Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2014, 08:26   #101
Peche
Banneling

Standaard

Ik heb ook meer dan tien jaar gewerkt voor al die politici en de koning en al zijn nageslacht en wie nog er nog van leeft.
Daarbij, ook voor doppers en mensen hun woningen die hier nooit één euro afdroegen. Intussen ook terugtrekken.
Ik heb bij een werkgever het een en het ander meegemaakt, waar veel geld bij ontlopen is. De staat ging dat "administratief afhandelen". Niets van gehoord voor de rest. Ze hebben wel een papier opzij liggen dat ik enkel met een rechtzaak mag inkijken.
Ik heb geen recht op gratis juridische bijstand omdat wij in totaal niet meer aan het minimumloonkomen.
Ik ben nog niet één jaar werkloos en ik heb een uitkering van 30 euro per dag. Mijn uitkering is fameus gezakt. Het is niet omdat iemand naast mij 1600 verdient dat ik mee van die 1600 euro leef he.
Daarbij, weiger ik géén enkele job, maar heb ik er wel laten staan die mij niet correct behandelde.
Het is mijn recht onrechtvaardigheid in mijn loon aan te klagen, en als daar geen gehoor aan gegeven wordt maar men duwt mij in een concentratiekamp met het mes op de keel, terwijl duizenden andere werklozen al jaren thuis playstation kunnen spelen neen dat snap ik niet!
En dat motiveert mij naar een 36h week.
Ge kunt mij niet verplichten langer dan 40h te werken, ik heb rechten.
Ik deed in dit landje meer dan 50 uren weken de afgelopen 4 jaar. Fuck ik heb zelfs ouderschapsverlof bij een pasgeborene opzij geschoven om daar aanwezig te zijn. In piekperiodes zat ik daar soms langer dan 70h te werken.
Moest eens weten wat ik allemaal gezien en meegemaakt heb.
Het heeft niets opgebracht buiten vieze ziektes die MIJN LAND administratief ging afhandelen.
Dat ze zelf voor hun koning werken, ik dien maar 1 meester.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2014, 08:38   #102
Peche
Banneling

Standaard

En voor mijn parten mogen ze hun uitkering houden als er een alternatief naast dit systeem was. Maar het enige alternatief dat ik heb is migreren of mijn hele leven de drol van janus te voelen.
Of gangster worden, dat betaalt ook goed fluisteren ze me toe...
Oud 19 november 2014, 20:52   #103
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Bad Tölz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Yep, bijna absolute armoede bestaat wel degelijk in België. Ik ben er het ultieme bewijs van. Momenteel moet ik het met 170€ in de maand doen. Over het hoe en waarom ga ik niet uitwijden. Maar ik kan jullie verzekeren dat het niet te doen is om met zo'n klein bedrag fatsoenlijk te eten, zich te verzorgen, zich te kleden etc. etc.

Ik ga het dan ook niet lang meer rekken, de stress alleen al van voortdurend te denken 'hoe zal ik rondkomen?' vergt veel van een mens ... te veel ....

Soms denk ik aan prostitutie, andere keren aan zelfmoord ... en andere keren aan gewoon niets meer ... Ik ben zodanig leeg vanbinnen dat ik van dag tot dag leef en het einde afwacht .....

Binnenkort zal ik wellicht naar het Ocmw moeten omdat ik niet meer op een werkloosheidsuitkering zal moeten rekenen. M'n familie keert me de rug toe want in hun ogen ben ik een loser die het niet verdient van een menswaardig bestaan te leiden. Kerstmis zal ik alleen moeten vieren, terwijl zij zich tegoed zullen doen, plezier zullen hebben en over me zullen zitten roddelen. O, wat haat ik ze. Ik haat ze evenveel als die kleinburgerlijke N-VA'ers die op de werklozen zitten te kakken, en denken dat mensen zomaar jobs kunnen toveren.

Zijn dit de mechanismen die achter armoede schuilen i.e. zich berusten in zijn/haar lot, en de dood afwachten ... of is in opstand komen/ervoor vechten een betere optie?

Thanks van hier constructieve antwoorden op te willen geven, geen spot of leedvermaak pls, het is zo al erg genoeg ....

Kan je een overzicht geven van waar die 170 euro elke maand naartoe gaat? Heb zelf ook geruime tijd onder de armoedegrens geleefd en kon na wat oefening rondkomen met max. 80 euro per maand aan voedsel.
Bad Tölz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2014, 22:04   #104
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz Bekijk bericht
Kan je een overzicht geven van waar die 170 euro elke maand naartoe gaat? Heb zelf ook geruime tijd onder de armoedegrens geleefd en kon na wat oefening rondkomen met max. 80 euro per maand aan voedsel.
een echt overzicht heb ik eigenlijk niet maar ik heb wel zo'n soort van systeempje ondertussen waarbij ik om de week het met 30 �* 40€ tracht te doen, lees 'tracht' want in de praktijk is het een ander paar mouwen ...

een lichpunt: 'k heb onlangs van iemand hier op het forum (ik zeg niet wie!) een lening gekregen waardoor het beter gaat! (nogmaals many many thanks indien je dit leest)
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2014, 22:09   #105
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
En voor mijn parten mogen ze hun uitkering houden als er een alternatief naast dit systeem was. Maar het enige alternatief dat ik heb is migreren of mijn hele leven de drol van janus te voelen.
Of gangster worden, dat betaalt ook goed fluisteren ze me toe...
Peche! geen gangster worden hee! dan beland je enkel maar in de bak + meer problemen! niet doen! LOL
Oud 19 november 2014, 22:11   #106
bembem
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Ik heb ook meer dan tien jaar gewerkt voor al die politici en de koning en al zijn nageslacht en wie nog er nog van leeft.
Daarbij, ook voor doppers en mensen hun woningen die hier nooit één euro afdroegen. Intussen ook terugtrekken.
Ik heb bij een werkgever het een en het ander meegemaakt, waar veel geld bij ontlopen is. De staat ging dat "administratief afhandelen". Niets van gehoord voor de rest. Ze hebben wel een papier opzij liggen dat ik enkel met een rechtzaak mag inkijken.
Ik heb geen recht op gratis juridische bijstand omdat wij in totaal niet meer aan het minimumloonkomen.
Ik ben nog niet één jaar werkloos en ik heb een uitkering van 30 euro per dag. Mijn uitkering is fameus gezakt. Het is niet omdat iemand naast mij 1600 verdient dat ik mee van die 1600 euro leef he.
Daarbij, weiger ik géén enkele job, maar heb ik er wel laten staan die mij niet correct behandelde.
Het is mijn recht onrechtvaardigheid in mijn loon aan te klagen, en als daar geen gehoor aan gegeven wordt maar men duwt mij in een concentratiekamp met het mes op de keel, terwijl duizenden andere werklozen al jaren thuis playstation kunnen spelen neen dat snap ik niet!
En dat motiveert mij naar een 36h week.
Ge kunt mij niet verplichten langer dan 40h te werken, ik heb rechten.
Ik deed in dit landje meer dan 50 uren weken de afgelopen 4 jaar. Fuck ik heb zelfs ouderschapsverlof bij een pasgeborene opzij geschoven om daar aanwezig te zijn. In piekperiodes zat ik daar soms langer dan 70h te werken.
Moest eens weten wat ik allemaal gezien en meegemaakt heb.
Het heeft niets opgebracht buiten vieze ziektes die MIJN LAND administratief ging afhandelen.
Dat ze zelf voor hun koning werken, ik dien maar 1 meester.
wat naar hoe dat ze misbruik van een mens maken!!! !!!

je hebt gelijk van je niet te laten doen en op te komen voor je rechten! 't Is hier niet de Far West!!!!! !

Laatst gewijzigd door bembem : 19 november 2014 om 22:12.
Oud 19 november 2014, 22:32   #107
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Bad Tölz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
een echt overzicht heb ik eigenlijk niet maar ik heb wel zo'n soort van systeempje ondertussen waarbij ik om de week het met 30 �* 40€ tracht te doen, lees 'tracht' want in de praktijk is het een ander paar mouwen ...

een lichpunt: 'k heb onlangs van iemand hier op het forum (ik zeg niet wie!) een lening gekregen waardoor het beter gaat! (nogmaals many many thanks indien je dit leest)
Begin met overzichten van je kosten te maken. Je zou verbaasd zijn hoeveel onnodige kosten je doorgaans nog maakt, ook al heb je een beperkt budget.
Bad Tölz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2014, 17:48   #108
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz Bekijk bericht
Begin met overzichten van je kosten te maken. Je zou verbaasd zijn hoeveel onnodige kosten je doorgaans nog maakt, ook al heb je een beperkt budget.
Inderdaad zoals zowat iedere mens..
Op restaurant gaan, op reis, mooie maar vooral dure kleren, hobby's van zichzelf en de kinderen, dure en prestigieuze meubels, auto's,... Het luxe feest van consumeren kan niet op!
En vooral liegen erover is iets dat we graag doen. Over het feit dat we daar allemaal niet naar smachten maar wel lekker recht op hebben, het ons wel toeeigenen en zich ervoor "krom" werken om die luxe betaald te krijgen.
En ons ongelukkig of minderwaardig voelen als we niet meekunnen met de rest...
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 09:22   #109
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Op restaurant gaan, op reis, mooie maar vooral dure kleren, hobby's van zichzelf en de kinderen, dure en prestigieuze meubels, auto's,... Het luxe feest van consumeren kan niet op!
En vooral liegen erover is iets dat we graag doen. Over het feit dat we daar allemaal niet naar smachten maar wel lekker recht op hebben, het ons wel toeeigenen en zich ervoor "krom" werken om die luxe betaald te krijgen.
Wat stel je voor?
Iedereen op water en brood, gekleed in een dierenvel en wonen in een grot?
Oud 22 november 2014, 10:31   #110
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Wat stel je voor?
Iedereen op water en brood, gekleed in een dierenvel en wonen in een grot?
Wat asGardSGO voorstelt weet ik niet.

Maar wat de overheid zou kunnen aanbieden ipv een uitkering over de jaren heen.

Mijn huidige manier van denken, indien de overheid niet verdampt of enigzins de graaicultuur achterwege wil laten.

Een volle uitkering zeer beperkt in tijd (80% van het loon misschien). 6 maand. Dan een sterk verlaagde uitkering voor de volgende 6 maand. En dan niks meer.
Na een jaar werkloos zijn, valt de uitkering weg, en mag de werkloze op reserves gaan teren, of gebruik maken van het systeem van "overleefplaatsen".
Iedereen met de nationaliteit heeft ten alle tijden toegang tot dat systeem.
Niet meer dan 8m³ ruimte met privacy en voldoende caloriën, mineralen en vitamines om gezond te overleven en toegang tot volledige medische verzorging. Geen geld, geen versjacherbare middelen.
Oud 22 november 2014, 11:16   #111
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Mijn huidige manier van denken, indien de overheid niet verdampt of enigzins de graaicultuur achterwege wil laten.

Een volle uitkering zeer beperkt in tijd (80% van het loon misschien). 6 maand. Dan een sterk verlaagde uitkering voor de volgende 6 maand. En dan niks meer.
Na een jaar werkloos zijn, valt de uitkering weg, en mag de werkloze op reserves gaan teren, of gebruik maken van het systeem van "overleefplaatsen".
Niet meer dan 8m³ ruimte met privacy en voldoende caloriën, mineralen en vitamines om gezond te overleven en toegang tot volledige medische verzorging. Geen geld, geen versjacherbare middelen.
Ik ben het met je eens dat wie niet werkt inderdaad niet meer moet toegestopt krijgen dan wat levensnoodzakelijk is.
Maar ik ben wel het moraliserende gezeik beu op mensen die door te werken voor zichzelf en hun gezin luxe hebben vergaard.
Die mensen houden boven hola nog eens de muil open van en verschaffen overbodige luxe aan een nest parasieten, leeggangers en hangmatters.
Als je die dan nog afzeikt terwijl ze geen maatschappelijke kost zijn, maar integendeel nog opbrengen, dan wordt het soms wat te veel.
Oud 22 november 2014, 11:18   #112
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Daar ben ik het totaal niet mee eens!
U vergeet dat niet iedere werkloze om zijn of haar situatie heeft gevraagd, en er ook zijn die er alles aan doen om werk te vinden maar niet onmiddellijk slagen. Oudere werknemers, alleenstaande moeders met kinderen, maar evengoed jongeren vinden moeizaam werk indien ze ook nog eens laag opgeleid zijn zonder specifieke vaardigheden.
Ik denk dat je eerder veel beter moet begeleiden, door wekelijks iemand te laten komen, samen zoeken, sollicitatiebrieven schrijven, feedback vragen aan werkgevers waarom iemand niet wordt uitgenodigd of aangenomen en kijken wat nodig is om dat te veranderen.

Maar mensen na een jaar als vee in onmenselijke omstandigheden zetten, is iets wat ik als voorstel met afgrijzen lees.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 11:32   #113
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Daar ben ik het totaal niet mee eens!
Uw goed recht.
Citaat:
U vergeet dat niet iedere werkloze om zijn of haar situatie heeft gevraagd,
Klopt. Vandaar het eerste half jaar een deftige uitkering, en dan nog eens een half jaar gratie. Andere optie is gewoon direct terugvallen op eigen reserves en de toegang tot het overlevingssysteem.
Citaat:
En er ook zijn die er alles aan doen om werk te vinden maar niet onmiddellijk slagen.Oudere werknemers, alleenstaande moeders met kinderen, maar evengoed jongeren vinden moeizaam werk indien ze ook nog eens laag opgeleid zijn zonder specifieke vaardigheden.
Klopt ook, maar die moeten het dan maar bekopen met de grote meute. Je kan niet goed doen voor iedereen.

Citaat:
Ik denk dat je eerder veel beter moet begeleiden, door wekelijks iemand te laten komen, samen zoeken, sollicitatiebrieven schrijven, feedback vragen aan werkgevers waarom iemand niet wordt uitgenodigd of aangenomen en kijken wat nodig is om dat te veranderen.
Tja, men moet wel eerst werkgevers hebben, en dat lijkt nu wel een probleem nietwaar. De paar "grote" werkgevers die er nog zijn, hebben zeer weinig behoefte aan een €4000/maand kostende inpakker.

Citaat:
Maar mensen na een jaar als vee in onmenselijke omstandigheden zetten, is iets wat ik als voorstel met afgrijzen lees.
Onmenselijk? Onderdak en zelfs privacy samen met voeding gewoon omdat men de juiste papieren heeft. Dat is bijna het aards paradijs voor velen op deze aardkloot.
Oud 22 november 2014, 12:12   #114
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Samenvatting van dit topic: ik ben te lui om te werken, maar ik wil wel dolgraag medelijden (aandacht) van de mensen op politics.be !!

Als ik gelovig was dan zou ik tot god bidden dat jij helemaal niets meer per maand krijgt.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 13:30   #115
Tavek
Banneling

Standaard

Ik ken nog zo een bembem geval, en die is uiteindelijk bij de post kunnen gaan werken, als postbode.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 20:08   #116
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah is dat zo simpel...
Wat heb jij gestudeerd? Burgelijk ingenieur, pol&soc, medicijnen, ...?
Als je morgen geen werk vind op uw 45ste en ze zeggen hier, bij de post fietske op door weer en wind of ze zeggen hier, gaan kuisen of aan de extruder gaan staan, of vloerkes gaan leggen...
Doe jij het, weiger jij het werk?...

Praat eens met mensen die minstens 5 brieven per dag of per week sturen weken, maanden aan een stuk en ofwel veel geluk hebben en eindelijk eens ergens iets vinden of die na zelfs maanden of jaren niets vinden (te oud, te duur, te onervaren, te ervaren,...)
Je hebt ook zo van deze situaties

Iemand die ik kende vroeger heeft zelfs eens verplicht geweest om een opleiding te gaan volgen waar men hem bij had wijsgemaakt dat hij daarna een job zou krijgen. Hij heeft dat ook gedaan met de nodige moeite als deftige 50tiger zijnde.

Pijnlijk detail was wel dat men koos voor een jongere 'kracht' na afloop van de opleiding en die de job gaven.

De kennis van mij kon terug gaan stempelen, heeft dat ter harte getrokken en ik weet zelfs niet wat er met hem gebeurde daarna ...

Zelf meegemaakt na een examen voor een job bij de Stad Antwerpen. Men ging u telefoneren als je bij de 'goeien' was. Na een tijdje begon mij dat te lang te duren en ik telefoneerde zelf naar die 'diensten' waar men mij wist te vertellen dat men mij getelefoneerd had maar ik geen geluid gegeven had.

Ik zei: Meneer met alle respect maar dat kan niet wat u daar zegt want aan mijn telefoon hangt een opnamerecorder en daar staat niets of niets op ... even was het enorm stil aan de andere kant van de lijn en uiteindelijk ... wegval lijn.

Die job hoorde ik later was 'weggegeven' aan een fils �* papa.

Zo zie je maar ...

p.s. Ik heb die opname nog altijd in bezit. (en dat zaakje is al wat jaartjes geleden hoor)

Laatst gewijzigd door Universalia : 22 november 2014 om 20:22.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 22:16   #117
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

€170 per dag is toch een mooi bedrag?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2014, 23:58   #118
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
€170 per dag is toch een mooi bedrag?
Ja, daar kan je gemakkelijk 10€ van sparen, voor een mooie toekomst zonder zorgen.
Oud 23 november 2014, 00:43   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dure meubels komen er bij ons alvast niet in, net zoals er zo goed als geen enkele merkkledij in de kasten hangt. Op restaurant gaan, is een luxe die mijn vrouw en ik ons één keer per jaar veroorloven. Een moment voor ons tweetje, even los van de kinderen.

Reizen beperkt zich tot één, langdurige reis per jaar, waarvan we een deel doorbrengen bij mijn verre familie.

Iedereen maakt natuurlijk zijn eigen keuzes en bijgevolg ook bestedingspatroon, maar overdadig consumeren aan iedereen toeschrijven lijkt me toch wat overdreven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2014, 09:33   #120
Peche
Banneling

Standaard

Hoor
enfin lees.
http://motherboard.vice.com/nl/read/...nd-zou-krijgen
Belangrijk is wel de "criminaliteit" in eigen handen te nemen dan. Daarmee bedoel ik dat de overheid pooier, dealer, etc moet worden. Of veel van dat geld zal in het "niets" verdwijnen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be