![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat is de discussie niet, hé. Om zo'n beslissingen te nemen moet er een debat komen met voor- en tegenargumenten. En d�*t snap jij blijkbaar niet zo goed. De laatste zin die je net toevoegde aan je bericht toont dat aan : Laatst gewijzigd door Antoon : 10 juni 2015 om 09:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
- lol - Laatst gewijzigd door Thuleander : 10 juni 2015 om 09:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||
|
![]() Citaat:
Maar ook dat lijk je niet echt te respecteren. Citaat:
Maar de Amerikanen hebben het volste recht om ondanks de emojournalistiek en 'statistieken' toch vast te houden aan hun second amendment. Iedereen die anders beweert moet zich niet langer voordoen als voorstander van individuele vrijheid, want die is het niet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De overheid in Vlaanderen schiet volgens mij tekort in haar taak voor veiligheidszorg (zelf goed beseffende dat veiligheidszorg een middelenverbintenis is en geen resultaatsverbintenis). Maar vb. in de USA vind ik dat ze nog erger te kort schieten. En mochten ze in Vlaanderen een volksraadpleging houden (of mocht mijn partij intern zo'n bevraging doen): ik zal eer voor een verstrenging dan voor een versoepeling van de wapenwetgeving pleiten. Maar altijd met de bemerking: illegaal wapenbezit moet actiever, preventiever en vooral veel repressiever aangepakt worden (zie de nuances in mijn vorige berichten in deze draad). .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is echter of dat aantal doden door vuurwapens het belangrijkste is. Moeten het niet eerder de JUISTE doden zijn ? Wat is het ergste ? 200 mensen die omkomen door vuurwapens, waaronder 190 ten gevolge van criminelen ? Of 2000 mensen die omkomen door vuurwapens, waarvan, zeg maar, 900 ten gevolge van criminelen, en 1100 criminelen door anderen ? Ik verkies het laatste. Omdat er verhoudingsgewijs meer criminelen omkomen. Ook al komen er in totaal meer "onschuldigen" om. Zolang het absolute aantal doden door vuurwapens veel kleiner is dan het aantal dodelijke verkeersongelukken, vind ik dat het absolute aantal doden geen belang speelt. Het is immers ruis op het aantal verkeersdoden die de "norm" zijn voor een aanvaardbaar risico. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2015 om 09:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je mag voor het vrije bezit zijn van wapens, zonder enige limiet. Ik ben voor meer drempels qua gebruik en ook wat betreft het soort wapen. Er zijn mensen die daar ganse arsenalen hebben met soms vrij zware modellen. Ik vind dat niet kunnen. De Second Amendment kan niet onbegrenst worden ingeroepen. Anders zijn alle wetten en reglementeringen die er bestaan een aanslag op de Second Amendment. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het doet me zelfs meer plezier dat ge dat blijkbaar zelf ook beseft. Het onderscheidt U (met korte ij) van 't doorsnee Amerikontje. Cheers to the home of the brave! (Van ver).
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Antoon : 10 juni 2015 om 14:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Let wel het gaat hier dus niet om mensen die in het andere scenario een moord op een onschuldige hadden gepleegd, want je zegt zelf dat het aantal onschuldige slachtoffers dan lager was geweest. Wat je dus beweert is dat de terechte straf voor elke vorm van criminaliteit de doodstraf is, en dat dat zo belangrijk is dat er best een hoop onschuldige slachtoffers mogen vallen als er ook maar een paar criminelen bestraft worden, ondanks dat de schade door dat bestraffen veel hoger ligt dan de schade door die criminelen plus de potentieel door de straf voorkomen schade door diezelfde criminelen. Ik probeer het idee echt belachelijk te maken, maar dit staat zo ver van een wenselijke realiteit af dat ik de woorden daarvoor niet eens kan vinden. Is dit echt wat je vindt? Wordt je daar al voor geholpen? Nee, dat laatste bedoel ik bij wijze van uitzondering eens niet spottend. Heb je hier ooit al eens hardop over nagedacht? Allerlei argumenten rondom vrijheid, oké, prima, daar kan ik inkomen, maar "alle criminelen moeten dood al gaan we er zelf ook dood aan"? Op een geheel andere en luchtigere noot: Het second amendment betreft het (niet) reguleren van milities. A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms shall not be infringed. Of die milities bedoeld zijn om jezelf tegen een op hol geslagen overheid te beschermen (de "Obama is coming for us" optie) of tegen invasies van buiten af (het "Red Dawn" scenario) wordt in het midden gelaten, maar het betreft wel nadrukkelijk dat het gaat om goed georganiseerde milities, bewapend op zo'n manier dat ze in die scenario's een kans zouden maken. Denk aan het Zwitserse model, iedere volwassen man is onderdeel van de nationale militie, heeft militaire training en een assault rifle in huis. Het liefst dat, maar dan ook nog eens losgekoppeld van de overheid, en dus privaat georganiseerd. En als we toch bezig zijn, doe er ook maar wat luchtafweergeschut bij, en misschien een paar antitankwapens, misschien wat pantserwagentjes... Daar gaat het second amendment over, het zegt nul over een pistool mogen dragen omdat je bang bent voor de buurman.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 juni 2015 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elke rechtspraak houdt ook gerechtelijke dwaling in en dus de veroordeling van onschuldigen. Elke vorm van aanpak van criminaliteit leidt automatisch ook tot onschuldige slachtoffers. De vraag is gewoon hoeveel onschuldigen men wil opofferen voor hoeveel criminelen kunnen aan te pakken. Dit, gewoon maar om aan te geven dat mijn idee niet in een andere categorie speelt dan wat we gewoon zijn van als compromis te aanvaarden. Citaat:
Wat ik er "leuk" aan vind is dat het een gedecentraliseerde vorm van "rechtspraak" is. Dus niet iets dat ergens piramidaal van een of ander machtsmonopolie nederdaalt maar gespreid en diffuus is. Citaat:
Ik wilde illustreren dat als er percentsgewijs meer criminelen aan gaan, ook al gaat het absolute aantal onschuldigen omhoog, dat we "winst maken" op het vlak van rechtspraak. Het is wanneer we zoveel onschuldigen beginnen af te maken dat zij percentsgewijs terug beginnen toe te nemen dat we over het optimum heen zijn. Maar het kan natuurlijk zijn dat men liever 10 criminelen vrij heeft, dan 1 onschuldige dood. (maar geen 11 criminelen vrij). Dat is een andere voorkeur dan "elke onschuldige dode moet zoveel mogelijk criminelen mee dood doen" welke het optimum is dat ik aankaart. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2015 om 15:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Daarbovenop zijn de cijfers compleet fictief. Bij een lager aantal vuurwapens zullen er verhoudingsgewijs meer criminelen doodgeschoten worden door andere criminelen, want een ongewapende burger hoef je niet neer te schieten.
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
De maatschappij betaald in dit scenario een absurd hoge prijs (onschuldige doden) voor het zonder proces willekeurig uitdelen van de doodstraf aan om het even welke criminelen. Zelfs als je geen intrinsieke waarde aan een mensenleven toekent en enkel omrekent wat die mensen de maatschappij oplevert kom je nog op hele hoge bedragen uit. Een snelle google levert mij dit (verder ongerelateerde) document op dat in de inleiding een berekende waarde van de kosten van een gewelddadige dood noemt: 3,2 miljoen euro. Oftewel: als je je wapenwetten zo afstelt dat er per jaar 300 gewelddadige doden minder vallen (en laten we dan voor het gemak alleen onschuldige doden tellen, dan komen we zeker niet te hoog uit) heb je (als maatschappij, dit geld ligt lang niet alleen bij de overheid) een miljard euro over om te investeren in de politie, per jaar. Zoals gezegd, ik kan best wat zien in argumenten rondom vrijheid, jacht, schieten als leuke hobby, en misschien zelfs wel in een beperkte mate iets omtrent inbraakpreventie (al kom ik daar waarschijnlijk nog wel op terug omdat inbreken over het algemeen juist een behoorlijk geweldloze misdaad is, het zijn criminelen die de keuze maken voor een crimineel bestaan waarbij zo weinig mogelijk slachtoffers vallen, en iets als een castle doctrine gaat mij hierom te ver, ik zou eerder denken aan gevallen waarbij mensen in hun eigen huis mishandeld worden voor hun pincodes enzo) en de mogelijke daling van de totale criminaliteit door meer vuurwapens (ten koste van een stijging in de hoeveelheid gewelddadige criminaliteit die die daling waarschijnlijk behoorlijk overschaduwt), maar de dode criminelen trekken mij nog niet zo.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 juni 2015 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat "gevaarlijk" impliceert dat potentialiteiten nu en dan eens in werkelijkheid moeten omgezet worden, is daar de prijs van. Beschouw het als de MAD doctrine (mutually assured destruction), maar dan op individuele basis. Het maakt het ook veel moeilijker (en dat lag aan de basis van de Amerikaanse grondwet, die door heel wijze mensen was opgesteld) voor een geweldmonopolist om het te grof te maken, als hij een hele hoop gevaarlijke burgers heeft. Ik heb het liever dat wij allemaal als tijgers door het leven gaan, dan als een kudde schapen. Dat wil zeggen dat elk individu gevreesd wordt door elk ander. Maar dat betekent ook dat men nu en dan eens tot een dodelijke confrontatie moet komen, kwestie van de realiteit van de vrees erin te houden. Met schapen kan je heel vervelende dingen doen. Met een "kudde" tijgers, veel minder. Een aanvaardbare overheid is er een die het in de broek doet voor haar burgers, en die op elk ogenblik in de vrees leeft dat zij de volgende seconde kunnen gelynched worden. Pas dan kan men hopen op een overheid die in de pas begint te lopen. Dat zoiets wat onschuldigen kost, is de prijs die betaald moet worden. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juni 2015 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
|
![]() Dus... Nu wordt het een steunbetuiging aan Volkert van der Graaf?
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 juni 2015 om 16:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Klein Licht : 10 juni 2015 om 16:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Minister-President
|
![]() Ik wil jou iets bijleren, aangezien je hebt aangetoond dat je niet echt weet wat er in dat amendement staat.
Ik heb ondertussen mijn Amerikaanse tegenhanger gevraagd af te reizen naar Texas om daar hetzelfde verhaal te gaan doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien iedereen gewapend rondliep, zou het een stuk gevaarlijker zijn om zomaar iemand af te lappen op straat. Want veel kans dan iemand anders U dan ook aflapt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() Maar in de post waar ik op reageerde zij je nog dat de bedoeling was dat politici constant bang waren om doodgeschoten te worden door ontevreden burgers. Dat is precies die situatie toch? Mensen moeten niet willen samenwerken, maar hun zin willen doordrukken met dodelijk geweld? Of wat dacht je, dat de mensen die het eerst bereid zijn iemand neer te schieten om hun ideeën de kalme rationele geesten zijn, en niet de gekken en extremisten?
Als Fortuyn terug had kunnen schieten was hij nog steeds dood geweest, want wapen of niet, hij had blijkbaar niet genoeg tijd om te bukken. Dat mag je "eerlijk" vinden, maar het heeft geen moer te maken met hoe goed je bent in een land besturen, hoe schietgraag de bodyguards zijn die je inhuurt.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 11 juni 2015 om 17:08. |
![]() |
![]() |