Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2005, 19:31   #101
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Zeer juist. En hoe komt het dan dat ze in Luxemburg niet weigeren elkaar in Frans of Duits of Letzebürgs aan te spreken ?
Omdat ze respect kunnen betonen voor elkanders taal misschien? Omdat ze de tweede of derde taal meekrijgen via het onderwijs?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 07:49   #102
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Leeuwenvlag

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FMisplon
De Vlaamse Leeuwenvlag op de begrafenis van Pim Fortuyn.

De Standaard van 11 mei 2002. Op de voorpagina een artikel over de begrafenis van inmiddels in Nederland heilig verklaarde populist Pim Fortuyn. Ik drink slurpend van mijn koffie en tegelijk met het wakker worden lees ik een bepaalde passage.
En ik word wakker...
Blijkt dat een Vlaming, om sympathie te betuigen, met de leeuwenvlag zwaaide. Waarop mensen hysterisch begonnen te roepen dat "Pimmetje" niets te maken had met het Vlaams Blok. De man werd vriendelijk weggeleid door de politie.
Het artikel leutert voort over de emotieloze mis en het gezang van de menigte achteraf. Maar de toon is gezet en op mijn hart is getrapt. De leeuwenvlag wordt nu al zelfs in Nederland geassocieerd met het Blok. In Vlaanderen kijkt men argwanend naar vlaggendragers en kreten als "fascisten" weerklinken, vooral uit monden van mensen die niet lijken te begrijpen dat de leeuw HUN symbool is. Het symbool van Vlaanderen, van de Vlaming, en NIET van het Blok! Straks verklaren ze nog dat de Vlaamse Leeuw een Blokhymne is.
Waar is onze trots? Waar is ons chauvinisme? Hoe kunnen we het echte symbool van Vlaanderen uitroepen tot het symbool van een ondemocratische partij? Zij misbruiken dat symbool, doen het uitschijnen alsof vlaamsgezindheid automatisch overeenkomt met hun standpunten. Wel dat is NIET zo. Ik zeg dat het genoeg is. Hier en nu. Ik eis onze leeuwenvlag terug op, ik eis de Vlaamse Leeuw en de Blauwvoet terug op. Dat het Blok maar haar eigen symbolen maakt!
En wie ben ik om dat te zeggen? Wie ben ik om de Leeuw terug te eisen? Ik ben een Vlaming en een liberaal! En de Leeuw is mijn symbool, mijn vlag, mijn hymne..
En de uwe. Neem ze terug, en wees weer trots om Vlaming te zijn!

Chris Demeyere
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 07:54   #103
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Leeuwenvlag

Alles in het artikel is juist !
Spijtig genoeg : "Le lion flamand n'a pas de dents" Zelfs in het nieuwe symbool van het Blok (Belang) heeft de leeuw een zéér lange tong maar eigenlijk geen tanden en nog minder klauwen. Jammer...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 11:14   #104
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Een compliment van een Vlaams Belanger... dat moet de één van de eerste keren zijn sinds ik hier op dit forum post. 8)
Voor de eerste keer hebt U dan ook eens iets verstandigs gezegt, en verdient U ook een positieve bevesteging

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 18:09   #105
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe
Voor de eerste keer hebt U dan ook eens iets verstandigs gezegt, en verdient U ook een positieve bevesteging
Als óók u er nog in slaagt een verstandige opmerking te maken, staan we gelijk. 8)
Oud 11 augustus 2005, 17:35   #106
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als óók u er nog in slaagt een verstandige opmerking te maken, staan we gelijk. 8)
Ik hunker dan ook niet zo naar complimentjes8)
Maar als een groene flamigant kan toegeven dat er mensen zijn die kwaadwillig weigeren om een bepaalde taal te spreken, is dit een wonder der natuur en het bewijs dat er ook ietsie pietsie gezond verstand huist in het hooft van een groen sympathisant.
Regel der opvoeding: positief prijzen bij gewenst gedrag.In de hoop dat dit gedrag verder wordt gezet.

Oud 11 augustus 2005, 17:54   #107
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar als een groene flamigant kan toegeven dat er mensen zijn die kwaadwillig weigeren om een bepaalde taal te spreken, is dit een wonder der natuur en het bewijs dat er ook ietsie pietsie gezond verstand huist in het hooft van een groen sympathisant.
En waarom zouden, volgens uw 'grote wijsheid', groene sympathieën zó moeilijk moeten samengaan met een Vlaamsgezind ideeëngoed?
Citaat:
Regel der opvoeding: positief prijzen bij gewenst gedrag.In de hoop dat dit gedrag verder wordt gezet.
Alsof ik u nodig heb om een Vlaamsgezinde houding aan te nemen.
Oud 12 augustus 2005, 14:51   #108
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En waarom zouden, volgens uw 'grote wijsheid', groene sympathieën zó moeilijk moeten samengaan met een Vlaamsgezind ideeëngoed?
Misschien omdat dit niet de eerste bekommernis is van Groen!
Bravo, we zijn al geëvolueerd van gedrag naar houding.
Zonder het Vlaams Belang en in mindere maten NVA zou dit niet eens bespreekbaar zijn.
Daarom.8) [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by phoebe on 12-08-2005 at 15:51
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Zonder het Vlaams Belang en in mindere maten NVA zou dit niet eens bespreekbaar zijn.
Daarom.8) [/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Daarom.8) [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door phoebe : 12 augustus 2005 om 14:51.
Oud 12 augustus 2005, 15:07   #109
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb nogal wat groenen (incl. plaatselijke bestuursleden en mandatarissen!) in mijn kennissenkring. Er zit geen enkele tussen met (naar buiten uit!) enige Vlaamse reflex. Zij kijken neer op wie maar enig belang echt aan Vlaamse identiteit. Onder vier ogen beseffen sommigen wel dat hun a(nti)-Vlaamse houding en hun koesteren van vreemdelingen en druggebruikers enkele bruggen te ver zijn maar zij blijven vasthouden aan de eigen taboe's en hun ivoren torentjes. Ten privaten titel zitten er best wel enkele toffe jongens en meisjes tussen.
Oud 12 augustus 2005, 16:02   #110
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom.8)
Je moet eens onderscheid leren maken tussen het groene ideeëngoed en de partij die zich 'GROEN!' noemt. Voor de partij GROEN! zijn de Vlaamse thema's inderdaad geen prioriteit. Dat betekent echter niet dat het groene en Vlaamse ideeëngoed sowieso onverenigbaar zijn. Er zijn genoeg individuele groenen die ook Vlaamsbewust zijn. Zélfs binnen de partij (Bart Staes bvb.).

Dat zulke zaken vandaag bespreekbaar zijn is in mijn ogen toch vooral de verdienste van de N-VA. De N-VA (waarvan de komst voor mij een opluchting was) heeft voor veel mensen Vlaamse thema's terug aanvaardbaar gemaakt. Dat laatste is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Oud 12 augustus 2005, 16:18   #111
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Ik heb nogal wat groenen (incl. plaatselijke bestuursleden en mandatarissen!) in mijn kennissenkring. Er zit geen enkele tussen met (naar buiten uit!) enige Vlaamse reflex. Zij kijken neer op wie maar enig belang echt aan Vlaamse identiteit. Onder vier ogen beseffen sommigen wel dat hun a(nti)-Vlaamse houding en hun koesteren van vreemdelingen en druggebruikers enkele bruggen te ver zijn maar zij blijven vasthouden aan de eigen taboe's en hun ivoren torentjes. Ten privaten titel zitten er best wel enkele toffe jongens en meisjes tussen.
Ik weet dat voor de meeste groenen Vlaamse thema's niet bepaald een prioriteit zijn. Dat heeft meestal echter meer te maken met een gebrekkige kennis van de situatie en ten tweede een niet bepaald aanwezige sympathie voor de Vlaamsnationalistische partij Vlaams Belang, die maakt dat Vlaamse thema's al op voorhand verdacht in de oren klinken. Anderzijds heb ik toch al ondervonden, als je de moeite doet om concrete zaken uit te leggen op een redelijke manier, men toch de problemen meestal toch erkent.

Dat laatste geldt trouwens niet alleen voor groenen. Enige tijd terug had ik een discussie met een kennis (een communist van de PVDA, zowat de meest on-Vlaamse partij uit het politieke spectrum) over BHV en zelfs hij gaf na afloop toe dat splitsing van BHV de enige echt realistische oplossing is.
Oud 12 augustus 2005, 16:20   #112
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zulke zaken vandaag bespreekbaar zijn is in mijn ogen toch vooral de verdienste van de N-VA. De N-VA (waarvan de komst voor mij een opluchting was) heeft voor veel mensen Vlaamse thema's terug aanvaardbaar gemaakt. Dat laatste is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Dat is een goede mop, dank zij NVA is er nogaltijd geen deftige oplossing voor BHV.....mischien omdat de machtswellust uiteindelijk sterker bleek te zijn, dan de zogenaamde Vlaamse rechten?
Kom man niet zeveren....
NVA blijkt heus niet zo Vlaams te zijn als het om macht gaat.
maar dit is natuurlijk mijn mening....

Oud 12 augustus 2005, 16:28   #113
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ter aanvulling van mijn reactie: ik weet dat heel wat GROEN!-mandatarissen uit de regio BHV zich wel degelijk bewust zijn van de problemen en niet liever zouden willen dan dat hun partij iets meer begrip zou tonen voor de taalproblemen in Brussel en Vlaams Brabant maar eigenlijk bedoelde ik vooral dat, hoewel groene Vlaamsgezinden een minderheid zijn, dat er geen enkele reden is om aan te nemen waarom het groene en Vlaamse gedachtengoed onverenigbaar zouden zijn.
Oud 12 augustus 2005, 16:34   #114
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een goede mop, dank zij NVA is er nogaltijd geen deftige oplossing voor BHV.....mischien omdat de machtswellust uiteindelijk sterker bleek te zijn, dan de zogenaamde Vlaamse rechten?
Kom man niet zeveren....
NVA blijkt heus niet zo Vlaams te zijn als het om macht gaat.
maar dit is natuurlijk mijn mening....
Als je eerlijk bent, weet je best dat N-VA druk BHV niet KON oplossen aangezien ze niet in de federale regering zitten. Het enige wat ze konden was druk uitoefenen en dát hebben ze effectief gedaan.
Oud 12 augustus 2005, 16:52   #115
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Ter aanvulling van mijn reactie: ik weet dat heel wat GROEN!-mandatarissen uit de regio BHV zich wel degelijk bewust zijn van de problemen en niet liever zouden willen dan dat hun partij iets meer begrip zou tonen voor de taalproblemen in Brussel en Vlaams Brabant maar eigenlijk bedoelde ik vooral dat, hoewel groene Vlaamsgezinden een minderheid zijn, dat er geen enkele reden is om aan te nemen waarom het groene en Vlaamse gedachtengoed onverenigbaar zouden zijn.
Daarmee ben ik het volledig eens. Ikzelf ben een heel groen- en milieubewuste flamingant; Ik ben zuinig met energie, doe aan biologisch tuinieren en sta dicht bij de natuur. In die geest heb ik ook mijn kinderen opgevoed. De allergie voor alles wat Vlaams is bij de Agalevvers dateert al van voor de opkomst van het Vlaams Blok. Ik heb de beginperiode van Agalev meegemaakt. Toen was alles nog zoals Versteylen het bedoelde. Later hebben in agalev de uiterstlinksen een cryptocommunistische koers gaan varen zodat zelfs pater Versteylen afstand nam van zijn geesteskind. Dat was de tijd van "De boer is een milieuvervuiler!"... Toen hebben de boeren in de Kempen enkele karren mest in de voortuintjes van de groene voorvechters uitgekapt en enkele pakjes slaag uitgedeeld. Noodgedwongen is Agalev dan van koers veranderd en toen werd de boer ineens gepromoveerd tot een medestander voor natuur- (maar vooral lijfs-) behoud.
Ik stelde op gespreksavonden en debatten aan de voorvechters af en toe de vraag hoeveel asielzoekers zij bij hen thuis op eigen kosten eigen verantwoordelijkheid huisvestten... Zij vonden dit een heel genante vraag!
Oud 13 augustus 2005, 00:42   #116
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je eerlijk bent, weet je best dat N-VA druk BHV niet KON oplossen aangezien ze niet in de federale regering zitten. Het enige wat ze konden was druk uitoefenen en dát hebben ze effectief gedaan.
Whaaaaouu je meent het dus echt? Wat zitten de prutsers dan te prutsen met CD&V naar mijn mening was dat een van de voorwaarden om samen te gaan?
Weet je wel wij stappen niet in de regering als BHV niet gesplitst wordt.

Wel nog altijd geen splitsing maar wel NVA.....machtswellust TGV Vlaams Principe
Machtswellust heeft gewonnen.

Oud 13 augustus 2005, 10:20   #117
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Whaaaaouu je meent het dus echt? Wat zitten de prutsers dan te prutsen met CD&V naar mijn mening was dat een van de voorwaarden om samen te gaan?
Wat heeft dat er nu mee te maken? Vanuit de federale regering kun je zo'n beslissing doorvoeren. Daar en daar alleen. Pas als het kartel CD&V/N-VA in die regering geraakt, kan men de splitsing van BHV rechtstreeks op de agenda zetten.
Citaat:
Weet je wel wij stappen niet in de regering als BHV niet gesplitst wordt.
Het VB zegt zoveel maar wat hebben ze ooit al effectief gedaan? Welke concrete verwezenlijking in heel de taalstrijd kunnen ze op eigen naam schrijven? Geen enkele. Dat is de realiteit.
Citaat:
Wel nog altijd geen splitsing maar wel NVA.....machtswellust TGV Vlaams Principe
Machtswellust heeft gewonnen.
Grote gevoelige thema's hebben altijd veel tijd nodig om opgelost te raken. Dat was in het verleden niet anders. Met machtswellust heeft dat niets te maken.
Oud 13 augustus 2005, 10:25   #118
Luddo
Minister

Standaard

[quote=groene flamingant]Wat heeft dat er nu mee te maken? Vanuit de federale regering kun je zo'n beslissing doorvoeren. Daar en daar alleen. Pas als het kartel CD&V/N-VA in die regering geraakt, kan men de splitsing van BHV rechtstreeks op de agenda zetten.
Het VB zegt zoveel maar wat hebben ze ooit al effectief gedaan? Welke concrete verwezenlijking in heel de taalstrijd kunnen ze op eigen naam schrijven? Geen enkele. Dat is de realiteit.
Grote gevoelige thema's hebben altijd veel tijd nodig om opgelost te raken. Dat was in het verleden niet anders. Met machtswellust heeft dat niets te maken.[/QUOTE]

Neen, maar wel met ruggegraatloosheid!
Oud 13 augustus 2005, 10:36   #119
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarmee ben ik het volledig eens. Ikzelf ben een heel groen- en milieubewuste flamingant; Ik ben zuinig met energie, doe aan biologisch tuinieren en sta dicht bij de natuur. In die geest heb ik ook mijn kinderen opgevoed. De allergie voor alles wat Vlaams is bij de Agalevvers dateert al van voor de opkomst van het Vlaams Blok. Ik heb de beginperiode van Agalev meegemaakt. Toen was alles nog zoals Versteylen het bedoelde. Later hebben in agalev de uiterstlinksen een cryptocommunistische koers gaan varen zodat zelfs pater Versteylen afstand nam van zijn geesteskind. Dat was de tijd van "De boer is een milieuvervuiler!"... Toen hebben de boeren in de Kempen enkele karren mest in de voortuintjes van de groene voorvechters uitgekapt en enkele pakjes slaag uitgedeeld. Noodgedwongen is Agalev dan van koers veranderd en toen werd de boer ineens gepromoveerd tot een medestander voor natuur- (maar vooral lijfs-) behoud.
Ik stelde op gespreksavonden en debatten aan de voorvechters af en toe de vraag hoeveel asielzoekers zij bij hen thuis op eigen kosten eigen verantwoordelijkheid huisvestten... Zij vonden dit een heel genante vraag!
Wat die allergie van de Agalevers voor al Vlaams is betreft: ik beschrijf het maar hoe ik het de laatste jaren zie. Over de beginperiode van Agalev kan ik me niet echt uitspreken, aangezien ik toen nog iets te jong was, laat staan dat ik toen al op deze wereld rondliep. Ik beoordeel me enkel op hoe ik vandaag meen aan te voelen.

De zogenaamde overname van wat jij de cryptocommunisten noemt, kan ik me dan ook niet meer voorstellen. Al herken ik bepaalde dingen die je beschrijft wel: de aversie tegen alles wat met landbouw te maken heeft (en die er tot mijn ergernis nog steeds niet helemaal uit is). Zelf hoop ik dat er na de grote problemen bij GROEN! stilaan een aantal meer Vlaamsgezinde mensen aan het roer zullen komen.
Oud 13 augustus 2005, 10:38   #120
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, maar wel met ruggegraatloosheid!
Voor bepaalde mensen gaat dat misschien wel op, ja.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be