Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2022, 11:09   #101
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat doen we als de aandelen verlies maken en je moet ze verkopen?
De belastingbetaler laten opdraaien?
Als de belastingbetaler gratis wil profiteren van de opbrengsten van uw aandelen, moeten ze ook delen in het ongeluk hé.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 11:11   #102
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Die aandelen koop je met geld waar al meer dan de helft belasting op werd betaald.
Klopt, daar hoef ik geen "2" voor te posten om mij interessant te maken.
Maar u bent slim genoeg om te beseffen dat er geen extra belasting op de aankoop van aandelen zal geïnd worden mocht het Van Peteghem voorstel aangenomen worden.

Er wordt duidelijk gesteld dat de gerealiseerde meerwaarde wordt belast.
Dus uw reeds belast geld dat in aandelen steekt, blijft buiten schot. Doch als u "handelt" met dat geld en "winst" maakt, gaat die winst belast worden.
Persoonlijk heb ik daar gaan probleem mee, en vind dat zelfs heel logisch.

bron : https://vanpeteghem.belgium.be/sites...wdruk%20NL.pdf
Citaat:
We belasten gerealiseerde meerwaarden op aandelen, obligaties en
andere financiële producten aan 15%, gezien ze doorgaans over meerdere
jaren worden opgebouwd. We voeren de meerwaardebelasting in met
respect voor verworven rechten en houden rekening met minderwaarden.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 11:12   #103
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de belastingbetaler gratis wil profiteren van de opbrengsten van uw aandelen, moeten ze ook delen in het ongeluk hé.
Haha, dan gaat de staat eigenlijk een deel van het risico van uw speculatie overnemen. Totale waanzin...
Oud 20 juli 2022, 11:14   #104
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Maar u bent slim genoeg om te beseffen dat er geen extra belasting op de aankoop van aandelen zal geïnd worden mocht het Van Peteghem voorstel aangenomen worden.

Dus uw reeds belast geld dat in aandelen steekt, blijft buiten schot. Doch als u "handelt" met dat geld en "winst" maakt, gaat die winst belast worden.

Op zich is het inderdaad niet zo onlogisch.

Wel op voorwaarde dat verliezen dan wel aftrekbaar zijn (wat het plan zou zijn). De gemeenschap enkel laten profiteren van de winsten, is niet eerlijk.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 20 juli 2022 om 11:14.
Oud 20 juli 2022, 11:15   #105
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Haha, dan gaat de staat eigenlijk een deel van het risico van uw speculatie overnemen. Totale waanzin...
Ze plukken toch ook de vruchten van de opbrengsten van de speculatie?

Het is het ene of het andere hé.

En wat is het verschil met bijvoorbeeld de winsten van een vennootschap? De winsten worden belast, maar de verliezen zijn uiteraard aftrekbaar.
Oud 20 juli 2022, 11:16   #106
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Zonder te gaan draven en fantaseren staat er letterlijk in het voorstel van Van Peteghem :

Citaat:
We belasten gerealiseerde meerwaarden op aandelen, obligaties en
andere financiële producten aan 15%, gezien ze doorgaans over meerdere
jaren worden opgebouwd. We voeren de meerwaardebelasting in met
respect voor verworven rechten en houden rekening met minderwaarden.

Wat dat betekent weet ik niet en zal moeten worden uitgewerkt als het voorstel ooit ter sprake zal komen.
Om nu al over "overnemen van uw beleggingsrisico's" te hinikken en te loeien over "waanzin" lijkt mij heel voorbarig en eigenlijk totaal niet ter zake.

Oud 20 juli 2022, 11:18   #107
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Op zich is het inderdaad niet zo onlogisch.

Wel op voorwaarde dat verliezen dan wel aftrekbaar zijn (wat het plan zou zijn). De gemeenschap enkel laten profiteren van de winsten, is niet eerlijk.
Hoe ziet u dat ?
Dat de staat Uw verkeerde aandelenkoop gaat garanderen ?
De Arco speculanten zullen het graag horen...

Ik vrees (ja vrees) dat het bij verlies helemaal niets zal worden, geen belasting maar ook geen teruggave.
Tenzij het verlies met aandelen zou mogen ingebracht worden (in mindering dus) van de totaal belastbare som ?

Oud 20 juli 2022, 11:39   #108
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is al zo, als je koopt en verkoopt moet je de winst aangeven. Als je aandelen lang houdt moet je geen belasting betalen op de winst. Ik vraag me af hoe ze dat gaan opvangen en wat met reeds bestaande beleggingen in aandelen en huizen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 11:46   #109
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat een Vlaamse belasting?
Meent u dat nu?
Ter uwer info:

Citaat:
De onroerende voorheffing is een jaarlijkse Vlaamse belasting op onroerende goederen die in het Vlaams Gewest liggen. Ze wordt berekend op basis van het kadastraal inkomen. Onroerende goederen zijn gronden, gebouwen en sommige soorten van bedrijfsuitrusting ("materieel en outillage").
bron: https://www.vlaanderen.be/onroerende-voorheffing

Omdat het een Vlaamse belasting is kan die 'voorheffing', die eigenlijk een supplementaire belasting geworden is niet meer in mindering gebracht worden bij de federale inkomstenbelasting.

Uw Vlaams-nationale vrienden zijn vergeten om u dat te vertellen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 11:55   #110
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou toch dom zijn om minder te vragen dan wat je er op de markt voor kan krijgen.
Als de kosten stijgen dan zal de markt daar op reageren, wees gerust. Dat is in elke sector zo en de private huurmarkt zal daar geen uitzondering op zijn. Je zal enerzijds mensen hebben die uit de verhuurmarkt stappen waardoor het aanbod zal dalen en je zal anderzijds mensen hebben die een deel van de kost zal doorrekenen aan de verhuurder. Hoe dan ook, de prijzen op de private markt zullen niet dalen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 12:01   #111
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe ziet u dat ?
Dat de staat Uw verkeerde aandelenkoop gaat garanderen ?
De Arco speculanten zullen het graag horen...

Ik vrees (ja vrees) dat het bij verlies helemaal niets zal worden, geen belasting maar ook geen teruggave.
Tenzij het verlies met aandelen zou mogen ingebracht worden (in mindering dus) van de totaal belastbare som ?
Ik koop 100 aandelen voor € 100 en verkoop voor € 200 -> ik word belast op € 100.

Ik koop 100 aandelen voor € 100 en verkoop voor € 50 -> ik kan dat verlies van € 50 aftrekken van mijn belastbare basis.

Zo werkt het in een onderneming toch ook?

Winsten belasten maar verliezen niet aftrekbaar maken, zou zeer oneerlijk zijn. De staat profiteert dan immers risicoloos van uw beleggingen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 20 juli 2022 om 12:02.
Oud 20 juli 2022, 12:06   #112
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik koop 100 aandelen voor € 100 en verkoop voor € 200 -> ik word belast op € 100.

Ik koop 100 aandelen voor € 100 en verkoop voor € 50 -> ik kan dat verlies van € 50 aftrekken van mijn belastbare basis.

Winsten belasten maar verliezen niet aftrekbaar maken, zou zeer oneerlijk zijn. De staat profiteert dan immers risicoloos van uw beleggingen.
Dat is de evidentie zelve. Zo evident dat onze rode rakker het niet begrijpt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 12:10   #113
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt wakker Joske.
We zijn toch bezig om de huurinkomsten te belasten, awel dan kunt ge dat allemaal aftrekken, vennootschap of niet.

Huidige toestand: huurinkomsten van handelshuur worden nu al belast op werkelijke huurinkomsten. Met een forfaitaire aftrek van 40% als onkosten.
In het voorstel staat dat er een forfaitaire aftrek van onkosten komt van 30% op privéverhuur.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 12:47   #114
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ter uwer info:

bron: https://www.vlaanderen.be/onroerende-voorheffing

Omdat het een Vlaamse belasting is kan die 'voorheffing', die eigenlijk een supplementaire belasting geworden is niet meer in mindering gebracht worden bij de federale inkomstenbelasting.

Uw Vlaams-nationale vrienden zijn vergeten om u dat te vertellen?
Zou niet weten waarom dat niet meer kan. Desnoods past men sommige wetten aan, of maakt men er terug een federale belasting van.
Trouwens vroeger toen het nog een federale belasting was ging 80% van de inkomsten ook al naar de gemeenten en 10% naar de provincies.
Het federale aandeel (en nu momenteel het Vlaamse aandeel) in de belasting is altijd miniem geweest.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 12:50   #115
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Je neemt het indexcijfer van vandaag en dat van volgend jaar en verrekent dat. Denk je dat er één huurder gaat klagen omdat ik niet het wettelijke doorreken als het in zijn voordeel is?

Als je volgend jaar toch de aanpassing wil doorvoeren neem je als startindex gewoon de maand en jaar waarin het huurcontract werd ondertekend op vandaag.

Hier bv kan je dat berekenen :
https://www.test-aankoop.be/woning-e...ijs-indexering
Op die manier zal je inderdaad weinig huurders horen klagen. Ik zie wel ergens het gevaar van de verwachting van de huurder dat zijn huur nooit omhoog gaat door jaarlijkse indexering.

Ooit hebben wij met ons familievastgoed zelfs huur eens negatief geïndexeerd. De betrokken index was toen op jaarlijks indexatiemoment lager dan deze van 12 maand terug in de tijd. Dit was in ons nadeel maar zo maakten wij duidelijk dat wij jaarlijks indexeren. Wij zijn wel van dat soort onmensen als vastgoedeigenaar.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 20 juli 2022 om 12:51.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 12:53   #116
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat is de evidentie zelve. Zo evident dat onze rode rakker het niet begrijpt.
.

Laatst gewijzigd door Bob : 20 juli 2022 om 12:56.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 12:55   #117
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oh, de linkiewinkies waren destijds de grote voorvechters van de speculatietaks. Maar de speculatietaks ging nog veel verder, want daar mocht je minderwaarden niet eens in mindering brengen. Zo kan je dus een negatieve belastbare basis hebben, en toch nog eens speculatietaks betalen.

Los daarvan denk ik niet dat dit voorstel wordt doorgedrukt, ik verwacht veel te veel verzet uit de liberale hoek die dit onding zullen torpederen.

Er komt geen meerwaardebelasting op aandelen en geen belasting op huurinkomsten, de staat moet leren om even efficiënt geleid te worden als een doorsnee privé bedrijf en saneren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 12:59   #118
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Sinds de Vlaamse overheid de onroerende voorheffing int kan de federale overheid dat niet meer in mindering brengen van de te betalen belasting. De onroerende voorheffing heeft enkel de naam behouden maar is nu (sinds dat Vlaamse bevoegdheid werd) feitelijk een extra Vlaamse belasting. Maar daar zwijgen de nationalistjes wijselijk over.
Aftrekbaar maken van de huurinkosten is niet hetzelfde als voorheffing. IN het eerste geval wordthet bedrag in mindering gebracht van het belastbaar inkomen. In het tweede geval (voorheffing) wordt dat in minder gebracht van het bedrag van de belastingen. Dat is een groot verschil.
Je kan nooit iets in mindering van de te betalen belasting brengen. Je kan enkel de maatstaf van heffing verlagen door kosten en afschrijvingen te boeken. Dit enkel voor professionele activiteiten of patrimoniumbeheer in vennootschapsvorm. Ook de aanslag van onroerende voorheffing kan hier de maatstaf van heffing verlagen.

Als de financiënminster doordrijft alle huur reëel te belasten zal altijd de mogelijkheid blijven om de reële kosten te bewijzen. Enkel forfaitaire aftrek toelaten is geen optie.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2022, 13:01   #119
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Op die manier zal je inderdaad weinig huurders horen klagen. Ik zie wel ergens het gevaar van de verwachting van de huurder dat zijn huur nooit omhoog gaat door jaarlijkse indexering.

Ooit hebben wij met ons familievastgoed zelfs huur eens negatief geïndexeerd. De betrokken index was toen op jaarlijks indexatiemoment lager dan deze van 12 maand terug in de tijd. Dit was in ons nadeel maar zo maakten wij duidelijk dat wij jaarlijks indexeren. Wij zijn wel van dat soort onmensen als vastgoedeigenaar.
Ik weet dat mijn huurster het al niet te breed heeft. Moet ik ze nu nog 50€ meer laten betalen met het risico dat ze vertrekt? Betalingen zijn meer dan op tijd en ze onderhoud het goed perfect. Meer moet dat niet zijn. Van die 50€ lig ik niet wakker.
'k Heb ze op mijn kosten nog een mobiele airco geplaatst twee weken terug.
Oud 20 juli 2022, 13:03   #120
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Oh, de linkiewinkies waren destijds de grote voorvechters van de speculatietaks. Maar de speculatietaks ging nog veel verder, want daar mocht je minderwaarden niet eens in mindering brengen. Zo kan je dus een negatieve belastbare basis hebben, en toch nog eens speculatietaks betalen.

Los daarvan denk ik niet dat dit voorstel wordt doorgedrukt, ik verwacht veel te veel verzet uit de liberale hoek die dit onding zullen torpederen.

Er komt geen meerwaardebelasting op aandelen en geen belasting op huurinkomsten, de staat moet leren om even efficiënt geleid te worden als een doorsnee privé bedrijf en saneren.
Natuurlijk niet. Ze, de politiekers, gaan niet in hun eigen vel snijden.
Het is niet Jan en Mieke modaal die met veel geld speculeert en verschillende panden verhuurt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be