Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2018, 14:23   #101
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hangt er toch een beetje vanaf wat. Tuinieren is geen probleem en loodgieterij doe ik ook wel. Maar een nieuwe badkamer of keuken?
Ik heb wel al eens een nieuwe WC pot geplaatst. Dat was eigenlijk vrij simpel
nieuwe badkamer compleet zelf gevloerd en betegeld, in mijn tijd vroegen wij gewoon in de tegelwinkel hoe je dat eigenlijk moest doen, die gaven je dan wat 'kruisjes' mee, en dan begon je daaraan.

dat is toch allemaal compleet simpel ... dat je er in t begin vier keer langer over doet dan een professional ja, ok, dat is behoorlijk frustrerend (zeker als je die periode ook nog op de werf woont omdat je geen dubbele betaling wil ... ... dan moet je wel echt vooruit willen met je partner, want spanningen geeft dat zeker!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 14:24   #102
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nieuwe badkamer compleet zelf gevloerd en betegeld, in mijn tijd vroegen wij gewoon in de tegelwinkel hoe je dat eigenlijk moest doen, die gaven je dan wat 'kruisjes' mee, en dan begon je daaraan.

dat is toch allemaal compleet simpel ... dat je er in t begin vier keer langer over doet dan een professional ja, ok, dat is behoorlijk frustrerend (zeker als je die periode ook nog op de werf woont omdat je geen dubbele betaling wil ... ... dan moet je wel echt vooruit willen met je partner, want spanningen geeft dat zeker!
Ja jong, als ik aan zoiets begin hangt alles schots en scheef. Ik heb ook niet het geduld om dat allemaal op te meten en zo
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 14:25   #103
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja jong, als ik aan zoiets begin hangt alles schots en scheef. Ik heb ook niet het geduld om dat allemaal op te meten en zo
nog nooit van ne laser gehoord? ge kunt verdorie heel je muur perfect pas rasteren vandaag!!!
Oud 16 mei 2018, 14:26   #104
Tavek
Banneling

Standaard

Er zijn menig huwelijken scheef gelopen omdat ze te lang in de verbouwingen zaten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 14:28   #105
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er zijn menig huwelijken scheef gelopen omdat ze te lang in de verbouwingen zaten.
dat is een feit.

goeie test trouwens, zo op uw 22 ... kan u een hoop tijd besparen!

Laatst gewijzigd door Anna List : 16 mei 2018 om 14:28.
Oud 16 mei 2018, 14:29   #106
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ge zijt het ergste vergeten: Bleiters, BLEITEN da 't ni schoon meer is.
Om Bert de Bleiter, jullie patroonheilige & grote voorbeeld rooi oortjes van te doen krijgen. (Babyboomer trouwens: we zijn niet allemaal perfect zie je.)
Ik bleit niet.

De jaren 70 en 80 hebben een bijzonder grote inflatie gekend.

En daar hebben veel babyboomers geld mee verdiend: hun schulden inflateerden letterlijk weg. In de tussentijd zijn ze allemaal zo vroeg mogelijk aan de kant gaan staan.

En ze sturen de rekening naar de generatie na hun. Daar is niks bleiten aan, dat zijn gewoon feiten.
Oud 16 mei 2018, 14:39   #107
Tavek
Banneling

Standaard

En btw: wij gaan zo twee babyboomer huizen erven.

En aan het verleden kunnen we niks meer veranderen. Maar als we over generaties spreken zijn de babyboomers zeker geen hardwerkende generatie. Ze zijn gemiddeld na 32 jaar langs de kant gaan staan & hebben een bijzonder grote staatsschuld opgebouwd omdat ze constant boven hun stand hebben geleefd.

En ja, ik begrijp dat er op dit forum nu weer mensen gaan beginnen te flippen "ik ben op mijn 16de gaan werken en heb na 45 jaar werken 1000 euro pensioen", maar blijkbaar zijn die mensen de uitzonderingen, want anders kwamen we niet aan zulke cijfers.
Oud 16 mei 2018, 14:48   #108
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik bleit niet.

De jaren 70 en 80 hebben een bijzonder grote inflatie gekend.

En daar hebben veel babyboomers geld mee verdiend: hun schulden inflateerden letterlijk weg. In de tussentijd zijn ze allemaal zo vroeg mogelijk aan de kant gaan staan.

En ze sturen de rekening naar de generatie na hun. Daar is niks bleiten aan, dat zijn gewoon feiten.
Nu, als ge 12% intrest moet betalen bij een inflatie van 10% ken ik toch wel lucratievere manieren om slapend rijk te worden.
Dat veel te vroeg op pensioen gaan, daar hebt ge wel een punt.
En dat doorschuiven van schulden is dan wel van alle tijden. Alleen heb ik den indruk dat het nog escaleert.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 15:04   #109
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Nu, als ge 12% intrest moet betalen bij een inflatie van 10% ken ik toch wel lucratievere manieren om slapend rijk te worden.
Dat veel te vroeg op pensioen gaan, daar hebt ge wel een punt.
En dat doorschuiven van schulden is dan wel van alle tijden. Alleen heb ik den indruk dat het nog escaleert.
Als ge een stuk kapitaal leenden om te sparen, dan verdiende ge inderdaad niks.

Echter de huizenprijzen stegen ook mee he, naast uw loon.
Oud 16 mei 2018, 15:20   #110
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Toen waren dat de machtspartijen die toelieten dat de bonden dergelijke excessen voor de ambtenaren onderhandelden, en dat dan goedkeurden. Nu zijn dat de machtspartijen die nog steeds toelaten dat de bonden die excessen nog jarenlang kunnen voortzetten doordat ze pseudo-maatregelen namen met gigantisch lange overgangsmaatregelen.
Toen was dat omdat zij bang zijn van de ambtenaar als kiezer zijn stem te verliezen zonder cadeautjes.
Nu is dat nog steeds omdat zij bang zijn van de ambtenaar als kiezer zijn stem te verliezen als zij het cadeautje af zouden pakken.

Zoek zelf de verschillen maar.
Het zijn ook en vooral de Walen die hiervoor geijverd hebben omdat ze op die manier nog meer rijkdom van Vlaanderen naar Wallonië kunnen overhevelen. In Wallonië zijn er veel meer statutair benoemde ambtenaren dan in Vlaanderen omdat ze daar via vriendjespolitiek en cliëntelisme allerhande postjes naar allerhande volk toeschuiven.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 15:42   #111
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Wat is dat nu voor onzin ? Dat dat rijbewijs ons een volledig jaarloon heeft gekost staat U blijkbaar niet bij stil ??
Dat het je een jaar loonkoste is je eigen schuld, als TV werd je wel betaald.
Daarnaast moet je eens gaan kijken wat het kost om dat zelfde rijbewijs nu te gaan halen.
Om een voledige A, B, BE, C, CE, D en DE te hebben, ben je meer dan het gemiddelde jaarloon van werknemer kwijt.

Citaat:

Ik spreek U helemaal tegen. Wij konden nog geen 25 % doen van wat de jongeren vandaag zich kunnen permitteren.

Ik heb net als vele vrienden van mij 18 tot mij 21 met de auto van vader gereden als het al eens mocht. Daarna een tweedehands Fordje van 25.000 frank.
Op mijn kamer stond niks. Een bed en een tafel die dienst deed als bureel. Telefoneren bestond niet. Televisie was zwart wit en daarna kleur. Antenne op het dak.
Ons jong leven speelde zich af in de jeugdclub. Muziek wasons grootste vertier en een tafelvoetbal. Coctails en rosé kenden we niet. Cola of pils moesten we het mee doen. Nu zitten de terrassen vol met jongeren. Ik heb in mijn jeugd nooit op een terras gezeten.
Kent U nog veel jongeren die hun boterhammen meenemen naar school tegenwoordig ? Neen nu gaan ze allen een broodje kopen aan 4 euro en daar dan nog een extra drankje bij. Wij aten onze boterham op met een democratisch drankje op school.
Kleren bestonden uit een afgewassen jeans en een shirt. Merk kledij bestond amper.
Vakantie was 2 weken Ardennen of een stacaravan huren aan zee. Ons eerste buitenland was Frankrijk ...camping in de Ardèche.

Het leven is niet duurder als vroeger. Wat we wel doen is een pak duurder leven.
Je kijkt met oogkleppen.
Denk je nu echt dat de jongeren vandaag met nieuwe eigen wagens rijden? Vergeet het, vele rijden met de wagen van Papa of Mama.
En wij konden een tweedehands kopen met een netto maandloon.
Vandaag kost een gelijkaardige wagen minstens 2 netto maandlonen.

En dan hebben we het nog niet over verzekering en wegenstaks of brandstof.
40 jaar geleden kon ik mijn wagen voltanken met een uurloon ( tank van 60liter) vandaag kost mijn zoon dat een dagloon.

En denk je dat er op de slaapkamers van de jongeren nu veel meer staat?
Een bed, een kast, een tafel en een stoel, daar houd het voor de meeste op.

Dat er nu meer jongeren op de terrasjes zitten dan vroeger is ook een leugen,
Vroeger waren er zelfs meer café's dan vandaag.
Coctails hebben altijd bestaan, alleen hadden de café's vaak geen vergunningen om ze te mogen schenken.
En noem een kat een kat, tegenwoordig is het gewoon goedkoper om op coctails uit te gaan dan op pinten en cola.

En ja, ik ken nog veel jongeren die gewoon boterhammen van thuis meenemen en met een drankje uit de Aldi benuttigen.

Kleren, nog zo iets, denk je nu echt dat de jongeren zo veel merk kleren kopen?
Dat zal dan de reden zijn waarom er in bijna elk dorp een Zeeman is en de boetieks er verdwenen zijn.

Reizen tijdens de vakanties, wel het is tegenwoordig goedkoper om 10 dagen naar Egypte of Turkye te gaan op hotel met de vlieger, dan 5 dagen op camping met de auto in de Ardennen of een week een caravan huren aan zee.
Als wij het in onze kop kregen, reden we gewoon een weekend even naar zee en bleven daar in onze auto slapen, Of we reden naar de Ardennen en sloegen daar ergens in een bos of veld onze tent op, moet je vandaag eens proberen.

En ja, GSM's bestonden niet, wat een vrijheid. Eens de deur uit konden ze ons gewoon niet meer bereiken en lastig vallen.
TV, als je geluk had, kon je zenders kijken en programma's zoals Familie of Thuis verpeste een TV avond niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 15:45   #112
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge een stuk kapitaal leenden om te sparen, dan verdiende ge inderdaad niks.

Echter de huizenprijzen stegen ook mee he, naast uw loon.
In het begin van de jaren 70 dan escaleerden de lonen, dat is een feit. The sky was the limit (opslag door indexaanspassingen en dikke cao-aanpassingen).
De huizenprijzen zijn in de jaren 70 veel gestegen (in parallel met de inflatie) om dan rond 1980 een ferme dip te krijgen van een 30%, waar het toch rond de 10 jaar heeft geduurd vooraleer men daar van hersteld was.
Maar stijgingen (soms zelfs brutaal) en in mindere mate dalingen, van roerende en onroerende goederen zijn dingen die men de laatste jaren ook heeft meegemaakt. De voorwaarde om daar geld mee te verdienen was/is wat geluk met het aankoop/verkoopmoment, maar vooral geld hebben.
Misschien wordt dit in de toekomst wat moeilijker omdat de overheid, uit armoede, geld zou kunnen gaan zoeken bij de vermogens. En dat doet men al gedeeltelijk.
Maar langs den andere kant, hebben wij ons in de jaren 80, en vooral de jaren 90, blauw betaalt aan belastingen op onze lonen. Dat is nu iets minder.

Laatst gewijzigd door Bob : 16 mei 2018 om 15:47.
Oud 16 mei 2018, 16:00   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En btw: wij gaan zo twee babyboomer huizen erven.

En aan het verleden kunnen we niks meer veranderen. Maar als we over generaties spreken zijn de babyboomers zeker geen hardwerkende generatie. Ze zijn gemiddeld na 32 jaar langs de kant gaan staan & hebben een bijzonder grote staatsschuld opgebouwd omdat ze constant boven hun stand hebben geleefd.
Klopt.

Citaat:
En ja, ik begrijp dat er op dit forum nu weer mensen gaan beginnen te flippen "ik ben op mijn 16de gaan werken en heb na 45 jaar werken 1000 euro pensioen", maar blijkbaar zijn die mensen de uitzonderingen, want anders kwamen we niet aan zulke cijfers.
Om te beginnen, moet je hard zoeken om iemand te vinden die 45 jaar gewerkt heeft.
Zoals je zelf aangeeft, komen de meeste amper aan 32 jaar.
Daarnaast vergeten ze wel even te zeggen dat ze vaak niet volledig officieel werkte, maar de helft in het zwart lieten uitbetalen.
Dat ze aan een loon werkte dat vergelijkbaar met vandaag nog geen 10€ per uur bruto zou zijn.
En hoewel de eerste 15 arbeidsjaren de belangrijkste zijn voor de opbouw van een pensioen, begonnen die vaak pas vanaf hun 40ste daaraan te denken en werken.
En dan verwachten ze dat ze eens op pensioen een pensioen krijgen berekend op hun laatste loon, niet op hun volledige loopbaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 16:39   #114
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat het je een jaar loonkoste is je eigen schuld, als TV werd je wel betaald.

En wij konden een tweedehands kopen met een netto maandloon.
Vandaag kost een gelijkaardige wagen minstens 2 netto maandlonen.

En dan hebben we het nog niet over verzekering en wegenstaks of brandstof.
40 jaar geleden kon ik mijn wagen voltanken met een uurloon ( tank van 60liter) vandaag kost mijn zoon dat een dagloon.

Er van uitgaan dat iedereen dan maar BV moest geworden zijn is wel echt met oogkleppen rondlopen. 3 jaar beroepsvrijwilliger voor een wat goedkoper rijbewijs U vergeet er weer bij te vertellen dat destijds een rijbewijs halen in de burgerij helemaal niet duur was...dus daarvoor moest je precies geen BV worden en of legerdienst doen.

En ik raad U aan eens te kijken wat benzine bijvoorbeeld begin jaren 80 kostte ?? Ik zal het U zeggen ; ongeveer 35 bfr op zeker ogenblik. Ik heb daar nog bewijzen van liggen.
Dat was toen voor vele mensen meer dan een dagloon. Het is niet moeilijk wij konden ons meestal geen volle tank veroorloven. We gingen tanken daar waar je met briefjes van 100 bfr kon betalen (met die schuifjes). De zaterdagavond deden we dan 3 of 400 frank is onze tank. Genoeg om heen en weer naar de dancing te rijden.

En een auto was in vergelijking duurder als nu. Voor een gelijkaardige auto moet men nu minder loon wegleggen als 50 jaar geleden.

Dat veel jongeren nu rijden met de auto van papa en hun boterhammen nog mee naar school nemen laat ik voor uw rekening. Ik zie ze niet.

http://www.datagraver.com/case/benzineprijs-vanaf-1970

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 mei 2018 om 16:48.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 16:50   #115
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

En hoewel de eerste 15 arbeidsjaren de belangrijkste zijn voor de opbouw van een pensioen, begonnen die vaak pas vanaf hun 40ste daaraan te denken en werken.
En dan verwachten ze dat ze eens op pensioen een pensioen krijgen berekend op hun laatste loon, niet op hun volledige loopbaan.
Waarom zijn dat dan de belangrijkste ? Die uitleg heb ik nog nooit gehoord ? Zou kunnen maar ben wel benieuwd waarom dat zo zou zijn ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 mei 2018 om 16:50.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 17:35   #116
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wie heeft het nu nog over 65 plussers?

67 plussers bedoel je.
Er is momenteel nog niemand die moest werken tot 67 jaar.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 17:40   #117
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Er is momenteel nog niemand die moest werken tot 67 jaar.
Mss eerst eens mypension checken voor ge zoiets schrijft.
Oud 16 mei 2018, 17:56   #118
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mss eerst eens mypension checken voor ge zoiets schrijft.
Wie heeft er tot nu toe al moeten werken tot zijn 67?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2018, 18:44   #119
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
In het begin van de jaren 70 dan escaleerden de lonen, dat is een feit. The sky was the limit (opslag door indexaanspassingen en dikke cao-aanpassingen).
De huizenprijzen zijn in de jaren 70 veel gestegen (in parallel met de inflatie) om dan rond 1980 een ferme dip te krijgen van een 30%, waar het toch rond de 10 jaar heeft geduurd vooraleer men daar van hersteld was.
Maar stijgingen (soms zelfs brutaal) en in mindere mate dalingen, van roerende en onroerende goederen zijn dingen die men de laatste jaren ook heeft meegemaakt. De voorwaarde om daar geld mee te verdienen was/is wat geluk met het aankoop/verkoopmoment, maar vooral geld hebben.
Misschien wordt dit in de toekomst wat moeilijker omdat de overheid, uit armoede, geld zou kunnen gaan zoeken bij de vermogens. En dat doet men al gedeeltelijk.
Maar langs den andere kant, hebben wij ons in de jaren 80, en vooral de jaren 90, blauw betaalt aan belastingen op onze lonen. Dat is nu iets minder.
De Belgische belastingdruk is de hoogste ter wereld. Daar is niks veranderd.
Oud 16 mei 2018, 19:13   #120
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Belgische belastingdruk is de hoogste ter wereld. Daar is niks veranderd.
Begin deze eeuw is de hoogste schijf teruggebracht van 55% naar 50%, zijn de salariswagens geintroduceerd...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be