Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vind je het lezen van een boek belangrijk ?
Ja 29 80,56%
Neen 0 0%
Soms 7 19,44%
Helemaal niet 0 0%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2015, 15:32   #101
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
oa het lijstje dat ik al postte hé
ben je tot 'het marco effect' geraakt ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 15:40   #102
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
ben je tot 'het marco effect' geraakt ?
ah nee, die heb ik niet

heb dossier 64, vrouw in de kooi, fazantenmoordenaar, en boodschap in fles gelezen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 15:41   #103
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovenbuur. kan je iets meer vertellen over die discworld boeken. zijn die de moeite om de ganse serie te lezen
Nee.

Net zoals bijvoorbeeld Asimov en Tolkien.

Als ik volhard en de eerste bladzijde uitgelezen krijg, dan grijp ik spontaan naar de codeïne wegens opkomende migraine.

Wil je boeken die je niet kan neerleggen:

Jack Vance.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 16 maart 2015 om 15:41.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 15:42   #104
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Nee.

Als ik volhard en de eerste bladzijde uitgelezen krijg, dan grijp ik spontaan naar de codeïne wegens opkomende migraine.

Jack Vance.
heb jij stieg larsson gelezen Xeno ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 15:55   #105
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee.

Jack Vance.
Xeno. Ik wil je best geloven.

Maar ik vond asimov toch wel goed. toen ik tiener was. De theorie over de robotten. De humane robotten, ondergeschikt aan de mens.

De betekenis van je laatste zin begrijp ik niet.

En Jack Vance is toch goeie bedlectuur om nadien lekker te dromen

Laatst gewijzigd door Rudy : 16 maart 2015 om 15:56.
Oud 16 maart 2015, 15:58   #106
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nee.

Jack Vance.
Gek, ik ben zelf een groot Jack Vance fan. Heb zowat al zijn werken in de kast staan (buiten de werken die hij onder een ander pseudoniem schreef), en ik zou zeggen: de schijfwereld boeken zijn een heel erg dikke aanrader! Maar beschouw het aub niet als pure fantasy, want dat is het niet.

Maar Vance is natuurlijk wel erg andere koek. Maar ik vrees dat hij toch maar bij een heel klein publiek nog in de smaak zal vallen tegenwoordig.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 16:00   #107
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb jij stieg larsson gelezen Xeno ?
Denk het niet. Die Scandinavische dingen spreken me blijkbaar niet aan, ook niet de series op TV, eigelijk zeker de TV versies niet, ik ondervind dat ik meer bezig ben met het leren van de taal dan de serie te volgen.

Citaat:
Xeno. Ik wil je best geloven.

Maar ik vond asimov toch wel goed. toen ik tiener was. De theorie over de robotten. De humane robotten, ondergeschikt aan de mens.

De betekenis van je laatste zin begrijp ik niet.

En Jack Vance is toch goeie bedlectuur om nadien lekker te dromen
Niet kunnen neerleggen is uitlezen in één keer.

Positief dus, Vance is de grootste verteller die de mens ooit gekend zal hebben.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 16 maart 2015 om 16:03.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 16:19   #108
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fox. ik vind een meerwaarde in wat een schrijver als Pieter Aspe vertelt. de inhoud komt nu eenmaal op het voorplan voor wie een meerwaarde zoekt. het mag in een kader van fictie. voor wat literatuur betreft.

televisie en andere multimedia bieden niet altijd meerwaarde. Tenzij je boeken van Tolkien verfilmt. En Lord of the Rings heeft een meer filmwaarde. Wie te lui is om het boek te lezen vindt het zelfs een goede trilogie.

Fox. wat zijn je favoriete auteurs van boeken ?
Ik ga nu Anna List op mijn kap krijgen, maar ik ben enorm fan van Robert Jordan zijn boeken.

Auteurs die ik verder met plezier heb gelezen zijn:

Dan Brown
Stieg Larssen
Robert Ludlum
John Grisham
John Le Carre
David Baldacci

Dat zijn zo de dingen die ik vaak lees. Ik lees ook wel eens andere boeken. Onlang bijvoorbeeld de vliegeraar van Hosseini, maar dat zijn er niet zoveel, een 3 tal per jaar die niet in het bovenstaande genre passen.

Laat ons dus zeggen dat ik het ook graag hou bij licht verteerbare kost. Een Aspe passeert dus ook wel eens de revue maar niet zo vaak, aangezien ik de verhaallijn veel te voorspelbaar vind. De auteurs die ik hierboven heb genoemd kunnen me veel meer boeien en vasthouden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 16:20   #109
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Positief dus, Vance is de grootste verteller die de mens ooit gekend zal hebben.
.. mag worden ingekaderd. Jack Vance was een van de vertellers, om te verslinden. destijds beter dan dromen van een griet.
Oud 16 maart 2015, 16:25   #110
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.. mag worden ingekaderd. Jack Vance was een van de vertellers, om te verslinden. destijds beter dan dromen van een griet.
Welke boeken van hem zijn aan te raden? Waarschijnlijk veel, maar eentje om mee te beginnen bijvoorbeeld.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2015, 16:31   #111
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Welke boeken van hem zijn aan te raden? Waarschijnlijk veel, maar eentje om mee te beginnen bijvoorbeeld.
Beste Fox.
Als je een schrijver wilt kennen en volgen, lees dan zijn/haar werk best chronologisch.

je verwijst naar Jack Vance. Volgens mij zijn de boeken afzonderlijk te lezen. Het is al een eeuwigheid geleden.
Oud 16 maart 2015, 16:31   #112
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De Ogen van de Overwereld
De Stervende Aarde
Rhialto de schitterende
Emphyrio
De Duivelsprinsen (serie)
Lyonesse (serie)
Tschai, de waanzinnige planeet (serie)
Oud 16 maart 2015, 16:33   #113
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga nu Anna List op mijn kap krijgen, maar ik ben enorm fan van Robert Jordan zijn boeken.
Robert Jordan heb ik genoteerd
Oud 16 maart 2015, 16:40   #114
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
De Ogen van de Overwereld
De Stervende Aarde
Rhialto de schitterende
Emphyrio
De Duivelsprinsen (serie)
Lyonesse (serie)
Tschai, de waanzinnige planeet (serie)
Aah, die Cugel, een schelm naar mijn hart.
Oud 16 maart 2015, 17:04   #115
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Aah, die Cugel, een schelm naar mijn hart.
Eerste boek dat ik ooit van Vance las. Ik zag het als 12-jarig manneke op een rommelmarkt liggen en ik moest en zou het hebben. De cover en de flaptekst maakten me razend enthousiast! Mijn vader heeft toen zonder klagen zijn portefeuille getrokken

Uiteindelijk was ik toch heel erg verrast door wat ik te lezen kreeg. Het was vreemder dan alles wat ik ervoor ooit gelezen had. Zo politiek incorrect en dialogen die me deden kraaien van plezier Op een paar uur tijd uitgelezen en daarna naar de bib vertrokken voor meer Vance. Een fan voor het leven was geboren!

Nog steeds vind ik de verhalen die zich afspelen op de Stervende Aarde het beste van Vance. Jammer genoeg zijn het er niet zo veel.

Laatst gewijzigd door JBM : 16 maart 2015 om 17:06.
Oud 16 maart 2015, 17:08   #116
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Eerste boek dat ik ooit van Vance las. Ik zag het als 12-jarig manneke op een rommelmarkt liggen en ik moest en zou het hebben. De cover en de flaptekst maakten me razend enthousiast! Mijn vader heeft toen zonder klagen zijn portefeuille getrokken

Uiteindelijk was ik toch heel erg verrast door wat ik te lezen kreeg. Het was vreemder dan alles wat ik ervoor ooit gelezen had. Zo politiek incorrect en dialogen die me deden kraaien van plezier Op een paar uur tijd uitgelezen en daarna naar de bib vertrokken voor meer Vance. Een fan voor het leven was geboren!

Nog steeds vind ik de verhalen die zich afspelen op de Stervende Aarde het beste van Vance. Jammer genoeg zijn het er niet zo veel.
Als 12-jarige was het fantastische lectuur. Hoe lang is het geleden dat jij 12 jaar was
Oud 16 maart 2015, 17:12   #117
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als 12-jarige was het fantastische lectuur. Hoe lang is het geleden dat jij 12 jaar was
24 jaar Maar, ik heb sindsdien alles van Vance gelezen en herlezen tot op de dag van vandaag. Ben momenteel bijvoorbeeld bezig in De Domeinen van Koryphon. En zelfs pas voor de eerste keer. Mijn vrouw is zo goed geweest om me met kerstmis alle boeken cadeau te doen van Vance die ik nog niet in mijn collectie had.

Ik las in mijn tienerjaren wel heel veel fantasy. Nu praktisch nooit meer, met als enige uitzondering dus Vance. Al is het merendeel van zijn werk niet eens fantasy.

Laatst gewijzigd door JBM : 16 maart 2015 om 17:20.
Oud 16 maart 2015, 17:25   #118
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Ik vervoeg me bij de Jack Vance fans. Aan de hand van JV door één of andere buitenaardse stad wandelen en de localen bekijken, hun eten proeven, en zich afvragen wat die lichtjes op die gevel daar zouden betekenen, is een onvolprezen uitstap.
Maar Lyonesse was een zware domper. Niet het eerste deel, integendeel, dat was nog steeds JV op zijn best. Het was dan jaren pijnlijk wachten tot het vervolg er eindelijk kwam, en toen die er eindelijk was, bleek het één van de grootste teleurstellingen van het fanstasy genre dat ik al gelezen had. De "goeien" wonnen alles, vinger in de neus. Hoe onmogelijk hun situatie ook werd, de ene na de andere magische deus-ex-machina loste alles weer netjes op. Er was geen enkele spanning meer. ik weet wat hier gebeurd is, maar het was een andere Jack Vance.
Oud 16 maart 2015, 18:52   #119
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik vervoeg me bij de Jack Vance fans. Aan de hand van JV door één of andere buitenaardse stad wandelen en de localen bekijken, hun eten proeven, en zich afvragen wat die lichtjes op die gevel daar zouden betekenen, is een onvolprezen uitstap.

Maar Lyonesse was een zware domper. Niet het eerste deel, integendeel, dat was nog steeds JV op zijn best. Het was dan jaren pijnlijk wachten tot het vervolg er eindelijk kwam, en toen die er eindelijk was, bleek het één van de grootste teleurstellingen van het fanstasy genre dat ik al gelezen had. De "goeien" wonnen alles, vinger in de neus. Hoe onmogelijk hun situatie ook werd, de ene na de andere magische deus-ex-machina loste alles weer netjes op. Er was geen enkele spanning meer. ik weet wat hier gebeurd is, maar het was een andere Jack Vance.
"Lyonesse" is ook alvast genoteerd. Ik kende de trilogie niet. Enkel sommige afzonderlijke verhalen van Jack Vance.

Laatst gewijzigd door Rudy : 16 maart 2015 om 18:53.
Oud 16 maart 2015, 18:56   #120
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Waarom wordt 'fantasy' tegenwoordig zo veel gelezen. of is dit enkel een snapshot van wat ik hier lees.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be