Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2020, 04:55   #101
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Weet je dat pensioenen van nu betaald worden met bijdragen van nu?
Repartitiestelsel / omslagstelsel, heet dat.
Een legale ponzi scheme.
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 05:54   #102
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vergeet niet dat ouderen het meest hebben bijgedragen aan de sociale zekerheid.
Dat heeft hier totaal niks mee te maken natuurlijk, anders geef je helemaal het principe van verzekering op, en moet iedereen maar sparen voor zijn uitgaven he.

Want dan kunnen we ook zeggen dat de rijke meer heeft bijgedragen aan de sociale zekerheid dan de arme.

Waarom niet, dat is eigenlijk de oplossing die nooit in de fout gaat: vrije markt. Maar dan moet je dat helemaal aanvaarden, van A tot Z he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2020, 11:15   #103
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 Bekijk bericht
Een legale ponzi scheme.
gewoon de enige manier die kan werken. sparen voor je pensioen is onmogelijk met de huidige levensverwachting.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 17:57   #104
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Spijtig dat er nu nog steeds idioten zijn die het nog altijd niet hebben begrepen.
Inderdaad, Fred, het wordt tijd dat Uw ogen opengaan.
Morgen beslist de who dat een case iemand is die in de straat woonde van iemand die moest niezen.
En de cijfers EXPLODEREN. De derde golf, we gaan er aan, allemaal.....
Oud 3 november 2020, 18:01   #105
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
gewoon de enige manier die kan werken. sparen voor je pensioen is onmogelijk met de huidige levensverwachting.
Sparen is de kunst v.d. regelmaat, hoe klein het bedrag ook is.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 18:47   #106
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat vraag ik me toch af, een pak zaken maken al hun winst op het einde van het jaar. Als ze nu een lockdown invoeren die dat verstoort gaan de fallisementen helemaal niet te overzien zijn.
Misschien door daar zakken geleend geld tegenaan te smijten maar dan nog, dat wordt onmogelijk om tegen te gaan.

Ik scheld politiekers nu al de kop vol en ik heb dan nog geen al te grote financiele problemen, zal er wat weerwerk komen zoals in Nederland of gaan we echt braaf naar de slachtbank met uitgestoken nek?

Ik begrijp het niet, dit gaat extreme gevolgen hebben op de economie en de mensen.

.
Ik heb het hier al eens gezegd denk ik:

Waarom geeft men geen perspectief op lange termijn.

Zo had men beter nu een totale lockdown ingevoerd tot half december.
Dan alles los laten tot half januari. Om dan weer een totale lockdown tot het krokus verlof enz...

Tor er een vaccin is.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 18:58   #107
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Sparen is de kunst v.d. regelmaat, hoe klein het bedrag ook is.
Maar met een klein bedrag ga je geen 20 jaar pensioen betalen.

Iemand die in 1960 nog geen 1000€ per 2 maanden verdiende kon geen 1300€ sparen om vandaag een maand pensioen te kunnen betalen.
Oud 3 november 2020, 19:56   #108
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar met een klein bedrag ga je geen 20 jaar pensioen betalen.

Iemand die in 1960 nog geen 1000€ per 2 maanden verdiende kon geen 1300€ sparen om vandaag een maand pensioen te kunnen betalen.
Wel, ik dacht dat op lange termijn, de beurs U ongeveer 5-6% in reele waarde oplevert per jaar. Crashes inbegrepen, als je het over langer dan 30 jaar doet.
Oud 3 november 2020, 20:12   #109
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De moedige mensen zijn net degene die tegen de stroom durven ingaan en het NIET vanzelfsprekend vinden dat met een vingerknip allerlei rechten zomaar worden ingeperkt.

Een fucking Koninklijk Besluit dat u verbiedt 's nachts buiten te gaan, hoe waanzinnig is dat?

Bepalen of ik mensen mag ontmoeten, hoe waanzinnig is dat?
Naast al de opgelegde regels kan u zich ook de vraag stellen of die echt 'hulp' kunnen bieden en of daar geldige bewijslevering van is, om het Covid-19 een kopje kleiner met te maken, I doubt it.

Ik denk wel dat er véél mensen de laatste regels in het vakje waanzinnig zullen plaatsen.

Laatst gewijzigd door Universalia : 3 november 2020 om 20:13.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 20:33   #110
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, ik dacht dat op lange termijn, de beurs U ongeveer 5-6% in reele waarde oplevert per jaar. Crashes inbegrepen, als je het over langer dan 30 jaar doet.
De beurs levert meestal meer op dan de inflatie afneemt, maar nooit voldoende om echt te kunnen sparen voor een pensioen.
Oud 3 november 2020, 21:19   #111
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De beurs levert meestal meer op dan de inflatie afneemt, maar nooit voldoende om echt te kunnen sparen voor een pensioen.
Wel als je hetzelfde zou investeren als nu in je officieel pensioen, dan kon je op je 50e al op pensioen en als je dood valt gaat dat geld naar je kinderen in plaats van naar de staat.

Daarom dat ze in de VS niet zo warm lopen voor een staatspensioen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2020, 21:27   #112
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zou verschieten op lange termijn, met samengestelde interest.
Heb ooit eens de berekening gemaakt als functie van uw huidige bijdragen. Ik herinner mij de resultaten niet maar 't was genereus.
Oud 3 november 2020, 21:35   #113
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een beetje gevarieerde slimme investering in de beurs krijg je 7% stijging op jaarbasis, als je maandelijks 100 euro cumulerend zou investeren heb je na 50 jaar bijna 500.000 euro.

Dat geld gaat dan na die 50 jaar nog 2750 euro per maand omhoog aan die 7%, je hebt dan pensioen en een mooi cadeau voor de kinderen.

Onderschat de kracht van cumulerende intresten niet

.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  g.foolcdn.png‎
Bekeken: 62
Grootte:  231,8 KB
ID: 113288  

Oud 3 november 2020, 21:36   #114
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zou verschieten op lange termijn, met samengestelde interest.
Heb ooit eens de berekening gemaakt als functie van uw huidige bijdragen. Ik herinner mij de resultaten niet maar 't was genereus.
Je was me voor.

M'n vader heeft nog gewone beleggingen gehad van 11%, zotte tijden.
Oud 3 november 2020, 21:52   #115
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vraag ik me toch af, een pak zaken maken al hun winst op het einde van het jaar. Als ze nu een lockdown invoeren die dat verstoort gaan de fallisementen helemaal niet te overzien zijn.
Misschien door daar zakken geleend geld tegenaan te smijten maar dan nog, dat wordt onmogelijk om tegen te gaan.

Ik scheld politiekers nu al de kop vol en ik heb dan nog geen al te grote financiele problemen, zal er wat weerwerk komen zoals in Nederland of gaan we echt braaf naar de slachtbank met uitgestoken nek?

Ik begrijp het niet, dit gaat extreme gevolgen hebben op de economie en de mensen.
Ben jij dan voorstander van het accordeon-beleid van de regering Wilmès? Verstrengen om daarna (veel te snel) weer de teugels los te laten? Het zou eigenlijk streng moeten blijven tot er voor iedereen een vaccin beschikbaar is.
Oud 3 november 2020, 22:05   #116
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ben jij dan voorstander van het accordeon-beleid van de regering Wilmès? Verstrengen om daarna (veel te snel) weer de teugels los te laten? Het zou eigenlijk streng moeten blijven tot er voor iedereen een vaccin beschikbaar is.
Nu we meer weten over de behandeling moet alles gewoon open, ouderen kunnen zich wat gedeisd houden maar dat is het zowat.

Niet vergeten dat die maatregelen ook heel wat mensen dood maakt.
Oud 3 november 2020, 22:31   #117
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Het moet juist streng genoeg zijn om de ziekenhuizen niet te overbelasten, en geen procent meer.

Wat dus neerkomt op redelijk strenge voorzorgsmaatregelen voor ouderen en quasi niets voor de werkende bevolking.

Laatst gewijzigd door denkimi : 3 november 2020 om 22:32.
Oud 4 november 2020, 05:52   #118
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welnee, dat is een veel en veel te grote inspanning aan de maatschappij gevraagd. Je gaat niet streng zijn voor anderhalf jaar voor 99% van de mensen die met deze ziekte niet veel uitstaans hebben he.

Je kan aan een grote hoop mensen korte tijd een zware inspanning vragen, of lange tijd een heel lichte inspanning, maar de zaken moeten in verhouding blijven. Het is gewoon totaal onbillijk om de 99% van de mensen die geen zware last zullen hebben van corona, lange tijd zware last te geven omdat 1% daar serieuze problemen mee heeft.

Want die 1% heeft twee mogelijkheden: oftewel kan die 1% zich afzonderen van de rest, en dan is dat wat ze moeten doen. Terwijl de golf door de rest van de maatschappij gaat, moeten zij zich afzonderen.

Oftewel is het voor die 1% onmogelijk om zich af te zonderen. En dan lopen die evenveel risico door gedurende lange tijd aan een laag risico blootgesteld te zijn, eerder dan aan een hoog risico gedurende korte tijd (golf).

Het is gewoon onmogelijk om deze epidemie tegen te houden zonder zodanig lang zodanig streng te zijn dat het onhoudbaar is, onbillijk is, en toch niet zal gedaan worden.

De "goeie" oplossing, als die er al zou zijn, is niet van 11 miljoen mensen maatregelen op te leggen, maar van de zieken te vinden en te isoleren.

Zelfs de "mogelijk zieken" isoleren is teveel gevraagd. Al die contact tracing, en thuis moeten blijven omdat je HEEL MISSCHIEN besmet was, is onwerkelijk.

Als dusdanig is er maar 1 methode die eventueel kan werken: geregeld gans de bevolking testen, en enkel de echt zieken in quarantaine plaatsen op een manier die "aangenaam" is, zodat men het niet wil ontwijken. En dat geregeld eens doen. Er gaan er telkens ontsnappen, maar op die manier kan je gans de maatschappij het gewone leven laten leven, en haal je daar telkens de "haarden" voor een groot stuk uit.
Dan heb je geen epidemie, dan smoor je het aan de bron, telkens opnieuw.

Maar dat vergt van de overheid een echt "dinges doen" wat anders is dan "regeltjes uitvaardigen op donderdag". En het moet nog werken ook.

Het simpelste ware echter geweest van de ouderen thuis te laten terwijl de golf door de jongeren gaat. Dat werkt gegarandeerd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 november 2020 om 05:53.
Oud 4 november 2020, 06:16   #119
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je was me voor.

M'n vader heeft nog gewone beleggingen gehad van 11%, zotte tijden.

En die interesten werden dan volop verteerd en deden de economie draaien als een lier. Nu de mensen geen interesten krijgen doen ze ook niks meer op en sparen alleen nog meer.
Geef de spaarders terug een mooie interest en het gros van de financiële problemen zijn verleden tijd.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2020, 06:22   #120
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het simpelste ware echter geweest van de ouderen thuis te laten terwijl de golf door de jongeren gaat. Dat werkt gegarandeerd.
Dus de scholen te sluiten ? Want niet alle onderwijzend personeel is 25. Ook de ziekenhuizen te sluiten want niet alle Dokters en verplegers en verzorgers zijn dertigers. Bedrijven hetzelfde .....ieder wat ouder ervaren personeelslid thuis laten zitten. Want geen enkele veertiger gaat nog durven buitenkomen wetende dat alle twintigers en tieners besmet zijn.

Met uw methode die sowieso totaal onrealistisch is krijg je gegarandeerd de eerste prijs inzake absurditeiten.

Neen het enige dat gegarandeerd zal werken zijn ultra snelle en eenvoudige tests....stijl alcohol tests......blazen en kijken of je al dan niet besmet bent. Wordt momenteel heel effectief aan gewerkt.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be