![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Even opmerken trouwens dat die islamdocent een veelgevraagd en graag geziene figuur is onder de moslimjongeren. Blijkbaar vinden zijn opvattingen dus wel weerklacht. |
|
|
|
|
|
|
#103 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Feit is gewoon dat heel weinig priesters nog durven eisen stellen zodat de zaken verlopen in overeenstemming met de leer en de voorgeschreven regels. Zo is een mis een "knutselgelegenheid" om iets in elkaar te stampen met ballonnen, zandkasteeltjes, zelfgemaakte tekstjes, enz. In de liturgie hoort men de voorgeschreven boeken te gebruiken. Er is slechts één bisschop in België die tegen die liturgische warboel durft ingaan en dat is mgr. Léonard van Namen. Al de rest laat maar begaan, vooral in Vlaanderen. Missen zijn verworden tot optreden en mensen komen de kerk binnen met de vraag: "Wat zal het nu weer zijn?" Meestal is dan nog platgezaagde humanistische rommel, waar men de verwijzing naar God en Jezus met een groot vergrootglas moet zoeken. |
|
|
|
|
|
|
#104 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
God werd mens opdat de mens god zou worden, staat er bij de heilige Chrysostomos. D.w.z. dat God onze natuur aannam opdat de mens tot de eeuwige volmaaktheid zou kunnen opklimmen. Dit is de diepe aard van Jezus' menswording; niet dat humanistisch geleuter wat u ervan maakt. |
|
|
|
|
|
|
#105 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#106 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Waarmee Jezus alleen wilde verduidelijken dat gedwongen bekeringen totaal zinloos zijn. Wie zich niet uit zichzelf bekeert blijft beter een heiden. Gekoppeld aan Zijn woorden i.v.m. naastenliefde werd (en wordt) van christenen verwacht dat zij zich ook jegens heidenen en andersgelovigen welwillend opstellen. Citaat:
Een klein beetje vrije recente kerkgeschiedenis vertelt ons dat tot paus Pius IX de bisschop van Rome als "primus inter pares" gold. Tot dan hadden ook locale bisschoppen een serieuze vinger in de pap. Vanaf Pius IX tot en met superpaus Pius XII werd veel meer de nadruk gelegd op het primaatschap van Rome: alleen het Vaticaan was gemachtigd om officiële standpunten in te nemen, de overige bisschoppen wereldwijd, moesten blindelings gehoorzamen. En dan verschijnt die ouwe Roncalli ten tonele en laat heel andere geluiden horen, die zijn opvolger overneemt. Johannes-Paulus II daarentegen houdt de teugel weer veel strakker in de hand. Wat is nu de officiële leer van de Kerk, als de pausen het al niet met elkaar eens zijn. Een monoliet is die Kerk niet meer, en gelukkig maar. Want anders zou zij tot een sekte verworden zijn waar dissidenten gewoon uitgeschakeld worden. In een grijs verleden werden die wel op de brandstapel gezet, maar gelukkig liggen die tijden ver achter ons. Ik hoop dat u er geen heimwee naar heeft. |
||
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De leer van de Kerk is nog altijd een. Spijtig voor diegenen die zich er niet aan houden, maar dat zijn dan geen katholieken meer. |
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat er een zekere centralisatie is gebeurd, is wel een feit. Maar dat verandert niets aan de leer dat de paus de hoeksteen is van de Kerk. U verwart hierbij duidelijk kerkdiscipline met leer. |
|
|
|
|
|
|
#110 | |
|
Minister
|
Citaat:
Praat u eens met uw eigen ouders of grootouders, of met mensen die vroeger in een kleine plattelandsparochie woonden waar iedereen iedereen kende, en waar de sociale controle bijwijlen verstikkend was. Ik heb in mijn jeugdjaren die tijd nog een beetje meegemaakt, en ik ben écht blij dat dit voorbij is, hoor. Een familielid van me heeft zwaar geleden omdat hij als één van de eersten afstand nam van de kerk. Wat daar gebeurde was Christus onwaardig. De details zal ik dit forum maar besparen. U zal me wellicht in de schoenen schuiven dat ik ouwe koeien uit de gracht haal. Dat kan ik u evengoed verwijten. Bovendien is Vlaanderen Arabië niet. U stelt het voor dat ENKEL de moslims verantwoordelijk zijn voor samenlevingsproblemen. De werkelijkheid is iets complexer, u bent er zelf het levende bewijs van... |
|
|
|
|
|
|
#111 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De eerste christenen waren ook niet mals voor wie afstand nam van de Kerk. De eerste christenen waren zelfs bijzonder streng en hun disciplinaire maatregelen zouden velen van ons met verstomming slaan. |
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dan spreek ik nog niet over al de rest. Welke puinhoop hebben ze van de Kerk gemaakt... |
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Minister
|
Citaat:
Nogmaals, u stelt de katholieke Kerk bijna gelijk aan een sekte. Als het Vaticaan morgen uw definitie van katholiek toepast, dan verschrompelt de Kerk wereldwijd. Zelfs een dissident als Leonardo Boff, die in de jaren '80 de bevrijdingstheologie predikte in Latijns-Amerika, werd spijts zijn spreekverbod nooit geëxcommuniceerd. Rome zat duidelijk met hem verveeld: enerzijds stond zijn theologie het Vaticaan niet aan, anderzijds wist Rome hoe populair Boff was. Ik ben katholiek, en ik ervaar de Kerk niet (meer) als verstikkend en allesbepalend, zeker niet nu ik samen met vele andere gelovigen mag zoeken naar manieren om als gelovige minderheid onze plaats te vinden in een geseculariseerde samenleving. Of Daneels nu papabile is of niet zal me worst wezen. Duidelijk is wel dat in Rome al jarenlang zich een machtsstrijd afspeelt achter de schermen, nu meer dan ooit omdat onze huidige kerkvader hoogbejaard is. Een tijdje geleden las ik nog in de Standaard een interview met Rik Torfs. Eén van zijn mooiste uitspraken was dat de Kerk weer nood heeft aan "ketters", met dien verstande dat het woord "ketter" een verbastering is van "Kathaar", dat dan weer uit het Grieks werd ontleend: "katharos" betekent - u weet het wellicht - "zuiver". Wel, ik beschouw mezelf een beetje als ketter, ook in mijn doen en laten binnen de parochie. Mijn "strenge" pastoor weet dat nochtans zeer op prijs te stellen. Ik geef grif toe dat ik lang niet alles weet van de officiële kerkdiscipline, zomin als het overgrote deel van de katholieken, overigens. Want mocht men dat van alle gelovigen wereldwijd eisen, dan decimeert de Kerk zichzelf. Mijn gezond verstand, een dosis intuïtie en het me laten inspireren vanuit het evangelie maken me een gelukkig mens die soms ook anderen kan gelukkig maken, of troost bieden in hun ellende. Dát is de essentie van het geloof, en dat koop je niet met boekenwijsheid, wat de officiële leer ook moge beweren... |
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Minister
|
Citaat:
Het moet gezegd dat ook ik me mateloos kan ergeren aan een onverzorgde lithurgie. Maar - en nu verschil ik mogelijk met met u van mening - mijns inziens heeft dat niet zozeer te maken met het al dan niet respecteren van oude vormelijkheden, maar eerder met het totale gebrek aan kennis van zaken vanwege sommige nieuwlichters. In hoeveel parochies werd het "kerkpersoneel" (koster, lectoren, misdienaars...) goed voorbereid op eventuele vernieuwingen? In mijn eigen parochie is het erbarmelijk gesteld: een organist die zelfs niet de meest elementaire muzikale principes beheerst (wat uiteraard zijn gevolgen heeft voor de kwaliteit van de gezangen), een (vroegere) pastoor met een stuitend gebrek aan goede smaak (de mentaliteit van zo-nauw-steekt-het-niet), lectoren die niet de minste vorming kregen... Het resultaat: de mensen werden letterlijk de kerk uitgeschreeuwd. Dat is de erfenis waaraan een handvol gelovigen vandaag bezwaard zit. En gelooft u me, er is een groot geloof voor nodig om deze parochie weer op poten te krijgen. Soms voel ook ik het aan als vechten tegen de bierkaai, maar de eerste resultaten beginnen zich toch af te tekenen. Jonge mensen herontdekken bvb. de waarde van oude kerkmuziek, zoals o.a. Gregoriaanse gezangen. Dat wil nog niet zeggen dat we het Gregorianum in zijn oude positie zullen herstellen, er is zeker ook "modern" materiaal dat zeer de moeite waard is. Op termijn hopen we beide naast mekaar een plaats te geven. En uiteraard hebben we daar goedgevormde musici voor nodig. Allemaal nog tamelijk verre toekomstmuziek, maar ik voel dat ik niet alleen zit met bepaalde ideeën... Een tijd geleden heb ik nog een aantal vormingsavonden gevolgd voor gebedsleiders. Ook daarin wordt nadrukkelijk gevraagd de officiële gebedenboeken te gebruiken, en een einde te maken aan de irritante praktijk om de beide lezingen te vervangen door niet-bijbelse teksten (als er al van twee lezingen sprake is, want ook daarin gaat men op vele plaatsen in de fout). In een kleine gebedsgroep "oefenen" we de geleerde technieken uit, en op vrij korte termijn zat het gebedslokaal redelijk gevuld, ook met jonge mensen. U zult begrijpen hoezeer ons geloof daardoor gesterkt wordt. Kortom: ik ben het met u eens dat vele tradities verloren gingen omdat men na Vaticanum II nagelaten heeft zich te herbronnen. Tradities zijn een veruitwendiging van een inspiratiebron. Wanneer die bron opdroogt verliest een traditie haar zin. Nu blijkt dat die bronnen allesbehalve opgedroogd zijn, boort men ze weer aan, en zijn er talrijke oude tradities opgewaardeerd, samen met enkele nieuwere. Dat de priester de eucharistie vandaag met het gelaat naar de geloofsgemeenschap toe opdraagt is zo'n vernieuwing die ik alleen maar toejuich, al was het maar omdat zij zo veel meer aansluit bij de gang van zaken van het Laatste Avondmaal; toen stond Jezus ook niet met Zijn rug naar zijn apostelen. Ik ga deze discussie hierbij laten, mijnheer Van den Berghe. Maar eigenlijk verheug ik me dat er naast - waarschijnlijk talrijke - meningsverschillen ook overeenkomsten bestaan. Mag ik u een weldoende nachtrust toewensen? |
|
|
|
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het Vatikaan heeft jarenlang een veel te brave koers gevaren. Vooral paus Paulus VI was bang krachtige maatregelen te nemen, wat ook verklaart waarom bepaalde figuren met de meest afwijkende leringen niet in de ban werden gedaan. Op het einde van zijn pontificaat zag Paulus VI echter in dat hij verkeerd had gehandeld en in een van zijn laatste pastorale brieven schrijft hij dan ook dat "de rook van de Satan in de Kerk is binnengedrongen". |
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In de liturgische "vernieuwing" heeft men het vele mooie gewoon weggegooid. Ach, het gaat niet zozeer om dat Latijn. Er mocht wel een plaats gegeven worden aan de volkstaal, maar men heeft heel het ritueel, alle waardevolle teksten de vuilbak ingekieperd. De orthodoxen waren en zijn in dat opzicht veel verstandiger. In een recent interview verklaarde de huidige patriarch van Constantinopel dat de liturgie niet het terrein van de experimenten is, wel van de vertalingen. Ik zie dan ook dat orthodoxe kerken in de diaspora hun oude Griekse, Slavische of Bulgaarse teksten getrouw vertalen naar de taal van het land waar hun diaspora nu bevindt. Ze gooien hun liturgie niet weg zoals de RKK in het Westen heeft gedaan. Ook hun eeuwenoude muziek gooien ze niet in de prullenmand. Maar bij ons werd de oude liturgie regelrecht de vuilbak ingekieperd, inclusief alle prachtige muziekstukken die generaties lang uit het hoofd kenden. Van de ene dag op de andere moest het verdwijnen. Wat kwam er in de plaats? Heel povere moderne liedjes. En een heel armzalig, showachtig "ritueel" (voor zover dit woord erop kan toegepast worden). |
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De vergelijking met Jezus' laatste Avondmaal gaat trouwens niet op. Indien men dat ene aspect eruit haalt als normerend, moet men ook de andere zaken eruit halen. Jezus' stond niet, maar lag aan tafel. Jezus' celebreerde geen Mis, maar verrijkte het joodse Paasmaal met de instellingswoorden. En die laatste werden op totaal verschillende tijdsstippen uitgesproken, los van elkaar. De oriëntatie van de priester met het gelaat naar het oosten (of de absis van de Kerk) is zoveel rijker en het toont een bijzonder krachtige dynamiek die de mis "met het gelaat naar het volk" totaal ontbeert. In de traditionele opstelling (reeds in voege vanaf het vroege christendom - de heilige Ireneus van Lyon beschrijft het al, en dat is een apostelleerling) is de priester als de herder die zijn kudde, het volk Gods, vooropgaat en leidt naar de ene God. Samen met het volk leidt hij het volk bij dat gebed, dat opgaan naar de Heer. Vandaar dat de Mis vroeger heel toepasselijk begon met de woorden "Introibo at altare Dei". "Ik zal opgaan naar Gods altaar" (woorden uit een psalm). Tegelijkertijd steekt er nog een andere, veel grotere symboliek achter, nl. ons leven als een opgang naar God, een pelgrimstocht naar het eeuwig leven. Daarnaast waren er nog de symbolische aspecten van het uitkijken naar het licht (oosten, waar de kerken op georiënteerd waren), het eeuwige Licht dat zowel Christus als het eeuwig leven voorstelde. Ik ervaar altijd die krachtige symboliek als ik de gelegenheid een traditionele mis of een viering bij de orthodoxen mee te maken. Heel wat anders dan de ervaring die ik opdoe als ik uit node of uit sociale verplichting naar een van die zit-en-blaadjesmissen moet gaan. Altijd weer komen me bij die traditonele opstelling die beschrijving van de heilige Ambrosius weer in gedachten wanneer hij een mis in zijn basiliek beschrijft, waarbij heel het volk samen met de priester gericht zijn naar het oosten, de handen opgeheven (zoals toen nog gebruikelijk was bij alle gebeden), biddend terwijl de zon opkomt. Dat moet indertijd heel indrukwekkend geweest zijn, vooral voor mensen die toen nog zo dicht ook bij de symboliek en kracht van de natuur stonden. |
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|