Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2020, 17:35   #101
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Koenaard Depuydt's schermafbeelding

Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zijn Vlaamse deernen die zich tooien met doorsteekpronkstukken in hun kittelaar nog geschikt om als zaadbakje te dienen voor Vlaamse jonkheren?
Geachte Zonneheer (Elio, vanuit het Grieks Helios "zon")

Bij dezen laat ik u weten met deze vraag zeer verveeld te zijn ongeachte deze in zeer goed Nederlands uitgedrukt is.

Het gegeven "geslachtsgemeenschap" is voor mij volledig onbekend daarom kan ik u niet van een treffend antwoord bedienen. Verschoning hiervoor.

Ik heb toch op vroege leeftijd reeds ondervonden dat "Vlaamse deernen" zoals elders ter wereld eigenlijk voor echt nuttige zaken niet geschikt zijn. Wat ze wel goed kunnen is bv. eten, huilen, zeuren (betekenis in het Algemeen Nederlands), domme of onnozele praatjes, geld verteren, roken, windjes laten, pronken, in de weg staan,... en vooral dwarsbomen. Dit is echt wel teleurstellend.

Ik verricht zeer zware arbeid en hou me dikwijls met oude Nederlandstalige opstellen of werken bezig . Vooral door deze twee redenen spel ik zoals iedereen wel eens verkeerd of ouderwets. Dit overlegoord telt blijkbaar heel wat leden die op verkeerd gespelde woorden kunnen doordrijven terwijl ze wel de Nederlandse taal met vreemde woorden bevuilen (bv. fout = vergissing / expert = vakkundige). Het zijn een stelletje kinderachtige huichelaars. Ze zouden bij de overheid of de "smurfen" nog goed dienst kunnen doen.

Nu verwacht ik van deze mensen diepgaande of wetenschappelijke bijdragen!

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 17:42   #102
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hij heeft er dus al gelegen.
Geachte Hendrik de Eerste

Waarom zwaait u als Luikenaar met een Brabants geverfde vlag (zwart-geel-rood)?

Het Luikse wapenschild en vlag zijn in het geel en rood geverfd zoals de Waalse Haan.

Hoe gaat het trouwens in de "Stad der Lieden"?

Hoogachtend
Oud 12 juni 2020, 21:16   #103
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Geachte heer

U zal uw vriend mogen teleurstellen. Engeland was, afgezien van enkele inwijkelingen, geen zogenaamd West-Vlaams wingewest ongeacht de gelijkenissen inzake taal. Wel bestonden er nauwe handelsbetrekkingen tussen de West-Vlaamse bevolking (lakennijverheid) en deze uit het Zuid-Engelse Kent (schapenwol).

De Vlamingen zijn, zoals reeds vermeld, nakomelingen van de Germaanse Vranken, Vriezen en Zassen met onderling enige taalverschillen. De Vranken waren het sterkst vertegenwoordigd landinwaarts. De verhouding Zassen en de Vriezen was vervolgens hoger richting zee.

Nederlands en Engels behoren tot het Germaanse taalblok. In de vroege middeleeuwen stonden de verschillende Germaanse talen dichter bij elkaar en waren ze destijds onderling verstaanbaarder. In de loop van de tijd groeiden deze talen verder uit elkaar. Sinds de achtste eeuw kan men bv. spreken van een verschil tussen het verschoven (vernieuwing) Oudhoogduits (ch, pf, tz) en het onverschoven Oudnederlands (k, p, t).

Het Engels en ook het Vries vallen onder de Noordzee-Germaanse talen ofte Ingweoonse talen terwijl het Nederlands en ook het Duits West-Germaanse talen zijn.
Het Oudengels was in de vroege middeleeuwen in het bijzonder met het West-Vlaams nauw verwant. Het oudst gevonden Nederlandstalig zinnetje "Hebban ola vogala..." werd in 1932 te Ossenvoorde (Oxford) ontdekt en werd opgesteld door een ingeweken West-Vlaming in Kent. Sinds 2004 wordt dit zinnetje door de taalkundige De Grauwe als eerder Oudenegels bevonden (of een vermenging van West-Vlaams en Kents).

Een boeiend opstel hieromtrent:

zie: https://laaglandsinfo.jouwweb.be/gev...n-olla-uogalas

Het West-Vlaams taalgebied was vroeger velen malen groter en deelde Ingweoonse kenmerken met het (Oud)engels, die door uw vriend goed opgemerkt werden:

De ontronding van u tot i:

thin - dinne (dun)
pit - pit (put, uit het Latijn geleend: puteus)

Hoe meer landinwaarts u gaat, des te minder u deze klankverschijnsel zal opmerken. Zo worden "pit", "dinne" en "rik" (rug) in het Kortrijkse niet (meer?) gebruikt.

De overgang van o tot u of eu vgl. Beunen, Beulen en Leuven tegenover Bonen (Boulogne-sur-Mer), Bolen (Bouillon) en Loven:

son - zeune (zoon)
sun - zunne (zon)
bush - bus (bos)
butter - beuter (boter, uit het Latijn geleend butyrum / oude Nederlandse nevenbenamingen: koesmeer en ank)

Ingweoonse overeenkomst enkel tussen het Engels en het Vries is daarentegen:

De overgang van k tot ch of tsj

Het wordt kieken (chicken) wordt in het Vries niet gebruikt. Men zegt er "hin" (vgl. hen, Huhn). Daarom is er nood aan andere voorbeelden om deze klankontwikkeling aan te tonen:

cheek - tsjeak (kaak)
cheese - tsiis (kaas, uit het Latijn geleend caseus / ouder Germaans woord: joest, vgl. Zweeds ost)
church - tsjerk (kerk, uit het Grieks geleend kuriakon "herenhuis") vgl. de verhouding Nederlands (-kerk) en Vries (-tsjerk) bij de dorpsnamen , uitzondering: Tytsjerk = Tietjerk, beter ware: Tietkerk

Let op:

Enkel in het Nederlands overgang van -f- tot -ch-

soft - zochte (zacht) - Sanft
verder vb.: achter/after - lucht/Luft, kracht/Kraft

Het (West-)Vlaams heeft in tegenstelling tot het Brabants de eind -e bewaard: dinne, zeune, zunne

Het West-Vlaams taalgebied rijkte in vroegere tijden tot aan Rijsel en over de havenstad Beunen. In het Nauw van Kales en vooral in de buurt van de laatst vernoemde havenstad voltrok in de loop van de zevende en achtste eeuw een ware inwijkingsgolf van Engelsen (Angelsaksen). Hierop wijzen vooral de vele Engelse nederzettingsnamen op -thun (nu: -ton = "omheinde woonplek" vgl. tuin), maar ook enkele Engelse voornamen op daar gebruikte (en gevonden) geldstukken en enkele geleende Engelse woorden. Deze "tuinnamen" zijn ook verder landinwaarts vertegenwoordigd: Betuine (Béthune) met als uitloper het voormalig West-Vlaamse Waasten (Warneton, eerste vermelding: Warnasthun). De stad Beunen verscheen in toenmalige Engelstalige oorkonden als "Bunan".
Deze Engelse inwijkelingen gingen mede door de nauwe verwantschap snel in de West-Vlaamse bevolking op. Later ging de streek jammer genoeg voor het Nederlands taalgebied verloren.

Toen de destijds Nederlandstalige stad Kales enige tijd Engels grondgebied werd, was de verengelsing van de Oudnederlandse en Oudengelse (-thun) dorpsnamen in de streek een koud kunstje:

Herewege, oorspronkelijke naam van Nieuwkerke (Nouvelle-Eglise): "Harrawaye now called Newkirke"

Oudekerke was oorspronkelijk eigenlijk "Odinkerke" (de kerk van Audo): "Olderkirke". De Waalse vertalingen konden dus eerst ontstaan, toen de betekenisovergang reeds voltrokken is ("Audo's kerk" => "oude kerk")

Verder nog:

Elingten (Alenthun) - Elington, Balegem, Balingem (Balinghem) - Ballingham, Kalkwelle (Coquelles) - Calkewell (beter ware: Chalkwell), Landerten (Landrethun) - Laynderton, Niel (Nielles) - Neale, Pepelingem (Peuplingues) - Peapling, Zantingeveld (Saint-Inglevert) - Sandingfield,...

Aan de andere zijde werd Oost-Engeland tijdens de negende en tiende eeuw het vestigingsgebied van de Denen (zie: Denenwet ofte Danelaw). Hierop wijzen op hun beurt de vele nederzettingsnamen uitgaande van het Deense -by (dorp vgl. in het Ndl. "buur", "boedel") bv. Derby (Djura-by) = Dierdorp.

De Germaanse Sk- beginklank bleef in de Schadenouwse talen bewaard terwijl die in het Nederlands, Duits en Engels achtereenvolgens "Sch-" [s?], "Sch-" [?] en "Sh" werd. Heel wat Deense nederzettingen in Oost-Engeland hebben die Schadenouwse Sk- bewaard, bv. Scunthorpe = Schoondorp, Skegness = Schageneuze (schage = shaw = skeg "bosje).
Skale (Escalles) ten westen van Kales verraadt door de Sk- beginklank ook Schadenouwse invloed, Nederlandser ware "Schale". In oudere tijden werd de Nederlandse tongval van Duinkerke en Brugge eveneens door een Sk- beginklank gekenmerkt. Misschien is dit ook een overblijfsel van de Noormannen. Nu is Duinkerke verwaalst en wordt "sch" te Brugge als "s" uitgesproken. De vroege naamontwikkeling van Brugge was trouwens niet Vlaams: "Brycge".

De Denen en Noren hebben zich ook in grote getallen in Normandië gevestigd, het Noormannenland dus. Ze hebben eveneens hun invloed laten gelden in heel wat zeesteden. Zo werd de hoofdstad van het Oost-Romeinse Rijk, namelijk Konstantinopel ofte Istanbul, vanuit het Grieks (!!!) eis tèn polin "naar de stad", door hen "Miklagard" ("de grote stad") geheten.

Besluit: Vroeger stonden de verschillende Germaanse talen dichter bij elkaar. Langs zee was er inwijking van verschillende Germaanse stammen die elkaar verstonden (veel beter dan nu). De verschillende gemengde Germaanse gebieden werden snel "eentalig" onder invloed van het binnenland.

Hoogachtend
Geachte heer Koenaard,

ik dank u voor uw inzicht en duiding omtrent de these 'engeland is een kolonie van west vlaanderen'. Ik besef nu dat mijn vriend nogal kort door de bocht is gegaan. Wees zeker, ik zal hem ten gepaste tijde dit inzicht overbrengen, hem erop wijzend, zoals enkel de engelsmannen het zo plastisch kunnen zeggen, 'there is more than meets the eye'.

Uit uw bericht begrijp ik nu ook het bestaan van de Ingweoonse talen, zie, diezelfde vriend heeft mij ooit verteld dat het fries eigelijk een vebasterd westvlaams is, ... opnieuw onwetendheid blijkt nu.

Omtrent "Hebban ola vogala..." (cfr uw link), dat is oud-westvlaams overgoten met wat latijnse 'dikke nekke' saus. Hier in west-vlaanderen, als een duif (doffer) een duivin wil poepen, .... dansen man ..., kopkes buigen..., toerkes draaien, ... als een beer een zeug wilt poepen, zoveel gesnuffel vooraleer de zeug berig wordt en de beer haar kan bestijgen, ... . Diee uitgeweken jonge westvlaming daar in oxfort kwam blijkbaar niet aan zijn trekken, en had hij nood aan iets meer dan zijn simpel "ik wil poepen, nu !" ?

Betreffende de ontronding van u tot i, zoals pit (put) wordt, zoals u vermoedt, mijn wetens niet actief gebruikt in het kortrijkse, maar is zeer goed begrijpbaar in zuidwest vlaanderen. De familienaam Vandepitte (vergelijk met Vandeputte) is niet zo uitzonderlijk in zuidwest-vlaanderen.

Ivm Beunen en de invloed van de angelsaksen, de familienaam 'Vantune' (Vanthuyne) komt voor en is gekend in west vlaanderen. Ben niet overtuigd dat 'tune' (tuin) angelsaksisch van oorsprong is, 'het ges in minne tun stoa roste' lijkt authentiek oud-westvlaams, maar goed dit is maar een aanvoelen en ik heb geen hard bewijs om uw these "'tune' is ingevoerd ten gevolge de engelse inwijkingsgolf in de 8e eeuw" te ontkrachten.

Betreft de 'sk' (sch-), het engelse 'shit' versus west-vlaamse 'skit' (schijt) duidt idd het verwantschap. Nu, wat begrijp jij onder de 'Schadenouwse' talen, is mij als 'simpele duif' niet direct bekend ?

Met hoge achting en vriendelijke groet.
piazzolla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2020, 21:31   #104
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
Geachte heren

Er werd mij reeds eerder verzocht om een eigen draad te beginnen waar ik mijn aantekeningen kan onderbrengen. De meningen omtrent mijn aantekeningen zijn op zijn minst verdeeld. Toch wil ik bij dezen alvast alle leden bedanken, die mijn bijdragen (een beetje) kunnen smaken.

Vooraleer deze "verzoekjes" binnen kwamen, heb ik al op de tiende der bloeimaand (eerder dus) een eigen draad begonnen onder de afdeling "geschiedenis". Met deze draad wou ik de honderd en negenenveertigste verjaardag van de Vrankvoortse Vrede (1871) tot gedachten brengen. Door dit verdrag werd de oorlog tussen Pruisen en onze erfvijand Vrankrijk plechtig beëindigd.
De heer Bismarck stuurde door middel van een reeks niet lang aanhoudende oorlogen op de eenmaking van Duitsland aan. Daarom werd Vrankrijk ook na de oorlog van 1870 niet zo zwaar gestraft.
Later bleek deze inschikkelijkheid het Duitse Rijk toch zuur op te breken. De gebreken worden aldaar uitdrukkelijk vermeld:

zie: https://forum.politics.be/showthread...67#post9344767

Hopelijk is mijn eigen draad op deze wijze voldoende ruchtbaar gemaakt.

Hoogachtend
Geachte heer Koenaard,

de ruchtbaarheid is bij deze ontvangen. Hoewel geschiedenis niet mijn ding is, ga ik de moeite doen of er in uw persoonlijke draad iets te rapen valt, of ik mij misschien opnieuw vragen moet stellen (lees of ik met mijn eigen onwetendheid geconfronteerd zal worden), wie weet.
Dankt u.

Groet.
Oud 13 juni 2020, 09:23   #105
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij heeft er dus al gelegen.
Nog niet helemaal maar hij moet zijn leven beteren!
Oud 13 juni 2020, 09:33   #106
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte Zonneheer (Elio, vanuit het Grieks Helios "zon")

Bij dezen laat ik u weten met deze vraag zeer verveeld te zijn ongeachte deze in zeer goed Nederlands uitgedrukt is.

Het gegeven "geslachtsgemeenschap" is voor mij volledig onbekend daarom kan ik u niet van een treffend antwoord bedienen. Verschoning hiervoor.

Ik heb toch op vroege leeftijd reeds ondervonden dat "Vlaamse deernen" zoals elders ter wereld eigenlijk voor echt nuttige zaken niet geschikt zijn. Wat ze wel goed kunnen is bv. eten, huilen, zeuren (betekenis in het Algemeen Nederlands), domme of onnozele praatjes, geld verteren, roken, windjes laten, pronken, in de weg staan,... en vooral dwarsbomen. Dit is echt wel teleurstellend.

Ik verricht zeer zware arbeid en hou me dikwijls met oude Nederlandstalige opstellen of werken bezig . Vooral door deze twee redenen spel ik zoals iedereen wel eens verkeerd of ouderwets. Dit overlegoord telt blijkbaar heel wat leden die op verkeerd gespelde woorden kunnen doordrijven terwijl ze wel de Nederlandse taal met vreemde woorden bevuilen (bv. fout = vergissing / expert = vakkundige). Het zijn een stelletje kinderachtige huichelaars. Ze zouden bij de overheid of de "smurfen" nog goed dienst kunnen doen.

Nu verwacht ik van deze mensen diepgaande of wetenschappelijke bijdragen!

Hoogachtend
Pardon????????
Ja, nu heeft Koenaard er helemaal gelegen.
Oud 13 juni 2020, 10:16   #107
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Pardon????????
Soms doet hij me denken aan een Franse madame.
Oud 13 juni 2020, 11:01   #108
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Met dikke tetten wellicht ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 11:28   #109
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piazzolla Bekijk bericht
Geachte heer Koenaard,

ik dank u voor uw inzicht en duiding omtrent de these 'engeland is een kolonie van west vlaanderen'. Ik besef nu dat mijn vriend nogal kort door de bocht is gegaan. Wees zeker, ik zal hem ten gepaste tijde dit inzicht overbrengen, hem erop wijzend, zoals enkel de engelsmannen het zo plastisch kunnen zeggen, 'there is more than meets the eye'.

Uit uw bericht begrijp ik nu ook het bestaan van de Ingweoonse talen, zie, diezelfde vriend heeft mij ooit verteld dat het fries eigelijk een vebasterd westvlaams is, ... opnieuw onwetendheid blijkt nu.

Omtrent "Hebban ola vogala..." (cfr uw link), dat is oud-westvlaams overgoten met wat latijnse 'dikke nekke' saus. Hier in west-vlaanderen, als een duif (doffer) een duivin wil poepen, .... dansen man ..., kopkes buigen..., toerkes draaien, ... als een beer een zeug wilt poepen, zoveel gesnuffel vooraleer de zeug berig wordt en de beer haar kan bestijgen, ... . Diee uitgeweken jonge westvlaming daar in oxfort kwam blijkbaar niet aan zijn trekken, en had hij nood aan iets meer dan zijn simpel "ik wil poepen, nu !" ?

Betreffende de ontronding van u tot i, zoals pit (put) wordt, zoals u vermoedt, mijn wetens niet actief gebruikt in het kortrijkse, maar is zeer goed begrijpbaar in zuidwest vlaanderen. De familienaam Vandepitte (vergelijk met Vandeputte) is niet zo uitzonderlijk in zuidwest-vlaanderen.

Ivm Beunen en de invloed van de angelsaksen, de familienaam 'Vantune' (Vanthuyne) komt voor en is gekend in west vlaanderen. Ben niet overtuigd dat 'tune' (tuin) angelsaksisch van oorsprong is, 'het ges in minne tun stoa roste' lijkt authentiek oud-westvlaams, maar goed dit is maar een aanvoelen en ik heb geen hard bewijs om uw these "'tune' is ingevoerd ten gevolge de engelse inwijkingsgolf in de 8e eeuw" te ontkrachten.

Betreft de 'sk' (sch-), het engelse 'shit' versus west-vlaamse 'skit' (schijt) duidt idd het verwantschap. Nu, wat begrijp jij onder de 'Schadenouwse' talen, is mij als 'simpele duif' niet direct bekend ?

Met hoge achting en vriendelijke groet.
Geachte heer

U hoeft niet zo bescheiden te zijn. Een eenvoudige duif bent u alleszins niet daar uw antwoorden niet zoals bij enkele lieden hier tot gezeur i.v.m. andermans vergissingen, drietekenwoorden of lachbekjes beperkt blijven.

Ik poog om alle vreemdtalige aardrijkskundige benamingen te vernederlandsen, bv. Ossenvoorde voor Oxfort.
De huidige gangbare Nederlandse benaming "Scandinavisch" en "Scandinavië" die vreemde invloeden vertoont (begin Sc-, verlatijnst woordeinde), poog ik eveneens te vernederlandsen: "Schadenouws" en "Schadenouw". De benaming gaat terug op de Germaanse woorden Skaðin (= schade) -agwjo (= eiland), vgl. Oudnoors "Skáney" en Oudengels "Scedenig". Het woord "ei-land" is eigenlijk als Vries te beschouwen. Nederlandser ware: "ooi-land" of "ouw-land" vgl. Deens "ø" en Zweeds "ö" (zonder -land). Het Germaanse woord "agwjo" werd hier en daar gebruikt bij de nederzettingsnamen in de Nederlanden, bv. Ardooie, Houtave, Watou, Zoutenaaie,... In het verwaalst gedeelte: Floreffe = Vloerooi, Haneffe = Honouw (931 Honaui) en langs de Nederlands-Waalse scheidingslijn: Kanne = Cheneffe waarbij het woordeinde in de Nederlandse naam afgesleten is.

Verdere voorbeelden van dergelijke vernederlandsingen zijn:

Vrankrijk voor Frankrijk
Vriesland voor Friesland
Vinland voor Finland
Zassen voor Saksen
Lutsenburg (verschoven) of Lettenburg (onverschoven) voor Luxemburg
Wirtenberg voor Württemberg
...

De ontronding is ook merkbaar in dorpsnamen, bv. Pittem bij Tielt en in het verwaalst gedeelte: Pihen-lès-Guînes (bij-Giezene) en Pihem zijn beiden eveneens "Pittem". Vroeger zijn men bv. ook "brigge" voor brug.

Het woord "tuin" komt ook in het Hoogduits voor: "Zaun". Dit grondwoord werd echter bij de naamgeving van nederzettingsnamen in het Nederlands en het Duits of beter gezegd door de Vranken en Vriezen niet gebruikt. Daarom zijn de thun-namen in het voormalig Germaans Nauw van Kales als Oudengelse (Angelsaksische) nederzettingen te beschouwen.

De West-Vlaamse uitspraak "tun" (vooral in de verbinding ""tunhus") is waarschijnlijk onder invloed van het Algemeen Nederlands ontstaan.
De oorspronkelijk algemeen West-Vlaamse woorden voor tuin en tuinhuis lijken me "(h)of" en "kot(je)". De ouderen, die nog Vlaams kunnen spreken in het door Vrankrijk ontstolen gedeelte, zeggen voor tuin ook "koolhof" of "lochting". In de streek van Iper (niet: "Ieper", daar de i niet lang uitgesproken wordt vgl. Izegem en Izenberge) heb ik ook "'t stik" (het stuk) gehoord.

Op het onderstaande webstek worden de vaker voorkomende Noordzeegermaanse ofte Ingweoonse kenmerken van het Vlaams in het Noorden (Frans-Vlaams) behandeld

http://www.variatielinguistiek.ugent.be/node/66

Hoogachtend en met vriendelijke groet

Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 13 juni 2020 om 11:30.
Oud 13 juni 2020, 11:32   #110
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Geachte heer Koenaard,

de ruchtbaarheid is bij deze ontvangen. Hoewel geschiedenis niet mijn ding is, ga ik de moeite doen of er in uw persoonlijke draad iets te rapen valt, of ik mij misschien opnieuw vragen moet stellen (lees of ik met mijn eigen onwetendheid geconfronteerd zal worden), wie weet.
Dankt u.

Groet.
Geachte heer

In deze draad wordt uitgelegd waarom woorden met een begin F- of S- (voor klinker) en ook een tussen -sk- on-Nederlands zijn.

Hoogachtend en met vriendelijke groet
Oud 13 juni 2020, 12:36   #111
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Hierbij mag u weten dat ik redelijk ontwikkelde borstspieren heb. Deze spieren overtreffen de omvang van menig vrouwenborst (vetbult).

Waarom durft u de gestelde vragen niet te beantwoorden? Is het de reinste onkunde? Desnoods zal ik mijn landbewijsgegevens zelf aan de bevoegde instellingen inzake schadevergoedingen doorspelen. Hou er rekening mee dat heel wat Vlaamse keien ook niet gestroopt kunnen worden.
Of beter nog, ik zal mijn ongebruikte muilband (nog steeds in de omslag verpakt) naar u doorsturen zodat u in de toekomst tegen andermans hoestbuien "beschermd" zal zijn. Heeft Luik zoals GROOT-ANTWERPEN (Antorf, Antwerp, Anvers, Amberes, Anversa, Antwerpy,...) een achterstand inzake de verdeling van deze achterlijke, vernederende kutdingen?

Hoogachtend
Oud 13 juni 2020, 15:06   #112
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Interessant. ZOu Gwylan ook dikke tetten hebben?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 15:08   #113
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Pardon????????
Dat is niet Koenaardig.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2020, 15:19   #114
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte heer

U hoeft niet zo bescheiden te zijn. Een eenvoudige duif bent u alleszins niet daar uw antwoorden niet zoals bij enkele lieden hier tot gezeur i.v.m. andermans vergissingen, drietekenwoorden of lachbekjes beperkt blijven.

.............................
U zou zich ook eens rechtstreeks tot mij kunnen richten, ge-steeds-minder-achte Koenaard.
Ik denk dat u bang bent van vrouwen. Of speelt hier een Oedipuscomplex?
Oud 14 juni 2020, 17:37   #115
piazzolla
Minister

Standaard

Citaat:
U zou zich ook eens rechtstreeks tot mij kunnen richten, ge-steeds-minder-achte Koenaard.
moa marie toch, nog geen tijd terug werd je opgesloten in da kot van de bloemkool-kapsels, ... met alle gezaag, geambeteer en frustratie in edwaars zijn cafe als gevolg, zelfs vriendelijke mannen heb je daar weggejaagd, ...
Nu jij bevrijd bent uit het bloemkool kot, het eerste wat je doet is een vreemde proberen op te sluiten in uw eigen kot, zijnde het kot van de griek oedipus ...
(ik dacht dat je een les geleerd had om mensen op te sluiten in een kot ...)

kweetwel zijn woorden waren niet echt vriendelijk naar de meisjes toe, maar dan nog ... koenaard's woordgebruik getuigt enkel van een ongeziene creativiteit, dit moet toch ook voor u zelfs als meisje, opgevallen zijn ?

of hij bang is van vrouwen, ... kweetnie, ... ze pronken, laten windjes, en staan alleen maar in zijn weg, ... allez vooruit ...

Laatst gewijzigd door piazzolla : 14 juni 2020 om 17:54.
Oud 14 juni 2020, 17:55   #116
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trots en vooroordeel.

U bent welingelicht in de manieren van de hogere klasse. Dat siert u wel anderzijds mag u wel eens van uw paard afkomen....

-lol-
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 17:58   #117
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hierbij mag u weten dat ik redelijk ontwikkelde borstspieren heb. Deze spieren overtreffen de omvang van menig vrouwenborst (vetbult).

Waarom durft u de gestelde vragen niet te beantwoorden? Is het de reinste onkunde? Desnoods zal ik mijn landbewijsgegevens zelf aan de bevoegde instellingen inzake schadevergoedingen doorspelen. Hou er rekening mee dat heel wat Vlaamse keien ook niet gestroopt kunnen worden.
Of beter nog, ik zal mijn ongebruikte muilband (nog steeds in de omslag verpakt) naar u doorsturen zodat u in de toekomst tegen andermans hoestbuien "beschermd" zal zijn. Heeft Luik zoals GROOT-ANTWERPEN (Antorf, Antwerp, Anvers, Amberes, Anversa, Antwerpy,...) een achterstand inzake de verdeling van deze achterlijke, vernederende kutdingen?

Hoogachtend
Hier in Antwerpen mocht ik nog geen postmelding ontvangen nopens de muilband voor mij en mijn huisgenote. Er is voor gekozen de verdeling via een schriftelijke uitnodiging te laten verlopen. Daarmee moet men zich naar de apotheek begeven (kent u daar een geschikt oubollig Nederlandstalig synoniem voor? Ik niet). Ik gebruik het uitsluitend wanneer het wettelijk verplicht is en ga me niet aanstellen door ermee in handelszaken of herbergen te gaan zitten.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 18:09   #118
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik vrees dat die niet meer is...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2020, 21:49   #119
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Hier in Antwerpen mocht ik nog geen postmelding ontvangen nopens de muilband voor mij en mijn huisgenote. Er is voor gekozen de verdeling via een schriftelijke uitnodiging te laten verlopen. Daarmee moet men zich naar de apotheek begeven (kent u daar een geschikt oubollig Nederlandstalig synoniem voor? Ik niet). Ik gebruik het uitsluitend wanneer het wettelijk verplicht is en ga me niet aanstellen door ermee in handelszaken of herbergen te gaan zitten.
Geachte heer

De rein Nederlandstalige evenknie voor apotheek is eenvoudigweg "geneesmiddelenwinkel".

Apotheek is een ontlening aan het middeleeuws Latijn "apotheca" en gaat verder op het Griekse "apothéke" terug. Dit Grieks woord is een afleiding van het werkwoord "apotithénai" (= apo "weg" + tithénai "leggen"). Het woord betekent oorspronkelijk "het weggelegde" of beter gezegd "bewaarplek".

Het Latijnse woord werd ook door andere talen ontleend. Deze ontleningen zijn vervolgens op hun beurt ook in het Nederlands "verzeild geraakt" met elk een eigen betekenisverschil.

Boutique => Boetiek (winkeltje voor kleren en pronkstukken)
Bodega (wijnhuis)

Ik ben er ten volle van bewust dat "wijn" ook een (zeer vroeg) geleend woord is. Waarom "zeer vroeg"? Omdat de begin V- van "Vinum" voor de achtste eeuw als een W- overgenomen werd. Nadien werd een Romaanse begin V- daarentegen als F- overgenomen. In de late middeleeuwen werd de -i- tot -ij- vertweeklankt (gediftongeerd) (vgl. Hoogduits Wein). Het West-Vlaams is van deze latere klankontwikkeling verschoond gebleven.

De Romeinen hebben de Germaanse volkeren "kennis laten maken" met hun bedwelmend goedje. Als "geheel -en alonthouder" (Goede Vlaming) keur ik het gebruik van deze drank af. Ik heb bijgevolg nog niet de moeite ondernomen om een rein Nederlandstalig woord hiervoor te bedenken omdat ik dit nutteloos acht.

Wat de muilband betreft, ik begeef me niet (meer) op plekken waar dit vernederend, belachelijk onding wettelijk verplicht is. Bijgevolg zal men op deze plekken mijn geld ook niet (meer) zien. Weest gerust, het zal hen meer zeer doen dan mij.
Wat de mensen nog niet voldoende begrijpen in dit geldzuchtig maatschappelijk land is dat de kracht niet in de "verandering" maar deels bij hunzelf ligt. In het geval iets niet wel bevonden wordt of vervelend aanvoelt, trekt u zich te samen met uw geldbuidel terug. Maar het vlees is zwak zeer zwak, hartelijk bedankt hiervoor!
Het openbaar vervoer kan wat mij betreft de boom in! De tien vrije ritten mogen onze beleidsheren in een plek steken waar de zon nooit schijnt (het naaktstrand te Bredene ofte "Brèninge" is dit jaar gesloten). Leve het rijwiel!

Hoogachtend
Oud 14 juni 2020, 22:11   #120
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
moa marie toch, nog geen tijd terug werd je opgesloten in da kot van de bloemkool-kapsels, ... met alle gezaag, geambeteer en frustratie in edwaars zijn cafe als gevolg, zelfs vriendelijke mannen heb je daar weggejaagd, ...
Nu jij bevrijd bent uit het bloemkool kot, het eerste wat je doet is een vreemde proberen op te sluiten in uw eigen kot, zijnde het kot van de griek oedipus ...
(ik dacht dat je een les geleerd had om mensen op te sluiten in een kot ...)

kweetwel zijn woorden waren niet echt vriendelijk naar de meisjes toe, maar dan nog ... koenaard's woordgebruik getuigt enkel van een ongeziene creativiteit, dit moet toch ook voor u zelfs als meisje, opgevallen zijn ?

of hij bang is van vrouwen, ... kweetnie, ... ze pronken, laten windjes, en staan alleen maar in zijn weg, ... allez vooruit ...
Geachte heer

U wordt voor uw lofuiting hartelijk bedankt.

Een goede Vlaming is nooit bang voor wijven.

Zoals eerder gezegd, acht ik wijven (kleine hersenen) voor weinig nuttig. Daarom poog ik zo weinig mogelijk met hen in verbinding te komen zodoende ergernis te voorkomen.

Vooraleer ik word beschuldigd van vrouwonvriendelijk gedrag door het gebruik van het oorspronkelijk onzijdig aanvoelend woord "wijf". Gelieve rekening te houden dat de echte betekenis van het woord vrouw "het bezit van de man" is (vgl. vroon "viswater toebehorend aan de landsheer").

Als ongelovige moet ik toegeven toch enige bewondering te hebben voor een bepaalde oosterse godsdienst. De aanhangers van deze godsdienst roken niet, drinken geen "babbelwater", hebben geen stomme blaffende hond in hun kot en spreken (wat het ander geslacht betreft) enkel met hun getrouwde vrouw of hun vrouwelijke bloedverwanten.

Met de onlangs opgerichte "ik ook" beweging en de toenemende invloed van deze oosterse godsdienst in ons Vlaamse land is het raadzaam om goed op te letten bij uw betrekkingen met het andere geslacht.

Hoogachtend

Laatst gewijzigd door Koenaard Depuydt : 14 juni 2020 om 22:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be