Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 1 juni 2005, 19:50   #101
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
In het recept van een broodje is ook werk gestoken. Is het diefstal om dit recept te stelen, maar nooit te gebruiken?
Waarom deze vergelijking nog zo onnozel is...het recept van brood kent iedereen en kan iedereen thuis maken wanneer hij zelf wil. Als jij muziek wilt horen die je graag hoort kun je moeilijk een hele hoop instrumenten en een micro klaarzetten in je woonkamer, download de partities en de teksten en effe spelen. Dat is het recept van de cd maar dat is niet hetgeen jij steelt! JIJ STEELT HET PRODUCT, hoe je het ook draaid of keert.
illwill is offline  
Oud 1 juni 2005, 20:17   #102
sinan123
Banneling

Standaard

Illwill vs. DaBlakcy Deel...

Tot zover mijn toevoeging aan de discussie.
sinan123 is offline  
Oud 1 juni 2005, 20:22   #103
Sergei
Burgemeester

Sergei's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Mijn conclusie: als downloaden diestal is, zorg dan dat het niet kan gebeuren. Schaf sites zoals Kazaa e.d dan af.
Die sites zijn nog steeds perfect en snel raadpleegbaar, ondanks de vele waarschuwingen.

Het is net zoals met roken, iedereen ligt te prediken dat het zeer slecht is voor de gezondheid. Wel, zorg er dan voor dat er geen sigaretten meer geproduceerd worden.

Maar ja, er is geld mee gemoeid dus laat men de mensen rustig verderdoen...
dat kan gewoon niet zolang er ergens op deze planeet een obscuur land is dat niet mee wil werken.
En dat roken, dat product is er al karen en als gevolg tenminste 1 generatie van rookverslaafden. Afschaffen gaat niet, want dit produkt zou al snel op de zwarte markt verschijnen. Gezien het verslavend aspect van een sigarette, big business.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dablacky
Ook het feit dat het kwaliteitsverlies zo goed als onbestaande is. Als mp3's maar maximum 64 kbps aankonden, zou mp3 niet als substituut aangezien geweest zijn van cd's.
Inderdaad maar daar heeft de wet niet op gereageerd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwill
Zo zit het wel in mekaar, maar ik heb dan ook niet beweerd dat het copieren zal verdwijnen é, ik zeg dat de verkoop nogal de hoogte in zal schieten wanneer de prijs van een cd rond de 10 a 15 euro zal hangen, wat een cd in mijn ogen (en heel veel anderen) ook maar waard is.
Neen, MP3 is te goed ingeburgerd en zolang het her en der nog illegaal te downloaden valt zal dat ten nadele zijn van de CD.
De staat kan al een handje helpen he. BTW van 21% naar 6% laten zakken bvb.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Sergei on 01-06-2005 at 21:28
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Mijn conclusie: als downloaden diestal is, zorg dan dat het niet kan gebeuren. Schaf sites zoals Kazaa e.d dan af.
Die sites zijn nog steeds perfect en snel raadpleegbaar, ondanks de vele waarschuwingen.

Het is net zoals met roken, iedereen ligt te prediken dat het zeer slecht is voor de gezondheid. Wel, zorg er dan voor dat er geen sigaretten meer geproduceerd worden.

dat kan gewoon niet zolang er ergens op deze planeet een obscuur land is dat niet mee wil werken.
En dat roken, dat product is er al karen en als gevolg tenminste 1 generatie van rookverslaafden. Afschaffen gaat niet, want dit produkt zou al snel op de zwarte markt verschijnen. Gezien het verslavend aspect van een sigarette, big business.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dablacky
Ook het feit dat het kwaliteitsverlies zo goed als onbestaande is. Als mp3's maar maximum 64 kbps aankonden, zou mp3 niet als substituut aangezien geweest zijn van cd's.
Inderdaad maar daar heeft de wet niet op gereageerd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iwill
Zo zit het wel in mekaar, maar ik heb dan ook niet beweerd dat het copieren zal verdwijnen é, ik zeg dat de verkoop nogal de hoogte in zal schieten wanneer de prijs van een cd rond de 10 a 15 euro zal hangen, wat een cd in mijn ogen (en heel veel anderen) ook maar waard is.
Neen, MP3 is te goed ingeburgerd en zolang het her en der nog illegaal te downloaden valt zal dat ten nadele zijn van de CD.
De staat kan al een handje helpen he. BTW van 21% naar 6% laten zakken bvb.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Sergei on 01-06-2005 at 21:26
Reason:

Citaat:

Citaat:
Inderdaad maar daar heeft de wet niet op gereageerd.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

En dat roken, dat product is er al karen en als gevolg tenminste 1 generatie van rookverslaafden. Afschaffen gaat niet, want dit produkt zou al snel op de zwarte markt verschijnen. Gezien het verslavend aspect van een sigarette, big business.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Sergei : 1 juni 2005 om 20:28.
Sergei is offline  
Oud 1 juni 2005, 21:36   #104
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Goed lezen wat ik zeg, mag voor jou toch geen probleem zijn é. Ik zei ...ENKEL...
De andere dingen die ik opsomde bestaan (of bestonden in eerste instantie) ook enkel in slechte kwaliteit.
DaBlacky is offline  
Oud 1 juni 2005, 21:36   #105
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je kunt moeilijk de muziekkennis van de groep stelen é.
Jij vergelijkt appelen met peren, in het geval van de cd steel je dus het brood en niet de kennis om het brood te maken. Nogmaals jij gebruikt de cd's wel.
Je copieerd geen cd's om in de kast te leggen. Je hebt zelf al eens gezegt dat je ze niet veel gebruikt maar dat maakt het verschil niet. Anders is een heel brood stelen en maar half opeten ook geen diefstal.

Zowiezo, blijf jezelf maar goedpraten, ik zei al dat jij jezelf boven iedereen zet en het dus aanvaardbaar vind dat jij wel cd's mag stelen.
daar gaat het allemaal niet over. Snap je dan niet dat we hier een soort van filosofische discussie proberen op te starten ipv een goedpraatshow?

TomB, kom terug. In jou heb ik meer vertrouwen
DaBlacky is offline  
Oud 1 juni 2005, 21:53   #106
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het recept van een broodje is ook werk gestoken. Is het diefstal om dit recept te stelen, maar nooit te gebruiken?
Die vergelijking gaat niet op, aangezien bij muziek het consumeren het beluisteren is. Ken je veel mensen die een MP3tje downloaden om er nooit naar te luisteren?
Oud 1 juni 2005, 22:05   #107
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging me niet alleen over de grondstoffen maar ook over de productie. Muziek downloaden veroorzaakt geen schade (enkel aan de server). Als je het toch nooit zou kopen, that is...
Want als je het niet download en niet koopt, heeft die auteur er evenveel op verdient: niets.

Ik blijf er uiteraard wel bij dat juridisch gezien dit diefstal blijft. Ontegensprekelijk. En dit zou het ook moeten blijven, anders gaat iedereen downloaden met de argumenten "ik ging het toch nooit kopen, meneer".

Het voorstel blijft dus iets abstract, pure filosofie
De maatschappelijke gevolgen gaan wel wat verder hoor. Volgens uw redenering bestaat immers geen copy-rights whatsoever. Zo rem je botweg alle inventiviteit af, want iemand anders gaat toch lopen met de vrucht van uw arbeid.

Muziek copieren is van alle tijden. Ik ben er echter vrij zeker van dat het prijspunt nogal optimaal is. Er zijn genoeg productiehuizen om concurrentie te garanderen. Het enige dat je bereikt door te copieren is dat de andere muziekliefhebben voor jouw consumptie betaalt.

Wil je de kost naar beneden, is het waarschijnlijk een betere strategie om uw muziek voortaan te kopen. En moet het perse helemaal gratis zijn, dan is er meer als genoeg muziek voorhanden waarvan het legaal kan.

Het is overduidelijk moreel verwerpelijk om consumptie/schade als voorwaarde voor diefstal te nemen.
Oud 1 juni 2005, 22:07   #108
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Die vergelijking gaat niet op, aangezien bij muziek het consumeren het beluisteren is. Ken je veel mensen die een MP3tje downloaden om er nooit naar te luisteren?
neen
Maar het ging er mij niet over of hij beluisterd wordt, wel of hij gekocht wordt.

Aangezien ik die cd toch nooit koop, zal die artiest/winkel/platenmaatschappij/... er nooit iets aan verdienen. Net zomin als ik hem afhaal. Als ik hem afhaal, ontstaat er ook geen geleden schade, omdat ik hem toch sowieso niet gekocht zou hebben.

Met een porche of eender welk goed is dat anders. Als ik dat steel, ontstaat er een hoop schade omdat de productie van een porche geld kost.
DaBlacky is offline  
Oud 1 juni 2005, 22:10   #109
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
De maatschappelijke gevolgen gaan wel wat verder hoor. Volgens uw redenering bestaat immers geen copy-rights whatsoever. Zo rem je botweg alle inventiviteit af, want iemand anders gaat toch lopen met de vrucht van uw arbeid.

Muziek copieren is van alle tijden. Ik ben er echter vrij zeker van dat het prijspunt nogal optimaal is. Er zijn genoeg productiehuizen om concurrentie te garanderen. Het enige dat je bereikt door te copieren is dat de andere muziekliefhebben voor jouw consumptie betaalt.

Wil je de kost naar beneden, is het waarschijnlijk een betere strategie om uw muziek voortaan te kopen. En moet het perse helemaal gratis zijn, dan is er meer als genoeg muziek voorhanden waarvan het legaal kan.

Het is overduidelijk moreel verwerpelijk om consumptie/schade als voorwaarde voor diefstal te nemen.
Ik wil wel even opmerken dat ik deze gedachtengang sowieso niet in praktijk wil omzetten. Omdat het niet te controleren is of de downloader die cd nou wou kopen of niet. Dus in praktijk keur ik illegaal downloaden af.

zodoende blijf ik voor het behoud van copyright. Het is een puur abstracte gedachtengang.
DaBlacky is offline  
Oud 2 juni 2005, 05:42   #110
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei
De staat kan al een handje helpen he. BTW van 21% naar 6% laten zakken bvb.
Ik zeg toch net hetzelfde als jij, ik zeg ook niet dat het downloaden van mp3's zal verdwijnen wanneer de prijzen naar beneden gehaald worden, ik zei dat de verkoop van cd's terug de hoogte in zal schieten.
Wat doe je door de BTW verlaging die jij aanhaald? Toch de prijs naar beneden halen é. Ik kan jou niet volgen hoor, eerst begin je te zeggen "neen" dat ik ongelijk heb en dan zeg je gewoon nethetzelfde als mij...
illwill is offline  
Oud 2 juni 2005, 05:42   #111
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De andere dingen die ik opsomde bestaan (of bestonden in eerste instantie) ook enkel in slechte kwaliteit.
Ja, en...
illwill is offline  
Oud 2 juni 2005, 05:44   #112
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
daar gaat het allemaal niet over. Snap je dan niet dat we hier een soort van filosofische discussie proberen op te starten ipv een goedpraatshow?

TomB, kom terug. In jou heb ik meer vertrouwen
Daar gaat het niet over?
Start jij maar zoveel filosofische discussies als je wilt om jezelf goed te praten, jij download illegaal muziek, brand die op cd en gebruikt ze...dat is stelen net zoals het stelen is wanneer anderen het doen, de kwantiteit doet in deze discussie niet ter zake.
illwill is offline  
Oud 2 juni 2005, 05:50   #113
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
neen
Maar het ging er mij niet over of hij beluisterd wordt, wel of hij gekocht wordt.

Aangezien ik die cd toch nooit koop, zal die artiest/winkel/platenmaatschappij/... er nooit iets aan verdienen. Net zomin als ik hem afhaal. Als ik hem afhaal, ontstaat er ook geen geleden schade, omdat ik hem toch sowieso niet gekocht zou hebben.

Met een porche of eender welk goed is dat anders. Als ik dat steel, ontstaat er een hoop schade omdat de productie van een porche geld kost.
Als je geen muziek illegaal kon afhalen en de prijzen van de cd's waren laag genoeg en jij zou toevallig in een muziek winkel komen, je zoekt effe en komt deze cd tegen...het zou wel degelijk eens kunnen zijn dat je zegt van, ok ik koop hem toch maar want hij lijkt me toch wel interessant, nu weet je dat je ze illegaal kan afhalen en daarom zeg je ik koop ze toch niet.

Denk je dat personen die 10 cd's per dag afhalen of meer deze anders hadden gekocht? Kunnen deze mensen ook gewoon zeggen..."ik had ze anders toch niet gekocht dus is er geen schade" om het goed te praten? Dacht het niet é.
illwill is offline  
Oud 2 juni 2005, 05:51   #114
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil wel even opmerken dat ik deze gedachtengang sowieso niet in praktijk wil omzetten. Omdat het niet te controleren is of de downloader die cd nou wou kopen of niet. Dus in praktijk keur ik illegaal downloaden af.

zodoende blijf ik voor het behoud van copyright. Het is een puur abstracte gedachtengang.
Dus je vind dus toch ook dat jijzelf cd's steelt?
illwill is offline  
Oud 2 juni 2005, 10:35   #115
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, en...
Dat mp3's wel degelijk zouden uitgevonden zijn geweest als ze ook enkel in slechte kwaliteit hadden bestaan. Alleen zouden ze dan een stuk minder populair zijn geweest.
DaBlacky is offline  
Oud 2 juni 2005, 10:36   #116
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet over?
Start jij maar zoveel filosofische discussies als je wilt om jezelf goed te praten, jij download illegaal muziek, brand die op cd en gebruikt ze...dat is stelen net zoals het stelen is wanneer anderen het doen, de kwantiteit doet in deze discussie niet ter zake.
Deze discussie was een andere topic. Hou het daar dan ook. Ik heb geen zin om opnieuw deze nutteloze discussie met jou te starten en dus ga ik er niet meer op in. Over andere dingen wil ik het nog wel hebben, maar niet meer over dat. Punt.
DaBlacky is offline  
Oud 2 juni 2005, 10:37   #117
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je geen muziek illegaal kon afhalen en de prijzen van de cd's waren laag genoeg en jij zou toevallig in een muziek winkel komen, je zoekt effe en komt deze cd tegen...het zou wel degelijk eens kunnen zijn dat je zegt van, ok ik koop hem toch maar want hij lijkt me toch wel interessant, nu weet je dat je ze illegaal kan afhalen en daarom zeg je ik koop ze toch niet.

Denk je dat personen die 10 cd's per dag afhalen of meer deze anders hadden gekocht? Kunnen deze mensen ook gewoon zeggen..."ik had ze anders toch niet gekocht dus is er geen schade" om het goed te praten? Dacht het niet é.
Hier heb je gelijk en daarom zeg ik al de hele tijd dat dit een ABSTRACTE discussie is.
DaBlacky is offline  
Oud 2 juni 2005, 18:43   #118
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dus de prijzen van cd's moeten naar beneden en vandaar dat ik dacht misschien moet er via email massaal opgeroepen worden om een bepaalde korte periode zoveel mogelijk mensen aan te sporen geen cd te kopen om de prijzen naar beneden te halen of tenminste het signaal te geven. Dat ze 2 weken eens de test doen (als het kon natuurlijk), de prijzen tussen 10 en 15 euro zetten, je zult de verkoop cijfers nogal zien gaan.
illwill is offline  
Oud 2 juni 2005, 18:43   #119
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze discussie was een andere topic. Hou het daar dan ook. Ik heb geen zin om opnieuw deze nutteloze discussie met jou te starten en dus ga ik er niet meer op in. Over andere dingen wil ik het nog wel hebben, maar niet meer over dat. Punt.
Over andere dingen moet je op een andere topic zijn é.
illwill is offline  
Oud 2 juni 2005, 18:44   #120
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mp3's wel degelijk zouden uitgevonden zijn geweest als ze ook enkel in slechte kwaliteit hadden bestaan. Alleen zouden ze dan een stuk minder populair zijn geweest.
OK, misschien wel uitgevonden dan maar een heel kort leven omdat niemand er iets aan heeft.
illwill is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be