![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat staat (bijna) vast. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1. Het is een wedstrijd om binnen te mogen. Men moet nadien nog altijd de competentie bewijzen via gewone examens. 2. De rangorde is een algemene indicator. Er kan evengoed een autochtone, minder capabele de plaatsen innemen van een allochtone meer capabele, maar in zijn algemeenheid gezien gaan de meest competente door. 3. Ik moet jouw regelmatig wijzen op inconsequenties in jouw betoog. Ik dacht dat je voorstander was van concurrentie. Hier zou je plaats willen voorbehouden gebaseerd op de afkomst (of zelfs ras) en niet het winnen van een concurrentiële strijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit is ook zo maar dit maar deze veralgemening maakt het VB gewoon een populistische en dus slechte partij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanwaar jouw associatie van populisme en slecht ?
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Want tussen de leperd die goed was bij de wedstrijd, en nadien enkel telkens het minimum presteert om "door te geraken" gedurende negen jaar, en diegene die net dat beetje minder goed was en dus door de numerus clausus zou uitgerangeerd zijn, maar nadien hard zou gewerkt hebben gedurende 9 jaar, zie je duidelijk wie de beste arts zal zijn. Zo ook: dat braaf manneke dat aan 9 jaar zijn gedichtje goed opzegde, en nadien meiskes en videospellekes heeft ontdekt, en geen ballen meer deed, die zal aan 18 jaar veel minder goed zijn dan die die aan 9 jaar zijn gedichtje niet geleerd had, maar nadien zichzelf in de hand genomen heeft, he. Bij studies in de geneeskunde is dat nog speciaal het geval, omdat de selectie gebeurt op basis van harde wetenschappen, terwijl de studies totaal andere vakken zijn. Die harde wetenschappen zijn NODIG om de basiskennis in de basisvakken te begrijpen. Maar je moet geen wiskunde of fysica genie zijn om een goeie geneesheer te worden. Je moet wel VOLDOENDE wiskunde en fysica kennen om de basisvakken kunnen te begrijpen, maar eens dat "voldoende" binnen, heeft elke extra competentie in wiskunde of natuurkunde verder minder belang. Nochtans is de selectie vooral (in Belgie) daarop gebaseerd. Dat zegt maar weinig over uw latere competenties als *geneesheer*. Het feit dat ge iets beter een integraal kon uitrekenen dan die andere aan uw 18 jaar gaat echt niet uitmaken of ge nu een betere chirurg gaat zijn aan uw 28ste jaar hoor. Let wel, het is NODIG dat je integralen kan uitrekenen. Anders kan je zekere vakken niet snappen. Maar vanaf die "voldoende" heeft dat nadien geen belang meer in uw studies. Nog eens, ik ben VOOR selectie aan het begin van elke studie, maar een selectie die een NIVEAU eist (niveau dat het beginpunt is waar die studie van uit gaat), niet "een wedstrijd". De notie van "wedstrijd" voor een studie is in mijn idee DWAAS. Het is zoals een prijs aan een markt opleggen. Je zit er altijd naast. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 30 april 2019 om 10:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
32% evenaren gaat idd moeilijk zijn en VB herstelt nog steeds van de leegloop. Druk het eens in cijfers uit.
![]() |
![]() |
#108 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zij voeren de Westerse maatschappij regelrecht de vierde wereld in... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de argumenten op zijn, roep heel hard 'racist', en je hebt jezelf er van overtuigd dat je de discussie & de moral high ground gewonnen hebt.
Doorzichtig.
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
volk in de vuilnisbak met de numerus clausus. Als er dus een plek is waar het argument "we hebben vreemde inbreng nodig" GEEN juist argument is, dan is het dat wel: we hebben meer dan genoeg potentieel kwalitatief aanbod aan eigen volk, en we doen er daar al veel de vuilbak in. Als dusdanig is niet-eigen volkse inbreng helemaal geen "aanwinst" door "concurrentie", maar gewoon het verdringen van eigen potentieel ten voordele van import. Wil dat zeggen dat ik een Indische geneesheer buiten wil ? Helemaal niet. Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat het argument "nogal een chance dat er hier Indiërs geneesheer voor ons willen spelen" niet werkt. Da's alles. De chance is voor de Indiër, niet speciaal voor zijn patiënt. Dus werkt het argument niet. Aangezien het principe zelf van een numerus clausus daar NIET is om "kwaliteitsgeneesheren" voort te brengen, maar om enkel maar een selecte club van geneesheren een voordeel te doen met marktinterventie, vind ik dat dat specifieke voordeel evengoed naar puur eigen volk kan, eerder dan naar vreemdelingen. Als dat al "racistisch" is, dan zijn we dat snel, he. Eigen privileges voor eigen volk, zou ik denken. Ik denk dat het nog beter is van GEEN privileges te hebben, maar zo is het nu niet. Ik ben zelf eerder voorstander van de numerus clausus af te schaffen, omdat het een domme marktinterventie is, en van een redelijk hoog EXAMEN niveau toe te laten voor artsen. Bieden er zich vreemdelingen aan die dat hoge niveau halen, dan zijn zij evengoed diplomeerbaar dan anderen. Gaat men echter zeggen dat een beperkt aantal geprivilegieerde plaatsen maar uit te delen is, dan moet dat integraal naar eigen volk gaan. Let wel op, het *had gekund* dat we vreemd volk nodig hadden om kwaliteitsgeneesheren te hebben, maar dan zou de numerus clausus een heel slecht idee zijn. Het zou willen zeggen dat er NIET GENOEG EIGEN VOLK VAN NIVEAU zich aandient bij die studies. Maar dan zou een numerus clausus een erbarmelijk niveau selecteren, gezien elke kwiet die zich aandient, dan aangenomen zou worden (minder kandidaten dan plaatsen). Ook dan is een examen van niveau beter dan een arbitrair, beperkt aantal plaatsen. En komt er daar vreemd volk op af, des te beter. Laatst gewijzigd door patrickve : 30 april 2019 om 14:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarover wordt er nooit gepraat en nog minder over gejankt...??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() excuseer, dat bestaat sinds kort weer slechts als leidraad. En tussen jaren 2000 en nu was het zelfs afwezig.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 30 april 2019 om 19:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, ik had voor geneeskunde eerder iets zoals het oude examen burgerlijk voor ogen. Ik weet niet hoe het nieuwe examen eruit ziet, maar het oude was quasi perfect: als je niet in dat oude examen slaagde, dan was dat een terechte aanwijzing dat je het eerste jaar niet kon volgen. Quasi niemand die zou slagen met enig succes in het eerste jaar werd door dat examen buitengegooid. Maar dat wilde niet zeggen dat als je slaagde in dat examen, het eerste jaar *gegarandeerd* gelukt was: sommigen onderschatten de werklast, vierden teveel feest, en beseften te laat dat ze een onmogelijke achterstand hadden opgelopen. Niettemin belette dat examen aan velen van een jaar te verliezen door iets aan te pakken waar ze de nodige baggage/kennis/kunde niet hadden, en dat moet voor mij het (enige) doel zijn van een toelatingsexamen. Wat mij betreft mag elke studierichting dat hebben. Zo een ingangsexamen garandeert ook voor de proffen die in het eerste jaar les geven, het "beginniveau" waarvan ze kunnen uitgaan. Men kan niet meer vaststellen dat 2/3 van de studenten een zekere notie niet kent: het was materie van het ingangsexamen. Daar moet dus niet aan "verholpen", "bijgeschoold". ... worden. Je hebt een stevige basis om op te bouwen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 mei 2019 om 05:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan ook geen *wedstrijd*. Het aantal geslaagden ligt niet op voorhand vast, en voor uw persoonlijk resultaat hebben de prestaties van anderen geen belang: je haalt het juiste niveau, of je haalt het niet. Of er 100 meer of minder zijn die "beter" slagen dan jij, speelt geen rol. Bij een wedstrijd wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik weet natuurlijk ook niet welke de juiste conclusie was die Trebron wou trekken. Het zou kunnen: a. Ik ben blij dat men mensen uit andere landen haalt om competenties lokaal in te vullen want dit heeft mijn vrouw gered. of b. Niet iedereen die immigreert is een profiteur en een potentieel gevaar. Er zijn wel degelijk mensen bij die toegevoegde waarde leveren aan de maatschappij. Ik ben ook geen voorstander van immigratie, zelfs niet voor knelpuntberoepen (waar geneesheer er inderdaad geen van is). De reden is niet omdat ik tegen migranten ben maar omdat ik vind dat ons land al voldoende dicht bevolkt is, Vlaanderen althans. Liefst zou ik de demografie zien dalen maar dit zal ijdele hoop zijn vrees ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik reageerde speciaal op die "a" die zo vaak aangehaald wordt en zo fout is als het geneeskunde betreft. Vaak hoor je dat dwaze excuus dat "geen kansen geven aan dit of dat arm vreemd kindje de fout maakt dat als je het een kans zou geven, dat misschien de chirurg gaat zijn die uw leven gaat redden binnen 30 jaar." Terwijl het precies in op dat vlak is dat die uitspraak totaal verkeerd is, omdat we al heel veel "potentiële chirurgen" niet eens willen vormen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |