Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2005, 00:18   #101
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
In een bijzondere Kamercommissie werd het probleem van de tweetaligheid bij ambulanciers aan het licht gebracht.
Zo zou er een groot taal probleem zijn met vooral Franstalige ambulanciers die over de taalgrens op Vlaams grondgebied moeten optreden maar geen Nederlands kennen.

De vraag werd dan ook gesteld hoe dit mogelijk is aan Rudy Demotte.
Hij antwoordde doodleuk: "jamaar, dit is toch zo geen groot probleem. de patiënt is dan toch meestal buiten bewust zijn, dan kan hij toch niet antwoorden".
Alsof er ook geen omstanders kunnen zijn die vragen kunnen beantwoorden, en alsof dat slachtoffers altijd bewusteloos zijn.

Dit is niet meer arrogant, maar schurftig!
Waarom zijn jullie dan tegen de tweetalige scholen en media zoals de B.U.B. die voorstelt?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 00:20   #102
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Gij weet niet wat ge allemaal vertelt! Frans wordt véééél meer gesproken wereldwijd dan Nederlands. Zelfs in Amerikaanse scholen worden Franse lessen gegeven... Geen Nederlandse hoor...
Er zijn wel degelijk Amerikaanse scholen waar Nederlandse lessen worden gegeven.

Maar een criterium om van een wereldtaal te kunnen spreken is dat natuurlijk niet. Wereldtalen zijn talen die over de hele wereld, of althans in een groot deel van de wereld, worden gesproken. Frans is enkel in Frankrijk, Wallonië, Romandië, Québec e.o. en onder de elite van een aantal Afrikaanse landen de spreektaal. Verder niet. In de ranglijst van meest gesproken talen staat het Frans dan ook niet eens bij de top tien.

Engels en Spaans zijn wel twee wereldtalen, talen die in grote delen van de wereld gesproken worden en daarmee op de tweede en derde plaats staan van meest gesproken talen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 00:27   #103
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

En op de hoeveelste plaats staat het Nederlands?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 00:38   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd zie ik niet goed waar u met een dergelijke redenering eigenlijk wilt toekomen. Blijkbaar ontleent een taal volgens u slechts haar waarde aan het aantal sprekers, alsook de daaraan verbonden sociologische en institutionele rechten.

Trekken we dit even door op Europees vlak dan betekent dat dat heel veel talen als "onbelangrijk" moeten worden afgedaan. Vraag is dan welke gevolgen u aan uw eigen redenering wil hechten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 00:43   #105
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat verschilt per ranglijst. Alleen de top is in alle ranglijsten wel ongeveer hetzelfde en daar staat het Frans in geen geval bij.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 00:44   #106
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Blijkbaar kan je niet goed lezen. Ik schreef: Zal allemaal opgelost zijn na de splitsing van belgië. Het onafhankelijk Vlaanderen zorgt voor nederlandstalige ambulanciers ipv "tweetalige".
Ik zeg dus nergens: Liever een onafhankelijk Vlaanderen met een tekort aan ambulanciers.
Je legt me woorden in mijn mond en daarna zeg je dat is wansmakelijk. Is het moedwillig woorden verdraaien of fantaseren de gewone BUB taktiek?
En vanwaar ga je dat tekort aan (Nederlandstalige) ambulanciers halen? Van de planeet Mars?
Oud 22 januari 2005, 00:48   #107
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Waarom zijn de flaminganten dan tegen de tweetalige scholen en media zoals de B.U.B. die voorstelt?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 00:52   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
En vanwaar ga je dat tekort aan (Nederlandstalige) ambulanciers halen? Van de planeet Mars?
Wat bedoelt u nu eigenlijk? Moet men misschien Russische ambulanciers hier binnenhalen die geen weet hebben van het Nederlands maar wel in Vlaanderen gestationeerd worden? Wat heeft het nu voor nut een Franstalige ambulancier een Antwerpen te plaatsen wanneer die geen gebenedijd woord Nederlands kan?

Of geldt ook hier de ondertussen kenmerkende Bubbelhouding: de Vlaming moet zich maar aanpassen aan de Franstalige, zelfs al ligt die Nederlandstalige in de meest helse pijnen?
Oud 22 januari 2005, 01:04   #109
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat bedoelt u nu eigenlijk? Moet men misschien Russische ambulanciers hier binnenhalen die geen weet hebben van het Nederlands maar wel in Vlaanderen gestationeerd worden? Wat heeft het nu voor nut een Franstalige ambulancier een Antwerpen te plaatsen wanneer die geen gebenedijd woord Nederlands kan?

Of geldt ook hier de ondertussen kenmerkende Bubbelhouding: de Vlaming moet zich maar aanpassen aan de Franstalige, zelfs al ligt die Nederlandstalige in de meest helse pijnen?
Nee, het gaat hier om ambulanciers die vanuit Wallonië (MOORD! BRAND!!!) in Vlaanderen opereren om mensenlevens te redden. Ok, ze zouden Nederlands moeten spreken. Maar wat heeft u het liefste?

1. Ik wil altijd dat mensen geholpen worden in noodsituaties, ook al moet men daarvoor van over de taalgrens komen, wegens een tekort aan ambulanciers in eigen regio. De taalonkunde neem ik erbij, de urgentiearts stelt immers de diagnose, niet de patiënt.

2. In Vlaendern spreekt men Vlaemsch!!! Géén Vlaemsch, géén toegang!

(JVDB koos voor antwoord 2.)

Laatst gewijzigd door Yann : 22 januari 2005 om 01:07.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 01:09   #110
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat heeft het nu voor nut een Franstalige ambulancier een Antwerpen te plaatsen wanneer die geen gebenedijd woord Nederlands kan?
Oerbelachelijke nonsens. Daar gaat het hier niet over. Het gaat over Franstalige ambulanciers die een paar km over de taalgrens actief zijn.

Laatst gewijzigd door Yann : 22 januari 2005 om 01:09.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 01:25   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oerbelachelijke nonsens. Daar gaat het hier niet over. Het gaat over Franstalige ambulanciers die een paar km over de taalgrens actief zijn.
Net als in Antwerpen spreken ze over die taalgrens Nederlands. Helemaal geen nonsens dus.

Volgens uw redenering mogen we er dan ook van uitgaan dat alle ambulanciers die ergens rond een grens wonen en werken de aan de overkant gebruikelijke taal moeten kennen: in Roubaix Nederlands, in Aken Nederlands, in Luik Nederlands en Duits (hohoho, we zullen eens horen hoe de Waalse ambulanciers daarop reageren), enzovoort.
Oud 22 januari 2005, 01:26   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, het gaat hier om ambulanciers die vanuit Wallonië (MOORD! BRAND!!!) in Vlaanderen opereren om mensenlevens te redden. Ok, ze zouden Nederlands moeten spreken. Maar wat heeft u het liefste?
Er wordt helemaal niet gezegd dat die ambulanciers niet in Vlaanderen actief zouden mogen zijn wanneer die opgeroepen worden om bijstand te verlenen. Voor de rest is het aan Vlaanderen om binnen haar administratieve grenzen haar diensten zo uit te werken dat die overal hulp kunnen verlenen.
Oud 22 januari 2005, 01:28   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Ik wil altijd dat mensen geholpen worden in noodsituaties, ook al moet men daarvoor van over de taalgrens komen, wegens een tekort aan ambulanciers in eigen regio. De taalonkunde neem ik erbij, de urgentiearts stelt immers de diagnose, niet de patiënt.
Elke regio moet in de eerste plaats haar eigen aanbod goed uitwerken zodat er overal diensten in de eigen taal kunnen worden aangeboden. Voor de rest kan men in tijden van grote nood en rampen beroep doen op omliggende diensten.
Oud 22 januari 2005, 02:02   #114
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

2. In Vlaendern spreekt men Vlaemsch!!! Géén Vlaemsch, géén toegang!

(JVDB koos voor antwoord 2.)
Denkt u nu echt dat Vlaamse ambulanciers niet in Wallonië opereren? (in het Frans met de noodlijdenden).
Het is de wet van de communicerende vaten.
Maar er is een federale wet die maar x aantal diensten per gebied tolereert, waardoor Vlaanderen of Wallonië zichzelf niet voldoende kan voorzien in hulpdiensten.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 02:03   #115
giserke
Banneling

Standaard

voor de rest, is het betoog van mensen zoals Raf hier maar zielig, en getuigt van weinig maatschappelijke kennis.
Oud 22 januari 2005, 02:09   #116
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Waarom zijn jullie dan tegen de tweetalige scholen en media zoals de B.U.B. die voorstelt?
u hebt zeker gedroomd dat wij tegen tweetalige scholen zijn? (zoals gewoonlijk)
Oud 22 januari 2005, 10:29   #117
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar kan je opnieuw niet goed lezen. Maar ik vrees dat niet niet willen is. Ik heb nergens geschreven over een tekort aan ambulanciers.
Je legt steeds woorden in mijn mond en daarna zeg je dat is wansmakelijk. Het moedwillig woorden verdraaien of fantaseren is de gewoonte van de BUB.
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 10:34   #118
Albert
Banneling

Standaard

Ik vraag me toch af wat de BUB zou roepen indien een Vlaamse ambulancier opgeroepen was voor hulp aan een franstalige, en deze franstalige zou gestorven zijn.
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 11:05   #119
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Ik vraag me toch af wat de BUB zou roepen indien een Vlaamse ambulancier opgeroepen was voor hulp aan een franstalige, en deze franstalige zou gestorven zijn.
Das ni moeilijk; "de Vlaamse ambulancier was ongetwijfeld een flamingant en had al jaren nazi-sympathieën. Daarenboven had hij lidkaarten van verscheidene fascistische groeperingen, zoals het Davidsfonds, het VNJ en het N-VA of het Vlaams Belang. Onder het roepen van "sterf, Waalse rat" en het zingen van het nazi-lied "de Vlaemsche Leeuw" liet de ambulancier de franstalige man doodbloeden omdat Vlamingen, en in het bijzonder de flaminganten, een uitgesproken haat koesteren jegens het franstalige deel van het Belgische Volk. Overigens wijst statistisch onderzoek van onze studiedienst (olv Bruno Yammine, de historicus) uit dat 100% van de Flaminganten fan is van Adolf Hitler en de actie van de ambulancier steunen."

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 11:21   #120
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Das ni moeilijk; "de Vlaamse ambulancier was ongetwijfeld een flamingant en had al jaren nazi-sympathieën. Daarenboven had hij lidkaarten van verscheidene fascistische groeperingen, zoals het Davidsfonds, het VNJ en het N-VA of het Vlaams Belang. Onder het roepen van "sterf, Waalse rat" en het zingen van het nazi-lied "de Vlaemsche Leeuw" liet de ambulancier de franstalige man doodbloeden omdat Vlamingen, en in het bijzonder de flaminganten, een uitgesproken haat koesteren jegens het franstalige deel van het Belgische Volk. Overigens wijst statistisch onderzoek van onze studiedienst (olv Bruno Yammine, de historicus) uit dat 100% van de Flaminganten fan is van Adolf Hitler en de actie van de ambulancier steunen."
Dat is een optie

Neen, maar als daadwerkelijk blijkt dat de Franstalige overleden is doordat de ambulancier totaal Fransonkundig was, dan vind ik dat een zeer spijtige zaak en benadruk ik NOGMAALS dat het van zeer groot belang is om de tweede landstaal zo vroeg mogelijk verplicht aan te leren.

Trouwens, ik stel me trouwens ernstige vragen bij sommige opmerkingen van Albert.

Stel, de utopie wordt werkelijkheid: Vlaanderen onafhankelijk. Volgens Albert (zo zie ik het toch) spreekt men enkel Nederlands in Vlaanderen en is het niet nodig dat men andere talen kent. Albert gaat blijkbaar nooit op reis.

Zeg nu eerlijk, in het Europa van vandaag is het toch niet mogelijk om je enkel tot één taal te beperken!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be