Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2005, 23:29   #101
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peace in the world
FDF is 100% puur Waals terwijl wij GEEN partij nemen vooreen van beide gemeenschappen ( al de 100ste keer dat ik dit vertel *zucht* ).
Euh ... sorry, maar FDF is niet "puur Waals". Het is een partij die alléén in Brussel bestaat, die daar Franstalige Brusselaars met een bepaalde profiel aantrekt en die niets te maken heeft met Wallonië.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2005, 23:35   #102
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Eigen ervaring, beste Everytime...
Wel, zeggen dat het FDF naat de verfransing van heel België is misschien wel overdreven ... Het blijft toch een kleine Brusselse partij, die zich uitsluitend op de hoofdstad concentreert.
Oud 25 april 2005, 01:30   #103
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Euh ... sorry, maar FDF is niet "puur Waals". Het is een partij die alléén in Brussel bestaat, die daar Franstalige Brusselaars met een bepaalde profiel aantrekt en die niets te maken heeft met Wallonië.
Ja, een zielig regionaal prutspartijke. De BUB daarentegen is een glorierijke NATIONALE partij. Regionalisme = middeleeuwen, de toekomst is aan is aan ons, AAN ONS!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 08:24   #104
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Wel, zeggen dat het FDF naat de verfransing van heel België is misschien wel overdreven ... Het blijft toch een kleine Brusselse partij, die zich uitsluitend op de hoofdstad concentreert.
"Een kleine Brusselse partij" die toch deel maakt van de MR, een van de grootste politieke partijen in Franstalig België en die veel meer gewicht heeft dan de BUB.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 08:47   #105
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ja, een zielig regionaal prutspartijke. De BUB daarentegen is een glorierijke NATIONALE partij. Regionalisme = middeleeuwen, de toekomst is aan is aan ons, AAN ONS!
Patriot!, het is je ongetwijfeld al veel gevraagd, maar heb je ooit al overwogen professionele hulp te zoeken? Los daarvan, overigens, de combinatie van belegen taalgebruik ('glorierijk') en rethorische truukjes uit de spreektaal (de herhaling van 'aan ons, AAN ONS'), heeft een heel bevreemdend effect. Nu ben ik persoonlijk niet vies van een beetje vervreemding of absurdisme -integendeel zelfs- en geloof jij ongetwijfeld dat surrealisme een typisch Belgisch iets is, maar ik vrees dat mensen met mijn filosofische en literaire voorkeuren niet meteen tot de doelgroep van de BUB behoren.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 08:52   #106
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
"Een kleine Brusselse partij" die toch deel maakt van de MR, een van de grootste politieke partijen in Franstalig België en die veel meer gewicht heeft dan de BUB.
Inderdaad, inderdaad ... Maar die vergelijking tussen FDF en BUB is vanaf gewoon zinloos.
Oud 25 april 2005, 09:09   #107
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Ik vraag me af wat nu feitelijk het verschil is tussen deze twee politieke entiteiten? In ieder geval hebben ze meer raakpunten dan verschillen. De BUB is in feite de wederopstanding van Belgisch extreem-rechts, sinds REX hebben we dat in Vlaanderen niet meer gezien.
Hier enkele gemeenschappelijke punten, kan geen enkel verschil bedenken:
- Virulente, op het racistische af, afkeer van Vlaams-nationalisme als Leitmotiv
- Perverse verheerlijking van België omwille van puur sentimentele, onlogische redenen
- Uitbreiding van Brussel tot in het oneindige, een drang naar Lebensraum in feite
- Onderdrukking van nationale Vlamingen, zij het met oproepen tot moord (zie Vloemans en zijn citaat over het vermoorden van ex-collabrateurs) of tot het mondood maken van democratische werking (FDF en BUB waren de enige partijen die het verbod op het Vlaams Blok openenlijk toejuichden)
- irrationele obesesie met het koningshuis tot op het wansmakelijke
- anti-democratische houding: politieke actie via afpersing, dwang en taalgebruik in plaats van publieke steun en stemmenaantal (BUB is zelfs geen partij maar heeft wel de meest extreem-rechtste standpunten van het forum)

Wat zijn nu de verschillen?
FDF is een puur racistische partij. Ze heeft maar één programmapunt : Vlamingen haten en pesten.

BUB is een naief clubje dat het oude Belgie wil herstellen. Het is idealistisch maar ze gaan gewoon voorbij aan het waarom de splitsing ooit is begonnen.

Trouwens de macht van de franstalige aristocratie valt niet te onderschatten. In de grootste Belgische bedrijven met oude roots zijn nog franstalige bastions. Een groot deel van de bestuurders is perfect tweetalig en wil geen strijd tussen Vlaams en Waals. Maar er zijn nog een aantal zeer rabiate aanhangers van het ancien regime die Vlamingen tot in het diepste van hun hart haten. Ze vinden trouwens ook Wallonie maar een land van boeren, maar dit terzake.

De top van de haat wordt verwoordt door ons aller bekende Olivier Maingain : pester eerste klas van Vlamingen in Brussel.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 10:20   #108
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Patriot!, het is je ongetwijfeld al veel gevraagd, maar heb je ooit al overwogen professionele hulp te zoeken? Los daarvan, overigens, de combinatie van belegen taalgebruik ('glorierijk') en rethorische truukjes uit de spreektaal (de herhaling van 'aan ons, AAN ONS'), heeft een heel bevreemdend effect. Nu ben ik persoonlijk niet vies van een beetje vervreemding of absurdisme -integendeel zelfs- en geloof jij ongetwijfeld dat surrealisme een typisch Belgisch iets is, maar ik vrees dat mensen met mijn filosofische en literaire voorkeuren niet meteen tot de doelgroep van de BUB behoren.
Gefrustreerden die ons Land haten horen inderdaad niet tot de doelgroep van de BUB, dat heeft u goed opgemerkt!
Oud 25 april 2005, 10:25   #109
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
FDF is een puur racistische partij. Ze heeft maar één programmapunt : Vlamingen haten en pesten.

BUB is een naief clubje dat het oude Belgie wil herstellen. Het is idealistisch maar ze gaan gewoon voorbij aan het waarom de splitsing ooit is begonnen.

Trouwens de macht van de franstalige aristocratie valt niet te onderschatten. In de grootste Belgische bedrijven met oude roots zijn nog franstalige bastions. Een groot deel van de bestuurders is perfect tweetalig en wil geen strijd tussen Vlaams en Waals. Maar er zijn nog een aantal zeer rabiate aanhangers van het ancien regime die Vlamingen tot in het diepste van hun hart haten. Ze vinden trouwens ook Wallonie maar een land van boeren, maar dit terzake.

De top van de haat wordt verwoordt door ons aller bekende Olivier Maingain : pester eerste klas van Vlamingen in Brussel.
Dan ken je helemaal niets van het FDF..............
Oud 25 april 2005, 10:27   #110
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je hebt gelijk wat betreft het FDF, ook wat betreft die tweetalige bedrijfsleiders: we treffen er velen aan in de rangen van BPlus en ook wel een aantal in de BUB. De tijd van eentalig Franse bestuurders die het hele land, met uitzondering van Brussel, minachten - is volgens mij wel voorbij en zijn er nog maar een paar van overgebleven. De meertaligheid wint zienderogen veld, en de franskiljonse fossielen van het verleden sterven letterlijk en figuurlijk uit. En daar kan niemand rouwig om zijn.
Oud 25 april 2005, 11:17   #111
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gefrustreerden die ons Land haten horen inderdaad niet tot de doelgroep van de BUB, dat heeft u goed opgemerkt!
Ik ben niet gefrustreerd (waarom zou ik?) en 'haat' 'mijn' Land niet... Aan dat soort onzin verspil ik mijn tijd niet. Ik heb trouwens ooit eens ergens gelezen dat mensen die één of ander ideaal sublimeren, op een niet nader genoemd vlak zeer grote frustraties hebben. Ik wil niets zeggen, maar toch...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 25 april 2005, 11:42   #112
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hela, GIJ zijt hier wel de frustré hé Ossaert!
Oud 25 april 2005, 11:46   #113
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Dan ken je helemaal niets van het FDF..............
Dat had ik wel verwacht van jou, vurige aanhanger van het FDF.

Waarom heeft het FDF dan het Vlaamse feest "boterhammen in het park" dan weggepest uit het park van Brussel ?
Oud 25 april 2005, 11:58   #114
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat had ik wel verwacht van jou, vurige aanhanger van het FDF.

Waarom heeft het FDF dan het Vlaamse feest "boterhammen in het park" dan weggepest uit het park van Brussel ?
Bron?
Oud 25 april 2005, 12:34   #115
Geertje

Standaard

Het is uitvoerig in de Vlaamse kranten geweest.

vb. http://www.taalaktiekomitee.org/acti...000426pers.htm

Het verwondert me niet dat men in de franstalige pers met zijn eigen rascistisch gedrag niet te koop loopt.
Oud 25 april 2005, 12:42   #116
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hela, GIJ zijt hier wel de frustré hé Ossaert!
Daar wil ik best nog eens over discussiëren... Ik ben niet geobsedeerd door één of ander ideaal, nietwaar? Bon, als het je echt hoog zit, wil ik best wel eens informeren bij mijn nichtjes, of er niemand op zoek is naar een ietwat naïef, maar goedmenend vriendje.
Oud 25 april 2005, 14:02   #117
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Wel, de berichten van "Everytime" en Patriot maken nogmaals duidelijk dat de BUB en het FDF géén verschillen hebben op de gesproken taal na. Het enige verschil is dus dat de ene (BUB) een Vlaamse partij is, het andere een franstalige partij geboren uit Brussels chauvinisme. Maar beiden van hetzelfde laken een broek, allebei groot-Waalse, anti-Vlaamse agitators met weinig intellectuele inhoud, zeker wat de BUB betreft dan.
Het strafste vind ik nu wel dat de BUB niet eens in staat is zélf te zeggen wat de verschillen zijn? Dat is toch een teken aan de wand dat het intellectueel peil van deze splinterpartij beneden alle peil is? Enfin, met 0,040% krijg je de bijhorende 'politiekers', hè.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2005, 14:10   #118
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Laat op de avond begin je toch allerhande onzin uit te kramen hoor.
Ga nog een beetje AAN ONS roepen op de bollen van het atomium, misschien kunt ge nog een paar toeristen unitair maken.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2005, 20:18   #119
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Misschien kan ik nu een antwoord op mijn vragen krijgen? De bedenktijd was toch genoegzaam lang, zo lijkt me.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2005, 21:23   #120
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Die glorierijke nationale partij heeft wel nergens een verkozene op geen enkel niveau. Dat zielige regionale prutspartijke wel en levert ook mensen aan de bestuurlijke macht. Nogmaals een illustratie van het verwrongen wereldbeeld dat belgicisten hebben...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be