Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2018, 13:04   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De goedhartige broeder ... Daar zijn heel wat verhalen over te vertellen. Goede maar minstens even zeer minder goede. Overigens, heb ik nooit gezegd dat alle paters 'slecht' waren.

Wat ik echter wel zeg, is dat uiteindelijk de paters en hun missies de koloniale uitbuiting steunden. Ze deden volop mee. Ze waren eigenlijk een verlengstuk en één van de pijlers van het Belgisch koloniaal regime.
En, hop, daar gaan we weer met de zoveelste veralgemening. U bent echt wel behept door het linkse denken over de "foute blanke man".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 13:06   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Wat ook opvallend is, als het is om het koningshuis goed te praten is de "historische context" altijd een dankbaar iets.
Dan is het plots "normaal" dat men neerkeek op zwarten, of grondgebied van buurlanden wilde annexeren.
Maar tegelijk moeten wij, gewone Vlamingen, die nooit meegedaan hebben aan dat kolonialisme, plots "het schoentje aantrekken".
En die historische context wordt nooit bovengehaald bij andere periodes van de geschiedenis.
HO/system vindt het blijkbaar noodzakelijk om vol deemoed en schuld te verklaren "ik schaam me als blanke man", maar "ik schaam me Belg te zijn" krijgt hij dan weer niet over lippen.

Congo, dat was toch een Belgische kolonie, nietwaar?!

Waarom dan het ene wel en het andere niet? Niet verwonderlijk: het is politiek correct om de blanke man te verwijten, terwijl de Belgische staat door linkse middens wordt opgehemeld als een soort multicultureel paradijs.

En HO/system laat zich gedwee meevoeren in die stroom.
Oud 15 september 2018, 13:11   #103
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. De nagel op de kop.

Point final.
Hmm, en alle zwarten moeten dan zich schamen omdat hutu's en tutsi's elkaar uitmoordden?
Nog een paar van die voorbeelden en heel de wereld moet zich schamen.
Te belachelijk voor woorden...
Oud 15 september 2018, 13:19   #104
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
HO/system vindt het blijkbaar noodzakelijk om vol deemoed en schuld te verklaren "ik schaam me als blanke man", maar "ik schaam me Belg te zijn" krijgt hij dan weer niet over lippen.

Congo, dat was toch een Belgische kolonie, nietwaar?!

Waarom dan het ene wel en het andere niet? Niet verwonderlijk: het is politiek correct om de blanke man te verwijten, terwijl de Belgische staat door linkse middens wordt opgehemeld als een soort multicultureel paradijs.

En HO/system laat zich gedwee meevoeren in die stroom.
Omdat het voor u is, nog een allerlaatste post in deze draad.

Het ging hier om de huidskleur 'blank'. Niet over een land.
Maar ook in hetgeen u hier insinueert, zit u fout. Ik heb dit eigenlijk met zoveel woorden gezegd: #40

Citaat:
Ik ben zeker ook beschaamd over wat Kongo Vrijstaat en later de Belgische kolonie Congo de zwarten heeft aangedaan. Ook hier kan ik moeilijk fier over zijn. Vaneiges niet
.
Dat impliceert dus ook dat ik als Belg beschaamd ben over wat de Belgische staat de Congolezen heeft aangedaan. Lumumba had groot gelijk in zijn beruchte speech. België moet zich niet alleen verontschuldigen voor de dood van Patrice Lumumba (zeg maar 'moord'), maar voor alle misdaden tegenover het Congolese volk begaan tijdens de koloniale periode. Dat lijkt me nogal evident. En dit heeft maar weinig te maken met 'links' of 'rechts', uw gebruikelijk stokpaardje.

Maar daar ging het eigenlijk niet over.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2018 om 13:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 13:24   #105
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Dat impliceert dus ook dat ik als Belg beschaamd over wat de Belgische staat de Congolezen heeft aangedaan. Lumumba had groot gelijk in zijn beruchte speech.
Erfzonde is een achterlijk begrip.
Ik ga mij nooit schamen om wat voorouders gedaan hebben, wat zou ik daarvoor verantwoordelijk zijn?
Het zou al goed zijn als mensen de verantwoordelijkheid voor hun eigen daden opnemen, laat staan die van 50 of 100 jaar geleden, door een ander.
Oud 15 september 2018, 13:42   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het voor u is, nog een allerlaatste post in deze draad.

Het ging hier om de huidskleur 'blank'. Niet over een land.
Maar ook in hetgeen u hier insinueert, zit u fout. Ik heb dit eigenlijk met zoveel woorden gezegd: [b]#40
Neen, als men de redenering doortrekt, gaat het niet over "ik schaam me over België", maar wel "ik schaam me als Belg". In het verlengde van "ik schaam me als blanke".
Oud 15 september 2018, 14:51   #107
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, tuurlijk. Maar op voorwaarde dat men gewenst is, de inheemse bevolking respecteert (en dus niet uitroeit...), zich aanpast aan de lokale gewoonten en gebruiken, en nog zo van die dingen.
Waarom moeten de Afrikanen en Oostblokkers en dergelijke meer dat dan hier niet?

Als het VB zoiets eist van de vreemden die naar hier komen dan is dat nazisme. Kan u over uw uitspraken eens duiden waarom ze niet nazistisch zijn?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 15:19   #108
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat kan ik. Voor dat u naar Karel May vraagt , moet u zich eerst goed documenteren over de geschiedenis van de Noord-Amerikaanse indianen. Dit in plaats van kinderachtige vragen te stellen.
Moeten staat op stal, en het is kinderachtig om vragen te ontwijken.

Ik ben al blij dat je van "roodhuiden" op "Indianen" bent overgeschakeld. Mensen beoordelen op hun huidskleur klinkt behoorlijk racistisch in mijn oren. De "roodhuiden" waren natuurlijk ook geen Indianen maar autochtone Amerikanen. Met Indianen heb ik echter geen probleem. Ze allemaal Amerikanen noemen maakt het alleen maar verwarrend.

Ik was als kind dol op boeken met avonturenverhalen. Dat waren toen, uiteraard, jongensboeken. Mijn favoriete boeken gingen over twee vrienden, een Amerikaan en een Indiaan. Arendsook en Witte Veder. Ik herinner mij niet dat P.J. Nowee het woord "roodhuiden" gebruikte. De schrijver nam in zijn boeken trouwens geen blad voor de mond over mistoestanden zoals de onderdrukking van de Indianen of de slavenhandel. In die tijd was dat niet vanzelfsprekend.
Oud 15 september 2018, 15:23   #109
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat wij de schuld zijn van dit alles. Wel onze blanke voorouders. En dat we daar niet fier op kunnen zijn, maar dat een schaamtegevoelen als blanke mij bekruipt wanneer ik dit allemaal lees. Dat is alles wat ik zeg.
Als je zo beschaamd bent blank te zijn is er maar 1 ding dat je kan doen. Een balk en een koord zijn de enige uitweg.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 15:42   #110
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou niet weten waarom ik mij moet schamen behalve omdat ik Belg ben. Ik was liever Ollander gebleven. Mijn overleden partner was trouwens een Hollander. Hij had een Belgische moeder en ws hier geboren en getogen, maar voor geld wilde hij de Belgische nationaliteit. En dat lag niet aan mij.

Ik heb niets te maken met het kolonialisme en evenmin met de collaboratie. En toch ben en blijf ik een radicale Vlaams-nationalist.

Laat ze maar losbarsten, de linkie-winkies!
Oud 15 september 2018, 15:51   #111
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom ik mij moet schamen behalve omdat ik Belg ben. Ik was liever Ollander gebleven. Mijn overleden partner was trouwens een Hollander. Hij had een Belgische moeder en ws hier geboren en getogen, maar voor geld wilde hij de Belgische nationaliteit. En dat lag niet aan mij.

Ik heb niets te maken met het kolonialisme en evenmin met de collaboratie. En toch ben en blijf ik een radicale Vlaams-nationalist.

Laat ze maar losbarsten, de linkie-winkies!
Ik schaam mij toch ook een beetje voor wat we als Belgen in Kongo uitgericht hebben (na Leo 2 dan wel). Ik heb er niks mee te maken en geen van mijn voorouders is ooit in de Congo geweest. Maar je moet wel erkennen dat het gebeurd is en proberen er voor te zorgen dat het nooit meer gebeurt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2018, 15:55   #112
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik schaam mij toch ook een beetje voor wat we als Belgen in Kongo uitgericht hebben (na Leo 2 dan wel). Ik heb er niks mee te maken en geen van mijn voorouders is ooit in de Congo geweest.
Spreek je jezelf niet tegen?
Je zegt zelf dat je er niets mee te maken hebt, en toch schaam je je ervoor?
Moet een Duitser die geboren is in 1969 zich schamen voor wat Adolf Hitler gedaan heeft?
Als hij er niet mee dweept, zou ik niet weten waarom.
Oud 15 september 2018, 15:57   #113
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet een Duitser die geboren is in 1969 zich schamen voor wat Adolf Hitler gedaan heeft?
Omdat de gemiddelde Vlaming die gebukt gaat onder die collectieve schaamte gemakkelijker te muilkorven is.
Oud 15 september 2018, 15:57   #114
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben een Belg hoor. En jij ook denk ik of ben je een Nederlander.

En neen die Duitser hoeft zich daar niet voor te schamen, zolang hij maar beseft dat Duitsland grondig fout zat.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 15 september 2018 om 15:58.
Oud 15 september 2018, 16:09   #115
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ik ben een Belg hoor. En jij ook denk ik of ben je een Nederlander.
Eerder een Vlaming, maar daar gaat het niet over.
Je zegt dat "we" dat daar gedaan hebben.
En tegelijk zeg je dat je er zelf niet bij was.
Ik heb niet de gewoonte verantwoordelijkheid op te nemen voor zaken die gebeurd zijn door anderen, laat staan als dat gebeurde vele jaren voordat ik geboren ben.
Wie dat wel doet, is dus een voorstander van 'erfzonde', wat ik een achterlijk iets vind.

Citaat:
En neen die Duitser hoeft zich daar niet voor te schamen, zolang hij maar beseft dat Duitsland grondig fout zat.
Daar ben ik het mee eens, met echter een belangrijke nuance.
Duitsland was niet het enige land waar een antijoods klimaat heerste, de nazi's kregen overal ter wereld sympathie hiervoor, tot in de Verenigde Staten toe.
Door achteraf enkel met de vinger naar Duitsland te wijzen, doet men alsof de rest zo zuiver was.
Daar zit wat mij betreft een veel groter gevaar, want de Duitsers wordt in hun onderwijs grondig ingeprent wat de nazi's aangericht hebben, de rest wordt ingeprent dat het de fout van de nazi's was.
Oud 15 september 2018, 16:16   #116
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerder een Vlaming, maar daar gaat het niet over.
Je zegt dat "we" dat daar gedaan hebben.
En tegelijk zeg je dat je er zelf niet bij was.
Ik heb niet de gewoonte verantwoordelijkheid op te nemen voor zaken die gebeurd zijn door anderen, laat staan als dat gebeurde vele jaren voordat ik geboren ben.
Wie dat wel doet, is dus een voorstander van 'erfzonde', wat ik een achterlijk iets vind.

Daar ben ik het mee eens, met echter een belangrijke nuance.
Duitsland was niet het enige land waar een antijoods klimaat heerste, de nazi's kregen overal ter wereld sympathie hiervoor, tot in de Verenigde Staten toe.
Door achteraf enkel met de vinger naar Duitsland te wijzen, doet men alsof de rest zo zuiver was.
Daar zit wat mij betreft een veel groter gevaar, want de Duitsers wordt in hun onderwijs grondig ingeprent wat de nazi's aangericht hebben, de rest wordt ingeprent dat het de fout van de nazi's was.
Je moet gewoon durven toegeven dat je land fout zat. Meer is daar niet aan.
Oud 15 september 2018, 16:18   #117
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Mijn land?
Ik heb dat land niet gekozen, als ik mocht kiezen zou het Vlaanderen zijn, en niet België.
Net zoals ik die klotevorst niet gekozen heb, die aan de basis ligt van heel het kolonialisme.
Oud 15 september 2018, 16:41   #118
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgie heeft altijd al fout gezeten, maar één ding is het niet, en dat is mijn land.
Oud 15 september 2018, 16:56   #119
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom moeten de Afrikanen en Oostblokkers en dergelijke meer dat dan hier niet?

Als het VB zoiets eist van de vreemden die naar hier komen dan is dat nazisme. Kan u over uw uitspraken eens duiden waarom ze niet nazistisch zijn?
Von Osterfeld?

Geen antwoord?
Oud 15 september 2018, 17:04   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is juist wat men het Duitse volk nu al generatie wil aansmeren (en het is trouwens ook vrij goed gelukt, vooral in voormalig West-Duitsland): een schuld die het Duitse volk van generatie op generatie zou moeten doorgeven, omdat daar ooit een mannetje met een klein snorretje is geweest.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be