![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#104 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() U beseft toch wel hoe pathetisch u nu klinkt? Razors of the night... ![]() ![]() Niet-kapitalistisch extreem-rechts is vergeven vd ondermensen, daarvan valt geen gevaar te verwachten. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#106 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Altijd al geweest en zal altijd zo blijven. Geil jezelf maar op in je eigen fantasiewereldje, Guddie... Nogmaals, tegen de tijd dat jullie erin slagen om één gecoördineerde scheet te laten -en tegen dan hebt gij al nen bijzonder lange baard- zitten de "bourgeois-ventjes" champagne te nippen op één of ander terras met zich op het zichzelf in de vernieling jagende "Herren"proletariaat. You couldn't even organise a shitting party in the woods, suckers ! By the way, santé AyneRand...
![]() |
![]() |
#110 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Minister
|
![]() Gelieve on topic te blijven. Twisten met medeforummers vecht je maar uit buiten dit forum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Oh ja, ik heb ze bezocht... die linkjes die je in je signatuur draagt en ben zwaar teleurgesteld in het droevige intellectuele niveau van het proza in kwestie. Als d�*t is waar jij je als zelfverklaard intellectueel aan spiegelt, dan klopt mijn inschatting volledig dat er regelmatig sukkeltjes met een onterecht universitair titeltje naar huis worden gestuurd. Het soort vage gezwijmel waaraan jouw soort "rechts" zich aan spiegelt hoort eerder thuis in een fantasieromannetje; ik zie geen enkel verschil met het soort geneuzel waaraan sommige rijmelaars aan het andere eind van het politieke spectrum zich te buiten gaan. De minimis, Guddie, de minimis....
![]() |
![]() |
#115 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het kapitalisme is zelf nog maar 200-250 jaar oud. daarvoor had je de feodaliteit en lijfeigenschap. Een goed zwaard, een sterke buscht etc deden er meer terzake dan geld. Ruim daarvoor had je de prehistorie (ik sla even de slavenrijken, zoals Griekenland, Egypte en Rome over). Daar was er absoluut geen geld (dus maakte het ook niet the world around go-en). meer nog, er waren nog gen klassen, geen uitbuiting. De mens leefde in stamverband en was op de totale samenwerking van de groep aangewezen. Lees in dit verband maar eens 'De Oorsprong van het gezin, de staat en het particulier eigendom', van Friedrich Engels.
![]() |
![]() |
#116 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Driewerf
Proficiat met je overzicht van de wereldgeschiedenis in drie lijnen... Ga je zeker op doctoreren. Helaas is het niet zo simpel als je het hier voorstelt. Of dacht je dat er doorheen de geschiedenis diepe breuklijnen lopen? De roots van het kapitalisme gaan wel al wat langer terug. Maar het soort nostalgie van sommigen naar veel vroeger en vooral veel minder adekwaat gedocumenteerde tijden is wel treffend... De illusie van een samenleving die de perfecte idylle moet geweest zijn van "totale loyauteit binnen stamverband". Tja... wat doen we daarmee? Misschien moeten de romantici zich dan maar eens een paar maand terugtrekken in één van die gereconstrueerde prehistorische dorpen om te zien hoe dat precies in zijn werk ging. (ik ken er wel een paar voor de geïnteresseerden) Ik heb zo'n flauw vermoeden dat ze snel weer in hun autootje zullen zitten richting goedverwarmde woning met warm stromend water en het zachte bedje waar ze vooral niet de lijfreuk van hun "medestamgenoten" moeten delen.
![]() |
#118 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb me blijkbaar onduidelijk uitgedrukt, krijg ik een tweede kans? Ik reageerde vooral op volgende twee lijntjes van Uw hand: "Money makes the world go round.... Altijd al geweest en zal altijd zo blijven. " Ik wou in vier lijntjes aantonen dat dit niet altijd het geval is geweest. Ten eerste hebben we niet steeds onder het kapitalisme geleefd. Ik gaf het kapitalisme een leeftijd van ongeveerr 200-250 jaar. Ik ben het ermeen eens dat de eerste sporen ervan veel eerder te vinden zijn (Eric Hobsbawm vermeldt auteurs die zelfs tot de twaalfde eeuw teruggaan), maar het ontstaan van het moderne kapitalisme kan in de jaren 1750 worden gelaatst (vooravond van de Franse revolutie, waar de burgerij de macht greep ten koste van de feodaliteit). Daarvoor leefden de mensen onder een totaal verschillend maatschappelijk stelsel (nl de feodaliteit) waarin geld als machtsmiddel een minder belanrijke rol speelde. Ten tweede: over de prehistorische samenlevingen: die leefden inderdaad voortdurend op de rand van de hongersnood. Geen haar op mijn (helaas kalend) hoofd denkt eraan daar terug naar te streven. Ik wou gewoon vermelden dat er in die maatschappijen geen klassen waren, en geen uitbuiting. Dus zelfs een klassenmaatschappij is er niet steeds geweest. Deze afwezigheid van uitbuiting kan worden gevat in volgende aforisme: "Een kassei kunt ge niet stropen." Doordat iedereen permanent op de rand van de hongersnood leefde was er geen productie-overschot dat men zich van een ander kon toeëigenen.
![]() |
![]() |
#119 |
Banneling
|
![]() Niets of niemand belet het duitse volk om het kapitalistisch rechts pijn te doen waar het echt pijn doet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Driewerf
Money makes the world go round... Ooit de musical "Cabaret" gezien? Leuk liedje én ... vervang "money" door privebezit en dan zit je al een heel stuk ruimer dat de "moderne" notie van kapitalisme. Ach, die vakjes altijd toch he... Zo relatief als de pest. Niet relatief is echter de onderliggende realiteit dat mensen nu eenmaal geconfronteerd worden met een schaarsteproblematiek zodra ze gaan samenleven (of pogingen daartoe ondernemen). Wat wij dan "kapitalisme" noemen is dan eigenlijk niks meer dan een logische resultante van het feit dat mensen "economische wezens" zijn. Er zijn in de geschiedenis talloze pogingen ondernomen om tegen die natuur in te gaan en telkens liepen ze op een sisser af. Zegt "the tragedy of the commons" je iets? @ /\|cazar En hoe gaat het Duitse volk dat precies aanpakken?