Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 10 december 2004, 16:16   #101
Yossarian
Parlementslid

Yossarian's schermafbeelding

Standaard

En wat heeft Ché ermee te maken?
Yossarian is offline  
Oud 10 december 2004, 16:18   #102
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yossarian
En wat heeft Ché ermee te maken?
jan hyoens is offline  
Oud 10 december 2004, 16:23   #103
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Wat hebben uw schrijnend gebrek aan sex en uw oogafwijking met 'fair trade' te maken?
Yossarian is offline  
Oud 10 december 2004, 16:42   #104
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Wat is er nu mis met een beetje leifdagiheid en die douwe egberst gaat daar echt niet van ten onder.
Inderdaad, liefdadigheid, geen 'eerlijke' of 'correcte' handel...
Oud 10 december 2004, 16:44   #105
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Inderdaad, liefdadigheid, geen 'eerlijke' of 'correcte' handel...
Die 2 kunnen perfect bij elkaar passen.
Piet Hein is offline  
Oud 10 december 2004, 17:18   #106
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Als het verschil in prijs bij de consument niet kleiner is dan hetgeen de producent méér krijgt dan worden er even grote winsten gemaakt door "feir treed" dan door die multinationals...

Een voorbeeld:
Een multinational betaalt 10 frank voor een product aan de producent en verkoopt het voor 200 frank aan de verbruiker. = 190 frank verschil.
Feir treed betaalt 50 frank aan de producent en verkoopt het voor 250 frank aan de verbruiker. = 200 frank verschil. Zo wil ik ook commerce doen!
cijfers die jij hier ter plekke uit je duim zuigt tellen niet echt als serieus argument.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 10 december 2004, 17:23   #107
ingenious

Standaard

Citaat:
De Vlaamse afdeling van Oxfam is links tot extreem-links en belgicistisch! Uw hoeft maar hun site te bezoeken om dit te zien!
En ontwikkelingshulp is voor mij geen dogma zoals onder sommigen hier! De eigen tewerkstelling gaat voor ontwikkelingshulp! Om een concreet voorbeeld te stellen: Douwe Egberts die nochthans ook verzekerd dat de koffieboeren door hun een eerlijke prijs krijgen hebben door het wegvallen van de bestellingen van verschillende overheden al personeel moeten ontslaan! heeft Oxfam die deze bestellingen heeft overgenomen meer personeel aangeworven?
nee, omdat zij met vrijwilligers werkt!
maar het is natuurlijk bon ton onder het bekakt pseudo-intellectueel volkje om met het uitpakken van "fair" trade produkten hun superioriteit aan te tonen tgo het gepeupel die in de aldi of lidl gaat kopen!
leer eens lezen. op de site van oxfam kan je lezen dat de koffie verwerkt wordt in beerse en kruibeke. en niet door vrijwilligers, maar door arbeiders van privébedrijven. het winkelpersonneel zijn wel vrijwillgers. leer eerst de feiten eer je weer zo'n domme uitspraken doen.

en geef mij eens een persbericht ofzo waar instaat dat douwe egberts een eerlijke prijs betaalt, en dat ze al mensen hebben moeten ontslaan doordat ze een overheidsbeselling zijn kwijtgespeeld.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 10 december 2004, 17:29   #108
Gunter
Partijlid

Standaard

Ik denk dat de ontwikkelingshulp (die voor België op ongeveer 0,3% van het BNP ligt) nog altijd ondergeschikt is aan alle economisch bevorderende ministeries. 30% van het budget van de in België actieve NGO's wordt ook aan administratie en andere onkosten in België besteed. Reken dat ook maar mee, daar leven ook mensen van.

Gebonden hulp blijft trouwens immoreel, men helpt zichzelf terwijl men doet alsof men de andere helpt. De andere kan niets anders doen dan te aanvaarden wat men aanbiedt, ook al heeft hij dat niet nodig. Waarom wil u deze principes blijven hanteren? U geeft dingen weg die misschien wel enkele Vlamingen aan een job helpen maar meer kosten voor Vlaanderen of België (maakt niet uit, belastingen zijn belastingen) en men kan ze niet eens gebruiken. De koffie van Max Havelaar zal gebruikt worden, 't is iets wat de Vlaamse Overheid nodig heeft en men wordt er iets beter van in de ontwikkelingslanden.
Douwe Egberts lijkt goed bezig maar men moet er altijd kritisch tegenover blijven. Ze stellen zelf of met enkele andere bedrijven samen eigen regels op rond duurzaam ondernemen, meestal zijn die perfect, soms zijn die niet zo transparant en zijn het lege dozen. U kan op uw merk een certificaat plaatsen van duurzaam product of zo, dat wil nog niets zeggen, je moet het zoals het Max Havelaar certificaat bewijzen. DE zegt op haar site wel dat de hoeveelheid koffie afkomstig van coöperatieven minimum 10% van de door hen verwerkte koffie beslaat. Ze wenst het te doen stijgen maar geven geen concrete doelstellingen over hoeveel dat nu precies zal zijn. 1% is ook een stijging zeker? Ondertussen profiteren ze goed van de lage koffieprijzen en verwijten ze de boeren overproductie (wat voor andere landbouwartikelen meer een probleem is van de EU omdat die subsidies geeft op de geproduceerde hoeveelheden). Alles is nog niet koek en ei dus.
Gunter is offline  
Oud 10 december 2004, 17:48   #109
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Behalve de Vlaamse werknemers van Douwe Egberts?
kun je mij eens vertellen,waar douwe egberts zijn koffiebonen kweekt in Vlaanderen?
Max havelaar wordt ook vermalen en gebrand in Vlaanderen.
giserke is offline  
Oud 10 december 2004, 17:49   #110
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het verschil in prijs bij de consument niet kleiner is dan hetgeen de producent méér krijgt dan worden er even grote winsten gemaakt door "feir treed" dan door die multinationals...

Een voorbeeld:
Een multinational betaalt 10 frank voor een product aan de producent en verkoopt het voor 200 frank aan de verbruiker. = 190 frank verschil.
Feir treed betaalt 50 frank aan de producent en verkoopt het voor 250 frank aan de verbruiker. = 200 frank verschil. Zo wil ik ook commerce doen!
Die plaatselijke boeren, krijgen een prijs die vergelijkbaar is met wat westerse boeren krijgen.
giserke is offline  
Oud 10 december 2004, 18:03   #111
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Is het in Vlaanderen dan verboden politieke standpunten in te nemen? Hoe kan je überhaupt aan ontwikkelingssamenwerking doen zonder politieke standpunten in te nemen?
Op vlak van ontwikkelingssamenwerking moet Oxfam inderdaad doordachte en standpunten innemen, dat is één van haar taken als uithangbord van de derde wereld in ons land.

Daarentegen, wanneer Oxfam briefjes gaat sturen naar B-Plus om te zeggen dat ze tegen de splitsing van justitie en de NMBS zijn en ze daarover graag eens willen praten met betreffende belgicistenclub, is dat een ander paar mouwen, of niet soms?
Als dan blijkt dat de verantwoordelijke voor dat briefje op steunlijsten voor Resist figureert en uit enkele mails over en weer blijkt dat de man een viscerale afkeer heeft van alles wat Vlaams of nationalistisch is, lijkt het me evident dat het hier niet ging om een stellingname ter vertolking van de Oxfam-filosofie maar om een actie van een paar goedbetaalde medewerkers die hun persoonlijke extreem-linkse en belgicistische visie opdringen aan de basis.

En d�*t is de reden dat ik bij Oxfam ben vertrokken, want verder vind ik het een prachtig en doordacht project.
zorroaster is offline  
Oud 10 december 2004, 18:06   #112
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Op vlak van ontwikkelingssamenwerking moet Oxfam inderdaad doordachte en standpunten innemen, dat is één van haar taken als uithangbord van de derde wereld in ons land.

Daarentegen, wanneer Oxfam briefjes gaat sturen naar B-Plus om te zeggen dat ze tegen de splitsing van justitie en de NMBS zijn en ze daarover graag eens willen praten met betreffende belgicistenclub, is dat een ander paar mouwen, of niet soms?
Als dan blijkt dat de verantwoordelijke voor dat briefje op steunlijsten voor Resist figureert en uit enkele mails over en weer blijkt dat de man een viscerale afkeer heeft van alles wat Vlaams of nationalistisch is, lijkt het me evident dat het hier niet ging om een stellingname ter vertolking van de Oxfam-filosofie maar om een actie van een paar goedbetaalde medewerkers die hun persoonlijke extreem-linkse en belgicistische visie opdringen aan de basis.

En d�*t is de reden dat ik bij Oxfam ben vertrokken, want verder vind ik het een prachtig en doordacht project.
Werden die 'briefjes' in naam van Oxfam verstuurd, of in naam van de Resister?
Yossarian is offline  
Oud 10 december 2004, 18:07   #113
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
De eigen tewerkstelling gaat voor ontwikkelingshulp! Om een concreet voorbeeld te stellen: Douwe Egberts die nochthans ook verzekerd dat de koffieboeren door hun een eerlijke prijs krijgen hebben door het wegvallen van de bestellingen van verschillende overheden al personeel moeten ontslaan! heeft Oxfam die deze bestellingen heeft overgenomen meer personeel aangeworven?
nee, omdat zij met vrijwilligers werkt!
B-U-L-L-S-H-I-T. Neem van een ex-medewerker van Oxfam nu maar aan dat haar producten niét door vrijwilligers laat verwerken, vervoeren of verpakken. Dat zijn allemaal dingen die door Vlaamse arbeiders worden verricht. De enige vrijwilligers zijn diegenen die de winkel uitbaten.

En aangezien de overheid haar koffie niet aan de kassa van de Lidl ging halen maar rechtstreeks afnam van de groothandel, zullen die er ook niet onder lijden door deze beslissing.
zorroaster is offline  
Oud 10 december 2004, 18:11   #114
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Werden die 'briefjes' in naam van Oxfam verstuurd, of in naam van de Resister?
Oxfam. In naam van de voorzitter, de Resister was diegene die mijn mails "beantwoordde" (een combinatie van schelden, op de boodschapper schieten en vooral niet op de vraag antwoorden hoe een kwestie die puur binnenlands was iets was waar Oxfam nodig een mening over moest ventileren). B-Plus pakte er nadien mee uit, het heeft een tijd geleden ook hier op het forum gestaan.

Dat is een beetje het drama van de Wereldwinkels volgens mij: In de winkels zelf werken veel doodbrave, goedmenende idealisten (dezelfde mensen die vroeger "voor de Congo" zilverpapier gingen collecteren) van divers politiek pluimage, maar de top wordt door extreem-linkse medewerkers gevormd.

Laatst gewijzigd door zorroaster : 10 december 2004 om 18:11.
zorroaster is offline  
Oud 10 december 2004, 18:15   #115
Yossarian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Oxfam. In naam van de voorzitter, de Resister was diegene die mijn mails "beantwoordde" (een combinatie van schelden, op de boodschapper schieten en vooral niet op de vraag antwoorden hoe een kwestie die puur binnenlands was iets was waar Oxfam nodig een mening over moest ventileren). B-Plus pakte er nadien mee uit, het heeft een tijd geleden ook hier op het forum gestaan.

Dat is een beetje het drama van de Wereldwinkels volgens mij: In de winkels zelf werken veel doodbrave, goedmenende idealisten (dezelfde mensen die vroeger "voor de Congo" zilverpapier gingen collecteren) van divers politiek pluimage, maar de top wordt door extreem-linkse medewerkers gevormd.
Dat is inderdaad ontoelaatbaar
Yossarian is offline  
Oud 10 december 2004, 18:48   #116
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
cijfers die jij hier ter plekke uit je duim zuigt tellen niet echt als serieus argument.
't Was slechts een voorbeeld, gebaseerd op gegevens die ik hier zelf gelezen heb en dan aan mijn duim heb toevertrouwd:
1. De producenten krijgen gevoelig méér dan van de multinationals.
2. De "feir treed"producten kosten iets meer dan de producten van de multinationals.
Wie op dit forum heeft de verkoopprijs van vergelijkbare producten genoteerd???
Wat de prijs aan de producent betreft ... misschien vind ik dat wel op het internet.
Oud 10 december 2004, 19:06   #117
ingenious

Standaard

Citaat:
't Was slechts een voorbeeld, gebaseerd op gegevens die ik hier zelf gelezen heb en dan aan mijn duim heb toevertrouwd:
1. De producenten krijgen gevoelig méér dan van de multinationals.
2. De "feir treed"producten kosten iets meer dan de producten van de multinationals.
Wie op dit forum heeft de verkoopprijs van vergelijkbare producten genoteerd???
Wat de prijs aan de producent betreft ... misschien vind ik dat wel op het internet.
die prijzen vind je hier. en hoe men tot die prijs komt, is hier al gezegd, lees de thread opnieuw.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 10 december 2004, 20:44   #118
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
die prijzen vind je hier. en hoe men tot die prijs komt, is hier al gezegd, lees de thread opnieuw.
Ik heb naar die "hier"prijzen gekeken en nog wat gegoogled en ik heb ook heel deze trèt (trut?) doorgenomen en ben tot de volgende vaststellingen gekomen:

- Ik heb ongeveer hetzelfde standpunt als Zorroaster:
Ik heb een tijdje bij de Wereldwinkel gewerkt, en ik kan je verzekeren dat de uitbaters van die winkel zelf tot de laatste man vrijwilligers zijn.
Uiteindelijk ben ik er vertrokken na een hevig dispuut over enkel belgicistische persmededelingen, omdat ik het nogal grof vond mijn vrije tijd op te offeren voor de pree te verdienen van één of andere gesettelde secretariaatsmedewerker in Brussel die mij voor fascist en racist begon uit te schelden omdat ik vroeg waarom OXFAM een mening over de splitsing van de NMBS en Justitie wereldkundig moest maken en B-PLUS gaan opvrijen...

En zo verder. Het idee is goed maar diegenen die het hier in Vlaanderen belichamen kan en wil ik niet volgen!

- Nergens heb ik ook maar cijfers gevonden over de spanning tussen feirtreet en de multinationals van de prijs aan de producent. In mijn voorbeeld betaalde feirtreet 5X meer (10/50) dan de multinational. Ik was blijkbaar te royaal!
- Ik heb wel vastgesteld dat de feirtreetprijzen aan de consument een pak hoger liggen dan die in de warenhuizen (ik ben ook een prijsbewuste Aldiklant).
- Een voorzichtige conclusie (ik heb geen cijfers van de prijs aan de producent) is dat het verschil tussen consument en producent HOGER ligt bij feirtreet dan bij de multinational. Als je dan nog rekening houdt dat in de Wereldwinkel met vrijwilligers wordt gewerkt heb ik nog meer vragen bij dit verschil.
Ik ontmoet regelmatig de voorzitter van Wereldwinkel uit een naburige gemeente. Ik zal hem hierover eens interpelleren!(Het is een wereldvreemde Agalevver maar voor de rest een fijne kerel ).
Oud 10 december 2004, 20:51   #119
ingenious

Standaard

Citaat:
Ik heb naar die "hier"prijzen gekeken en nog wat gegoogled en ik heb ook heel deze trèt (trut?) doorgenomen en ben tot de volgende vaststellingen gekomen:

- Ik heb ongeveer hetzelfde standpunt als Zorroaster:
Ik heb een tijdje bij de Wereldwinkel gewerkt, en ik kan je verzekeren dat de uitbaters van die winkel zelf tot de laatste man vrijwilligers zijn.
Uiteindelijk ben ik er vertrokken na een hevig dispuut over enkel belgicistische persmededelingen, omdat ik het nogal grof vond mijn vrije tijd op te offeren voor de pree te verdienen van één of andere gesettelde secretariaatsmedewerker in Brussel die mij voor fascist en racist begon uit te schelden omdat ik vroeg waarom OXFAM een mening over de splitsing van de NMBS en Justitie wereldkundig moest maken en B-PLUS gaan opvrijen...

En zo verder. Het idee is goed maar diegenen die het hier in Vlaanderen belichamen kan en wil ik niet volgen!

- Nergens heb ik ook maar cijfers gevonden over de spanning tussen feirtreet en de multinationals van de prijs aan de producent. In mijn voorbeeld betaalde feirtreet 5X meer (10/50) dan de multinational. Ik was blijkbaar te royaal!
- Ik heb wel vastgesteld dat de feirtreetprijzen aan de consument een pak hoger liggen dan die in de warenhuizen (ik ben ook een prijsbewuste Aldiklant).
- Een voorzichtige conclusie (ik heb geen cijfers van de prijs aan de producent) is dat het verschil tussen consument en producent HOGER ligt bij feirtreet dan bij de multinational. Als je dan nog rekening houdt dat in de Wereldwinkel met vrijwilligers wordt gewerkt heb ik nog meer vragen bij dit verschil.
Ik ontmoet regelmatig de voorzitter van Wereldwinkel uit een naburige gemeente. Ik zal hem hierover eens interpelleren!(Het is een wereldvreemde Agalevver maar voor de rest een fijne kerel ).
zorroaster staat dacht ik volledig achter de werking van oxfam, u duidelijk niet. hij heeft enkel een probleem met hun politieke standpunten.

en nogmaals, je kan fair trade (of eerlijke handel als je iets tegen het engels hebt) niet vergelijkenmet producten van discounters als aldi. als je hun prijs vergelijkt met prijzen van merkproducten in de GB, zal je zien dat het prijsverschil niet groot is.

jouw conclusie is waardeloos, omdat je zelf zegt geen cijfers te hebben. informeer je dus eerst, eer je allerlei vuilspuiterij begint te doen.

Citaat:
ingenious is offline  
Oud 10 december 2004, 21:18   #120
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
zorroaster staat dacht ik volledig achter de werking van oxfam, u duidelijk niet. hij heeft enkel een probleem met hun politieke standpunten.

en nogmaals, je kan fair trade (of eerlijke handel als je iets tegen het engels hebt) niet vergelijkenmet producten van discounters als aldi. als je hun prijs vergelijkt met prijzen van merkproducten in de GB, zal je zien dat het prijsverschil niet groot is.

jouw conclusie is waardeloos, omdat je zelf zegt geen cijfers te hebben. informeer je dus eerst, eer je allerlei vuilspuiterij begint te doen.
Ik dacht dat ik geschreven heb: "Het idee is goed!"...
Ik heb nergens cijfers gevonden. Dat blijkt een probleem te zijn!
Wat ik wel gevonden heb is een artikel uit een Nederlandse krant, in verband met een uitzending van "Twee Vandaag" op een Nederlandse zender over "feir treet".

Fair Trade is niet altijd eerlijk
Handelsorganisatie betaalt soms minder dan commerciële bedrijven
van onze redactie economie
2004-06-07

AMSTERDAM - De organisatie voor eerlijke handel Fair Trade uit Culemborg maakt zijn pretenties maar ten dele waar. De toeleverancier van de Wereldwinkels betaalt in Thailand en Kenia voor handnijverheidsproducten soms zelfs minder dan commerciële opkopers.

Dat blijkt uit onderzoek van het tv-programma Twee Vandaag, dat vanavond wordt uitgezonden. Het onderzoek van het actualiteitenprogramma strekt zich niet uit over het hele assortiment. Zo zijn voedingsmiddelen niet onderzocht. Fair Trade zegt voor producten een eerlijke prijs te betalen die ligt boven die van commerciële bedrijven. Daarnaast wordt assistentie verleend aan de producentengroepen en wordt de tussenhandel uitgeschakeld.

Uit de door Twee Vandaag onderzochte productieketens, in Thailand en Kenia, blijkt dat de organisatie zich wel degelijk bedient van tussenpersonen. Volgens Fair Trade gaat het om im- en exportfirma's die de financiële afwikkeling doen en de logistiek. De beide ondernemingen -Mango in Kenia en Y Development in Thailand- dragen echter de kenmerken van tussenhandelaren. Tijdens gesprekken met lokale producenten van soapstone-beeldjes en aardwerk is volgens Twee Vandaag gebleken dat zij niet veel meer service en geen betere prijs bieden dan reguliere opkopers. In sommige gevallen is zelfs sprake van een slechtere prijs en wordt de assistentie van commerciële bedrijven meer gewaardeerd dan die van Fair Trade.

Fair Trade stelt dat de relatie met de organisatie grote impact heeft op de levensomstandigheden van de kleine producenten in ontwikkelingslanden. Uit onderzoek van het Istitute for Social Studies (ISS) in Den Haag blijkt dat die impact in werkelijkheid kleiner is dan wordt voorgesteld.

In een eerste reactie op de onthullingen van Twee Vandaag zegt Fair Trade woordvoerster M. Rehbach ,,behoorlijk geschrokken te zijn, vooral van de harde toon. Het is nogal ongenuanceerd. Vijftig procent van onze omzet heeft het Max Havelaarkeurmerk. We hebben daarbij ook het gevoel dat we rechtstreeks inkopen.'' In de reportage wordt Mango als tussenhandelaar opgevoerd, maar volgens Rehbach is Mango eigendom van de houtsnijders. ,,We zijn ons bewust dat we sommige dingen moeilijk kunnen waarmaken, maar we zijn hard bezig om ook voor de handnijverheid een controlesysteem op te zetten.''

Twee Vandaag heeft twee voormalige business-consultants van Fair Trade gesproken. Een van hen zegt dat het gat tussen pretenties en werkelijkheid feitelijk neerkomt op het voorliegen van de consument. Ook blijkt uit interne stukken van Fair Trade dat de organisatie zelf al geruime tijd beseft dat het eerlijke karakter van de handel voor kritiek vatbaar is.

De kans dat Fair Trade door de uitzending klanten zal verliezen is groot. Enkele jaren geleden raakte Foster Parents Plan (FFP) vele donateurs kwijt toen bleek dat er licht zat tussen publieke uitingen en de werkelijkheid. Net als bij FPP is het geld van Fair Trade waarschijnlijk goed besteed en is er geen sprake van fraude. In de ontwikkelingssamenwerking geldt echter snel dat elke smet grote gevolgen heeft

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be