Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2016, 20:44   #101
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En wat vernemen we ondertussen van de voor zijn politie verantwoordelijke burgemeester, in de gemeente waar een wijkagent verneemt dat er rare tisten wonen in een appartement, zonder er zelfs nog maar ingeschreven te zijn, maar .... niets onmiddellijk doet, precies of het is daar peins en vree gelijk in een boerendorpje in de polders ?

.
Dat pleit Jambon en Geens vrij ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 20:50   #102
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
1° Neen, hij mag in dit geval enkel handelen onder dekking van een minister, niet van "de regering" (art. 106 Belg. GW).
2° De Koning is uiteraard en expliciet bevoegd terzake (art. 96 Belg. GW)

De bevoegdheid van Michel (maar niet noodzakelijk van Michel, het mag ook een andere minister zijn), ligt hem hierin dat hij de politieke verantwoordelijkheid van het ontslag (of de weigering) op zich neemt. Niet dat hij de beslissing over de weigering zelf neemt.
U verwart hier wel één en ander, mijnheer. Maar hoe dan ook, en zonder over details uit te weiden, is er in dit geval geen sprake van het al dan niet aanvaarden door het staatshoofd van het ontslag van een tweetal ministers, om de eenvoudige reden dat deze ministers – althans voor zover ik dat uit de berichtgeving in uw media kan uitmaken – hun ontslag niet hebben aangeboden aan uw staatshoofd, noch dat de eerste minister het ontslag van (hemzelf en) zijn regering aan uw staatshoofd heeft aangeboden.

Dat twee ministers “hun onslag hebben aangeboden” aan de eerste minister, en dat deze het al dan niet heeft “geweigerd” blijft beperkt tot het louter domein van het politiek informele, maar heeft de juris geen enkele waarde.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 20:53   #103
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
U verwart hier wel één en ander, mijnheer. Maar hoe dan ook, en zonder over details uit te weiden, is er in dit geval geen sprake van het al dan niet aanvaarden door het staatshoofd van het ontslag van een tweetal ministers, om de eenvoudige reden dat deze ministers – althans voor zover ik dat uit de berichtgeving in uw media kan uitmaken – hun ontslag niet hebben aangeboden aan uw staatshoofd, noch dat de eerste minister het ontslag van (hemzelf en) zijn regering aan uw staatshoofd heeft aangeboden.

Dat twee ministers “hun onslag hebben aangeboden” aan de eerste minister, en dat deze het al dan niet heeft “geweigerd” blijft beperkt tot het louter domein van het politiek informele, maar heeft de juris geen enkele waarde.
Dat aangeboden ontslag en de weigering ervan is in scène gezet. Wellicht op Jambon en Geens wat uit de wind te zetten
Oud 24 maart 2016, 20:56   #104
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

.. heren, ruik maar een poepje bij dienen jan bom ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 20:58   #105
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat aangeboden ontslag en de weigering ervan is in scène gezet. Wellicht op Jambon en Geens wat uit de wind te zetten
.. wellicht minder prozaïsch .. een rechtstreeks bevel aan sjarel vanaf het schjuun verdieep ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 24 maart 2016 om 21:01.
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 21:45   #106
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wel, het aldus "aangeboden ontslag" betekende in ieder geval – zonder dat het via de eerste minister aan uw staatshoofd werd aangeboden – niets méér dan een soortement politiek statement zonder verder gevolg.

Voor het overige heb ik in de berichtgeving de “wind” niet gemerkt waaruit de bedoelde ministers op dat ogenblik (vorige nacht dus) zonodig moesten gezet worden, maar misschien werd pienter geanticipeerd op de mogelijke wind die vandaag had kunnen waaien...

Laatst gewijzigd door Gwylan : 24 maart 2016 om 21:48.
Oud 24 maart 2016, 23:09   #107
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Precies en dat is nu net het probleem.

(het is de iure)
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 23:22   #108
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Precies en dat is nu net het probleem.

(het is de iure)
Mijn excuses voor de lapsus. Ik bedoelde uiteraard de jure http://www.larousse.fr/dictionnaires.../de_jure/23008

Voor wat “het probleem” betreft : ik zou eerder stellen dat er geen probleem is.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 24 maart 2016 om 23:26.
Oud 24 maart 2016, 23:53   #109
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mijn excuses voor de lapsus. Ik bedoelde uiteraard de jure http://www.larousse.fr/dictionnaires.../de_jure/23008

Voor wat “het probleem” betreft : ik zou eerder stellen dat er geen probleem is.

Ik heb reeds dikwijls genoeg op dit forum gewezen op het feit waarom onze ambtenaren in alle regionen weinig eergevoel en daadkracht hebben.
En welke dus vooral de oorzaken zijn.
Op het einde van de maand mijn pree en na mij de zondvloed.
Ik heb zo veel van mijn collega's gekend.
Maar dat zal weer zever in pakskes zijn denk ik.
En Jambon en Geens zouden dat moeten rechtzetten?
Doe me niet lachen hoor.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2016, 00:13   #110
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik heb reeds dikwijls genoeg op dit forum gewezen op het feit waarom onze ambtenaren in alle regionen weinig eergevoel en daadkracht hebben.
En welke dus vooral de oorzaken zijn.
Op het einde van de maand mijn pree en na mij de zondvloed.
Ik heb zo veel van mijn collega's gekend.
Maar dat zal weer zever in pakskes zijn denk ik.
En Jambon en Geens zouden dat moeten rechtzetten?
Doe me niet lachen hoor.
Moeten rechtzetten ? Het gaat in deze veeleer om het concept van de politieke verantwoordelijkheid, mijnheer. Onder andere in deze thesis van (inmiddels Dr) Lorraine Holmes kunt u daar desgewenst iets meer over vernemen : http://etheses.dur.ac.uk/3888/1/3888_1449.pdf?UkUDh:CyT
Oud 25 maart 2016, 09:46   #111
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De N-VA aanhangers hier zijn geweldig !
Ze zijn meesters om dingen in hun context te plaatsen.

Een brave burger die per ongeluk wat te snel rijdt op de autosnelweg moet mega-zwaar aangepakt worden met een torenhoge boete + rijverbod.

Een N-VA Minister die verzaakt zijn job te doen en een gevaarlijke terrorist vrij laat rondlopen moet/mag geen ontslag nemen.
Ook niet nadat die terrorist meer dan 30 mensen gedood heeft en ontelbaren getekend heeft voor het leven door zware fysieke of psychische verwondingen....

Dat is pas eerlijk beleid.
Doe vooral zo verder N-VA.
Oud 25 maart 2016, 09:50   #112
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wellicht moet deze hele regering het ontslag gaan aanbieden.

Hoe meer ik aan het geklungel denk hoe erger het wordt.
Oud 25 maart 2016, 09:56   #113
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een brave burger die per ongeluk wat te snel rijdt op de autosnelweg moet mega-zwaar aangepakt worden met een torenhoge boete + rijverbod.

Een N-VA Minister die verzaakt zijn job te doen en een gevaarlijke terrorist vrij laat rondlopen moet/mag geen ontslag nemen.
Ook niet nadat die terrorist meer dan 30 mensen gedood heeft en ontelbaren getekend heeft voor het leven door zware fysieke of psychische verwondingen....

Dat is pas eerlijk beleid.
Doe vooral zo verder N-VA.
Alle sossen in deze regering moeten ontslag nemen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2016, 09:57   #114
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hangt er vanaf wie er met de auto reed.
De eigenaar of een ontsnapte crimineel die je auto carjackte nadat deze weken daarvoor werd gestolen omdat de wagen niet goed door de eigenaar werd afgesloten.

Zie je zo een beetje in dat uw vergelijking van de brave burger en een minister een beetje mank loopt?
Oud 25 maart 2016, 09:59   #115
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Alle sossen in deze regering moeten ontslag nemen.
Nee hoor, die zijn werkloos, net als Lippens.
Wil je Lippens terug aan het hoofd van een bank?
Oud 25 maart 2016, 10:11   #116
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Moeten rechtzetten ? Het gaat in deze veeleer om het concept van de politieke verantwoordelijkheid, mijnheer. Onder andere in deze thesis van (inmiddels Dr) Lorraine Holmes kunt u daar desgewenst iets meer over vernemen : http://etheses.dur.ac.uk/3888/1/3888_1449.pdf?UkUDh:CyT

Ik veeg mijn voeten aan thesissen.
Ik heb gewerkt tussen ambtenaren.
Alles staat mooi op papier. Er staat zelfs zoveel op papier dat het onoverzichtelijk is geworden.
Heb jij ooit gewerkt in een job waarin je moet rekening houden met kasten vol wetgeving en commentaar op die wetgeving? Heb jij ooit een job gehad waar zowel wetgeving als commentaar dienden om uw bevoegdheden zoveel mogelijk te beperken? Heb jij moeten opvolgen welke gerechtelijke uitspraken voorrang krijgen op wetgeving en commentaar?
Heb jij ooit bazen gehad die statutair werden aangesteld met een universitair diploma en mits deelname aan een wervingsexamen dat geen eisen stelde over hun kennis om een dienst te leiden.
Heb jij nooit vastgesteld dat dezelfde bazen; zelfs na ettelijke jaren dienst;
nooit getest werden op hun parate kennis van de hen toevertrouwde taak?
Trouwens uw vermelde thesis gaat over politieke verantwoordelijkheden.
Een ambtenaar heeft al genoeg zorgen om het hoofd zonder dat hij ook kennis moet hebben van politieke responsabiliteit.
U werkt misschien op een departement waar men een job kan uitoefenen
met schoolkennis of universitaire boekenwijsheid.
Maar aan Financiën volstaat dat niet. Totaal niet zelfs.
Tussen universitairen zitten waarschijnlijk knappe koppen die vlugger assimileren. Maar ik heb er toch een heleboel gekend waar men weinig kon mee aanvangen voor wat betreft hun capaciteiten van een onderzoek voeren.
Gelukkig kon men hen dan wegpromoveren naar een of andere personeelsdienst waar gegevens werden bijgehouden over aantal genomen verlofdagen, ziekendagen enz enz.
Maar op dit forum mag je schrijven wat je wil.
Maar respons over bevindingen te velde krijg je hier toch niet.
En aan de departementen blijft dus alles in orde. Geen vuiltje aan de lucht!.
Daar oordelen diezelfde bazen wel over in vergadering.
En wat krijgt de verantwoordelijke minister te lezen?
Dat alles in orde is natuurlijk!
En indien het achteraf niet in orde blijkt te zijn dan is die minister verantwoordelijk. Want het staat zo in een gemaakte thesis.
Dat die parlementaire onderzoekscommissie maar eens uitvlooit waar het niet in orde was. Als ze mag werken natuurlijk zoals het hoort.
Want zoals het er nu aan toe gaat moeten er ongetwijfeld koppen rollen.

Laatst gewijzigd door werkman : 25 maart 2016 om 10:22.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2016, 10:22   #117
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat uit deze thesis:

The problem with political responsibility as a concept is that it concerns the juxtaposition of two highly contested terms and is therefore about two words, nevertheless, 'it is not about mere words, not merely about words.'

Bron: Holmes, Lorraine(2008)The concept of political responsibility, Durham theses, Durham University.
Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/3888/

Vrij vertaald: Politieke verantwoordelijkheid zijn niet zomaar woorden, niet zomaar over woorden.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 25 maart 2016 om 10:33.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2016, 14:38   #118
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als deze Ministers ook maar een greintje respect, medeleven of schuldgevoel hadden t.o.v. de slachtoffers en hun nabestaanden zouden ze hun ontslag dwingend geven.

Weigering of geen weigering.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 25 maart 2016 om 14:40.
Oud 25 maart 2016, 14:41   #119
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Wellicht moet deze hele regering het ontslag gaan aanbieden.

Hoe meer ik aan het geklungel denk hoe erger het wordt.
Het zijn gewoon de structuren van dit onland die niet kunnen werken.

Is de P$ al bereid de 19 baronieën op te geven ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2016, 14:43   #120
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Als deze Ministers ook maar een greintje respect, medeleven of schuldgevoel hadden t.o.v. de slachtoffers en hun nabestaanden zouden ze hun ontslag dwingend geven.

Weigering of geen weigering.
En wie gaat hen vervangen?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be