Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2003, 23:58   #101
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ducon
Ik ben franstalig. Ik woon in vlaams Brabant. Misschien is mijn Nederlands niet 100 % perfect, maar toch spreek ik alleen maar nederlands met mijn buren, de gemeentediensten en in de winkels van mijn gemeente. Mijn dochter gaat naar een nederlandstalige school. En, weet je wat ? Ik stem ook niet voor die fameuze franstalige lijstje in Leuven. Ik leef in Vlannderen, ik stem voor een vlaamse partij. MAAR...

MAAR ik ben het beu van de lamentabele clichés die ik hier en daar lees over de franstaligen
MAAR ik kan niet verdragen dat het op school tegen mijn dochtertje van 6 werd gezegd "Wij zijn open voor alle mensen, alle rassen, en alle culturen: engels, marokkans, duits, spaans, noem maar op... Alleen is frans slecht"
MAAR ik vond het ongelooflijk grof toen op schoolfeest, een grootvader van 75 jaar die speciaal van Virton gekomen was om naar het spektakel van zijn kleine kinderen te komen kijken, kreeg een heel onvriendelijke opmerking omdat hij had gedurfd frans te spreken tegen hen ( die stomme luierikken van arrogante franstalige bejaarden !)
MAAR... ik vind het echt heel spijtig dat geen enkel vlaamse partij ooit de idee gehad heeft om een kandidaat van franstalige afkomst op hun lijsten te zetten. Als jij pleit voor integratie, moet jij toch ook kunnen tonen dat samenwerking mogelijk is ? Maar misschien moeten wij wachten tot de 10de generatie, zoals De Heer Bourgeois (Die familienaam klinkt echt niet 100% zuiver vlaams DTZ, niet meer of minder dan Anciaux of Dewael - de Waal ? - ) . Als dit niet het geval is, als de in Vlaanderen wonenden franstalige constant als de vijand beschreven worden, moet je ook niet verrast worden dat er pure franstalige lijsten hier en daar verschijnen. Het echte mirakel is dat zij niet meer stemmen binnenkrijgeN

Met vriendelijke groeten
Ik zou zeker ook een opmerking maken tegen die grootvader. Stel je voor dat een Vlaming naar een regionaal Waals schoolfeest gaat, en daar Nederlands spreekt. Dat doe je als Vlaming toch niet? Als Waal blijkbaar wel. Maar ja, dat weten we al langer. Al zo'n 170 jaar.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2003, 08:54   #102
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Die pure franstalige lijsten mogen van mijn part terug naar hun puur franstalige gewest.

En het gaat hier niet enkel om de taal, jullie zouden wat meer respekt mogen opbrengen voor het landsgedeelte dat jullie blijft "sponsoren".
Dat zullen ze - vrees ik - toch nooit doen. En natuurlijk moeten Vlaamse lijsten volledig Vlaams blijven.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2003, 09:15   #103
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Die pure franstalige lijsten mogen van mijn part terug naar hun puur franstalige gewest.
jeezes
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2003, 13:31   #104
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ducon
Ik ben franstalig. Ik woon in vlaams Brabant. Misschien is mijn Nederlands niet 100 % perfect, maar toch spreek ik alleen maar nederlands met mijn buren, de gemeentediensten en in de winkels van mijn gemeente. Mijn dochter gaat naar een nederlandstalige school. En, weet je wat ? Ik stem ook niet voor die fameuze franstalige lijstje in Leuven. Ik leef in Vlannderen, ik stem voor een vlaamse partij. MAAR...

MAAR ik ben het beu van de lamentabele clichés die ik hier en daar lees over de franstaligen
MAAR ik kan niet verdragen dat het op school tegen mijn dochtertje van 6 werd gezegd "Wij zijn open voor alle mensen, alle rassen, en alle culturen: engels, marokkans, duits, spaans, noem maar op... Alleen is frans slecht"
MAAR ik vond het ongelooflijk grof toen op schoolfeest, een grootvader van 75 jaar die speciaal van Virton gekomen was om naar het spektakel van zijn kleine kinderen te komen kijken, kreeg een heel onvriendelijke opmerking omdat hij had gedurfd frans te spreken tegen hen ( die stomme luierikken van arrogante franstalige bejaarden !)
MAAR... ik vind het echt heel spijtig dat geen enkel vlaamse partij ooit de idee gehad heeft om een kandidaat van franstalige afkomst op hun lijsten te zetten. Als jij pleit voor integratie, moet jij toch ook kunnen tonen dat samenwerking mogelijk is ? Maar misschien moeten wij wachten tot de 10de generatie, zoals De Heer Bourgeois (Die familienaam klinkt echt niet 100% zuiver vlaams DTZ, niet meer of minder dan Anciaux of Dewael - de Waal ? - ) . Als dit niet het geval is, als de in Vlaanderen wonenden franstalige constant als de vijand beschreven worden, moet je ook niet verrast worden dat er pure franstalige lijsten hier en daar verschijnen. Het echte mirakel is dat zij niet meer stemmen binnenkrijgeN

Met vriendelijke groeten
Ik zou zeker ook een opmerking maken tegen die grootvader. Stel je voor dat een Vlaming naar een regionaal Waals schoolfeest gaat, en daar Nederlands spreekt. Dat doe je als Vlaming toch niet? Als Waal blijkbaar wel. Maar ja, dat weten we al langer. Al zo'n 170 jaar.
Als ik een Vlaamse grootvader zou zijn, en mijn kleindochter zat op school in Virton, moet ik dan Frans spreken tegen mijn tweetalige kleinkinderen?!

Willen jullie de Apartheid invoeren of zo?!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2003, 15:34   #105
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als ik een franstalige grootmoeder zou zijn en mijn kleinkinderen wonen al hun hele leven in Antwerpen dan spreek ik natuurlijk Frans met hen als ik hen daar opzoek.

Welke belgicist verwacht het anders?
Oud 25 mei 2003, 15:36   #106
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Elke Belg mag zich uitdrukken in de taal die hij/zij wenst te gebruiken.
Dat staat zo in de Grondwet.
Maar ja de Rechten van de Belgen zijn voor de landverraders natuurlijk niets waard.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2003, 16:53   #107
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Maar ja de Rechten van de Belgen zijn voor de landverraders natuurlijk niets waard.
Je bedoelt toch dat vooral de rechten van Franstalige Belgen om overal frans te spreken in Belgenland door de Vlaamse 'landverraders' moeten gerespecteerd blijven?
Oud 25 mei 2003, 17:34   #108
Bruno*
Banneling

Standaard

Ja.
Oud 25 mei 2003, 17:47   #109
Anarcho
Burger

Anarcho's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Anarcho Stuur een bericht via Yahoo naar Anarcho
Standaard

En het recht van de Vlamingen om in de Walen en in Brussel in het Nederlands bediend te worden in de overheidsinstellingen?
Oud 25 mei 2003, 18:02   #110
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorenzo
En het recht van de Vlamingen om in de Walen en in Brussel in het Nederlands bediend te worden in de overheidsinstellingen?
Ik vrees dat die rechten enkel met de mond beleden hoeven te worden door de belgicisten.

Zie ondertiteling.
Oud 25 mei 2003, 21:41   #111
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
U bent blijkbaar vergeten dat Vlaanderen ééntalig Nederlands is sinds het vastleggen van de taalgrens.
Wie zich hier vestigt en zich tot de openbare instellingen (administratie, ziekenhuizen, OCMW, onderwijs) richt, is dus verplicht dat in het Nederlands te doen. Hij kan niet eisen dat men zich aan hem aanpast, hij dient zich te schikken naar de wet.

De ééntaligheid is ook opgenomen in onze Grondwet, maar ik neem aan dat een landverrader (zelden iemand zo de Grondwet zien tarten als u) die slechts selectief toe wenst te passen?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2003, 11:29   #112
Bruno*
Banneling

Standaard

Waar zegt hij dat?
Oud 26 mei 2003, 13:54   #113
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen is ééntalig: Nederlands
Brussel is tweetalig: Nederlands + Frans
Wallonië is ééntalig: Frans (+ Duits )
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2003, 18:11   #114
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Waar zegt hij dat?
Geen wonder dat jij denkt wat je denkt.

Op de volgende vraag kwam geen antwoord.

Citaat:
Op de volgende echter kwam onmiddelijk reactie. En een duidelijke ook!

Citaat:
Je bedoelt toch dat vooral de rechten van Franstalige Belgen om overal frans te spreken in Belgenland door de Vlaamse 'landverraders' moeten gerespecteerd blijven?
Je aarzelde geen moment om hier onmiddelijk 'Ja' op te antwoorden.

De BUBbers zijn dus fransgezinden die de nederlandstaligen nog altijd niet dezelfde rechten gunnen als de franstaligen. Nu weten we meteen waarom jullie België opnieuw unitair én tweetalig willen maken. De bedoeling is simpelweg om Vlaanderen opnieuw te verfransen. Het is duidelijk dat er geen enkele interesse bestaat bij de BUBbers om van de Walen hetzelfde te verlangen als van de Vlamingen.
Hiermee zijn de BUBbers voor de zoveelste keer omtmaskerd.
Oud 26 mei 2003, 18:13   #115
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Je bedoelt toch dat vooral de rechten van Franstalige Belgen om overal frans te spreken in Belgenland
Ken uw Grondwet:Art. 30
Het gebruik van de in België gesproken talen is vrij; het kan niet worden geregeld dan door de wet en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken.
Oud 26 mei 2003, 18:35   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maakt niks uit Tacitus.
Je reacties, of juist het ontbreken ervan, spreken duidelijke taal.
Oud 26 mei 2003, 18:53   #117
Bruno*
Banneling

Standaard

Ha, de GW maakt niets uit...ja, zo is het simpel
Oud 26 mei 2003, 20:30   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ken uw Grondwet:Art. 30
Het gebruik van de in België gesproken talen is vrij; het kan niet worden geregeld dan door de wet en alleen voor handelingen van het openbaar gezag en voor gerechtszaken.
D.w.z. dat het iedereen vrij staat om thuis, tussen vrienden, familieleden, kameraden... om het even welke taal te gebruiken. Ook garandeert de grondwet hiermee de vrijheid om tijdschriften, boeken, vlugschriften e.d. te drukken in om het even welke taal.

Wanneer het echter gaat om de contacten met de overheid dan is er geen sprake van taalvrijheid, maar slechts van een door de wet voorgeschreven taal. In Vlaanderen gebeuren alle handelingen met de overheid (schriftelijk als mondeling) in het Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2003, 22:03   #119
Bruno*
Banneling

Standaard

Heb ik nooit betwist.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be