![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het feit dat iemand Beulemans of Timmermans heet, bewijst niet dat hij/zij een "echte" Vlaming is. Dat alles is zeer relatief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vele Vlaamse familienamen in Wallonië duiden op een grote migratie vanuit Vlaanderen naar Wallonië. Zij zijn uiteraard geen Vlamingen meer, maar je kunt aan de achternamen wel zien waar hun voorouders vandaan kwamen. De meerderheid aan Vlaamse familienamen in Brussel duidt erop dat in Brussel altijd een Vlaamse stad geweest is. Hier is uiteraard ook sprake van migratie, nl. urbanisatie, en daarom zijn er ook Franstalige achternamen te vinden (van Walen die naar Brussel trokken). Maar van oorsprong is Brussel Vlaams en verreweg de meeste mensen hebben een Vlaamse achtergrond. Enkel de spreektaal van veel mensen is in de loop der tijd (19e en 20e eeuw) veranderd van Nederlands/Brabants naar (Brussels) Frans. Kortom een heel ander verhaal dan de Vlaamse migranten in Wallonië. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
|
![]() Citaat:
Dat ze zich niet Vlaams voelen heeft uiteraard alles te maken met de politieke ontwikkelingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
IK ben een franstalige Vlaming (in Brussel geboren) in de zin dat Frans mijn moedertaal is, maar ik voor de rest altijd met Vlamingen heb geleefd, gestudeerd en gewerkt, waardoor ik als een Vlaming denk en stem. Maar mijn zusters bvb, die hebben nooit met Vlamingen geleefd, gestudeerd of gewerkt. Die zijn heel duidelijk geen Vlamingen ook al is ons vader een rasechte Vlaming. Er zijn tienduizenden mensen zoals mijn zussen in Brussel. Er kan veel veranderen in een tijdspanne van 20 jaar dimitri. In beide richtingen trouwens. Zo is de franstalige bourgeoisie in Gent enorm vernederlandst in amper 20 jaar tijd. Pas op Brusselaars ongeacht de taal hebben ook iets gemeen. Ze hebben een eigen mentaliteit die nogal verschilt van de Waalse mentaliteit. Laatst gewijzigd door Kaal : 29 april 2005 om 12:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Je hebt gelijk, maar dat verandert niets aan de zaak. Mijn schoonouders die nog allebei school hebben gelopen in het Frans (in Gent dus) zijn door en door franstalig : zij kennen haast geen Nederlands. Hun kinderen zijn echter al vlot tweetalig. En de generatie die daarop volgt is bijna volledig vervlaamst. Nog een generatie en die franstalige minderheid bestaat niet meer. Ik denk niet dat die vernederlandsing iets te maken heeft met de Vlaamse roots van die mensen. Die groep verdampt omdat hij enerzijds geen specificiteit meer heeft (ze zijn niet meer de enigen met kapitaal) en anderzijds omdat die mensen geen eigen scholen meer hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |