Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer wordt België Unitair?
Binnen een jaar 6 22,22%
Binnen 5 jaar 10 37,04%
Binnen 10 jaar 4 14,81%
Binnen 20 jaar 7 25,93%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2005, 13:10   #101
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Het duurt niet meer zolang.

Waarom zou zelfs de CD&V geen enkele moeite doen om Verhofstadt, die toch elke legitimiteit heeft verloren, van zijn premierszetel te stoten?
Toch niet uit schrik voor de laatste onderhandelingen, die niet langer kunnen uitgesteld worden dan tot 2006?
Hebt ge uw terrein al gevonden en gekocht? Waar ligt het? In Siberië?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 13:18   #102
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Daar gaan we weer met de argumentatie die we gewoon zijn van de bub'ertjes. HEt is werkelijk [Bniet te tellen, hoeveel van zulke berichtjes ze al postten.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 13:28   #103
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

En wat is UW argumentatie dan?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 15:47   #104
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Patriot heeft een mening, maar wil ze "plots" niet meer zeggen. Wat vind jij van Carl Devos?
Oud 13 april 2005, 01:17   #105
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Hebt ge uw terrein al gevonden en gekocht? Waar ligt het? In Siberië?
Je hebt al verder doorgedacht dan ikzelf, zie ik.

Niet dat ik niet doorheb waarom de bubclub alsnog een ultieme reddingspoging ondernam.
Oud 13 april 2005, 01:20   #106
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Patriot heeft een mening, maar wil ze "plots" niet meer zeggen. Wat vind jij van Carl Devos?
Ze antwoorden niet.
Wie had d�*t nu gedacht?
Oud 13 april 2005, 08:45   #107
Wolbeer
Vreemdeling

Wolbeer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Feit is dat 90% van de Belgen de flaminganten kotsbeu zijn.
tof voor jullie! Misschien dan toch een volledige lijst bij de volgende verkiezingen?
Wolbeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 10:08   #108
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wolbeer
tof voor jullie! Misschien dan toch een volledige lijst bij de volgende verkiezingen?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 10:21   #109
Kadee
Administrator

Kadee's schermafbeelding

Standaard

Gelieve niet te veel van zulke smiley-replieken te posten aub

met vriendelijke groeten,
Kadee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 18:41   #110
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Straf!
Een van de beste posters op dit forum en als die eens één keer, TERECHT, reageert met smiley's dan wordt hij op de vingers getikt!
Oud 13 april 2005, 19:11   #111
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straf!
Een van de beste posters op dit forum en als die eens één keer, TERECHT, reageert met smiley's dan wordt hij op de vingers getikt!
Zeur niet zo, kerel. Bemoei u met uw eigen zaken. Als hij dan toch bij de beste posters is, dat hij dan het goede voorbeeld geeft. Smiley-replieken irriteren iedereen (buiten de belgicistjes, die geen ander argumenten kennen).
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2005, 19:15   #112
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die goede voorbeelden liggen hier anders voor het rapen.
Oud 13 april 2005, 19:23   #113
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straf!
Volledig mee eens Knuppel.
Oeps...ik durf geen smiley meer posten om aan te geven dat ik Seba ook een goede poster vind met meestal goed onderbouwde argumenten...
Oud 13 april 2005, 23:37   #114
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KDL
Gelieve niet te veel van zulke smiley-replieken te posten aub

met vriendelijke groeten,
mijn excuses, ik zal het niet meer doen, maar die reactie was zo ongelooflijk touché dat de macht mij te groot was

@Knuppel en Fieseler: merci, en insgelijks
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 00:24   #115
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet niet precies waarom, maar ik heb het gevoel dat hier iemand in het ootje genomen wordt.

Eigenlijk vraag ik me af waarom Politics.be een hele resem emoticons ter beschikking stelt als je ze niet eens zou mogen gebruiken. 8)
Oud 14 april 2005, 00:54   #116
Smile
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Dit moet je me toch even nader verklaren... Ik ruik namelijk een anachronisme, of toch minstens een conflicterende situatie. Dat meertaligheid een argument voor beschaving zou zijn, dat durf ik te betwijfelen, want daar hebben zelf geen verdienste aan. Wat die Franse namen in Nederland betreft, daar zou ik niet al te zeker van zijn, want er zijn veel Nederlanders met een (verbasterde) Franse naam.
Aan de meertaligheid van België hebben we wèl verdienste in die zin dat onze grondwet bepaalt dat er in ons land 3 taalgemeenschappen bestaan. Buiten Zwitserland en België wil ik hier in Europa eens kijken naar landen waar de verscheidene taalgemeenschappen mekaar niet echt naar het leven staan. Maar daar ging m'n betoog niet om. Ik stel dat wij, Vlamingen mèèr affiniteiten hebben met de Walen en onze Duitsprekende landgenoten dan met de Nederlanders. In werkelijkheid ligt de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië uitsluitend op het politieke vlak. De kloof tussen België en Nederland is etnisch. Vlamingen en Nederlanders spreken zo ongeveer dezelfde taal maar er bestaat tussen ons een cultuurkloof zo diep als de Marianentrog.
(Ijzeren Rijn - Scheldeuitdieping - visserij)
Vergelijkbaar met de Engelsen versus de Schotten.
Wat (meer)taligheid betreft, de taal is een menselijk uitdrukkingsmiddel en als ik in contact kom met iemand die een taal spreekt, die ik begrijp en hem in die taal van antwoord kan dienen, ben ik gelukkig. Ik zie hoe dan ook geen enkele reden om 'n ander mens z'n taal te minachten, te haten, te bevechten. Ik vind het eerder wonderlijk op zichzelf dat de mens zich mondeling kan verstaanbaar maken voor z'n land- gewest- of stamgenoot.
En, dan nog iets. Verleden jaar reden we door Zwitserland. Daar worden vier talen gesproken maar daar heb ik allèèn maar de Zwitserse vlag zien wapperen. Ik had de indruk dat de Zwitser Fier waren over hun viertalig land, waarom kunnen wij dat niet? Omdat wij opgejut worden door een aantal ambitieuse enkelingen! Zo lijkt het mij! En, eerlijk gezegd, de bijna honderdjarige slogan van "pour les Flamands la même chose" komt me voor als één van de grootste leugens uit de Ijzervlakte. In die tijd was heel Vlaanderen nog Franstalig. En, dat anachronisme hebben we aan Karel de Grote te danken. Zelfs 1302 had niets met taalgebruik te maken; het ging om de heerlijke koppigheid van de Bruggelingen en de Gentenaars (die mekaars bloed wel konden drinken - zelfs nu nog). Het ging om geld, industrie en commerce. Zo platvloers was 1302, geen blauwvoet te bekennen alleen de strijd om de vrijheid met Engeland te mogen handel drijven dwars tegen de dynastieke strubbelingen tussen de Franse en de Engelse Kronen.
Smile is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 07:15   #117
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://vrtnieuws.telenet-media.be/n...ex.html?audio_1

Luister hier eens naar dan besef je, heel misschien, waarom Belgique geen Zwiterland is.
Oud 14 april 2005, 09:04   #118
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straf!
Tja, in dit geval heb je misschien gelijk, maar al die posts met enkel smileys in als commentaar vind ik onderhand ook wel storend.
Oud 14 april 2005, 09:10   #119
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smile
Aan de meertaligheid van België hebben we wèl verdienste in die zin dat onze grondwet bepaalt dat er in ons land 3 taalgemeenschappen bestaan. Buiten Zwitserland en België wil ik hier in Europa eens kijken naar landen waar de verscheidene taalgemeenschappen mekaar niet echt naar het leven staan. Maar daar ging m'n betoog niet om. Ik stel dat wij, Vlamingen mèèr affiniteiten hebben met de Walen en onze Duitsprekende landgenoten dan met de Nederlanders. In werkelijkheid ligt de kloof tussen Vlaanderen en Wallonië uitsluitend op het politieke vlak. De kloof tussen België en Nederland is etnisch. Vlamingen en Nederlanders spreken zo ongeveer dezelfde taal maar er bestaat tussen ons een cultuurkloof zo diep als de Marianentrog.
(Ijzeren Rijn - Scheldeuitdieping - visserij)
De drie voorbeelden die je geeft zijn nochtans geen culturele verschillen maar hebben te maken met de economische belangen van België en Nederland.
Het kan wel zijn dat ze in Vlaams-Brabant minder affiniteit hebben met de Nederlanders, maar in de aangrenzende gebieden is dat toch helemaal anders, zeker waar ik woon. Je merkt hier bijna niet dat er een grens is, behalve aan de lintbebouwing en sexshops in Sluis
Als je trouwens eens kijkt naar onze media en literatuur is het toch wel duidelijk dat we eens meer (en meer) op Nederland richten dan op Wallonië? We krijgen toch geregeld Nederlandse acteurs te zien, spelprogramma's met Nederlanders en Nederlandse tv-series? Dat is natuurlijk logisch omdat we dezelfde taal spreken en ik denk dat dat nu juist ons cultureel meer verbonden maakt met Nederland dan Wallonië. Aan de andere kant is het wel zo dat je je bijv. in Amsterdam echt wel in het buitenland voelt, maar dat gevoel heb ik ook in Luik, Namen of Bergen.

Citaat:
Wat (meer)taligheid betreft, de taal is een menselijk uitdrukkingsmiddel en als ik in contact kom met iemand die een taal spreekt, die ik begrijp en hem in die taal van antwoord kan dienen, ben ik gelukkig. Ik zie hoe dan ook geen enkele reden om 'n ander mens z'n taal te minachten, te haten, te bevechten. Ik vind het eerder wonderlijk op zichzelf dat de mens zich mondeling kan verstaanbaar maken voor z'n land- gewest- of stamgenoot.
En, dan nog iets. Verleden jaar reden we door Zwitserland. Daar worden vier talen gesproken maar daar heb ik allèèn maar de Zwitserse vlag zien wapperen. Ik had de indruk dat de Zwitser Fier waren over hun viertalig land, waarom kunnen wij dat niet?
Ik denk dat het minachten van andermans taal niet echt uit Vlaams-nationale hoek komt, alhoewel ik een negatieve evolutie zie bij de "nieuwe" flaminganten uit het Belang-milieu. Is de Vlaamse Beweging niet ontstaan uit het feit dat de Franstaligen het Nederlands minachtten? Natuurlijk is er veel veranderd, maar dat minachten bestaat nog steeds. Als we de situatie bekijken in de Brusselse rand, in Brussel zelf, in Komen of in Voeren, als we die toestanden horen over de Brusselse ziekenhuizen of over BHV krijg ik toch de indruk dat de Franstaligen het Nederlands nog steeds minachten (natuurlijk geldt dat voor een minderheid).
Dat het in Zwitserland zo veel beter gaat heeft te maken met verschillende zaken. Zwitserland is een land dat je helemaal niet kan vergelijken met België. Ze hebben en ver doorgedreven federalisme, ze kennen directe democratie, voor zover ik weet is er bijna nooit één taal onderdrukt, ze hebben een lange geschiedenis achter de rug en ze zijn toch een soort geisoleerde staat (neutraliteit, geen deelname aan EU en andere verdragen).

Citaat:
Omdat wij opgejut worden door een aantal ambitieuse enkelingen! Zo lijkt het mij! En, eerlijk gezegd, de bijna honderdjarige slogan van "pour les Flamands la même chose" komt me voor als één van de grootste leugens uit de Ijzervlakte. In die tijd was heel Vlaanderen nog Franstalig. En, dat anachronisme hebben we aan Karel de Grote te danken. Zelfs 1302 had niets met taalgebruik te maken; het ging om de heerlijke koppigheid van de Bruggelingen en de Gentenaars (die mekaars bloed wel konden drinken - zelfs nu nog). Het ging om geld, industrie en commerce. Zo platvloers was 1302, geen blauwvoet te bekennen alleen de strijd om de vrijheid met Engeland te mogen handel drijven dwars tegen de dynastieke strubbelingen tussen de Franse en de Engelse Kronen.
Ik vind het toch raar dat die ambitieuse enkelingen nogal talrijk zijn en dat je die over de partijgrenzen heen vindt. Ik ben althans geen flamingant omdat ik opgejut wordt en het milieu van flaminganten waarin ik vertoef zijn niet bepaald "opjutters".
Vlaanderen is nooit Franstalig geweest, delen van Wallonië daarentegen wel Nederlandstalig (Waals-Brabant, delen van Henegouwen). Vind je het dan niet raar dat je geen gemeenten vindt in Vlaanderen met een Franstalige naam, dat ze in Frans-Vlaanderen nog steeds Vlaams spreken (een streek die nooit een noemenswaardige Vlaamse beweging heeft gekend)? De elite was inderdaad Franstalig, dat was ook zo in Nederland en zelfs in Rusland.
Dat revisionisme over WO1 vind ik toch frappant hoor. Misschien kunnen de revisionisten dan ook eens vertellen waarom de Frontbeweging is ontstaan, waarom er zoveel bronnen zijn die spreken over de slechte behandeling van Nederlandstaligen, waarom onze grondwet pas na WO2 in het Nederlands werd vertaald, waarom het zolang duurde voor het Nederlands erkend werd als officiële taal, waarom Nederlandstaligen vroeger niet voor de staat mochten werken, waarom het gerecht vroeger eentalig Frans was, ... Zijn dat dan allemaal Vlaams-nationale leugens? Toch raar dat de historische bronnen dat allemaal niet tegenspreken.
Wat je zegt over 1302 is natuurlijk waar, dat het ging om de handel met Engeland. Ik zie dan ook niet wat dit te maken heeft met de huidige Vlaamse Beweging.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2005, 09:11   #120
Kadee
Administrator

Kadee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet precies waarom, maar ik heb het gevoel dat hier iemand in het ootje genomen wordt.

Eigenlijk vraag ik me af waarom Politics.be een hele resem emoticons ter beschikking stelt als je ze niet eens zou mogen gebruiken. 8)
Emoticons mogen wel gebruikt worden hoor, daarvoor zijn ze er ook. Het was gewoon een algemene opmerking, om er op te wijzen dat men niet mag overdrijven met die emoticon posts. Ik zei trouwens 'Gelieve niet te veel ', dat is iets anders dan 'gelieve niet'
Kadee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be