![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wanneer wordt België Unitair? | |||
Binnen een jaar |
![]() ![]() ![]() |
6 | 22,22% |
Binnen 5 jaar |
![]() ![]() ![]() |
10 | 37,04% |
Binnen 10 jaar |
![]() ![]() ![]() |
4 | 14,81% |
Binnen 20 jaar |
![]() ![]() ![]() |
7 | 25,93% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Daar gaan we weer met de argumentatie die we gewoon zijn van de bub'ertjes. HEt is werkelijk [Bniet te tellen, hoeveel van zulke berichtjes ze al postten.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() En wat is UW argumentatie dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
|
![]() Patriot heeft een mening, maar wil ze "plots" niet meer zeggen. Wat vind jij van Carl Devos?
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet dat ik niet doorheb waarom de bubclub alsnog een ultieme reddingspoging ondernam.
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie had d�*t nu gedacht?
![]() |
![]() |
#107 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Administrator
|
![]() Gelieve niet te veel van zulke smiley-replieken te posten aub
met vriendelijke groeten, |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Straf!
Een van de beste posters op dit forum en als die eens één keer, TERECHT, reageert met smiley's dan wordt hij op de vingers getikt! ![]()
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die goede voorbeelden liggen hier anders voor het rapen.
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
Oeps...ik durf geen smiley meer posten om aan te geven dat ik Seba ook een goede poster vind met meestal goed onderbouwde argumenten...
![]() |
![]() |
#114 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() @Knuppel en Fieseler: merci, en insgelijks
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Eigenlijk vraag ik me af waarom Politics.be een hele resem emoticons ter beschikking stelt als je ze niet eens zou mogen gebruiken. ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#116 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
(Ijzeren Rijn - Scheldeuitdieping - visserij) Vergelijkbaar met de Engelsen versus de Schotten. Wat (meer)taligheid betreft, de taal is een menselijk uitdrukkingsmiddel en als ik in contact kom met iemand die een taal spreekt, die ik begrijp en hem in die taal van antwoord kan dienen, ben ik gelukkig. Ik zie hoe dan ook geen enkele reden om 'n ander mens z'n taal te minachten, te haten, te bevechten. Ik vind het eerder wonderlijk op zichzelf dat de mens zich mondeling kan verstaanbaar maken voor z'n land- gewest- of stamgenoot. En, dan nog iets. Verleden jaar reden we door Zwitserland. Daar worden vier talen gesproken maar daar heb ik allèèn maar de Zwitserse vlag zien wapperen. Ik had de indruk dat de Zwitser Fier waren over hun viertalig land, waarom kunnen wij dat niet? Omdat wij opgejut worden door een aantal ambitieuse enkelingen! Zo lijkt het mij! En, eerlijk gezegd, de bijna honderdjarige slogan van "pour les Flamands la même chose" komt me voor als één van de grootste leugens uit de Ijzervlakte. In die tijd was heel Vlaanderen nog Franstalig. En, dat anachronisme hebben we aan Karel de Grote te danken. Zelfs 1302 had niets met taalgebruik te maken; het ging om de heerlijke koppigheid van de Bruggelingen en de Gentenaars (die mekaars bloed wel konden drinken - zelfs nu nog). Het ging om geld, industrie en commerce. Zo platvloers was 1302, geen blauwvoet te bekennen alleen de strijd om de vrijheid met Engeland te mogen handel drijven dwars tegen de dynastieke strubbelingen tussen de Franse en de Engelse Kronen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://vrtnieuws.telenet-media.be/n...ex.html?audio_1
Luister hier eens naar dan besef je, heel misschien, waarom Belgique geen Zwiterland is.
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het kan wel zijn dat ze in Vlaams-Brabant minder affiniteit hebben met de Nederlanders, maar in de aangrenzende gebieden is dat toch helemaal anders, zeker waar ik woon. Je merkt hier bijna niet dat er een grens is, behalve aan de lintbebouwing en sexshops in Sluis ![]() Als je trouwens eens kijkt naar onze media en literatuur is het toch wel duidelijk dat we eens meer (en meer) op Nederland richten dan op Wallonië? We krijgen toch geregeld Nederlandse acteurs te zien, spelprogramma's met Nederlanders en Nederlandse tv-series? Dat is natuurlijk logisch omdat we dezelfde taal spreken en ik denk dat dat nu juist ons cultureel meer verbonden maakt met Nederland dan Wallonië. Aan de andere kant is het wel zo dat je je bijv. in Amsterdam echt wel in het buitenland voelt, maar dat gevoel heb ik ook in Luik, Namen of Bergen. Citaat:
Dat het in Zwitserland zo veel beter gaat heeft te maken met verschillende zaken. Zwitserland is een land dat je helemaal niet kan vergelijken met België. Ze hebben en ver doorgedreven federalisme, ze kennen directe democratie, voor zover ik weet is er bijna nooit één taal onderdrukt, ze hebben een lange geschiedenis achter de rug en ze zijn toch een soort geisoleerde staat (neutraliteit, geen deelname aan EU en andere verdragen). Citaat:
Vlaanderen is nooit Franstalig geweest, delen van Wallonië daarentegen wel Nederlandstalig (Waals-Brabant, delen van Henegouwen). Vind je het dan niet raar dat je geen gemeenten vindt in Vlaanderen met een Franstalige naam, dat ze in Frans-Vlaanderen nog steeds Vlaams spreken (een streek die nooit een noemenswaardige Vlaamse beweging heeft gekend)? De elite was inderdaad Franstalig, dat was ook zo in Nederland en zelfs in Rusland. Dat revisionisme over WO1 vind ik toch frappant hoor. Misschien kunnen de revisionisten dan ook eens vertellen waarom de Frontbeweging is ontstaan, waarom er zoveel bronnen zijn die spreken over de slechte behandeling van Nederlandstaligen, waarom onze grondwet pas na WO2 in het Nederlands werd vertaald, waarom het zolang duurde voor het Nederlands erkend werd als officiële taal, waarom Nederlandstaligen vroeger niet voor de staat mochten werken, waarom het gerecht vroeger eentalig Frans was, ... Zijn dat dan allemaal Vlaams-nationale leugens? Toch raar dat de historische bronnen dat allemaal niet tegenspreken. Wat je zegt over 1302 is natuurlijk waar, dat het ging om de handel met Engeland. Ik zie dan ook niet wat dit te maken heeft met de huidige Vlaamse Beweging. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Administrator
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |