Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2020, 08:58   #101
blub
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Misschien beginnen met een cursus logisch denken.
Wat is er onlogisch aan die uitspraak?

Je dient me mijn denkfout zelf nog uit te leggen op een logische manier maar ik denk dat je het niet kan.

Laatst gewijzigd door blub : 15 januari 2020 om 09:17.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 10:56   #102
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
j
EN hé we verbruiken 400TWh energie .

Dus ik blijf erbij hoor, je hebt econometrisch, wetenschappelijk, natuurkundig, geen andere oplossing dan de rest met kernenergie te doen
400 TWh - dat vereist dus minimum 34 reactoren van elk 1,5 GW.

Kunt u mij vertellen waar we koelwater voor zoveel reactoren kunnen vinden in dit landje?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 11:06   #103
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel vraag u eens af hoe een groter en uitgestrekter land als de VS erin slaagt om goedkoper de distributie te organiseren dan Belgie...
Dus je hebt gelijk dat bvb 10%van die taksen echte kosten zijn,maar hé die kosten gaan ineens niet stijgen omdat jij uw kabel 70% capaciteit gebruikt ipb 50%
Jouw antwoord hier lijkt me in de verte vertste geen bewijs of begin van bewijs van jouw stelling, dat elektriciteit meer belast wordt dan brandstoffen.

Ik trok dat in twijfel; ik blijf tot nader order dat in twijfel trekken.

Ge moogt gij nog tien keer afkomen met Amerika, om iets te bewijzen intra Vlaanderen, omtrent Vlaamse belastingen. Ge moogt er zelfs Papoua Nieuw Guinea bij sleuren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 11:10   #104
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Micele tussen haakjes er staat zogoed als 1000miljard geparkeerd op rekeningen. Dus er is geld genoeg hoor
Paul, tussen haakjes, de wind waait gratis, en de zon gaat gratis op.

Beide is steeds beter voorspelbaar. Daar nog deftige opslag bij en klaar is kees. Diverse soorten batterijpacks worden steeds goedkoper (massaproductie op groene stroom) en die kan je zelfs in de kelder zetten midden in een dorp. Ze gaan steeds langer mee door verdere optimalisaties, zelfs te lang (efficiëntie groeit ook nog), zolang leven we niet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Batter..._power_station

En aangezien jij zegt dat er geld in overvloed is betalen we dat liever van ons zakgeld. Er is nog een heel ander leven als stroomproductie.

Er is ook vandaag zelfs een leven waar we veel minder stroom verspillen, ik heb net 10 leds E27 online gekregen voor 33 euro, alles incl.
De buitenverlichting spots (V/A-terras) die ik zelden gebruik (ook omdat ze stroom vreten) die gaan die leds krijgen, oude vreters eruit nieuwe erin, vooral poetswerk of een halfuurtje werk. Leds zijn ~7,5 maal zuiniger.

Het is nog niet zo lang geleden toen deden de mensen het zonder stroom, vandaag hebben we er plezier aan stroom te sparen.

Ik citeer uit de krant:
Citaat:
Het elektriciteitsverbruik in ons land zit in dalende lijn. In 2019 daalde het naar 84,7 terawattuur (TWh), tegen 87,5 TWh in 2018. De reden van de dalende consumptie is de gestegen efficiëntie. Niet alleen de huishoudens maar ook de industrie gaan efficiënter om met het verbruik van elektriciteit.
Bijna 3 TWh gespaard op 1 jaar, hoeveel EVs en E-fietsen (kortere verplaatsingen en toerisme) kunnen daar jaarlijks 15.000 km mee afleggen aan een totaal verbruik (incl verliezen) van 20 kWh/100 km?

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2020 om 11:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 11:15   #105
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
je snapt het niet, of die kerncentrale nu 2 miljard of 20miljard, dat is geld die terugvloeit in tewerkstelling en blijft plakken in Belgie...

wat is de basiskostprijs: pak 1miljard energie om die cement, staal te maken.. En al de rest is toegeovegde waarde en winst
Als het toch niet uitmaakt hoeveel iets kost, zolang het maar terugvloeit in tewerkstelling en blijft plakken in België - dan bent u ongetwijfeld ook voorstander van zoveel mogelijk ambtenaren?

Maar dezelfde redenering geldt uiteraard ook voor windmolens en zonnepanelen - en nog veel sterker: we kunnen die volledig zelf produceren, Volgens uw redenering kost die energie dus absoluut niets - en dat is een pak minder dan kernenergie.
Oud 15 januari 2020, 11:30   #106
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die paar zonnepanelen op het dak van de fabriek zullen zeker niet volstaan om van groene stroom te mogen spreken.
Slechts een paar maanden per jaar produceert dat stroom. Hooguit genoeg om hun tl lampen wat te voederen.

Een batterij maken heeft circa 15 ton co2 gekost en nadien bij iedere oplading ook wel een fameuze brok.
Oud 15 januari 2020, 11:34   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Die paar zonnepanelen op het dak van de fabriek zullen zeker niet volstaan om van groene stroom te mogen spreken.
Slechts een paar maanden per jaar produceert dat stroom. Hooguit genoeg om hun tl lampen wat te voederen.

Een batterij maken heeft circa 15 ton co2 gekost en nadien bij iedere oplading ook wel een fameuze brok.
Orakel mambo spuit onzin:

https://www.electricitymap.org/?page...countryCode=BE

Al uitgerekend?

Ik citeer uit de krant:

Het elektriciteitsverbruik in ons land zit in dalende lijn. In 2019 daalde het naar 84,7 terawattuur (TWh), tegen 87,5 TWh in 2018. De reden van de dalende consumptie is de gestegen efficiëntie. Niet alleen de huishoudens maar ook de industrie gaan efficiënter om met het verbruik van elektriciteit.

Bijna 3 TWh gespaard op 1 jaar, hoeveel EVs en E-fietsverplaatsingen (kortere verplaatsingen) kunnen daarvan jaarlijks 15.000 km mee afleggen aan een totaal verbruik (incl verliezen) van 20 kWh/100 km?

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2020 om 11:39.
Oud 15 januari 2020, 12:02   #108
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Orakel mambo spuit onzin:

https://www.electricitymap.org/?page...countryCode=BE

Al uitgerekend?

Ik citeer uit de krant:

Bijna 3 TWh gespaard op 1 jaar, hoeveel EVs en E-fietsverplaatsingen (kortere verplaatsingen) kunnen daarvan jaarlijks 15.000 km mee afleggen aan een totaal verbruik (incl verliezen) van 20 kWh/100 km?
Hoeveel zou men besparen mochten al die EV en e fietsen er niet zijn?

Nog veel meer!
Oud 15 januari 2020, 12:07   #109
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou wel eens die gigafabriek zijn elektriciteit factuur willen zien.
Iemand?
Oud 15 januari 2020, 12:24   #110
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 12:43   #111
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Iemand?
Dat is zelfs niet het grootste probleem - een groot deel van de CO2 uitstoot van batterijen zit in de winning en voorbereiding van de grondstoffen. En die winning gebeurt niet door Tesla, niet in Nevada, en niet met hernieuwbare bronnen.

MAAR ... ook met de CO2 uitstoot bij de productie van de batterij, en met grijze stroom om die batterij te voeden, komt een elektrische wagen nog altijd beter uit.

Of de aankoop van een elektrische auto vandaag ook de meest efficiënte manier (euro per uitgespaarde ton CO2) is om te 'vergroenen', dat is wel een heel andere vraag.
Oud 15 januari 2020, 12:54   #112
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat is zelfs niet het grootste probleem - een groot deel van de CO2 uitstoot van batterijen zit in de winning en voorbereiding van de grondstoffen. En die winning gebeurt niet door Tesla, niet in Nevada, en niet met hernieuwbare bronnen.

MAAR ... ook met de CO2 uitstoot bij de productie van de batterij, en met grijze stroom om die batterij te voeden, komt een elektrische wagen nog altijd beter uit.

Of de aankoop van een elektrische auto vandaag ook de meest efficiënte manier (euro per uitgespaarde ton CO2) is om te 'vergroenen', dat is wel een heel andere vraag.
Als ge efficientieberekeningen doet van vliegtuigen en autos komt ge steeds uit dat het meest efficiente niet bewegen is

Dusja, de beste manier om CO2 te besparen is gewoon zich minder te verplaatsen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 13:01   #113
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als ge efficientieberekeningen doet van vliegtuigen en autos komt ge steeds uit dat het meest efficiente niet bewegen is

Dusja, de beste manier om CO2 te besparen is gewoon zich minder te verplaatsen.
Het meest efficiente is dat we twitter, facebook en al die andere social media verbieden. Dan hoeven al die gebruikers niet meer naar de andere kant van de wereld te vliegen om het te kunnen delen met hun volgers
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 13:03   #114
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Het meest efficiente is dat we twitter, facebook en al die andere social media verbieden. Dan hoeven al die gebruikers niet meer naar de andere kant van de wereld te vliegen om het te kunnen delen met hun volgers
Ook correct
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 16:48   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dezelfde grafiek bij 400.000 km of meer ... (bewezen bij Tesla)

En ook na 200.000 of 400.000 km zijn menige batterijpacks met degelijk t°-management nog altijd goed bruikbaar voor opslag van hernieuwbare stroom of voor netbalancering:
https://ww.electrek.co/2016/09/22/bm...electric-cars/

... of voor zware DC laadpalen te ondersteunen tijdens piekvraag, alles noemer second live:
https://infocastinc.com/market-insig...orage-battery/

Toevallig op een Master thesis gestoten van 2018, VUB:
Citaat:
http://mem-envi.ulb.ac.be/Memoires_e...vica_17_18.pdf

"Electric vehicle battery second life applications in stationary storage – feasibility analysis in Europe"
Met een versleten ICE zie ik dat niet gebeuren...

Nog een Duitse studie uit 2016 hierover, met een duidelijke toekomstvisie (die in 2020 al deels klopt qua prijs maar niet voor de Duitse EV-markt ):
Citaat:
https://www.bee-ev.de/fileadmin/Publ...e_Speicher.pdf
Second Life-Batteries As Flexible Storage For Renewables Energies
....
Wenn diese Entwicklung tatsächlich eintritt, dann werden die Gesamtbetriebskosten – die Summe aus Kaufpreis und Betriebskosten – von Elektrofahrzeugen so stark sinken, dass sie unter denen von Verbrennungsmotoren liegen werden. Dies wird den Verkauf von Elektrofahrzeugen ankurbeln, was sich wiederum stark auf das Stromnetz auswirken wird.
Wenn es Deutschland gelingt, den Meilenstein von einer Million neuen Elektroautos bis 2020 zu erreichen, dann könnte das Land über eine ans Stromnetz angeschlossene Speicherkapazität von knapp unter 25 GWh verfügen. Dies würde ausreichen, um ganz Deutschland eine halbe Stunde lang mit Strom zu versorgen.
Angela Merkel stelde x-jaren geleden dat D tegen 2020 tot 1 miljoen BEV zou moeten hebben... , maar de Duitse auto-industrie speelde niet mee...

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2020 om 17:02.
Oud 15 januari 2020, 17:03   #116
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
400 TWh - dat vereist dus minimum 34 reactoren van elk 1,5 GW.

Kunt u mij vertellen waar we koelwater voor zoveel reactoren kunnen vinden in dit landje?
ik zeg niet dat we naar ZERO moeten hé, het zijn de groene" dramaqueens die dromen van ZERO energie en die nu de burger erin luizen om zijn uitstoot van zijn auto en zijn huis naar zero te brengen

ik denk dat het genoeg is als we naar niveau 1970 gaan... en hé kunsstoffen mag je blijven maken, want die gaan niet in de lucht als CO2, en brandstoffen mag je blijven maken, als je de uitlaat sequestreert.

Dus ik denk echt dat we ons niet zo'n zorgen moeten maken en zo ambitieus moeten opstellen dat we naar zero moeten gaan
Je doe thet als het kan, en als het rendabel is, maar een stap met tekeer en niet zo een scope van 30jaar waar niemand wakker van ligt en dan ineens afkomen van hé jullie hebben die wet gestemd remember

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 januari 2020 om 17:05.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 17:17   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zeg niet dat we naar ZERO moeten hé, het zijn de groene" dramaqueens die dromen van ZERO energie en die nu de burger erin luizen om zijn uitstoot van zijn auto en zijn huis naar zero te brengen

ik denk dat het genoeg is als we naar niveau 1970 gaan... en hé kunsstoffen mag je blijven maken, want die gaan niet in de lucht als CO2, en brandstoffen mag je blijven maken, als je de uitlaat sequestreert.

Dus ik denk echt dat we ons niet zo'n zorgen moeten maken en zo ambitieus moeten opstellen dat we naar zero moeten gaan
Je doe thet als het kan, en als het rendabel is, maar een stap met tekeer en niet zo een scope van 30jaar waar niemand wakker van ligt en dan ineens afkomen van hé jullie hebben die wet gestemd remember
Kun je eens normaal antwoorden op iets wat jijzelf geclaimd hebt?

Waarom wijk jij altijd uit?
Oud 15 januari 2020, 18:18   #118
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik twijfel of elektriciteit wel meer belast wordt,
want je moet appelen met appelen vergelijken.

De transportkost van elektriciteit worden ervaren als belastingen.
Bij brandstoffen zit dat in het "echte kosten" gedeelte.
Inderdaad, dat haalde ik, ook al aan.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2020, 19:56   #119
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kun je eens normaal antwoorden op iets wat jijzelf geclaimd hebt?

Waarom wijk jij altijd uit?
koeling is geen probleem, er is zeewater genoeg aan de zee... en hé je duwt nog een pak hitte naar deindustrie, naar de warmtenetten en naar de H2 productie, of netto heb je veel minder koeling nodig
Oud 15 januari 2020, 20:00   #120
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het toch niet uitmaakt hoeveel iets kost, zolang het maar terugvloeit in tewerkstelling en blijft plakken in België - dan bent u ongetwijfeld ook voorstander van zoveel mogelijk ambtenaren?

Maar dezelfde redenering geldt uiteraard ook voor windmolens en zonnepanelen - en nog veel sterker: we kunnen die volledig zelf produceren, Volgens uw redenering kost die energie dus absoluut niets - en dat is een pak minder dan kernenergie.
Dat kost wel omdat mensen eenjob kiezen en niet twee dingen tegelijk kunnen doen; Maar dat kost dus niet de begroting van 20miljard zoals hier geponeerd wordt omdat dit geld gewoon terugvloeit in de economie als tewerkstelling en bovendien een rendabele tewerkstelling is want je hebt die centrale terugverdiend zelfs met die gruwelijke cijfers binnen de 20jaar

GELD DAT JE SPENDEERT AAN PETROLEUM IS PER DEFINITIE GEWOON VERBRANDEN... Geld spenderen aan een kerncentrale is investeren en verdienen... Als je die centrale 50jaar energie doet maken, heb je gewoon 150 miljard verdiend op de handelsbalans in het voordeel van Belgie

en idd ik heb geen probemen met wind en zonnepanelen en ook niet met ze zelf te maken ipv te outsourcen aan dumpende chinezen die ht kaas van ons brood pikken..

ik heb wel probleen met ambtenaren wiens werk bvb gewoon laaghangende vruchten te pakken en boetes te geven aan werkende burgers en ondertussen ander krapuul niet durven aanpakken of met ander woorden het werk doen die ze niet moeten doen

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 januari 2020 om 20:03.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be