Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

Discussietools
Oud 7 juli 2005, 10:23   #101
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Inderdaad, en er zijn nog een heleboel andere conflictpunten tussen links en rechts.
*Ik ben voor homohuwelijk en homo adoptie
*Ik ben voor een soepeler en efficiënter vluchtelingenbeleid dat de bron aanpakt in plaats van de neveneffecten.
*Ik ben voor een soepeler beleid inzake soft drugs, of toch tenminste consequentie daarin.
*Ik ben voor politieke basisdemocratie.
*Enzovoort.

Welnu, is er plaats voor mij in het Vlaams Belang? Ik denk het niet. Ik ben een echte linkiewinkie.
Ook Vlaams Belang wil een efficiënt vluchtelingen beleid waarbij enkel echte politieke vluchtelingen asiel krijgen en waar bedriegers van onze (te soepele) asielwetgeving snel (efficiënt) teruggestuurd worden naar hun landen van herkomst.

Over homo's en soft drugs heeft u een andere visie, en dan?
Weinigen zijn het 100% eens met een bepaalde partij.
Indien de onafhankelijkheid van Vlaanderen voor U het belangrijkste thema is kan U op dit ogenblik in eer en geweten VB stemmen. Eens de Vlaamse Republiek gerealiseerd zou U dan eventueel andere keuzes kunnen maken.
Als morgen het VB 50% haalt behoort België tot onze geschiedenis.
Met een versnipperde Vlaamse beweging kunnen we nog 1000 jaar België barst roepen...
Oud 7 juli 2005, 10:31   #102
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Jep ze zijn er weer. Pleidooi voor een verenigde Vlaamse strijd, dat dan geïnterpreteerd wordt als: stem Vlaams Belang.

Dat doe ik nooit van mijn leven. Om te beginnen wil ik eerst wel eens de uitslag zien van het economische congres van het VB.

Ten tweede wil ik niks te maken hebben met partijen die staatsnationalisten als LePen steunen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Pelgrim on 07-07-2005 at 11:31
Reason:
--------------------------------

Jep ze zijn er weer. Pleidooi voor een verenigde Vlaamse strijd, dat dan geïnterpreteerd wordt als: stem Vlaams Belang.

Dat doe ik nooit van mijn leven. Om te beginnen wil ik eerst wel eens de uitslag zien van het economische congres van het VB.

Ten tweede wil ik niks te maken hebben met partijen die staatsnationalisten als LePen steunen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Jep ze zijn er weer. Pleidooi voor een verenigde Vlaamse strijd, dat dan geïnterpretteerd woerdt als: stem Vlaams Belang.

Ten tweede wil ik niks te maken hebben met partijen die staatsnationalisten als LePen steunen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 7 juli 2005 om 10:31.
Pelgrim is offline  
Oud 7 juli 2005, 11:05   #103
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en er zijn nog een heleboel andere conflictpunten tussen links en rechts.
*Ik ben voor homohuwelijk en homo adoptie
*Ik ben voor een soepeler en efficiënter vluchtelingenbeleid dat de bron aanpakt in plaats van de neveneffecten.
*Ik ben voor een soepeler beleid inzake soft drugs, of toch tenminste consequentie daarin.
*Ik ben voor politieke basisdemocratie.
*Enzovoort.

Welnu, is er plaats voor mij in het Vlaams Belang? Ik denk het niet. Ik ben een echte linkiewinkie.
Ik heb nooit gezegd dat jij bij het Belang moet komen. Je hoort in de Vlaamse Beweging, da's duidelijk en zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is, blijf je hierbij een bondgenoot.

Maar wat die basisdemocratie betreft, sluit je toch aan bij de basisgedachte van het nationalisme: subsidiariteit.

De discussie is wel in welke mate 'links' en 'rechts' als monolitische eenheid tegenover elkaar staan en dan merk ik wel dat dit niet het geval is.

Ik vind dat de progressieve Vlaamsnationalisten een eigen partij mogen (of beter moeten) oprichten, al is het maar om te beletten dat die stemmen gaan naar partijen die zich progressief noemen, maar wel kwijlen op de belgische staat.
De Garde is offline  
Oud 7 juli 2005, 13:56   #104
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Ik heb nooit gezegd dat jij bij het Belang moet komen. Je hoort in de Vlaamse Beweging, da's duidelijk en zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is, blijf je hierbij een bondgenoot.

Maar wat die basisdemocratie betreft, sluit je toch aan bij de basisgedachte van het nationalisme: subsidiariteit.

De discussie is wel in welke mate 'links' en 'rechts' als monolitische eenheid tegenover elkaar staan en dan merk ik wel dat dit niet het geval is.

Ik vind dat de progressieve Vlaamsnationalisten een eigen partij mogen (of beter moeten) oprichten, al is het maar om te beletten dat die stemmen gaan naar partijen die zich progressief noemen, maar wel kwijlen op de belgische staat.
Akkoord met je redelijke stelling, ik ook vind dat de nationalisten van Meervoud er partij-politiek moeten voor gaan, blijft de vraag of ze op eigen kracht de 5 % norm kunnen halen. Er zal dus moeten uitgekeken worden naar een kartel-partner. Ik heb die stelling al voorgelegd aan Pelgrim, spijtig genoeg heeft hij er niet op gereageerd.
robert t is offline  
Oud 7 juli 2005, 14:49   #105
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Ten tweede wil ik niks te maken hebben met partijen die staatsnationalisten als LePen steunen.
Dat vind ik ook raar. Hoe kan je nu in godsnaam in Vlaanderen voor het volksnationalisme staan maar er wel banden op nahouden met een rabiate staatsnationalist zoals Le Pen. Als er één persoon in Europa tegen zelfs maar de kleinste vorm van regionale autonomie is is het wel Le Pen.
instromaniac is offline  
Oud 7 juli 2005, 16:11   #106
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Dat vind ik ook raar. Hoe kan je nu in godsnaam in Vlaanderen voor het volksnationalisme staan maar er wel banden op nahouden met een rabiate staatsnationalist zoals Le Pen. Als er één persoon in Europa tegen zelfs maar de kleinste vorm van regionale autonomie is is het wel Le Pen.
De verhoudingen tussen het FN en het Vlaams Belang lijken wel serieus bekoeld te zijn (schijnt iets te maken te hebben met de houding van het toenmalige Vlaams Blok bij de afsplitsing van de MNR) want er was geen officiële vertegenwoordiging op 1 mei.

Maar indertijd zaten er een heleboel uitgesproken regionalisten in het FN, bijvoorbeeld de mensen uit de Elzas met hun pleidooi voor het behoud van het Duits. Ook in Frans-Vlaanderen was er interesse voor de oude cultuur. En dan vergeten we de mensen van Terre et peuple (toen nog deels Grèce) die wel interesse hadden in het regionalisme. Het huidige FN is zeker niet meer regionalistisch da's juist. Het Vlaams Belang zit overigens niet meer in een fractie met het FN (er is geen fractie meer), anderzijds worden in Europese context regelmatig gelijkluidende standpunten ingenomen en daar is er natuurlijk de gezonde scepsis tegen het huidige Europa die de partijen samenbrengt.

Probleem is wel dat in de Franse context er weinig overblijft van de regionalistische partijen. Er zijn nog contacten (Alsace d' Abord bijvoorbeeld) maar die partijen wegen niet.
De Garde is offline  
Oud 7 juli 2005, 21:31   #107
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Juist, dat bedoel ik ook nu gaan er teveel stemmen verloren van Vlaamsgezinden die niet voor het VB en N-VA willen stemmen en dus noodgedwongen voor een progresieve Belgisch gezinde partij stemmen.

Het argument dat daardoor een versnippering optreedt gaat ook niet op want je kan onmogelijk de stemmen onderling verdelen die je anders niet zou hebben gehad. Het VB en de N-VA behoudt dus zijn aantal kiezers en de nieuwe progresieve partij brengt nieuwe Vlaamse kiezers aan. Het is dan wel uiterst belangrijk in zo een scenario dat alle Vlaamsgezinde partijen één front vormen bij Vlaamse eissen.
Stef Leeuwenhart is offline  
Oud 8 juli 2005, 08:26   #108
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Juist, dat bedoel ik ook nu gaan er teveel stemmen verloren van Vlaamsgezinden die niet voor het VB en N-VA willen stemmen en dus noodgedwongen voor een progresieve Belgisch gezinde partij stemmen.

Het argument dat daardoor een versnippering optreedt gaat ook niet op want je kan onmogelijk de stemmen onderling verdelen die je anders niet zou hebben gehad. Het VB en de N-VA behoudt dus zijn aantal kiezers en de nieuwe progresieve partij brengt nieuwe Vlaamse kiezers aan. Het is dan wel uiterst belangrijk in zo een scenario dat alle Vlaamsgezinde partijen één front vormen bij Vlaamse eissen.
NVA en vooral het VB haalt vandaag heel wat stemmen van Vlaamsgezinden die eerder progressief denken (Vb. mensen van meervoud). Een linkse nationalistische partij zou dus wel degelijk een zekere verzwakking kunnen veroorzaken. Volgens uw redenering zou de groep rond Colen ook beter een aparte partij oprichten. Mogelijk zou ze dan ook meer rabiaate katholieken kunnen aantrekken... Die partij haalt dan 5 %, 3% extra en 2 % mensen die nu VB stemmen. Wie heeft gewonnen? juist! La belgique...
Oud 8 juli 2005, 11:52   #109
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan
NVA en vooral het VB haalt vandaag heel wat stemmen van Vlaamsgezinden die eerder progressief denken (Vb. mensen van meervoud). Een linkse nationalistische partij zou dus wel degelijk een zekere verzwakking kunnen veroorzaken. Volgens uw redenering zou de groep rond Colen ook beter een aparte partij oprichten. Mogelijk zou ze dan ook meer rabiaate katholieken kunnen aantrekken... Die partij haalt dan 5 %, 3% extra en 2 % mensen die nu VB stemmen. Wie heeft gewonnen? juist! La belgique...
Neen, neen en nog eens neen. Ik zeg niet dat er geen kleine aantallen stemmers van N-Va en Vlaams Belang de stap zullen zetten, maar het grote deel van de kiezers blijft zeker bij de bestaande partijen. Het doel is vooral Groen! en SP.a-spirit wat lichter te maken. En dat is een goede zaak.

Natuurlijk zou één partij het beste zijn, maar dat zou een vrij inhoudsloos verhaal zijn.

En Colen blijft best bij het Vlaams Belang. Zo is er een duidelijke rechterpool.

Maar momenteel is er geen Vlaamse progressieve partij, dus daar is wel een gebrek aan.
De Garde is offline  
Oud 9 juli 2005, 17:47   #110
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Er moet een eind gemaakt worden aan de concurentiestrijd tussen Vlaamsgezinde partijen. De N-VA en het VB zouden beter samenwerken in plaats van elkaar constant in de haren te zitten. Een progresieve partij wordt door sommigen wederom als een concurent gezien van de huidige Vlaamse partijen terwijl het een aanvulling zou betekenen en meer potentiele kiezers voor de Vlaamse zaak. Men zou dan wel natuurlijk over de gemeenschappelijke doelen (lees: Onafhankelijk Vlaanderen) samen moeten werken.
Oud 9 juli 2005, 17:55   #111
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Het kiezers publiek van die partij zou hoofdzakkelijk uit Groen! en SP.a gehaald worden. Progresieve Vlaamsgezinden die zich niet in het rechtse N-VA of VB kunnen vinden en noodgedwongen hun stem laten verloren gaan ten voordele van Belgisch gezinde partijen.
Oud 9 juli 2005, 19:02   #112
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er moet een eind gemaakt worden aan de concurentiestrijd tussen Vlaamsgezinde partijen. De N-VA en het VB zouden beter samenwerken in plaats van elkaar constant in de haren te zitten. Een progresieve partij wordt door sommigen wederom als een concurent gezien van de huidige Vlaamse partijen terwijl het een aanvulling zou betekenen en meer potentiele kiezers voor de Vlaamse zaak. Men zou dan wel natuurlijk over de gemeenschappelijke doelen (lees: Onafhankelijk Vlaanderen) samen moeten werken.
Ik kan die stelling voor de volle 100 % onderschrijven. Stef, je draagt je leeuwenhart op de juiste plaats.
robert t is offline  
Oud 10 juli 2005, 18:42   #113
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Ik heb die stelling al voorgelegd aan Pelgrim, spijtig genoeg heeft hij er niet op gereageerd.
Zeg me eens met welke partij een links-vlaamse partij dan een kartel zou moeten vormen? Moeten wij spirit achternagaan en het aanhangwagentje van een grote worden? Nee dank u. Partijvorming komt trouwens momenteel zelfs niet aan bod, daar zijn de linkse nationalisten momenteel nog niet voldoende georganiseerd voor.
Oud 10 juli 2005, 20:37   #114
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Geen kartel vormen, die 5% halen
Oud 10 juli 2005, 20:52   #115
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Geen kartel vormen, die 5% halen
Een groot nationalistisch front en een kleine 45% halen.
Vlaams-nationalist is offline  
Oud 11 juli 2005, 13:35   #116
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zeg me eens met welke partij een links-vlaamse partij dan een kartel zou moeten vormen? Moeten wij spirit achternagaan en het aanhangwagentje van een grote worden? Nee dank u. Partijvorming komt trouwens momenteel zelfs niet aan bod, daar zijn de linkse nationalisten momenteel nog niet voldoende georganiseerd voor.
11 juli is de dag (of zou het toch moeten zijn) van Vlaamse eendracht. Je veroordeelt bij voorbaat iedere samenwerking met het V.B. Ik niet. Als iedereen op zijn groot gelijk blijft staan komen we er nooit. Ik heb op dit forum gesuggereerd dat een kartelvorming met N-VA tot de mogelijkheden behoort, ook daar zal je bezwaren tegen hebben. In feite sluit ik mij aan bij de stelling van Vlaams-nationalist.
robert t is offline  
Oud 12 juli 2005, 08:52   #117
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat heet samenwerking?

Ik ben niet tegen samenwerking buiten het electorale vlak. Neem zo'n BHV betoging: ik heb geen probleem om daar ne keer naast VB'ers te lopen, daar gaat het om één boodschap: splitsen.

Bij verkiezingen horen een volledig programma, ook op sociaal-economisch vlak. Samenwerking leidt daar tot versofting.
Oud 12 juli 2005, 17:02   #118
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Geen samenwerking in de vorm van een kartel maar bij communitaire kwesties één front vormen. (Bij stemming of bij stellen van eissen, ...). Men kan over van alles en nog wat van mening verschillen inzake Vlaanderen moet men de meningsverschillen even in het midden laten en samen de Vlaamse zaak verdedigen.
Oud 12 juli 2005, 17:05   #119
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Samenwerken kan bijvoorbeeld om te beginnen al zijn om elkaar niet tegen te werken. Het gebrek van eenheid op cruciale momenten heeft ons al genoeg benadeeld. De franstaligen kunnen wel hun verschillen vergeten en samen de belangen van Wallonië verdedigen terwijl bij ons...
Oud 12 juli 2005, 23:25   #120
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Samenwerken kan bijvoorbeeld om te beginnen al zijn om elkaar niet tegen te werken. Het gebrek van eenheid op cruciale momenten heeft ons al genoeg benadeeld. De franstaligen kunnen wel hun verschillen vergeten en samen de belangen van Wallonië verdedigen terwijl bij ons...
Dat komt uiteindelijk ook omdat alle Waalse partijen, zonder uitzondering, wallingantisch zijn (niet in de separatistische zin), ze gaan uit van het "eigen volk eerst" principe. Dat hebben we nu eenmaal niet in Vlaanderen, behalve wat holle woorden op Vlaams niveau. Onze traditionele partijen trekken te veel de Belgische kaart, een Vlaams front kan daar enkel iets aan veranderen als ze de meerderheid behaalt op federaal niveau. Eerlijk gezegd denk ik eerder dat het de partijpolitiek (en de daar aan verbonden vriendjespolitiek en postjesjagerij) is die alles verziekt en de Vlaamse partijen zo verdeelt maakt; ze geven meer om macht dan om het vertegenwoordigen van hun eigen kiezers.
instromaniac is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be