![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zal dan ook meer met attitude, dan met wat anders, te maken hebben. Komt daarbij dat degene die zijn moedertaal in een discussie kan gebruiken, altijd in het voordeel is. Dus waarom zou een franssprekende, met noties nederlands, niet proberen om zijn taal op te dringen, tegen een nederlandssprekende, met noties frans, als hij het zich kan permiteren. De vraag moet wel gesteld worden, waarom nederlandssprekenden hier zo weinig gebruik van maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
in een onafhankelijk Vlaanderen zal dit niet meer het geval zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
vind dat ook altijd heel opmerkelijk dat die Franstalige artsen wel intelligent genoeg waren om arts te kunnen worden, maar blijkbaar niet de capaciteit hebben enkele woorden Nederlands te leren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Mijn kennis van de Franse taal is vrij goed. Maar dat betekent niet dat ik zo maar vlotjes overweg kan met het Frans medisch jargon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
dit getuigt bovendien van een volkomen misprijzen voor de patiënt, heel 19e eeuws...(nee ik vergis me niet met de 20e eeuw) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat je eerste bedenkingen betreft: een hoop van hun jargon, in NL of FR, blijft voor mij Chinees.
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
nog een opmerking, bij Vlaamse artsen krijg je steeds vaker Engelse termen of zelfs links naar Engelstalige artikels als je meer info vraagt en krijgt, als ik daarover zeur krijg ik van hen altijd de opmerking dat geneeskunde studeren compleet verengelst is, "de wetenschap, weet u" ... blijkbaar geldt dat niet voor Franstalige artsenstudies in BE ... Laatst gewijzigd door Anna List : 23 augustus 2017 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gaat de weg politie dan geen Frans meer spreken tegen Fransen ? Gaat de kassierster in Sterrebeek dan geen Frans meer spreken ? Inzake taalgebruik gaat uw onafhankelijkheid geen sikkepit veranderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bob : 23 augustus 2017 om 16:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo eenvoudig is het niet. Trouwens nu ook heeft Brussel, Nederlandstalige vertegenwoordigers die hier blijkbaar niet veel problemen mee hebben, heeft het onderwijs in Vlaanderen, dat volledig in handen is van het Vlaamse gewest, het Frans als verplichte tweede taal (in tegenstelling tot het onderwijs in Wallonie, waar er de vrije keuze is tussen Engels en Nederlands)... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Komt daarbij het psychologisch effect dat een onafhankelijk Vlaanderen zal hebben. BTW het Frans is nog wel, in sommige kringen, de diplomatieke voertaal (en de taal van de werklozen) maar het Engels is op zowat alle andere vlakken de voertaal geworden. Trouwens voor mij is de scheiding Vlaanderen/Wallonie minder een taalscheiding, doch meer een politieke scheiding. Het laatste boek van onze vriend Elio di Rupo trouwens als gelezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spreekt de politie in Roosendaal Frans tegen Franse bezoekers? Natuurlijk niet. Spreekt de kassierster van de Jumbo in Hulst Frans tegen haar Waalse klanten ? Natuurlijk niet. Hetzelfde fenomeen zal zich in een Onafhankelijk Vlaanderen voordoen, wees maar gerust. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vraag hem dan in het Frans dat hij iemand wilt halen die wel NL spreekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het zijn dus gewoon incivieken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Omdat ze door la Belgique omgekocht zijn via de zuilenpolitiek, welke de partijen alles behalve windeieren oplevert. Dus ze verkopen nog liever heel Vlaanderen aan la Belgique voor de centen dan de Vlamingen te vertegenwoordigen zoals het hoort... En als er dan toch nieuwe partijen zouden zijn die het zouden willen proberen... Dan hebben de andere partijen eerst en vooral het cordon sanitaire tegen het VB uitgevonden waardoor een groot deel van Vlaanderen monddood werd gemaakt en zitten we nu, samen met de totale gesubsidieerde officiële media in een regelrechte anti-NVa oorlog om er toch maar voor te zorgen dat de oude partijen hun graaipolitiek ongestraft zullen kunnen doorzetten... Ook al kost dat Vlaanderen zijn welvaart en zijn welzijn... Politiek correcte kultuur hebben ze dat varkentje gedoopt... En elke Vlaming die opspeelt krijgt onmiddellijk het etiket 'racist, extremist, onverdraagzaam, kerktorenmentaliteit, bekrompenheid ... en nog veel anders moois op zijn kop geplakt... Hoe kan het volk ooit van onder het Belgische franstalige juk uitkomen als zijn eigen vertegenwoordigers goeie vriendjes blijven spelen met die francofonie??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Let wel, voor mij hoeft dat helemaal niet. Maar dan moet je ook niet de heilige verwondering bovenhalen waarom franstaligen -duidelijk- te weinig inspanning leveren om nederlands te leren. Het antwoord is poepsimpel : de vlamingen kunnen toch frans, en wij maken gebruik van het comfort dat dat ons levert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien gaat het verergeren van de toestand zoals we dat dagelijks in en rond Bruxelles kunnen vaststellen dan een halte toegeroepen worden... De dag dat ze voelen dat het moet en dat dat zelfs de normaliteit is zal er veel veranderen... ook bij de franstaligen... Het is maffieus Belgique die teert op die wantoestanden en die ze dan ook in leven houdt en zelfs doet uitvergroten... |
|
![]() |
![]() |