Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2022, 18:59   #101
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als je verstaat wat die Nederlander verteld moet dat lukken.
Als dat bv in Zeeland zou zijn lijkt me dat heel normaal, als het in Amsterdam is ga je eerst moeten uitleggen aan de nederlander dat het heus niet nodig is om hem in toeristen-engels aan te spreken aangezien we dezelfde taal spreken.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2022, 19:23   #102
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Voor een Vlaams-Nationalist is het buitenland blijkbaar beperkt tot Nederland ...
Net zoals voor de Belgicist dat Frankrijk is.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2022, 21:11   #103
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Als ik in een ziekenhuis lig , wil ik echt geholpen worden , en ....
doen ze niet wat ze moeten doen , dien ik klacht in !!
Brussel , Wallonië , Vlaanderen , en het Duitstalige gedeelte !!
Ik spreek enkel Vlaams , Nederlands & een beetje Engels !!
Vele verstaan vermoedelijk ook wel Engels !!
Lig ik in't buitenland , tja , English 4 me ??
In Nederland & Suriname , Nederlandse Antillen ,
daar zal ik denk ik nog wel Nederlands kunnen spreken ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 29 mei 2022 om 21:12.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2022, 22:13   #104
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als je in het buitenland iets voorhebt dan is de kans zeer klein dat de zorgverleners Nederlands spreken.
Is Brussel dan ook al het buitenland ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2022, 22:31   #105
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Is Brussel dan ook al het buitenland ?
Het Midden-oosten binnen handbereik....

Alleen de kamelen ontbreken nog in het decor...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2022, 02:13   #106
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als dat bv in Zeeland zou zijn lijkt me dat heel normaal, als het in Amsterdam is ga je eerst moeten uitleggen aan de nederlander dat het heus niet nodig is om hem in toeristen-engels aan te spreken aangezien we dezelfde taal spreken.
In Zeeland bestaat de kans dat men in het Duits begint. In toeristische delen van Amsterdam, voor Nederlanders (in eigen land) en Nederlandstaligen Belgen, zoals Vlamingen, is dit ongemakkelijk, maar ik snap het wel. Je wilt zo goed mogelijk communiceren, wij snappen wel toeristen-Engels of -Duits, maar zij geen Nederlands.
Oud 1 juni 2022, 10:25   #107
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
In Zeeland bestaat de kans dat men in het Duits begint. In toeristische delen van Amsterdam, voor Nederlanders (in eigen land) en Nederlandstaligen Belgen, zoals Vlamingen, is dit ongemakkelijk, maar ik snap het wel. Je wilt zo goed mogelijk communiceren, wij snappen wel toeristen-Engels of -Duits, maar zij geen Nederlands.
Juist. Er zijn ondertussen heel wat Duitsers die zich in Zeeland vestigen, en het zijn niet bepaald slechte klanten in de horeca.
Het horecapersoneel spreekt een aardig mondje Duits, heb ik gemerkt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2022, 23:47   #108
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Juist. Er zijn ondertussen heel wat Duitsers die zich in Zeeland vestigen, en het zijn niet bepaald slechte klanten in de horeca.
Het horecapersoneel spreekt een aardig mondje Duits, heb ik gemerkt.
Absoluut niet, het zijn heel goede klanten. Maar het blijft gênant (en terecht), voor een Zeeuw of Zeeuwse, als je ze vervolgens in normaal Nederlands verteld, dat ze gewoon Nederlands kunnen praten. We zijn gvd in ons eigen land, hoe is 't...
Oud 4 juni 2022, 04:52   #109
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut niet, het zijn heel goede klanten. Maar het blijft gênant (en terecht), voor een Zeeuw of Zeeuwse, als je ze vervolgens in normaal Nederlands verteld, dat ze gewoon Nederlands kunnen praten. We zijn gvd in ons eigen land, hoe is 't...
De Duitsers zijn in Zeeland inderdaad goede klanten, en het valt mij op dat ze in Zoutelande in de horeca netjes in het Duits worden bediend. Mijn inziens moet Zeeland het vooral hebben van toerisme en dus horeca.
Moesten we hier aan zee tegen iedere Franstalige klant zeggen dat ze ook Nederlands mogen praten dan staan ze recht en gaan elders iets eten of drinken.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2022, 13:37   #110
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Duitsers zijn in Zeeland inderdaad goede klanten, en het valt mij op dat ze in Zoutelande in de horeca netjes in het Duits worden bediend. Mijn inziens moet Zeeland het vooral hebben van toerisme en dus horeca.
Moesten we hier aan zee tegen iedere Franstalige klant zeggen dat ze ook Nederlands mogen praten dan staan ze recht en gaan elders iets eten of drinken.
Dat vraagt ook niemand. De aberratie in België is dat de bediening voor Nederlandstaligen aan de Vlaamse kust soms ook in het Frans gebeurt omdat het personeel geen Nederlands kent. Dat is wel iets heel anders.

Laatst gewijzigd door Zucht : 4 juni 2022 om 13:38.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 01:56   #111
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat vraagt ook niemand. De aberratie in België is dat de bediening voor Nederlandstaligen aan de Vlaamse kust soms ook in het Frans gebeurt omdat het personeel geen Nederlands kent. Dat is wel iets heel anders.
Dat is gewoon onzin, je bent in Vlaanderen aan de Vlaamse kust, dan moet de bediening ook gewoon Nederlands kennen, punt. Desnoods toeristen-Engels, maar dan kom je ook niet terug. Min of meer hetzelfde, wat ik over de Zeeuwse kust denk, jullie zijn nota bene in jullie eigen land...
Oud 5 juni 2022, 09:53   #112
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Hollands "Toeristen Engels".
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 09:54   #113
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is gewoon onzin, je bent in Vlaanderen aan de Vlaamse kust, dan moet de bediening ook gewoon Nederlands kennen, punt. Desnoods toeristen-Engels, maar dan kom je ook niet terug. Min of meer hetzelfde, wat ik over de Zeeuwse kust denk, jullie zijn nota bene in jullie eigen land...
Moeten moet misschien in Nederland.

Hier bij ONS in België is iedereen vrij om de voertaal in zijn handelszaak te bepalen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 10:20   #114
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al eerder schreef kom ik op gezette tijden al wel eens aan wat er nog overschiet van 'onze kust'.

Kustgemeenten die niet ver naast de Franse grens gelegen zijn, zijn ook ruim overspoeld door Noord-Fransen die ergens wel een job gekregen hebben in één of andere winkel of restaurant.

Die Fransen nemen het ook niet nauw met de verkeersregels zoals wij die kennen en zijn 'meesters' in het wildparkeren.

Tijdens een wandeling zagen wij dat er tal van mensen waren die de plaats (geen parkeerplaatsen zijnde) voor hun meestal riante woningen afgemaakt hadden dat men er niet meer kon staan.

Denk u dat die zich daar iets van aantrekken?

Ze gooien de palen zelfs tegen de grond van mensen die aan de werken aan bepaalde straten bezig zijn zelfs tegen de grond of rijden bepaalde palen gewoon omver.

Is er Politiecontrole op: neen.

Op basis van taal: het kan soms dat er tweetalig zijn maar... (<-- dat is die eeuwige maar)

Laatst gewijzigd door Universalia : 5 juni 2022 om 10:22.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2022, 11:51   #115
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen in de horeca een bestelling opnemen in het Duits en of een juridisch proces volgen in het Duits.
Zwei cola ein fruhstuck und ein caffee .....Zie je wel zelfs ik trek al mijn plan
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be