Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2023, 00:28   #101
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan wordt het de hoogste tijd dat de papaatjes met Turkse roots ermee ophouden de geboortes van hun nakomelingen braaf mede te delen aan die Turkse Ambassades of Consulaten.
Belgen hoeven niet eens naar een ambassade als hun kinderen in een buitenland worden geboren. Die krijgen automatisch de Belgische nationaliteit.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 04:58   #102
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Belgen hoeven niet eens naar een ambassade als hun kinderen in een buitenland worden geboren. Die krijgen automatisch de Belgische nationaliteit.
Omdat die Belgische ouders in het buitenland enkel de Belgische nationaliteit hebben.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 07:27   #103
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt! De niet-stemmers zijn niet noodzakelijk aanhangers van de Turkse oppositie, ze kunnen net zogoed oordelen dat Erdogan aan de macht mag blijven en toch niet stemmen.

"Meten is weten", dus als het 'ons' écht interesseert, zouden 'we' hen kunnen vragen waarom ze NIET gingen stemmen ook al hadden ze dat gemogen en wat hun oordeel over Erdogan nu eigenlijk is, alvorens in hun plaats te beslissen.

Nadien kunnen 'we' er altijd nog een draai aan geven.

Zolang 'we' niet wéten, lopen 'we' het risico science fiction te produceren, maar dan zonder de science.

Dat is door pakweg de corona-waanzin meer dan ten overvloede aangetoond.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 08:08   #104
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
"Meten is weten", dus als het 'ons' écht interesseert, zouden 'we' hen kunnen vragen waarom ze NIET gingen stemmen ook al hadden ze dat gemogen en wat hun oordeel over Erdogan nu eigenlijk is, alvorens in hun plaats te beslissen.

Nadien kunnen 'we' er altijd nog een draai aan geven.

Zolang 'we' niet wéten, lopen 'we' het risico science fiction te produceren, maar dan zonder de science.

Dat is door pakweg de corona-waanzin meer dan ten overvloede aangetoond.
Ik ben zelf liefhebber van sciencefiction. Binnen het genre is het betere werk vaak gestoeld op wetenschappelijke basis oftewel 'meten is weten'. Wat je in deze draad leest van sommigen is echter niet meer dan duimzuigerij uit de onderbuik of de laagste kwaliteit uit het fantasy-genre als je in de sfeer van literatuur wilt blijven.
Oud 18 mei 2023, 09:04   #105
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik ben zelf liefhebber van sciencefiction. Binnen het genre is het betere werk vaak gestoeld op wetenschappelijke basis oftewel 'meten is weten'. Wat je in deze draad leest van sommigen is echter niet meer dan duimzuigerij uit de onderbuik of de laagste kwaliteit uit het fantasy-genre als je in de sfeer van literatuur wilt blijven.
Als iemand iets leest dat volgens hem niet waar is, kan hij dat aanvechten, best met bronnen die zijn standpunt staven.

Of hij kan doen wat jij doet.

Alleen riskeer je dan det het discussieforum ontaard in een scheldforum:
"Jij liegt!"
"Nee, jij liegt!"
Oud 18 mei 2023, 09:08   #106
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Opnieuw, ik denk niet dat jij het woord automatisch in de gekende betekenis gebruikt.

Want ik beeld me in dat als je uit het buitenland terugkeert met een kind zonder Belgische papieren, dat het volstaat om te beweren dat het jouw kind is, en dat dan alles in orde is. Kindersmokkel zou dan toch wat te eenvoudig zijn.
Oud 18 mei 2023, 09:33   #107
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee. Stop met je leugens. En nee de VRT pagina's zijn geen BRON.
De Turkse nationaliteitswetgeving is eerder zelfs vrij mild in de internationale context.

Je kunt er relatief makkelijk van af en je kunt ze ook makkelijker verwerven dan veel andere paspoorten.
Hebde gij dan een bron voor uw stelling?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 09:33   #108
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Ik ben zelf liefhebber van sciencefiction.

2) Binnen het genre is het betere werk vaak gestoeld op wetenschappelijke basis oftewel 'meten is weten'.

3) Wat je in deze draad leest van sommigen is echter niet meer dan duimzuigerij uit de onderbuik of de laagste kwaliteit uit het fantasy-genre als je in de sfeer van literatuur wilt blijven.

1) Dat vind ik goed om te weten. Ik zou zeggen: houden zo!

2) Voor mij persoonlijk is 'het betere werk' ALTIJD gestoeld op wetenschappelijke basis, al is die wetenschappelijke basis uiteraard nog geen garantie voor 'beter werk'. Als de science in de science fiction op niks trekt, is het zelfs niet mogelijk gewoon 'goed werk' af te leveren, m.i.

3) Met 'fantasy' daarentegen kon ik tot nu toe bitter weinig aanvangen. Ik hou me er dan ook amper nog mee bezig.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 09:37   #109
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Omdat die Belgische ouders in het buitenland enkel de Belgische nationaliteit hebben.
Nee. Ook als een in het buitenland wonende Belg meerdere nationaliteiten heeft wordt elke baby automatisch Belg. En misschien ook nog Nederlander/Duitser/ Pool/ Marokkaan/enzv

Voor geboren babies op Belgisch grondgebied geldt daarnaast het "droit du sol" (net als in Frankrijk bv) maar in Turkije en Nederland geldt het "droit du sang".
Oud 18 mei 2023, 09:39   #110
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Neen, erdogan gaat nog een stapje verder: turken die niets meer te maken hebben met turkije en hier leven, moeten invloed uitoefenen op de autochtonen (bedenk het gezever over de kopvod?)....en die hebben allemaal nog familie in turkije, dat moet je niet vergeten, hé?
Dus de band met turkije blijft behouden.
Turkse diaspora...hoe meer turken en moslims overal in europa, hoe meer invloed en steun erdogan hoopt te krijgen voor het herstel van zijn ottomaanse, islamitische rijk/kaliefaat dat hij hoopt te veroveren.
Een voet tussen de deur krijgen via een eu-lidmaatschap is vooralsnog mislukt.
Dan maar europa veroveren door de baarmoeders: zoveel mogelijk turkskes kweken als kanonnevlees, elke moslima moet er minstens 5 baren....
Een beetje zoals de Algerijnse president Bourguiba destijds: onze baarmoeders zijn onze krijgers...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 09:59   #111
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
"ach kom, ik ben een in België wonende turk, heb een eigendom in Turkije, door de inflatie wordt m'n eigendom meer en meer waard. Zal ik maar op Erdogan stemmen, ik zit in België en heb. Van niks last.
"
Leve die pipo die me rijk maakt.

Zo zijn er veel Turken.

Compris ?

Ps ik ben geen Turk
Als ze in België blijven hoeven ze in Turkije ook geen legerdienst te doen.
Ttz, zolang ze geen voet op Turks grondgebied zetten.
Dit terzijde.

Laatst gewijzigd door Rudy : 18 mei 2023 om 10:07.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 10:19   #112
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bullshit.
Vlaanderen met noch Nederland kun je vergelijken met Turkije.
Dat zegt hij niet. Hij wijst wel -terecht- op een dubbele of selectieve standaard. En dat kan niet...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 10:22   #113
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Neen, omdat de ouders Belg zijn. Het hebben van een dubbele nationaliteit in hoofde van de ouders speelt daarbij geen rol.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 11:19   #114
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als iemand iets leest dat volgens hem niet waar is, kan hij dat aanvechten, best met bronnen die zijn standpunt staven.

Of hij kan doen wat jij doet.

Alleen riskeer je dan det het discussieforum ontaard in een scheldforum:
"Jij liegt!"
"Nee, jij liegt!"
Het volstaat om deze draad van in het begin te lezen om te zien wie er daadwerkelijke feiten en cijfers dan wel veronderstellingen en buikgevoelens schrijft.
Oud 18 mei 2023, 13:41   #115
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Het volstaat om deze draad van in het begin te lezen om te zien wie er daadwerkelijke feiten en cijfers dan wel veronderstellingen en buikgevoelens schrijft.
Dat is een cirkelredenering, hee.

"Ik heb gelijk en ik hoef dat niet te staven want ik heb gelijk, want ieder normaal mens zou het met mij eens zijn, en de anderen hebben ongelijk."
Oud 18 mei 2023, 13:46   #116
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Een beetje zoals de Algerijnse president Bourguiba destijds: onze baarmoeders zijn onze krijgers...
Dat is onze schuld. Want klein boelekes zijn gemakkelijk ineen te slaan. Maar we doen dat niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 15:36   #117
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hoog tijd dat wij, Belgische Turken, erkennen wat er fout loopt in Turkije’
Aylin Koksal
Journalist

‘Het blijft vreemd dat wij hier in België beslissen over het lot van miljoenen Turken, zonder zelf de gevolgen van het beleid van Erdogan te hoeven ondergaan’, schrijft Aylin Koksal.

‘Laten we er geen doekjes om winden: wij Turkse Belgen zijn erg geprivilegieerd.’ Dat schreef ik in 2018, als piepjonge journaliste bij Knack.be, naar aanleiding van de toenmalige presidentsverkiezingen in Turkije. Erdogan won de verkiezingen toen met grote voorsprong. Opvallend, maar niet geheel verrassend, bleek de populariteit van de Turkse president bijna nergens zo groot te zijn als bij de Turken in België.

Dat niet minder dan driekwart van de Belgische stemmen toen in zijn voordeel ging, tartte mijn verbeelding. Wat hadden wij Turkse Belgen geluk met onze luxevakanties als we het vaderland bezochten. Wat konden we boffen dat we ons eurootje voor (toen nog) vijf Turkse lira konden inwisselen, terwijl het merendeel van de bevolking toen al met moeite de eindjes aan elkaar kon knopen. Het voelde op z’n minst hypocriet dat wij in België over het lot van miljoenen Turken beslisten zonder zelf de gevolgen van het beleid van Erdogan te hoeven ondergaan.

Precies vijf jaar later is een euro geen vijf, maar bijna 22 lira waard. Het merendeel van de gezinnen kan geen huur meer betalen, de kinderen van genoeg eten voorzien, geen vlees of basisgroenten als uien kopen. Honderdduizenden mensen hebben geen toegang tot gas of elektriciteit. In het zuiden van Turkije, een zone die onlangs nog getroffen werd door dodelijke aardbevingen, woont een groot deel van de slachtoffers nog steeds in tenten. Minstens 50.000 mensenlevens gingen verloren, en volgens meer dan 60 advocaten is dat een rechtstreeks gevolg van de nalatigheid, het ambtsmisbruik, het blokkeren van communicatiemogelijkheden en fraude van de Turkse president.

Maar dat de Turkse economie instabiel is, de democratie wankelt en mensenrechten worden geschonden, lijkt Belgische Turken niet te deren. De huidige verkiezingen in Turkije tonen wederom aan dat de Belgische steun voor Erdogan, hoe controversieel zijn daden ook mogen zijn, onverminderd groot blijft onder zijn achterban. Maar liefst zeven op de tien kiezers betuigen opnieuw hun onvoorwaardelijke steun.

Of ze nu in zalige onwetendheid verkeren over het leed dat onder het bewind van hun idool wordt veroorzaakt, of bewust weigeren de realiteit van Turkije onder ogen te zien, blijft een vraagteken. Maar de nooit aflatende, cult-achtige toewijding aan de Turkse president blijft wel een zekerheid, tot ergernis van wie Erdogan niet steunt.

Dat mocht ik aan den lijve ondervinden na mijn opiniestuk in 2018. Toen verweten fanatieke Erdoganisten me dat ik – staatsvijand, landverrader en geassimileerde Turk – mijn eigen land verloochende. Hoe durfde ik ook maar te insinueren dat hun almachtige president niet de held is die hij beweert te zijn? Want ‘de Turkse bevolking stelt het wél goed. Kijk maar naar de wegen en bruggen die hij heeft gebouwd. Kijk naar de gezellige drukte in restaurants en cafés in Antalya en Izmir, en in de winkelstraten in Istanbul! Dat moet allemaal toch iets waard zijn, niet?’’

Wat sommige fanatici niet begrijpen, is hoe gemakkelijk het is om het meest kwetsbare deel van de Turkse samenleving te negeren, wanneer de slachtoffers ervan systematisch worden gemarginaliseerd en onderdrukt. Gelukkig wordt hun aanwezigheid gereflecteerd in de voorlopige verkiezingsuitslagen. Voor het eerst in twintig jaar slaagt Erdogan er niet in om een absolute meerderheid te behalen, en wordt zijn positie en heerschappij bedreigd door zijn uitdager. Dit bevestigt opnieuw dat minstens de helft van het Turkse volk diep ontevreden is met de status quo. Het is hoog tijd dat wij – de bevoorrechte Turkse Belgen – dat ook gaan erkennen.
https://www.knack.be/opinie/hoog-tij...pt-in-turkije/
Oud 18 mei 2023, 16:40   #118
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat wil je nu duidelijk maken met de opinie van iemand? Een opinie die bovendien tot een min of meer zelfde conclusie komt als ik zoals je in het vetgedrukte in deze eerdere post van mij in deze draad hieronder kunt lezen.

Citaat:
Zever. Voor wie in Turkije zelf zwijgt is het inderdaad eigen schuld dikke bult. Echter, als ge hier in België woont dan vind ik vind dat ge niet het beleid ginder moet gaan mee bepalen. Dat de helft van de Turkse Belgen(niet-stemmers) geen bepalende impact wilt hebben in de Turkse politiek is een juistere conclusie.

Volgens uw logica stemt Zuhal Demir dus ook toe. Ze verklaart zelf wel dat ze afstand heeft gedaan van de Turkse nationaliteit maar weet de Turkse administratie dat ook?

'Daarnaast, Zuhal Demir kan zelf geen afstand doen van haar nationaliteit, dat recht heeft ze niet. Het is de Turkse Minister van justitie die in alle eer en geweten autonoom beslist of hij zo'n verzoek zal inwilligen.' Professor Patrick Wautelet, Radio 1
Het enige waar ook zij, net als de Belgische politiek en Belgische media, in faalt is dat zij de helft van de niet-stemmende stemgerechtigden negeert. De cijfers zijn namelijk onbetwistbaar. Slechts 3,5 op 10 van ALLE Belgische Turken hebben voor Erdogan gestemd. En niet zoals men valselijk blijf suggereren 7 op 10. Er is een hemelsbreed verschil tussen 3,5 of 7.
Forumgenoot Djimi verwees al naar de post van forumgenoot TheFourHorsemen in een andere draad waarin deze bevestigt wat ik schrijf. Maar iedereen fietst netjes rond zijn post heen omdat het niet in hun kraam past. Hij baseert zich op cijfers die ik hem eerder in een andere nog oudere discussie verschafte. TheFourHorsemen is iemand de je eerder rechts van het spectrum zou kunnen situeren maar hij bezit wel de intellectuele eerlijkheid om de cijfers te accepteren en erkennen. Hieronder zijn betreffende post.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Nee, dat is niet correct.

Van de in België wonende Turken die hun stem uitbrengen, stemt meer dan 70% pro Erdogan.

De meeste Turken stemmen echter niet.

Het "nadeel" voor ons is dat de Turken die zich beter integreren en Erdogan niet ophemelen, gewoon helemaal niet de moeite zullen doen om te stemmen omdat de Turkse politiek hen niet (genoeg) interesseert.

Een goed voorbeeld is (vermoedelijk) Zuhal Demir. In de jaren dat zij nog een Turkse nationaliteit had, ging zij hoogstwaarschijnlijk gewoon niet stemmen in plaats van te stemmen op een oppositiekandidaat.

Een (hypothetisch) cijfervoorbeeld:

Er zijn 100 Turken. De helft daarvan is helemaal niet meer geïnteresseerd om te gaan stemmen bij Turkse verkiezingen (zoals ons Zuhal).

Van de ander helft stemt 70% op Erdogan. 35 Turken dus.

Als je enkel kijkt naar het aantal uitgebrachte stemmen, zou je denken dat 70% van de Turken hier pro Erdogan is. Maar eigenlijk heeft maar 35% van de Turken op Erdogan gestemd. De anderen hebben niet gestemd of op een andere kandidaat.

En het is nu net in de groep die niet heeft gestemd dat je een veel hoger percentage Turken gaat vinden die niets moeten hebben van Erdogan.
Oud 18 mei 2023, 16:58   #119
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Toch een kleine correctie : Vooral de Walen hebben gevochten
Ja prêtre Daens uit Alost.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 18 mei 2023 om 17:00.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2023, 16:58   #120
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

plottwist.

Die tegenstander van Erdogan is een stuk extreemrechtser dan Erdogan

De Turkse presidentskandidaat Kemal Kilicdaroglu heeft donderdag in zijn eerste toespraak sinds de presidentsverkiezingen van afgelopen zondag beloofd miljoenen migranten terug te sturen als hij aan de macht komt. Met deze boodschap hoopt hij ultranationalistische stemmers achter zich te scharen voor de beslissende tweede ronde van de presidentsverkiezingen op zondag 28 mei.
De Turkse presidentskandidaat Kemal Kilicdaroglu heeft donderdag in zijn eerste toespraak sinds de presidentsverkiezingen van afgelopen zondag beloofd miljoenen migranten terug te sturen als hij aan de macht komt. Met deze boodschap hoopt hij ultranationalistische stemmers achter zich te scharen voor de beslissende tweede ronde van de presidentsverkiezingen op zondag 28 mei.

https://www.ad.nl/buitenland/turkse-...uren~a47cc1cf/
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be