![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik mag gerust zeggen : haar "project" is geslaagd. Ze is 91 jaar geworden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij zitten daar niet op. Zeg eens wat hij verkeerd zou doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Uw dochter dood? Fait divers!" Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sorry hoor, maar mijn tenen gaan krullen van zulke vergelijkingen om aan te tonen dat 'Corona helemaal zo erg niet is'. Voor mij is een mensenleven duidelijk meer waard dan voor u. Als er in bepaalde grootsteden (NY bv.) zoveel mensen sterven dat ze in massagraven gestoken moeten worden, dat er van tenten hospitaals gemaakt moeten worden en dat de lijken liggen te rotten in koelwagens en je blijft dan nog volhouden dat het hier over een fait divers gaat is er volgens mij iets mis. Citaat:
Zulke vergelijkingen om alles in 'perspectief' te plaatsen gaan er bij mij echt niet in. Citaat:
Citaat:
Ik begreep vanaf dag 1 ook het standpunt van de Nederlandse regering niet. "Ja, we gaan waarschijnlijk een hoger dodental kennen maar..." Dan denk ik: is mensenlevens redden niet prioriteit nummer 1 voor elke westerse regering? Citaat:
Als je dat allemaal niet interesseert heeft dat natuurlijk allemaal geen nut. Citaat:
Wie is er nu aan't panikeren?
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zó gaat dat bij die mensen die 100 % deskundig zijn en BEVOEGD om over deze problemen te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ja soms hé Totaal negerende wat zonder maatregelen het effect zou geweest zijn op het economische doet hij het telke male overkomen alsof we door die maatregelen ons terug richting stenen tijdperk hebben gekatapulteerd met als indirect gevolg dat er nog véél meer onnodige doden gaan vallen En dat dan te weten _want ook dat wordt totaal genegeerd_ dat naast corona dat zowel als oorzaak en aanleiding kan bekeken worden er al een terugval werd voorzien voor 2020 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, de specifieke oorzaak die mij persoonlijk (denkbeeldig want ik heb geen dochter) zwaar zou treffen, kan evengoed een fait divers zijn als een epidemie. Ik heb zwaar verdriet als mijn dochter dood gaat, of dat nu door een fait divers komt waar de maatschappij zich geen "zeer" voor doet, of of dat nu komt door een epidemie waarvoor de maatschappij zich de afgrond in rijdt. Als dusdanig heeft de persoonlijke impact van een overlijden totaal niks te maken met de "schaal" waar dat op gebeurt. Als mijn dochter dood gaat, of dat nu door een uiterst zeldzaam voorval is (een meteoorsteen valt op haar kop), een banaal fait divers (verkeersongeluk) of door een corona infectie, maakt voor mij totaal geen verschil natuurlijk. Maw, de "schaal" van een gebeuren verandert niks aan de persoonlijke impact. Als je het over "schaal" wil hebben, moet je het enkel hebben over statistische effecten. Het willen linken van een "persoonlijk drama" aan een statistiek is een gekende retorische techniek die de essentie mist. "we zouden alle auto verkeer moeten verbieden ! Er gebeuren auto-ongelukken" "zijt gij zot ? Auto verkeer is heel belangrijk bij het verplaatsen van mensen" "het zal uw dochter maar zijn die een auto ongeluk heeft". Welnu, eens we aannemen dat de schaal van het gebeuren niks te maken heeft met de persoonlijke impact, en dat een overlijden persoonlijk erg is, of dat nu een fait divers is of een "schaal-gebeuren", moeten we dus enkel naar de schaal effecten kijken. Voor corona is die verwaarloosbaar. Niks is ontwrichtend als er eens een jaar het sterftecijfer bijna verdubbelt - vooral omdat de doden essentieel vallen bij niet-productieven. Een bedrijf kan gemakkelijk 0.5% van haar personeel dood hebben, zonder dat dat bedrijf over kop gaat of zelfs maar iets moet veranderen aan zijn activiteit he. Citaat:
Citaat:
Eens het idee van de baan is dat we zullen kunnen vermijden dat mensen sterven, moeten we dus duidelijk naar iets anders kijken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is namelijk de totale welvaart die we per mens - levensjaar hebben. Maar het idee is toch niet om alle welvaart op te offeren aan "overleven". Uiteindelijk ga je toch dood, dus is het belangrijker om eventueel minder lang, en vooral veel beter te leven, dan absoluut een jaar langer willen te leven en daar alle welvaart voor op te offeren, nee ? Welnu, 40 000 Euro per levensjaar dat is wat je bekomt als je ALLE welvaart opoffert aan "wat langer leven". Dan blijft er niks meer over, geen eten (behalve het strikt nodige om in leven te blijven), geen woonst (behalve de minimum bescherming om toch te overleven), geen kledij (behalve de minimum nood om niet dood te gaan) en dus helemaal maar dan ook helemaal geen elementen van "goed leven". Citaat:
1) we gaan dat niet beletten, enkel maar vertragen 2) dat moet je dan van ELKE ziekte zeggen. We moeten dan een lockdown doen als er een griep passeert, want die gaat ook mensen doden. We moeten dan alle auto verkeer verbieden. We moeten dan ALLE menselijke activiteiten verbieden waar ooit wel eens een dode zou bij vallen. En als we dat allemaal doen, dan gaan we allemaal dood van miserie, want er is niet de minste welvaart meer, die ons in de eerste plaats toeliet van een deel te besteden aan "langer leven". Waarom is een corona dode veel erger dan een griep dode ? Citaat:
Nee, "mensenlevens" is niet de prioriteit van niemand. Dat zou idioot zijn, omdat het zichzelf tegenspreekt zoals ik net stelde. Als je alle welvaart opoffert om levens te redden (wat niet lukt: iedereen sterft ooit), dan is er geen welvaart meer, en daar is het om te doen. Wat telt is de welvaart van de levenden. DAT is waar men naar moet streven, dat de levenden de hoogste welvaart halen tijdens de tijd dat ze leven. Maar meer nog, uiteindelijk GAAT deze ziekte uitwoekeren. We gaan enkel maatregelen nemen om dat uit te smeren in de tijd, en de maatschappij totaal omzeep te helpen. Hierdoor gaan er een paar levens gered worden, maar niet veel. Maar we gaan wel de maatschappij en onze welvaart omzeep geholpen hebben. Citaat:
Waardoor je in de 10 komende jaren depressie, armoede, hongersnood en weet ik veel gaat hebben, en waarschijnlijk zoals steeds het geval is in zo een tijden, veel conflicten, politieke instabiliteit, extreme regimes en wie weet, grootschaalse oorlogen. De kans dat die veel en veel meer doden maken, en de welvaart van de levenden stukken omlaag haalt, is veel en veel groter dan die paar die ge even gaat gered hebben door dat in de tijd te rekken. Citaat:
Wie gaat er nog een restaurant openen nu ? Wat ga je doen met al die mensen die opgeleid waren om ergens iets te doen in de luchtvaart sector ? Wat ga je met al die mensen doen die ooit in toerisme werkten ? Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 10:17. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt me nog nergens een plek kunnen tonen waar de "paniek" (geen staatspaniek he, burgers die panikeren) zichtbaar gemaakt is. Zijn er grote volkopstanden in Zweden ? Is het daar veralgemeende paniek ? Zelfs in Italie was er enkel maar paniek bij bestuurders en dokters. De mensen zelf waren niet in paniek he. Omdat corona zo weinig slachtoffers maakt, dat je het verschil enkel maar ziet als je statistieken maakt. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo een dingen gebeuren alle dagen. Verandert niks aan wat ik zeg. Denk je dat dat niet geregeld gebeurt, mensen die samen sterven in een auto-ongeluk ? Gaan we daarvoor in lockdown en verbieden we alle vormen van mechanisch verkeer ? Het is nu zo dat er relatief weinig voorvallen zullen zijn van "vrouw en moeder sterven" door corona. In feite zou ik bijna denken dat "meerdere slachtoffers in een familie" vaker voorkomt bij verkeersdoden dan bij corona. Maar maakt het echt verschil dat vrouw en moeder van corona sterven in maart, of dat vrouw sterft in mei, en moeder in september ? Wat dat is de reden waarom we al die dingen doen he, om de doden te spreiden. Zodat ze niet teveel samen dood gaan, maar wat meer over de maanden gespreid. Meer gaan die maatregelen niet doen he. Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2020 om 10:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou dat géén verschil uitmaken ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Gefeliciteerd, na lang terug lurken hier toch nog maar eens gepost. Laatst gewijzigd door Erra555 : 8 mei 2020 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Worldometer dat dagelijkse optelsommen publiceert van doden ingevolge alcoholgebruik, wat dan degenen omvat die verongelukken, sterven ingevolge kankers aan alcohol toe te schrijven, Korsakov, … Met dagelijks getuigenissen in de krant van schrijnende gevallen. De overheid die stilaan alcohol verbiedt. Tegenreacties van mensen die stellen dat wie verantwoord omgaat met alcohol toch niet mag gestraft worden, brouwerijen en drankenhandels die verplicht sluiten enzovoort. En discussies op dit forum waar gematigden in het gezicht gesmeten krijgen dat het maar eens hun vrouw moest zijn die aan alcohol overlijdt.
Think I forgot how to be happy. Something I'm not but something I can be. Something I wait for. Something I'm made for. Laatst gewijzigd door dalibor : 8 mei 2020 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |