Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Federale regering zou excuses moeten maken voor 191 jaar taal- en cultuurassimilatie.
Eens 16 76,19%
Oneens 5 23,81%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2021, 13:06   #101
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zo, kom net terug van Rotterdam. Wederom me erg goed bevallen. Die directheid is gewoon heerlijk. Die stad is Antwerpen op steroïden.

De Randstad is toch echt anders dan elders in Nederland qua directheid. En het beste is, ik ben er evenmin verlegen he? De sfeer is dusdanig dat - ik alleszins - gewoon geen problemen heb me te uiten.

Holland is ook de enige regio van waar ik nooit vooroordelen over Vlamingen ben gewaargeworden. Ik word er als gelijke behandeld. Nochtans vertellen andere Vlamingen het tegendeel en beweren ze dat Holland net de ergste regio hierin is en hoe ze weigeren verstaan te worden. Ik vertel je, ik maak dit nooit mee in de Randstad, maar heb dit wel meegemaakt in Noord-Brabant.

Het is erg raar eigenlijk. Ik ben een omgekeerde Vlaming ofzo, maar ben ook Antwerpenaar. Antwerpen is de meest directe plek van Vlaanderen en wordt erdoor als 'arrogant' bestempeld bij de provincialen (die het liefst enkel hun dorp willen en met rust gelaten worden en verder zeer verlegen mensen zijn).

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 november 2021 om 13:14.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2021, 15:43   #102
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zo, kom net terug van Rotterdam. Wederom me erg goed bevallen. Die directheid is gewoon heerlijk. Die stad is Antwerpen op steroïden.

De Randstad is toch echt anders dan elders in Nederland qua directheid. En het beste is, ik ben er evenmin verlegen he? De sfeer is dusdanig dat - ik alleszins - gewoon geen problemen heb me te uiten.

Holland is ook de enige regio van waar ik nooit vooroordelen over Vlamingen ben gewaargeworden. Ik word er als gelijke behandeld. Nochtans vertellen andere Vlamingen het tegendeel en beweren ze dat Holland net de ergste regio hierin is en hoe ze weigeren verstaan te worden. Ik vertel je, ik maak dit nooit mee in de Randstad, maar heb dit wel meegemaakt in Noord-Brabant.

Het is erg raar eigenlijk. Ik ben een omgekeerde Vlaming ofzo, maar ben ook Antwerpenaar. Antwerpen is de meest directe plek van Vlaanderen en wordt erdoor als 'arrogant' bestempeld bij de provincialen (die het liefst enkel hun dorp willen en met rust gelaten worden en verder zeer verlegen mensen zijn).
Akkoord
Er is één zaak die me tegen gaat: overal waar je op een terras gaat zitten, wordt je aangesproken in het Engels, ook al horen ze je praten met je gezellen in het Nederlands.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2021, 16:16   #103
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja?

Ik kom wel eens in Breda, Bergen-op-Zoom of Roosendael. Daar heb ik dat nooit ondervonden.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2021, 16:20   #104
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ja?

Ik kom wel eens in Breda, Bergen-op-Zoom of Roosendael. Daar heb ik dat nooit ondervonden.
Ik ben éénmaal in het Engels beantwoord geweest in Tilburg. Toegegeven, het was een buitenlander en ik trok me dat niet aan. Nu maak ik het in de Randstad nooit mee en heb het vaak genoeg bezocht. Het kan voorvallen, wellicht met buitenlanders.

Op mijn vorige werk om me te pesten wel eens 'wablieft?' gehoord, maar dan is het juiste antwoord: 'klootzak!'

Zelf heb ik veel van Nederland bezocht en ik snap de afkeer voor de Randstad niet zo. Gezellige Hollanders. Wie is daar nu tegen? Tegenwoordig is het wel wat minder, gelukkig en dat is goed. Ze zijn zeer direct en zeggen wat ze willen. Ik bots veel meer met la Flandre profonde dan met Holland. Limburgers staan verder van mij dan Rotterdammers, maar ik bezoek Limburg ook graag. Mooie vrouwen vooral.

Eigenlijk bots ik met niemand. Ik bots enkel met mensen die mopperen over een regio die ik graag heb. En ik doe ironisch gezien nu hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 november 2021 om 16:26.
Oud 3 november 2021, 18:06   #105
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo, kom net terug van Rotterdam. Wederom me erg goed bevallen. Die directheid is gewoon heerlijk........ Het is erg raar eigenlijk. Ik ben een omgekeerde Vlaming ofzo, maar ben ook Antwerpenaar.
Antwerpen en Rotterdam zijn beide havensteden, qua mentaliteit zijn er waarschijnlijk overeenkomsten. Misschien verklaart dit waarom u zich thuisvoelt in Rotterdam?
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2021, 20:57   #106
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoor hoor wie het zegt. B"egin maar met uw excuses aan te bieden aan de Friezen.
Grappig, opnieuw beziet u de Friese kwestie door een Belgische bril. Het is genuanceerder. In uw Uw berichten ontbreekt vaak de nuancering en context. Ken uw eerdere berichten over de "knuppelfred" ...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 november 2021 om 21:00.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2021, 21:46   #107
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Grappig, opnieuw beziet u de Friese kwestie door een Belgische bril. Het is genuanceerder. In uw Uw berichten ontbreekt vaak de nuancering en context. Ken uw eerdere berichten over de "knuppelfred" ...
De Belgicisten beginnen over Friesland om het maar niet over de verfransingspolitiek van de Belgische overheden te hoeven hebben. Wanneer het ontbreekt aan steekhoudende argumenten verleggen zij tactisch de focus ; )
Oud 3 november 2021, 21:49   #108
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Kneppelfreed als 'knuppelfred' schrijven is een voorbeeld van de misnoeging van de Friese taal.

Alleen raar dat een Nederlandstalige de verfransingspolitiek zo vergoeilijkt. "Hoe durf je een politiek ten nadele van mijn taalgroep veroordelen!" En dat uit puur Belgisch-nationalisme.

Het is de tragedie van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 3 november 2021 om 21:50.
Oud 3 november 2021, 21:53   #109
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Antwerpen en Rotterdam zijn beide havensteden, qua mentaliteit zijn er waarschijnlijk overeenkomsten. Misschien verklaart dit waarom u zich thuisvoelt in Rotterdam?
Daar kan wat in zitten.
Oud 4 november 2021, 16:17   #110
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen (inclusief Brussel) is al bijna tweehonderd jaar onderhevig aan taal- en cultuurassimilatie, geregisseerd door de wetgevende macht, willens en wetens. In bepaalde tijdvakken was er haast sprake van een verkapte (geweldloze) vorm van etnische zuivering.
Daar hebben de Vlaamse partijen flink aan meegewerkt. Toen er gesteld werd dat aan een Vlaming liefst geen hogere posten gegeven werden, en Vlamingen geen toegang hadden tot de Universiteit, toen de postkaarten "Un bonjour de Gand " verschenen ,en toen ze akkoord waren om de taalfaciliteiten in de Brusselse rand NIET GELIMITEERD IN DE TIJD te stemmen en het zelfs in de grondwet lieten zetten "waar voor wijziging de onhaalbare 3/4 e meerderheid moest voor zijn, waren ze telkens akkoord. Dus Vlamingen kom nu niet meer zeuren over de verfransing van Brussel.........Dat hebben de Vlaamse politici zelf gewild. Denk je echt dat ten huize De Croo Vlaams gesproken wordt????????????
Mijn punt, ik spreek de 3 landstalen en ben dus 3 keer Belg.

Laatst gewijzigd door TREBRON : 4 november 2021 om 16:20.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2021, 16:33   #111
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Daar hebben de Vlaamse partijen flink aan meegewerkt. Toen er gesteld werd dat aan een Vlaming liefst geen hogere posten gegeven werden, en Vlamingen geen toegang hadden tot de Universiteit, toen de postkaarten "Un bonjour de Gand " verschenen ,en toen ze akkoord waren om de taalfaciliteiten in de Brusselse rand NIET GELIMITEERD IN DE TIJD te stemmen en het zelfs in de grondwet lieten zetten "waar voor wijziging de onhaalbare 3/4 e meerderheid moest voor zijn, waren ze telkens akkoord. Dus Vlamingen kom nu niet meer zeuren over de verfransing van Brussel.........Dat hebben de Vlaamse politici zelf gewild. Denk je echt dat ten huize De Croo Vlaams gesproken wordt????????????
Zeer jammer voor de Vlamingen die dit niet willen. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig he?
Oud 4 november 2021, 16:58   #112
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Dat hebben de Vlaamse politici zelf gewild. Denk je echt dat ten huize De Croo Vlaams gesproken wordt????????????
Maar ziet u dan niet dat de Vlaming een groot onrecht is aangedaan? Het door de Belgische overheden gevoerde verfransingsbeleid is een groot schandaal, niet meer en niet minder, en iedere keer wanneer u de Brabançonne hoort (of het roet, etter en bloed ziet wapperen) zou u zich dit moeten realiseren. Het was reeds in 1830 dat de Belgische gezagsdragers besloten dat het voor de Belgische "eenheid en saamhorigheid" beter zou zijn wanneer eenieder éénzelfde taal zou spreken. Bovendien wilde men zich afzetten tegen het beleid van Willem I, die iets eerder in de geschiedenis het Nederlands als tweede officiële taal van het zuiden wilde invoeren. Dit alles kwam er in de praktijk dus op neer dat het Nederlands, een taal voor boerenkinkels zo dacht men toen, plaats moest maken voor het elitaire Frans. Het proces van taal- en cultuurassimilatie, een proces dat al vóór de Franse periode in werking was getreden, werd in een hogere versnelling geschakeld, en dit duurt voort tot op de dag van vandaag. Want ja, ook vandaag de dag wordt er nog verfransingspolitiek bedreven. In Brussel en omstreken draait het verfransingsmechanisme op volle toeren zoals u weet. En de federale regering? Die zwijgt in alle toonaarden en stemt dus toe. Het is "Vive la Belgique" wat hen betreft.

P.s. ik heb geen idee in welke taal er in huize De Croo gesproken wordt. Ik hoop Nederlands.
Oud 4 november 2021, 18:09   #113
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ziet u dan niet dat de Vlaming een groot onrecht is aangedaan? Het door de Belgische overheden gevoerde verfransingsbeleid is een groot schandaal, niet meer en niet minder, en iedere keer wanneer u de Brabançonne hoort (of het roet, etter en bloed ziet wapperen) zou u zich dit moeten realiseren. Het was reeds in 1830 dat de Belgische gezagsdragers besloten dat het voor de Belgische "eenheid en saamhorigheid" beter zou zijn wanneer eenieder éénzelfde taal zou spreken. Bovendien wilde men zich afzetten tegen het beleid van Willem I, die iets eerder in de geschiedenis het Nederlands als tweede officiële taal van het zuiden wilde invoeren. Dit alles kwam er in de praktijk dus op neer dat het Nederlands, een taal voor boerenkinkels zo dacht men toen, plaats moest maken voor het elitaire Frans. Het proces van taal- en cultuurassimilatie, een proces dat al vóór de Franse periode in werking was getreden, werd in een hogere versnelling geschakeld, en dit duurt voort tot op de dag van vandaag. Want ja, ook vandaag de dag wordt er nog verfransingspolitiek bedreven. In Brussel en omstreken draait het verfransingsmechanisme op volle toeren zoals u weet. En de federale regering? Die zwijgt in alle toonaarden en stemt dus toe. Het is "Vive la Belgique" wat hen betreft.

P.s. ik heb geen idee in welke taal er in huize De Croo gesproken wordt. Ik hoop Nederlands.
Dat was de voornaamste oorzaak.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2021, 18:18   #114
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat was de voornaamste oorzaak.
Willem I wilde het Nederlands als tweede officiële taal invoeren, maar daar was de Franstalige elite het uiteraard niet mee eens. Het Frans, dat moest de enige officiële taal van het nieuwe land worden, en taal- en cultuurassimilatie was het middel om dit te bewerkstelligen.
Oud 4 november 2021, 18:49   #115
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De onderdrukking en uitbuiting van Vlaanderen is al veel langer bezig dan sinds 1830.
Ze werd en word uitgevoerd door de adel en de rijken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Algeme...udig_stemrecht

Daarvoor kocht men stemrecht volgens vermogen.
Wat kunnen mensen die leven op Vlaamse bodem anders verwachten dan gediscrimineerd te worden. Wegens het behouden van de wetboek, de wetten ene regels van dictator Napoleon Bonaparte.

Waardoor gedrochten om de Vlaamse meerderheid % stemmen te minderen bij verkiezing Ik bedoel het cordon dus mogelijk gemaakt werd op aandringen van de Franstaligen.

Waar de Franstalige partijen en hun collaboratie partijen in Vlaanderen die er prat op gingen bij iedereen in bed te kruipen sinds het ontstaan van het sjoemel merk België hun kiezers constant verkochten voor en plaatje en zetel in het federale parlement.

>>> Door inderdaad inde beginne stemmen te kopen >> stemrecht recht te kopen volgens vermogen. Waarbij "het vermogen" toen Frans sprekend was.

Dokter, rechter, kardinaal, dus de machten .... ze liegen en logen allemaal.... in het Frans......

De wetten van dictator Napoleon Bonaparte werden door de particratie partijen zo gekneed en in dat wetboek ingepland als de zoveelste dwang regel alleen ten gunste voor hun eigen eenzijdig partij belang. (hoe komen we anders aan al die schulden berg? terwijl wij die leven op Vlaamse bodem al decennia de meeste belastingen van de EU betalen en er het minst voor terug krijgen!!!!! zelfs de EU bevoordeeld de Franstaligen heel duidelijk verwijzend naar onze wetten ....die dus deze zijn van dictator Napoleon Bonaparte)

Het gekende Belgische compromis is maffia toestand om gunsten aan de particratie partijen te verzekeren.

Waarvan al lang duidelijk is dat de Franstaligen door De wetten van dictator Napoleon Bonaparte steeds de eerste zijn om te graaien en ons te laten opdraaien voor al de kosten zodat ze hun aanhang kunnen onderhouden.

Men zal het nu al wel weten zeker dat ik alleen geloof in het goed werkende Financieel en politiek systeem van Zwitserland. Zwitserland waar de bevolking kiest wat er in hun land, kanton zal gebeuren.

En niet zoals hier de goudhaantjes tot dictators in het politieke spectrum. Om via verkiezingen zo de almacht te grijpen al of niet verkozen …..zoals “de staatsgreep” van Vivaldi hier…..Ook alleen maar mogelijk door de op maat gesneden, genaaide, verbouwde >>> wetboek, de wetten ene regels van dictator Napoleon Bonaparte .2.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.

Laatst gewijzigd door epicurist_dirk : 4 november 2021 om 18:59.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2021, 18:59   #116
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Willem I wilde het Nederlands als tweede officiële taal invoeren, maar daar was de Franstalige elite het uiteraard niet mee eens. Het Frans, dat moest de enige officiële taal van het nieuwe land worden, en taal- en cultuurassimilatie was het middel om dit te bewerkstelligen.
De franstalige elite niet alleen ,ook de franstalige ambtenarij voelde zich geviseerd aangezien ambtenaren dan overal in het land tweetalig zouden moeten geweest zijn...

Dat was vooral een brug te ver ,en één van de kiemen van de revolutie...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2021, 19:05   #117
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Was het niet enkel in Vlaanderen verplicht, dat Nederlands? Het is alleen raar wanneer Nederlandstaligen in de bres springen voor deze Franstaligen grieven, wat ik erg vaak terug zie. Zeer in ons nadeel en toch.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 november 2021 om 19:05.
Oud 4 november 2021, 19:12   #118
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
De franstalige elite niet alleen ,ook de franstalige ambtenarij voelde zich geviseerd aangezien ambtenaren dan overal in het land tweetalig zouden moeten geweest zijn...

Dat was vooral een brug te ver ,en één van de kiemen van de revolutie...
Waar het om gaat is dat die zogenaamde "revolutie" volledig geregisseerd werd door de Franstalige gezagsdragers. Zij wilden dat Nederlands helemaal niet. Sterker nog: het moest met wortel en tak worden uitgeroeid. En de gewone Vlaming was de dupe, hij maakte deel uit van een revolutie die uiteindelijk zou leiden tot een degradatie van zijn eigen taal en cultuur.
Oud 4 november 2021, 20:02   #119
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar het om gaat is dat die zogenaamde "revolutie" volledig geregisseerd werd door de Franstalige gezagsdragers. Zij wilden dat Nederlands helemaal niet. Sterker nog: het moest met wortel en tak worden uitgeroeid. En de gewone Vlaming was de dupe, hij maakte deel uit van een revolutie die uiteindelijk zou leiden tot een degradatie van zijn eigen taal en cultuur.
Bijna juist ,de grootste aanstokers waren eigenlijk Fransen mijn beste ...

Charles Rogier met name....

De bedoeling erachter was om wat nu belgië is aangehecht bij Frankrijk te krijgen ,zo zou de verfransing voor 100% gelukt zijn...

Laatst gewijzigd door Svennies : 4 november 2021 om 20:05.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2021, 20:55   #120
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Bijna juist ,de grootste aanstokers waren eigenlijk Fransen mijn beste ...

Charles Rogier met name....

De bedoeling erachter was om wat nu belgië is aangehecht bij Frankrijk te krijgen ,zo zou de verfransing voor 100% gelukt zijn...
Bewijs?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be