Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: ZIONISME: BEVRIJDINGSIDEOLOGIE OF APARTHEID VAN HET MIDDEN-OOSTEN?
ja, het zionisme is inderdaad de Apartheid van het Midden-Oosten. 15 31,91%
Het zionisme erkent het principe van gelijke rechten niet en dat staat een oplossing in de weg. 15 31,91%
Ik beschouw het zionisme als een bevrijdingsideologie en zo niet zeker niet als een negatief idee. 10 21,28%
Geen idee. Weet ook niet of het zionisme vandaag nog een belangrijke rol speelt. 3 6,38%
Ik beschouw zionisme als een normale politieke ideologie 6 12,77%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2005, 01:48   #101
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
Daar ben ik het mee eens, Flam. Maar zeg mij eens, waarom ben jij zo gefocussed op het willen bewijzen van de onrechtmatigheid van het bestaan van de Staat Israël?
Al jaren wordt er gepalaverd over dit conflict. 10-tallen, misschien 100-en onderhandelingsrondes en gehoopte of vermeende 'vredesplannen' volgden mekaar reeds op, om telkens opnieuw met een gigantische sisser af te lopen. Waarom? Omdat de grond van de zaak genegeerd wordt. Ik besef goed dat de grond van de zaak discussies oplevert die velen liever uit de weg zullen gaan maar de tientallen of 100-en (niet toevallig) mislukte 'vredesbesprekingen' (denk alleen maar aan de ettelijke 'vredesplannen' van de laatste jaren, de mislukte Oslo-akkoorden en Camp David, Wye River, Taba,...) bewijzen dat er een aantal dieperliggende problemen zijn die onbesproken blijven. Eén van die onbesproken zaken is het zionisme en het feit dat Israël het land zou moeten zijn van ál zijn inwoners. Daar is het mij om te doen. Zolang Israël deze discussie uit de weg gaat, is elke oplossing onmogelijk (zie ook mijn handtekening). Duidelijk?

Citaat:
Had je liever één groot monolitisch gearabiseerd blok gehad, dat geen weerstand op zijn pad vond en zelfs gerust kon uitbreiden?
Israël is een gemengde staat, Polly Correct en niet alleen de staat van zijn joodse inwoners. Als Israël een gemeende vrede sluit met zijn buurlanden is er geen reden om te vrezen voor blijvende conflicten.

Citaat:
Wil je graag aantonen dat de joden best wel slechte mensen zijn en daarom de Holocaust van WOII en alle vorige pogroms best wel te begrijpen waren?
Voor mij is elke mens gelijk. Een jood is in mijn ogen zéker niet minder maar ook niet meer. Gewoon gelijk. En geen enkel volk is immuun voor het maken van fouten. Oók aantonen wat de gruwelen van de Holocaust waren is echt niet nodig. Daar was ik reeds van overtuigd.

Citaat:
Vind je de USA stouteriken omdat ze niet genoeg begrip tonen voor het lijden van de aanhangers van de Sharia?
Fundamentalisme bestrijdt je niet door conflicten te laten aanslepen. En u weet hopelijk nog wie Bin Laden groot gemaakt heeft?

Citaat:
(Maak er gerust een poll van.)
Niets beters gevonden als poll?

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 27 maart 2005 om 01:58.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 00:33   #102
groene flamingant
Banneling

Standaard

Eén van de 100-en checkpoints op de bezette Westbank die een normaal dagelijks leven bijna onmogelijk maken.

Oud 28 maart 2005, 15:37   #103
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

En hier is de terechte reden van bestaan voor die check points:

Klik hier of op de afbeelding
Oud 28 maart 2005, 16:33   #104
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon

What is your point?
Oud 28 maart 2005, 16:42   #105
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Hetzelde 'point' als dat van Groene Flamingant, tiens!

Wijzen op pijnpunten.

Wie alléén oog heeft voor één aspect van een conflict is niet bezig met het zoeken van oplossingen, maar is partijdig bezig. Zijn goed recht, maar weinig productief en uiteindelijk weinig interessant, zeker op 4000 km van de plek waar echte mensen echte problemen hebben.
Oud 28 maart 2005, 19:10   #106
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de keuzes in jouw peiling te wensen overlaten verwondert mij niet. Ik had geen eerlijke verdeling van de antwoorden verwacht van jou.

Maar laten we duidelijk zijn: Het zionisme is een van de mooiste en edelste ideologieën van de laatste 100 jaar. Het is bovendien een van de weinige "ismen" die een succes zijn geworden, terwijl de meeste andere "ismen" totaal zijn mislukt of zelfs verdwenen.

Dankzij het zionisme is het Joodse volk terug in haar land van herkomst, en kennen ook de niet-Joodse inwoners van de Joodse Staat een ongekende voorspoed. Mochten de Palestijnen doorgaan met hun huidige weg naar de vrede met Israel, dan gaan ook zij een geweldig gelukkige en voorspoedige toekomst kennen, want een partnerschap met Israel kan enorme troeven bieden, op nagenoeg alle gebied.

De onvoorwaardelijke anti's zoals groene flamingant zullen blijven Israel bashen, en het is altijd mogelijk om dat te doen, want de weg naar vrede is nog maar pas begonnen.

Maar zij die meekijken naar de toekomst in plaats van te blijven zeuren over de problemen, die zien heel de regio reizen naar een prachtige democratische en ontwikkelde era, mede dankzij het zionisme.

Hetzelfde geldt trouwens voor alle Arabische landen die mee zullen doen met de verzoening met Israel.
Zeg, het zionisme is toch al wel enkele duizenden jaren oud zeker? En zo bedorven als het klinkt. De 'zuiverheid' waarover u hier spreekt is dezelfde 'zuiverheid' die de Engelse en Nederlandse boeren in Zuid-Afrika toepasten. Apartheid dus.
Oud 28 maart 2005, 21:16   #107
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto
Zeg, het zionisme is toch al wel enkele duizenden jaren oud zeker? En zo bedorven als het klinkt. De 'zuiverheid' waarover u hier spreekt is dezelfde 'zuiverheid' die de Engelse en Nederlandse boeren in Zuid-Afrika toepasten. Apartheid dus.
Het Zionisme dateert uit de negentiende eeuw. Beter toch nog wat geschiedenis studeren!
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2005, 21:18   #108
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:

Graag moedig ik iedereen aan om de namen te lezen op deze lijst en met mij vast te stellen dat er ook heel wat Arabische slachtoffers zijn van de blinde zelfmoord-terroristenaanslagen. Hamas, Jihad, enz. vermoorden m.a.w. niet alleen veel onschuldige Joden maar evenzeer onschuldige Arabieren.
Oud 28 maart 2005, 21:48   #109
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Het Zionisme dateert uit de negentiende eeuw. Beter toch nog wat geschiedenis studeren!
Jozef, Jozef ... Leg uw hand op uw hoofd en kijk een wie er onder staat.

Rond 1888 is het moderne zionisme onstaan, maar de drang voor terugkeer naar sion bestaat al veel langer. De liefde voor Sion is binnen het joodse volk van generatie op generatie overgeleverd. Daarmee verbonden is het verlangen om naar het land Israël terug te mogen keren door de eeuwen heen levend gebleven. Het verlangen naar Sion werd vooral wakker gehouden in de liturgie. Enkele citaten
‘Indien ik u vergete, o Jeruzalem, zo vergete (mij) mijn rechterhand’
‘Geprezen Gij, Eeuwige, die in barmhartigheid Jeruzalem zal herbouwen.’
‘toen de HERE de gevangenen van Sion deed wederkeren, waren wij als degenen die dromen’
‘en breng ons in vrede tesamen uit de vier hoeken van de aarde en voer ons opgericht naar ons land’.
En tijdens de seder, de paasmaaltijd, wenst men elkaar toe: ‘Het volgend jaar in Jeruzalem’.

Verlangen naar Sion is eigen aan het joodse volk. Door de eeuwen heen zijn er Joden naar het land teruggekeerd. Is het voor een individuele Jood een gebod van God om vóór de komst van de Messias in het land te gaan wonen?

Het traditionele Jodendom meent dat een groot aantal geboden alleen in het land Israël vervuld kan worden.

Modern Zionisme: Tot een massale terugkeer van het joodse volk naar Israël is het, vóór de komst van de Messias, toch gekomen. Het vond rond de eeuwwisseling gestalte in de politieke, nationale beweging van het Modern Zionisme waaraan de naam van Theodor Herzl onlosmakelijk verbonden is. Het zou uitlopen op de stichting van de staat Israël in 1948.
Kenmerkend voor deze vorm van Zionisme is het menselijk initiatief. Daarnaast had de beweging een sterke niet-religieuze trek: Men wilde een volk zijn als alle andere volken. Het is te begrijpen dat dit menselijk initiatief op groot verzet stuitte bij de joodse orthodoxie. Het stond immers haaks op de visie dat een massale terugkeer alleen door plotseling goddelijk ingrijpen mocht plaatsvinden. Tevens riep het voornamelijk niet-religieuze karakter van de beweging weerstand op. Vele orthodoxe rabbijnen waren van mening dat het streven van de Zionisten onheil zou aanrichten onder het joodse volk.
Oud 28 maart 2005, 21:54   #110
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:

De checkpoints verhinderen de zelfmoordaanslagen nauwelijks. Iemand met slechte bedoelingen zal altijd wel een manier vinden om Israël binnen te raken via een andere weg dan de checkpoints. Wie de checkpoints wél hinderen zijn gewone werkende mensen, studenten, mensen die beroepshalve goederen moeten transporteren en vaak álles tot het laatste stuk moeten overladen op andere vrachtwagens aan de overzijde van het checkpoint,...

Bovendien beperken de chekpoints enkel nog meer de bewegingsvrijheid van de Palestijnse bevolking die er sowieso al is door de bezetting. Gevolg: de frustraties en haatgevoelens tegen Israël nemen enkel toe en vergroten de voedingsboden voor zelfmoordaanslagen.

Conclusie: de checkpoints zijn allesbehalve een oplossing maar veeleer een deel van het probleem zelf.
Oud 28 maart 2005, 21:55   #111
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Graag moedig ik iedereen aan om de namen te lezen op deze lijst en met mij vast te stellen dat er ook heel wat Arabische slachtoffers zijn van de blinde zelfmoord-terroristenaanslagen. Hamas, Jihad, enz. vermoorden m.a.w. niet alleen veel onschuldige Joden maar evenzeer onschuldige Arabieren.
Akkoord.
Oud 29 maart 2005, 09:11   #112
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
De checkpoints verhinderen de zelfmoordaanslagen nauwelijks. Iemand met slechte bedoelingen zal altijd wel een manier vinden om Israël binnen te raken via een andere weg dan de checkpoints. Wie de checkpoints wél hinderen zijn gewone werkende mensen, studenten, mensen die beroepshalve goederen moeten transporteren en vaak álles tot het laatste stuk moeten overladen op andere vrachtwagens aan de overzijde van het checkpoint,...

Bovendien beperken de chekpoints enkel nog meer de bewegingsvrijheid van de Palestijnse bevolking die er sowieso al is door de bezetting. Gevolg: de frustraties en haatgevoelens tegen Israël nemen enkel toe en vergroten de voedingsboden voor zelfmoordaanslagen.

Conclusie: de checkpoints zijn allesbehalve een oplossing maar veeleer een deel van het probleem zelf.
De twee grote strijdpaarden van de anti-Israëlische kamp zijn de checkpoints en de veiligheidsmuur & hek.

En toch merken we sinds het bestaan van deze combinatie (muur/hek en checkpoints) nagenoeg geen zelfmoordaanslagen meer, tegenover drie aanslagen in de week met telkens tientallen doden en gewonden (voordat deze combinatie er stond).

Verder zijn er nu unieke ontwikkelingen in de regio, namelijk een nooit geziene overleg tussen beide partijen, onder andere tussen de leiders Sharon en Abbas, terugtrekkingen van Israel uit bezet gebied (reeds een aantal steden in Westoever en binnenkort geheel Gaza), alsook acties van de Palestijnen om hun eigen terroristische groeperingen te bedaren en wanneer nodig aan te pakken en aan banden te leggen. En ik heb het dan nog niet over de hoopvolle veranderingen in de Arabische wereld omtrent dit conflict.

Laten we beide partijen dus gewoon aanmoedigen in plaats van ze telkens weer met de vinger te wijzen vanwege de nog steeds onopgeloste problemen, en binnen een aantal jaar leven ze daar hopelijk gewoon naast elkaar in een vredevolle en voorspoedige samenwerking.

Laatst gewijzigd door Antoon : 29 maart 2005 om 09:13.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2005, 09:20   #113
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we beide partijen dus gewoon aanmoedigen in plaats van ze telkens weer met de vinger te wijzen vanwege de nog steeds onopgeloste problemen, en binnen een aantal jaar leven ze daar hopelijk gewoon naast elkaar in een vredevolle en voorspoedige samenwerking.
Oud 29 maart 2005, 10:21   #114
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Daar wil ik mij ook graag bij aansluiten.
Oud 29 maart 2005, 15:21   #115
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Jozef, Jozef ... Leg uw hand op uw hoofd en kijk een wie er onder staat.

Rond 1888 is het moderne zionisme onstaan, maar de drang voor terugkeer naar sion bestaat al veel langer. De liefde voor Sion is binnen het joodse volk van generatie op generatie overgeleverd. Daarmee verbonden is het verlangen om naar het land Israël terug te mogen keren door de eeuwen heen levend gebleven. Het verlangen naar Sion werd vooral wakker gehouden in de liturgie. Enkele citaten
‘Indien ik u vergete, o Jeruzalem, zo vergete (mij) mijn rechterhand’
‘Geprezen Gij, Eeuwige, die in barmhartigheid Jeruzalem zal herbouwen.’
‘toen de HERE de gevangenen van Sion deed wederkeren, waren wij als degenen die dromen’
‘en breng ons in vrede tesamen uit de vier hoeken van de aarde en voer ons opgericht naar ons land’.
En tijdens de seder, de paasmaaltijd, wenst men elkaar toe: ‘Het volgend jaar in Jeruzalem’.

Verlangen naar Sion is eigen aan het joodse volk. Door de eeuwen heen zijn er Joden naar het land teruggekeerd. Is het voor een individuele Jood een gebod van God om vóór de komst van de Messias in het land te gaan wonen?

Het traditionele Jodendom meent dat een groot aantal geboden alleen in het land Israël vervuld kan worden.

Modern Zionisme: Tot een massale terugkeer van het joodse volk naar Israël is het, vóór de komst van de Messias, toch gekomen. Het vond rond de eeuwwisseling gestalte in de politieke, nationale beweging van het Modern Zionisme waaraan de naam van Theodor Herzl onlosmakelijk verbonden is. Het zou uitlopen op de stichting van de staat Israël in 1948.
Kenmerkend voor deze vorm van Zionisme is het menselijk initiatief. Daarnaast had de beweging een sterke niet-religieuze trek: Men wilde een volk zijn als alle andere volken. Het is te begrijpen dat dit menselijk initiatief op groot verzet stuitte bij de joodse orthodoxie. Het stond immers haaks op de visie dat een massale terugkeer alleen door plotseling goddelijk ingrijpen mocht plaatsvinden. Tevens riep het voornamelijk niet-religieuze karakter van de beweging weerstand op. Vele orthodoxe rabbijnen waren van mening dat het streven van de Zionisten onheil zou aanrichten onder het joodse volk.
Jozef?
Oud 29 maart 2005, 19:10   #116
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi verwoord, maar om een evenwichtige oplossing toe te laten dienen de extremisten hun paarden op stal te houden en ik zie de zionisten nog niet gauw hun macht naast zich neerleggen ...
Oud 29 maart 2005, 20:06   #117
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Jozef?
Gelet op het feit dat u zelf in uw posting toegeeft dat ik gelijk had en dat het Zionisme een politieke stroming is die ontstaan is in de 19de eeuw zie ik niet in waarom ik hierop moet reageren.
Oud 29 maart 2005, 20:09   #118
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelet op het feit dat u zelf in uw posting toegeeft dat ik gelijk had en dat het Zionisme een politieke stroming is die ontstaan is in de 19de eeuw zie ik niet in waarom ik hierop moet reageren.
Ik zal dit maar als toegeving interpreteren zeker?

Dank
Oud 30 maart 2005, 16:20   #119
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard 'Premier Sharon zal moeten wijken voor Gods wil'

Citaat:
Ondanks politieke nederlaag denken Israëlische kolonisten in Gaza te kunnen blijven
'Premier Sharon zal moeten wijken voor Gods wil'
Er komt geen referendum over de ontruiming van nederzettingen, de regering-Sharon heeft gisteren ook het begrotingsdebat overleefd. De kolonisten rekenen op Gods hulp.
Door onze correspondent Oscar Garschagen: http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1112161522162.html
En we zijn er mee begonnen ... sad but true
Oud 30 maart 2005, 16:33   #120
Jozef Ostyn

Standaard

Blijkbaar kan de ontruiming van Gaza nu doorgaan (voorzien voor deze zomer). Dat lijkt mij alvast een stap in de goede richting.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be