeentenHet basisprincipe in het bedrijfsleven is de vrijheid van taalgebruik: werknemers en ondernemingen mogen de taal gebruiken die ze willen. Maar er zijn wél regels voor officiële documenten en voor het taalgebruik binnen in de onderneming.
Welke regels een bedrijf moet volgen, wordt bepaald door de exploitatiezetel: het kantoor of de winkel waar de werknemer effectief werkt, en dus niet de hoofdzetel van het bedrijf. Een bedrijf met kantoren in Brussel en Gent valt onder de Vlaamse regelgeving voor zijn Gentse kantoor en onder de Brusselse regelgeving voor zijn Brusselse vestiging. Voor handelsvertegenwoordigers geldt het kantoor waar ze hun orders ontvangen als exploitatiezetel.

start > Taalwetwijzer > het taalgebruik in het bedrijfsleven > het homogeen Nederlandse taalgebied [img]../img/transPix.gif[/img] tegemoet-komingen
[img]../img/transPix.gif[/img]
[img]../img/transPix.gif[/img] -->.home.terminologie.bestuurszaken.het bedrijfsleven.het onderwijs.contact.FAQ

het taalgebruik in het bedrijfsleven
.het homogeen Nederlandse taalgebied.Brussel .de faciliteitengemeentenhet homogeen Nederlandse taalgebied

In het homogeen Nederlandse taalgebied geldt de taalwetgeving op het bedrijfsleven voor alle bedrijven en werkgevers, of ze nu een commerciële activiteit uitoefenen of niet. Zo goed als elke bedrijfsactiviteit en elke vorm van tewerkstelling zijn dus onderworpen aan de taalregels.

Basisbeginsel. Ondernemingen in het homogeen Nederlandse taalgebied moeten het Nederlands gebruiken voor alle schriftelijke en mondelinge communicatie met hun werknemers en voor al hun officiële documenten.
  • <LI type=square>Officiële documenten zijn de documenten die van overheidswege worden verplicht, zoals de wettelijk verplichte delen van een factuur, loonfiches, arbeidscontracten, statuten of notulen van de aandeelhoudersvergadering.
  • Onder schriftelijke en mondelinge communicatie met de werknemers vallen bijvoorbeeld waarschuwingsborden, mededelingen en handleidingen.
Vertalen mag. Een bedrijf mag altijd voor een vertaling zorgen van de documenten die voor het personeel bestemd zijn - al blijft het Nederlandse document het enige officiële. Als het vertaalde document bijvoorbeeld afwijkt van het origineel, dan mag geen rekening gehouden worden met de vertaling. Als een bedrijf veel anderstalige werknemers heeft, kan het zelfs worden verplicht om voor vertalingen te zorgen. Daarvoor is in een bijzondere procedure voorzien. De vertegenwoordigers van de werknemers in de ondernemingsraad of de vakbondsvertegenwoordigers moeten de vertaling eenparig aanvragen. De verplichting geldt voor één jaar (waarna ze kan worden vernieuwd).

doornroosje is offline  
Oud 29 september 2004, 22:34   #114
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Lees die wetteksten nog eens goed na, Doornroosje...
Misschien kan je zelfs nog de hand leggen op een stukje rechtsleer terzake. Het principe van de vrije keuze van taalgebruik blijft hier overeind; het verplichte taalgebruik is beperkt tot die gebieden die door de wet expliciet zijn voorgeschreven. Taalwetten moeten dus strikt geïnterpreteerd worden.

En in de gevallen die je hier citeert is daar ook een goeie reden voor: een arbeidscontract of -reglement, officiële stukken en waarschuwingsborden of -mededelingen. Het erkent allemaal slechts dat een Vlaamse werknemer niet geacht wordt kennis te hebben van een andere taal dan het Nederlands. En zo hoort het ook.

Maar in ALLE andere gevallen ben je vrij... Wil ik een winkeltje openen en alle publiciteit, aanduidingen etc... voor het cliënteel in het Frans, Engels, Duits, Chinees, ... aanbrengen, dan kan dat. Dan MAG dat.

Mooi he, dat er voor de verandering nog eens iets MAG in dit overgereglementeerde land.

Ik heb de verschillende bijdragen hier nog eens rustig doorgelezen (diagonaal, dat wel) en als ik nog geen dégout had gekregen van het Vlaams-Nationalistische gewauwel van extreem rechts, dan is hier toch een serieuze basis voor gelegd. Wat een enggeestige "onder de kerktoren"-mentaliteit. Willen de blokkertjes terug naar het stenen tijdperk of wat? En als ik dat dan allemaal nog hoor verkopen onder de noemer "cultuur" keert m'n maag helemaal. Boerenkneuterigheid is het (met excuus aan de boeren trouwens).

Ik kan het verhaal van een onafhankelijk Vlaanderen nog begrijpen (daar zijn best wel wat intelligente argumenten voor te bedenken), maar als zich dat moet gaan vertalen in een bekrompen platgereguleerde en cultureel geïsoleerde achterlijke uithoek van Europa aan de Noordzee, forget it! Dan lig ik nog liever tussen tricolore lakentjes, zelfs al kosten die me momenteel meer dan me lief is.
Oud 29 september 2004, 22:42   #115
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Lees die wetteksten nog eens goed na, Doornroosje...
Misschien kan je zelfs nog de hand leggen op een stukje rechtsleer terzake. Het principe van de vrije keuze van taalgebruik blijft hier overeind; het verplichte taalgebruik is beperkt tot die gebieden die door de wet expliciet zijn voorgeschreven. Taalwetten moeten dus strikt geïnterpreteerd worden.

En in de gevallen die je hier citeert is daar ook een goeie reden voor: een arbeidscontract of -reglement, officiële stukken en waarschuwingsborden of -mededelingen. Het erkent allemaal slechts dat een Vlaamse werknemer niet geacht wordt kennis te hebben van een andere taal dan het Nederlands. En zo hoort het ook.

Maar in ALLE andere gevallen ben je vrij... Wil ik een winkeltje openen en alle publiciteit, aanduidingen etc... voor het cliënteel in het Frans, Engels, Duits, Chinees, ... aanbrengen, dan kan dat. Dan MAG dat.

Mooi he, dat er voor de verandering nog eens iets MAG in dit overgereglementeerde land.

Ik heb de verschillende bijdragen hier nog eens rustig doorgelezen (diagonaal, dat wel) en als ik nog geen dégout had gekregen van het Vlaams-Nationalistische gewauwel van extreem rechts, dan is hier toch een serieuze basis voor gelegd. Wat een enggeestige "onder de kerktoren"-mentaliteit. Willen de blokkertjes terug naar het stenen tijdperk of wat? En als ik dat dan allemaal nog hoor verkopen onder de noemer "cultuur" keert m'n maag helemaal. Boerenkneuterigheid is het (met excuus aan de boeren trouwens).

Ik kan het verhaal van een onafhankelijk Vlaanderen nog begrijpen (daar zijn best wel wat intelligente argumenten voor te bedenken), maar als zich dat moet gaan vertalen in een bekrompen platgereguleerde en cultureel geïsoleerde achterlijke uithoek van Europa aan de Noordzee, forget it! Dan lig ik nog liever tussen tricolore lakentjes, zelfs al kosten die me momenteel meer dan me lief is.
Ik heb het voor iedereen hier gezet zodat iedereen het kan lezen,meer niet.
Daarom heb ik er ook geen commentaar bijgezet.
doornroosje is offline  
Oud 30 september 2004, 00:09   #116
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Als er dan toch zoveel franstaligen zijn, dan moet overwogen worden om de taalgrens te veranderen en Machelen in te delen bij tweetalig Brussel of franstalig Wallonië.

De bewoners hoeven niet het slachtoffer te worden van een achterhaalde taalgrens en taalwet.

We moeten af van de idee als zou die taalgrens tot in de eeuwen der eeuwen gebetonneerd behoren te blijven.
Die moet dringend aan de feiten aangepast worden.
Die taalgrenzen zijn er gekomen omdat de franstaligen vreesden voor een vernederlandsing van Wallonië, als eeuwige barrière tegen het Nederlands. Nu ze er zelf gebied bij kunnen winnen, mogen die ineens wel aangepast worden zeker? De taalgrens diende alleen maar om het Frans te verdedigen, maar andersom moet ze wel als een flexibel gegeven worden bekeken zeker?
Principes au tête du client lijkt me...
zorroaster is offline  
Oud 30 september 2004, 08:36   #117
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Die taalgrenzen zijn er gekomen omdat de franstaligen vreesden voor een vernederlandsing van Wallonië, als eeuwige barrière tegen het Nederlands. Nu ze er zelf gebied bij kunnen winnen, mogen die ineens wel aangepast worden zeker? De taalgrens diende alleen maar om het Frans te verdedigen, maar andersom moet ze wel als een flexibel gegeven worden bekeken zeker?
het is "�* la tête du client"!
jan hyoens is offline  
Oud 30 september 2004, 08:53   #118
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Een proficiat voor de Vlaams Blok Jongeren van Brussel-Halle-Vilvoorde. Jammer, dat niet alle vlamingen zoals jullie zich inzetten voor de Vlaamse zaak. Ik stel voor dat alle rechtgeaarde Vlamingen gewoon de Makro boycotten.
jOOSt is offline  
Oud 30 september 2004, 09:34   #119
MaaslandLuc
Lokaal Raadslid

MaaslandLuc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Een proficiat voor de Vlaams Blok Jongeren van Brussel-Halle-Vilvoorde. Jammer, dat niet alle vlamingen zoals jullie zich inzetten voor de Vlaamse zaak. Ik stel voor dat alle rechtgeaarde Vlamingen gewoon de Makro boycotten.
Dan nog liever naar Nuth(Nederland).
Je word er in het Nederlands aangesproken en de service word verleend door mensen die NIET te lui zijn om te werken.
Tot de zon ook hier zal schijnen, en ons land weer straalt in 't licht.
MaaslandLuc is offline  
Oud 30 september 2004, 13:03   #120
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Non: '�* la gueule'

Maar terzake: eigenlijk is dit niet de essentie van de discussie.
Die taalwet gaat om bestuur en bepaalde verplichtingen om personeel prioritair in hun taal te behandelen, zoals duidelijk blijkt uit Doornroosjes bijdrage.
Wie de taalwet wil respecteren: gogogogo-�* la bonheur.

Maar de vrijheid van privé-ondernemingen om meertalig of ééntalig, naar eigen inzicht en keuze, te adverteren en te handelen naar hun potentiële klanten toe, moet intact blijven en kan m.i. wettelijk perfect aanvaardbaar zijn.......

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 30 september 2004 om 13:04.
Supe®Staaf is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be