Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2003, 01:44   #101
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Er was ook nog een vraag over wat er ging gebeuren als Vlamingen een tegengestelde maatregel willen invoeren dan de Walen, of men dan de grootst gemene deler ging nemen. Zijn antwoord op deze vraag was dat de Belgen maar een enkel doel hebben en dat is de toekomst, nogal simplistisch niet?
Maar hoe kunnen nu "de" Vlamingen een tegengestelde maatregel invoeren in een unitair bestel? Dito de Franstaligen. Wat als vrouwen een andere maatregel willen dan mannen?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 07:31   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Die behouden autonomie op het vlak van cultuur, taal, media en onderwijs (met nationale concurrerende bevoegdheid).
Waarom moet er plotseling een "nationale concurrerende bevoegdheid" zijn? Dit is gewoon nutteloos.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 07:34   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er mis met eenheid tussen mensen, tussen solidariteit, een vriendelijke glimlach, samen leven met andere talen, nieuwe contacten leggen, dingen leren, een helpende hand, het gevoelen niet alleen te zijn, verdraagzaam zijn, kunnen relativeren, weten hoe klein we zijn in het heelal, wat is er mis mee...
Daar is niets mis mee: dergelijke zaken zijn nu eenmaal universeel. Maar wat dit hier in deze discussie komt doen, is me een raadsel. Tenzij men gewoon wat aan emo-politiek wil gaan doen, bij gebrek aan echte argumenten.
Oud 11 mei 2003, 07:37   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Toch nog even een opmerking over die fameuze voorzitter van de BUB! Alhoewel ik maar een 20tal minuten heb kunnen chatten en dus geen volledig oordeel kan vellen, stelde die man mij ongelooflijk teleur. Hij wilde of kon amper op een vraag antwoorden(wat eigen is aan de BUB'ers)maar was op de koop toe zelfs zo arrogant om zelf te bepalen wat goede en wat slechte vragen waren naargelang het hem uitkwam.
Inderdaad, meerdere keren heb ik dezelfde vraag moeten stellen en uiteindelijk gaf hij een vaag antwoord. Wanneer ik dan verduidelijking vroeg, dan kreeg ik te horen dat de vraag beantwoord was. Bij aandringen begon hij al beledigende taal te spuien: "Het is eigen Vlaamsnationalisten dat ze niet kunnen lezen." Ook de geschiedkundige nonsens was weer aanwezig: België zou al vijf eeuwen bestaan!
Oud 11 mei 2003, 07:38   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ondervoorzitter was ik er en ik heb naar best vermogen trachten te antwoorden op de vragen. Bovendien kan je gewoon weg niet op alles antwoorden (Brepoels...I was there )
Onder welke naam was u toen aanwezig?
Oud 11 mei 2003, 08:17   #106
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik gok op Guest2.

Ik vond die chatsessie trouwens weinig voorstellen. Ik hoop dat er in de andere politieke partijen toch wat serieuzer met politiek wordt omgegaan. Nou ja, 't zal de onervarenheid zijn.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 08:19   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ik gok op Guest2.
Wanneer dat het geval was, dan waren de bedragen van de ondervoorzitter wel heel onvolwassen. Onmiddellijk werd er gescheld op de Vlaamsgezinden en werden ze voor fascisten, nazi's en racisten uitgemaakt.
Oud 11 mei 2003, 08:24   #108
Dimitri

Standaard

Ik ben door Tacitus ook al eens van racisme beschuldigd (nog steeds een unieke ervaring!), dus ik kijk nergens meer van op. Nou ja, dat iemand met alle respect dan lijsttrekker en ondervoorzitter kan worden, daar keek ik wel van op.
Oud 11 mei 2003, 10:11   #109
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Er was ook nog een vraag over wat er ging gebeuren als Vlamingen een tegengestelde maatregel willen invoeren dan de Walen, of men dan de grootst gemene deler ging nemen. Zijn antwoord op deze vraag was dat de Belgen maar een enkel doel hebben en dat is de toekomst, nogal simplistisch niet?
Maar hoe kunnen nu "de" Vlamingen een tegengestelde maatregel invoeren in een unitair bestel? Dito de Franstaligen. Wat als vrouwen een andere maatregel willen dan mannen?
De vraag is dus beantwoord, als Vlamingen zoals nu jeugdsanctierecht eissen en de Walen het juist niet willen dan kan daar geen oplossing voor gevonden worden. Dan is het gewoon de stem van de meerderheid. In plaats van 2positieve en gewilde maatregelen te nemen(jeugdsanctierecht in Vlaanderen en geen jeugdsanctierecht in Wallonie) komt er ofwel in heel het land een jeugdsanctierecht of wel komt het er juist niet, bij deze maatregel wordt er steeds een heel grote groep uit het oog verloren terwijl men dat perfect zou kunnen oplossen in een confederatie of 2 onafhankelijke staten! U beweert dat ze dat in een unitair Belgie niet meer kunnen eissen, maar denkt u niet dat dat nog al simplistisch is? Waarom zouden de Vlamingen hun ideeen plots veranderen omdat ze nu met een unitaire staat te maken hebben?
Kunt u mij tenslotte is een voorbeeld geven wanneer vrouwen een andere maatregel zouden willen nemen dan mannen!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 16:22   #110
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Ik ben door Tacitus ook al eens van racisme beschuldigd (nog steeds een unieke ervaring!), dus ik kijk nergens meer van op. Nou ja, dat iemand met alle respect dan lijsttrekker en ondervoorzitter kan worden, daar keek ik wel van op.
Jullie Nederlanders, waarvan brede lagen de neo-nazi Pim Fortuyn tot halfgod hebben uitgeroepen moeten ons in dat opzicht allerminst de les komen spellen, me dunkt.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 16:38   #111
Dimitri

Standaard

Citaat:
Jullie Nederlanders, waarvan brede lagen de neo-nazi Pim Fortuyn tot halfgod hebben uitgeroepen moeten ons in dat opzicht allerminst de les komen spellen, me dunkt.
Pim Fortuyn een neo-nazi?!

Die gasten die in die Belgische demonstratie meeliepen, dat zijn (bijvoorbeeld) neo-nazi's!

En ik kom helemaal niemand de les spellen, ik vind het alleen vreemd dat iemand als jij ondervoorzitter en lijsttrekker van een partij kan worden, want daar heb jij de capaciteiten helemaal niet voor. Iemand die mij om niks voor racist uitmaakt, die tegelijk beweert dat menselijke rassen niet bestaan, die Pim Fortuyn een neo-nazi noemt, en meer van die dwaze opmerkingen maakt, hoort gewoon niet in de (serieuze) politiek thuis. Je hoeft geen Nederlander te zijn om dat te begrijpen.

Ik ben er nu wel zeker van dat jij Guest2 was in die chatsessie gisteren.
Oud 11 mei 2003, 16:53   #112
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Pim Fortuyn een neo-nazi?!

Die gasten die in die Belgische demonstratie meeliepen, dat zijn (bijvoorbeeld) neo-nazi's!

En ik kom helemaal niemand de les spellen, ik vind het alleen vreemd dat iemand als jij ondervoorzitter en lijsttrekker van een partij kan worden, want daar heb jij de capaciteiten helemaal niet voor. Iemand die mij om niks voor racist uitmaakt, die tegelijk beweert dat menselijke rassen niet bestaan, die Pim Fortuyn een neo-nazi noemt, en meer van die dwaze opmerkingen maakt, hoort gewoon niet in de (serieuze) politiek thuis. Je hoeft geen Nederlander te zijn om dat te begrijpen.

Ik ben er nu wel zeker van dat jij Guest2 was in die chatsessie gisteren.
Als Pim Fortuyn geen neo-nazi was, dan toch zeker iemand met serieuze hoogheidswaanzin. Als ik mij niet vergis had hij een standbeeld van zichzelf in zijn living (ping!)
Ik weet ook niet goed waarom die skins meeliepen bij de betoging. Ik wil hier niemand uitschelden voor flamingantische neo-nazi maar als ik een skin zie op straat is het 9 kansen op 10 met een 'vlaams welpje' op zijn bomberjacket gestikt (door mama). Dus, probeer u in het vervolg wat in te houden als je de Belgische demonstratie in verband brengt met het nazisme
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 17:02   #113
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Ik weet ook niet goed waarom die skins meeliepen bij de betoging. Ik wil hier niemand uitschelden voor flamingantische neo-nazi maar als ik een skin zie op straat is het 9 kansen op 10 met een 'vlaams welpje' op zijn bomberjacket gestikt (door mama). Dus, probeer u in het vervolg wat in te houden als je de Belgische demonstratie in verband brengt met het nazisme
Het was ook een voorbeeld, vandaar tussen haakjes bijvoorbeeld.

Neo-nazi's zie je al van een kilometer afstand, dus als iemand Pim Fortuyn ook zo noemt, geeft hij/zij daarmee aan niet bepaald een hoogvlieger te zijn. In het geval van Tacitus voor de zoveelste keer.
Oud 11 mei 2003, 17:28   #114
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het was ook een voorbeeld, vandaar tussen haakjes bijvoorbeeld.

Neo-nazi's zie je al van een kilometer afstand, dus als iemand Pim Fortuyn ook zo noemt, geeft hij/zij daarmee aan niet bepaald een hoogvlieger te zijn. In het geval van Tacitus voor de zoveelste keer.

Wat was ons pimmeke dan wel?
Oud 11 mei 2003, 17:39   #115
Dimitri

Standaard

Citaat:

Iemand die zijn eigen programma had, dat moeilijk te plaatsen is in het politieke spectrum. Progressief rechts zou ik zeggen.
Oud 11 mei 2003, 17:43   #116
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:

Tsja, ze waren er en zeker niet per ongeluk of voor een tegenactie, dat is vastgelegd op de gevoelige plaat.
Eerst waren de belgicistische reacties weer ad hominem ("dat is weer een gefrustreerde Vlaams-nationalist die dat zegt"), daarna werden ze lachwekkend ("dat zijn toffe jongens, en heel verdraagzaam, ze dragen alleen White Power-symbolen en hebben een kaal hoofdje om erbij te horen").

Als je zelf vertikt het te veroordelen of serieus af te keuren, waarom moeten wij ons dan "inhouden"?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2003, 17:52   #117
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:

Iemand die zijn eigen programma had, dat moeilijk te plaatsen is in het politieke spectrum. Progressief rechts zou ik zeggen.
Tja, het zal met mijn 'linkse kijk' te maken hebben, maar zelfs iets dat 'progressief rechts' heet, is voor mij niet echt progressief. Er was meer te doen om zijn persoon dan zijn programma, dus ja...
Oud 11 mei 2003, 17:58   #118
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:

Tsja, ze waren er en zeker niet per ongeluk of voor een tegenactie, dat is vastgelegd op de gevoelige plaat.
Eerst waren de belgicistische reacties weer ad hominem ("dat is weer een gefrustreerde Vlaams-nationalist die dat zegt"), daarna werden ze lachwekkend ("dat zijn toffe jongens, en heel verdraagzaam, ze dragen alleen White Power-symbolen en hebben een kaal hoofdje om erbij te horen").

Als je zelf vertikt het te veroordelen of serieus af te keuren, waarom moeten wij ons dan "inhouden"?
Als je vond dat de betoging al weinig voorstelde, waarom kom je hier dan nog de nadruk leggen op iets marginaals?
En ik keur het af!
Oud 11 mei 2003, 18:09   #119
Dimitri

Standaard

Citaat:
Tja, het zal met mijn 'linkse kijk' te maken hebben, maar zelfs iets dat 'progressief rechts' heet, is voor mij niet echt progressief.
Hij was progressief in die zin dat hij veel wilde hervormen en vernieuwen.

Citaat:
Er was meer te doen om zijn persoon dan zijn programma, dus ja...
Oh? Volgens mij ging het toch vooral om het programma hoor, wat destijds nog erg gewaagd was, maar waarvan inmiddels zelfs delen door andere partijen zijn overgenomen. Dat zijn waarschijnlijk ook neo-nazipartijen geworden...?
Oud 11 mei 2003, 18:41   #120
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Tja, het zal met mijn 'linkse kijk' te maken hebben, maar zelfs iets dat 'progressief rechts' heet, is voor mij niet echt progressief.
Hij was progressief in die zin dat hij veel wilde hervormen en vernieuwen.

Citaat:
Er was meer te doen om zijn persoon dan zijn programma, dus ja...
Oh? Volgens mij ging het toch vooral om het programma hoor, wat destijds nog erg gewaagd was, maar waarvan inmiddels zelfs delen door andere partijen zijn overgenomen. Dat zijn waarschijnlijk ook neo-nazipartijen geworden...?
Iedereen zegt te willen hervormen en vernieuwen.
Dimitri, het volk was en is nog steeds aan het morren. Ze moesten wel iets doen. Maar goed, let it be
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be