Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2005, 20:29   #101
t134806
Banneling

t134806's schermafbeelding

Standaard

Criterium 2 van het Vlaams Netwerk:

Citaat:
De vereniging creërt de voorwaarden opdat armen het woord kunnen nemen, met als einddoel een volwaardige gesprekspartner in de samenleving te vormen. Daartoe organiseert de vereniging activiteiten die deze vaardigheden ontwikkelen. De armen moeten in de gelegenheid gesteld worden in de eigen vereniging ritme, snelheid en inhoud te bepalen.
Als ze de armen al niet als beschouwd als een volwaardige gesprekspartner, dan vraag ik me echt af wat hun bedoelingen zijn als armoedebestrijders.
t134806 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2005, 20:34   #102
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is de nagel op de kop in een berichtje dat ik en king al gans de tijd proberen diets te maken aan vele anderen. Goed en scherp gezien!

Het probleem moet aangekaart worden uit de beweging kans-arm zelf. In gans zijn breed spectrum omdat op die manier allen die er in thuishoren zich dan ook aangesproken voelen. Focussen op de huisvesting, de rijken in het algemeen, de industrie, etc...
Jawel, de nagel op de kop!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2005, 20:38   #103
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En de medewerkers moeten allen uit dit systeem weten gehaald te worden. Vrijwilligers en ook betaalde natuurlijk.
Oud 2 maart 2005, 21:33   #104
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Sorry maar emancipatorish gericht zijnde vindt ik die benaming heel belangrijk - vindt ik he ? Ik zou ook willen vragen om in deze discussie het aub strikt te houden bij de benaming van de armen. Desnoods een nieuwe starten over de benaming van de op te richten organisatie en over de definitie van armen.
Citaat:
Het probleem is dat de meesten zichzelf niet als arm willen bestempelen. Dus als je alleen de onderlaag kunt bereiken, wat dan met de rest?
Dit is de reden waarom ik deze discusie gestart ben. Voor een organisatie als de onze is het een reel struikelblok. Ik wil je er ook nog op wijzen dat hier armen zichzelf hebben benoemd weliswaar vrij constructief en vooral zeker niet betuttelend ondersteund door niet-armen. Hoewel jij het blijkbaar niet eens bent - volste recht natuurlijk. Wat je zegt over de wantoestanden bij het bestaande netwerk ga ik er vanuit dat je weet dat ik het volledig met je eens ben. Ik wil je dan ook verwijzen naar de discussie die ik daarover hier gestart ben. Volgens mij moeten wij de andersgefortuneerden de taken van de niet - armen die werken bij het netwerk beetje bij beetje gaan overnemen. Bij de Link vzw moeten wij zelf mee in de pap te brokken hebben over de leerstof van de cursus ed. bvb. Ik wil het netwerk niet afbreken - afbreken is gemakkelijk.

Tot slot behoudt ik mij persoonlijk voorlopig het recht toe mijzelf andersgefortuneerde te blijven noemen tot er een beter woord uit de lucht komt vallen.

Weet je volgens mij is het ook teveel gevraagd ...
dat ze meteen zullen gaan stoppen met etiketjes kleven
Het hele project zal een stapjes bij stapjes - proces zijn.
Eerst een beter etiketje. Uiteindelijk zien ze ons gewoon als mensen
We mogen zeker ook wel niet gaan denken dat - nu we een ander etiketje zouden hebben dat we daarom - ?
soit
je weet wel wat ik bedoel.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 2 maart 2005 om 21:39.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2005, 21:41   #105

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=29544

hier de koppeling naar de discussie over het netwerk
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 2 maart 2005, 21:45   #106

Standaard

Citaat:
De vereniging creërt de voorwaarden opdat armen het woord kunnen nemen, met als einddoel een volwaardige gesprekspartner in de samenleving te vormen.
De andergefortuneerden creren de voorwaarden opdat zijzelf het woord kunnen nemen, met als einddoel een volwaardige gesprekspartner in de samenleving te zijn.
Oud 2 maart 2005, 22:58   #107

Standaard

Maar voorlopig ben ik pecies wel de enige andersgefortuneerde ?
Oud 2 maart 2005, 23:07   #108

Standaard

Zou eigenlijk alsnog een peiling moeten kunnen toevoegen
Oud 2 maart 2005, 23:12   #109
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Maar voorlopig ben ik pecies wel de enige andersgefortuneerde ?
Dat ben ik nog zo zeker niet, de kwestie van enkele euro's minder of meer per maand maken echt dat grote verschil niet.
Maar hoe dan ook; we moeten een definitie maken van wanneer men een andersgefortuneerde is. Met andere woorden, vanaf wanneer komt die aanmerking?
Arm financieel en kans-arm zijn twee verschillen die echter een snijpunt hebben.
Kans-arm is ruimer in begrip. Arm financieel zou je kunnen zeggen bv het minimum leefloon. Volgens de oeso is het iets van de helft van het gemiddelde inkomen. Rara hoeveel ze nu in feite hebben gezegd want ik heb daar dus geen enkel getal bij.
Zie je, andergefortuneerden voor armen is vanaf een bepaalde ondergrens goed. Zit je er boven zou je in feite niet langer meer een andersgefortuneerde kunnen zijn.

Het is een stappenplan dat wel, maar ik vind dat het gedachtengoed al verschrikkelijk goed op weg is.

Persoonlijk zou ik een 10 prioriteiten samenstellen en daar een plan op ontwikkelen. Dat is al heel wat!
Oud 2 maart 2005, 23:40   #110
t134806
Banneling

Standaard

Citaat:
Sorry maar emancipatorish gericht zijnde vindt ik die benaming heel belangrijk - vindt ik he ?
Ik heb er geen probleem mee dat je een goeie naam kiest voor een meer democratische beweging die armoede op een correctere manier wil bestrijden, maar ik vindt het verkeerd als je het woord arm(en) wil vervangen door een ander woord.

Als je dat doet, dan ben je naar mijn mening verkeerd bezig. Je moet niet het woord vervangen, maar wel de definitie ervan. Als je kijkt naar alle verschillende woorden er al naar boven zijn gekomen om armoede te definiëren (armen, kansarmen, generatie-armen, nieuwe armen, ...) dan zie ik zeker het nut er niet van in om een nieuw woord te maken voor een bestaande definitie. Wat er is gebeurd in het verleden is dat men de groep armen telkens is gaan verder onderverdelen, waardoor er steeds meer kleine groepjes ontstaan. Dit lijkt een beetje op 'divide and conquer' als je snapt wat ik bedoel. Trouwens van alle organisaties die al deze leuke nieuwe benamingen en verdere onderverdeling hebben gemaakt, is nog niet veel concreets uit de bus gekomen.

Alle kleine groepjes die deze organisaties hebben gemaakt hebben in feite echt 1 ding gemeenschappelijk: het gaat om armen, mensen die in armoede leven. En dus gezien er al een woord bestaat om deze groep mensen aan te duiden, lijkt het mij meer logisch om de betekenis van het woord oftewel de definitie ervan te herschrijven zodoende dat het negatieve beeld niet wordt weerkaatst op de armen zelf, maar op de rest van de maatschappij die er voor een stuk schuld aan heeft dat armoede ontstaat en in stand gehouden word.
Oud 2 maart 2005, 23:46   #111
t134806
Banneling

Standaard

Ik vind de definitie van armoede van de site www.a-deux.be zowat het beste dat ik ooit tegenkwam, maar misschien moet deze een stuk verder uitgewerkt worden om een zeer duidelijk en volledig beeld te krijgen van wat het eigenlijk betekend om arm te zijn.
Oud 2 maart 2005, 23:52   #112
t134806
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerst een beter etiketje. Uiteindelijk zien ze ons gewoon als mensen
We mogen zeker ook wel niet gaan denken dat - nu we een ander etiketje zouden hebben dat we daarom - ?
soit
je weet wel wat ik bedoel.
Het nieuwe etiquetje zal geen verschil maken in de manier waarop men zal denken over jou of handelen tegenover jou als de definitie van het oorspronkelijke woord al verkeerd zit. Juist om die reden vind ik een nieuw woord een slecht idee. Het is beter om een goede definitie naar voor te schuiven, dan een nieuwe benaming die uiteindelijk dezelfde betekenis zal hebben.

Laatst gewijzigd door t134806 : 2 maart 2005 om 23:54.
Oud 3 maart 2005, 00:01   #113
t134806
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Het is een stappenplan dat wel, maar ik vind dat het gedachtengoed al verschrikkelijk goed op weg is.

Persoonlijk zou ik een 10 prioriteiten samenstellen en daar een plan op ontwikkelen. Dat is al heel wat!
Je moet er wel even aan denken dat je uiteindelijk mensen wil helpen, dus je moet kunnen communiceren met deze mensen op een zo goedkoop en efficient mogelijke manier. Dit op zich lijkt me al een hele uitdaging, misschien een van de 10 prioriteiten (zal ook verder uitgewerkt moeten worden in stappen).
Oud 3 maart 2005, 00:03   #114
t134806
Banneling

Standaard

De eerste stap van je plan moet eigenlijk niet meer zijn dan een duidelijke definitie van wat je wil bereiken. De rest zou vanzelf moeten volgen, hoop ik ...
Oud 3 maart 2005, 00:04   #115

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door t134806
Ik vind de definitie van armoede van de site www.a-deux.be zowat het beste dat ik ooit tegenkwam, maar misschien moet deze een stuk verder uitgewerkt worden om een zeer duidelijk en volledig beeld te krijgen van wat het eigenlijk betekend om arm te zijn.
Excuseer maar deze definitie heb ik hier op deze zelfde thread reeds volledig geciteerd. Omdat ik ze ook de beste definitie vond die k tot nu toe ben tegen gekomen. Ze heeft dus mee als leidraad gediend om te komen tot het voorlopige - andergefortuneerden. Ik zou je met de beste bedoelingen toch willen vragen om hier nog eens goed over na te denken.
Oud 3 maart 2005, 00:05   #116
t134806
Banneling

Standaard

Citaat:
Excuseer maar deze definitie heb ik hier op deze zelfde thread reeds volledig geciteerd. Omdat ik ze ook de beste definitie vond die k tot nu toe ben tegen gekomen. Ze heeft dus mee als leidraad gediend om te komen tot het voorlopige - andergefortuneerden. Ik zou je met de beste bedoelingen toch willen vragen om hier nog eens goed over na te denken.
Besef wel dat ik ze op de site van a-deux heb geplaatst ... ik had ze ergens gevonden op een Nederlandse site

Laatst gewijzigd door t134806 : 3 maart 2005 om 00:06.
Oud 3 maart 2005, 00:07   #117
t134806
Banneling

Standaard

Wat betrefd het nadenken over deze materie, ik heb daar al heel wat ervaring mee
Oud 3 maart 2005, 00:07   #118

Standaard

Citaat:
het gaat om armen, mensen die in armoede leven.
Onder andere over mij hebben ze het dus in die zinsnede . Maar ik voel me rijk en leef in rijkdom. Wij hebben een rijkdom die zij niet kennen.
Oud 3 maart 2005, 00:09   #119

Standaard

Ik vind definities van armen ook gevaarlijk. Je bakent dan af wie hulpbehoevend is en wie niet. Wie door de mazen valt en wie niet. Ik denk dat elke definitie onvolmaakt blijft
Oud 3 maart 2005, 00:09   #120
t134806
Banneling

Standaard

Misschien is het geen slecht idee als ik nog zoek waar deze definitie vandaan komt. Deze mensen lijken toch te weten waarover ze het hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be