Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2005, 00:39   #101
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Regenwater wordt afgevoerd naar de zee? :-s
Via rivieren enzo of is er 'n ander systeem voor? Want ik weet eerlijk gezegd weer van niks *bloos*.
Via rivieren.

Natuurlijke situatie: regen valt, trekt in de bodem en vult grondwater bij.
Het water stroomt dan ondergronds tot aan een bron (in veel verschillende vormen) die de start vormt van een rivier.

Door bebouwing en landbouw is er een groter deel dat nu rechtstreeks de riolen of de rivieren ingaat, zonder eerst door de bodem te gaan.

Een klein deel van dat water kunnen we inderdaad opvangen. Maar meer hebben we niet nodig.
Oud 22 juni 2005, 00:39   #102
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Proper water hebben is één ding (als je regenwater proper noemt), drinkbaar water is iets anders. Als het rioleringsnetwerk dan zo is dat regenwater wordt afgevoerd, gezuiverd en weer door de kraan naar binnen komt is het oké.
Dacht je dat ze dat ze al dat water opgedronken hebben?
Maar nee jong, ze drinken water uit de ALDI en daar hebben ze nog water in overvloed.
Citaat:
Ik vind persoonlijk dat het minder en minder regent in België, vooral de laatste 2-3 jaar. Vrienden en kenissen van mij hebben dit ook al opgemerkt. En als het regent is het ofwel een beetje ... hellup, ik ben de term kwijt terwijl die vroeger dagelijks op het weer te horen was! wil dat niks zeggen ... :-s nu ja, muggenpis . Ofwel regent het pijpenstelen zodat je je afvraagt als het nodig is om zandzakjes te bestellen.
De lange hete zomer van 1976 meegemaakt.
Toen was er reden tot ongerustheid en stonden zelfs de kreken laag.
(Er werd ook uit gepompt om de weilanden te besproeien)
En toch hadden we nog drinkbaar water.
Sindsdien heb ik al heel wat natte zomers meegemaakt.
Citaat:
Blijven bronnen trouwens voor altijd bestaan? :-s Die zijn toch ook eindig? :-s
Zolang het regent. Bronwater is gewoon regenwater dat op zijn weg door de aarde gezuiverd wordt voor het terug aan de oppervlakte komt. Niets anders dan een waterput aan de oppervlakte.
De kwaliteit ervan is geheel afhankelijk van de aardlagen die het passeert en de duur van zijn reis.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 00:41   #103
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Als een bakker plots geen brood heeft, wil dat dan zeggen dat er geen graan meer is?

Of dat hij gewoon te weinig broden gebakken heeft, of een te klein oventje heeft?

Het zou het eerste kunnen zijn. Maar in realiteit zal het wel het tweede zijn.

Bij water is het niet anders. Dat een paar man nu geen water heeft is gewoon omdat de infrastructuur niet aangepast is aan de plots grotere vraag.
Oud 22 juni 2005, 00:50   #104
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Regenwater wordt afgevoerd naar de zee? :-s
Via rivieren enzo of is er 'n ander systeem voor? Want ik weet eerlijk gezegd weer van niks *bloos*.
Oorspronkelijk via grachten, beken,rivieren en stromen naar zee.
Nu spelen steeds meer de riolen en zuiveringstations een rol, maar tenslotte komen die ook in de rivieren uit.
Ge weet toch dat de riool in Brussel lange tijd een overdekte rivier was (Zenne)
Oud 22 juni 2005, 00:52   #105
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Als een bakker plots geen brood heeft, wil dat dan zeggen dat er geen graan meer is?

Of dat hij gewoon te weinig broden gebakken heeft, of een te klein oventje heeft?

Bij water is het niet anders. Dat een paar man nu geen water heeft is gewoon omdat de infrastructuur niet aangepast is aan de plots grotere vraag.
Rare vergelijking maar wel juist.
Oud 22 juni 2005, 18:37   #106
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De dinosauriers waren ook eindig.

Wat die neerslag betreft:
[size=-1](Bron: De Morgen 16 april 2004)[/size]

[size=-1]Het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) heeft de waarnemingen van het KMI voor het jaar 2003 definitief verwerkt en toegevoegd aan de klimaatstabel die de evolutie van de gemiddelde temperatuur en neerslag sinds het begin van de meteorologische waarnemingen in Ukkel in kaart brengt.[/size]

][size=-1]2003, zo blijkt uit de cijfers, is in vele opzichten een uitzonderlijk weerjaar geweest: heel veel zon, zeer warm en opvallend droog. De voorbije jaren stellen we immers vast dat er steeds meer regen valt. 2003 vormt daarop een uitzondering. In grote lijnen blijft het echter duidelijk dat het sinds de helft van de jaren tachtig een stuk meer regent in België. Vooral de winters zijn gevoelig natter dan vroeger. [/size]
Ah oké, interessante en betrouwbare bron.

Ik denk wel niet dat je de jaren '80 nog kan vergelijken met de huidige toestand, of het jaar 2003. Er is meer dan 20 jaar van vervuiling bijgekomen, en doordat ons verbruik als maar blijft stijgen, mag je het dus wel een paar keer kwadrateren vrees ik.
In 2003 was het dus droger.
Van vorig jaar heb ik niet echt meer een idee maar dit jaar heb ik echt nog niet veel regen gezien... :-s

Als we die kant opgaan dan hebben we een groot probleem.

De gevolgen van de verandering van het klimaat zijn nog nooit zo duidelijk geweest vind ik als de laatste weken. Kijk vandaag bijvoorbeeld maar eens naar VTM-nieuws (oké, VTM is niet echt een referentie maar het nieuws is daardoor niet minder waar ... en ook al enkele maanden bekend).
Oud 22 juni 2005, 18:40   #107
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Via rivieren.

Natuurlijke situatie: regen valt, trekt in de bodem en vult grondwater bij.
Het water stroomt dan ondergronds tot aan een bron (in veel verschillende vormen) die de start vormt van een rivier.

Door bebouwing en landbouw is er een groter deel dat nu rechtstreeks de riolen of de rivieren ingaat, zonder eerst door de bodem te gaan.

Een klein deel van dat water kunnen we inderdaad opvangen. Maar meer hebben we niet nodig.
Ik denk dat we ons beter kunnen voorbereiden op de toekomst.

Je zegt het zelf: natuurlijke situatie = regen die valt.
Maar hoe natuurlijk is de aarde nog op dit moment? Met de klimaatverandering kunnen we er niet meer vanuit gaan dat het evenveel gaat regenen als vroeger bijvoorbeeld.
Zelfs in Engeland is 't de laatste jaren ontzettend verdroogd! En dat ligt middenin in de zee...
Zelfs dat geeft dus tegenwoordig geen garantie meer ...
Oud 22 juni 2005, 18:43   #108
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Dacht je dat ze dat ze al dat water opgedronken hebben?
Maar nee jong, ze drinken water uit de ALDI en daar hebben ze nog water in overvloed.
Ik vind het niet grappig...

Citaat:
De lange hete zomer van 1976 meegemaakt.
Toen was er reden tot ongerustheid en stonden zelfs de kreken laag.
(Er werd ook uit gepompt om de weilanden te besproeien)
En toch hadden we nog drinkbaar water.
Sindsdien heb ik al heel wat natte zomers meegemaakt.
In 1974 was ik er natuurlijk niet bij. En toen was het ook niet zo vervuild ... Maar anyway. De rapporten wijzen allemaal op hetzelfde: dreigend watertekort,
wereldwijd.

Citaat:
Zolang het regent. Bronwater is gewoon regenwater dat op zijn weg door de aarde gezuiverd wordt voor het terug aan de oppervlakte komt. Niets anders dan een waterput aan de oppervlakte.
De kwaliteit ervan is geheel afhankelijk van de aardlagen die het passeert en de duur van zijn reis.
Oud 22 juni 2005, 18:46   #109
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Als we de beschikbaarheid van het water gaan aanpassen op de vraag zal dat alleen maar tot gevolg hebben dat het water nog sneller op geraakt!!

-> Dit is de slechtste strategie die we kunnen toepassen!!

Maar natuurlijk de gemakkelijkste voor onze gewetensloze individualisten / kapitalisten.

We moeten de beschikbaarheid niet aanpassen aan het verbruik, we moeten het verbuik aanpassen aan de beschikbaarheid!
Oud 22 juni 2005, 18:47   #110
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

In 1974 was ik er natuurlijk niet bij. En toen was het ook niet zo vervuild ...
Het water in 1974 was véél vervuilder dan nu. Véél vervuilder.
Oud 22 juni 2005, 18:48   #111
Groentje-18

Standaard

Ik heb geen zin om jullie duidelijk te maken dat er een probleem is, terwijl alle rapporten daarop wijzen, die op voorhand zichzelf al oogkleppen op hebben gezet ....
al dan niet dankzij ons beste vadertje staat en het 'onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek' of als het gewoon een psychologische strategie is.

De bedoeling is om oplossingen te zoeken ...
Oud 22 juni 2005, 19:11   #112
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb geen zin om jullie duidelijk te maken dat er een probleem is, terwijl alle rapporten daarop wijzen
Wélke rapporten??? Toon mij eens 1 rapport waaruit blijkt dat de watervoorziening in Vlaanderen/België een groter probleem zou zijn dan het in het verleden was? Zelfs een link of referentie is al goed.
Citaat:
die op voorhand zichzelf al oogkleppen op hebben gezet ....
al dan niet dankzij ons beste vadertje staat en het 'onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek' of als het gewoon een psychologische strategie is.
Mijn posts zijn gebaseerd op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Niet uit onheilsberichten van pseudowetenschappers (uiteraard zonder bronvermelding).

Misschien moet je ook maar eens net zoals ik deed de volgende universitaire vakken volgen:

Skriptum zur Vorlesung Gewässerkunde, Hydrometrie und Hydroinformatik (Achtung: 21MB PDF-Datei!)
Skriptum zur Vorlesung Hydrologie (Achtung: 8MB PDF-Datei!)
Oud 22 juni 2005, 19:43   #113
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Wélke rapporten??? Toon mij eens 1 rapport waaruit blijkt dat de watervoorziening in Vlaanderen/België een groter probleem zou zijn dan het in het verleden was? Zelfs een link of referentie is al goed.

Mijn posts zijn gebaseerd op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Niet uit onheilsberichten van pseudowetenschappers (uiteraard zonder bronvermelding).

Misschien moet je ook maar eens net zoals ik deed de volgende universitaire vakken volgen:

Skriptum zur Vorlesung Gewässerkunde, Hydrometrie und Hydroinformatik (Achtung: 21MB PDF-Datei!)
Skriptum zur Vorlesung Hydrologie (Achtung: 8MB PDF-Datei!)

Ik heb het over de wereldwijde watervoorraden ...
Maar in België is het van hetzelfde. Erger dan in het verleden, dat lijkt me logisch, maar ik wil het graag opzoeken. Ik kan verkeerd zijn.
Oud 22 juni 2005, 19:53   #114
Groentje-18

Standaard

Het staat hier niet erg duidelijk, op internet wel maar dan in PDF-formaat.
Het is de bovenste zoekopdracht van deze site: http://www.google.be/search?q=waterv...&start=10&sa=N

Citaat:
Water: onmisbaar en schaars…70% van de aarde is met water bedekt. In een land als het onze, waar de hemelsluizenregelmatig opengaan, lijkt water dan ook onuitputtelijk. Toch is water geen oneindigevloeistof: slechts 0,6% van al het water is tegelijk vloeibaar en zoet en dus geschikt voormenselijk gebruik. Een kleine fractie bruikbaar water, die bovendien niet altijd en overaleven gemakkelijk beschikbaar is. Door de bevolkingsgroei is er steeds minder water perpersoon beschikbaar. De vraag naar water stijgt daarenboven tweemaal zo snel als de1Sokkelwater is grondwater van zeer hoge kwaliteit, dat zeer diep zit en slechts op bepaalde plekken inVlaanderen beschikbaar is.

bevolkingsgroei.

In de laatste 100 jaar is het watergebruik meer dan verzesvoudigd. Dit tengevolge van het stijgende industriële gebruik, het verhoogde huishoudelijk gebruik en doorhet feit dat de voedselbevoorrading sterker afhankelijk wordt van geïrrigeerdelandbouwgrond.In België is minder dan 2000 m3water per persoon in de natuur beschikbaar. Meer dan 40%van de in België beschikbare watervoorraad wordt benut. Dit is zowat de grens van wat wekunnen gebruiken, niet alle beschikbare water is immers bruikbaar. In 1998 bedroeg hetwaterverbruik in Vlaanderen 745 miljoen m3, waarvan 446 miljoen m3leidingwater.In Vlaanderen gebruikt een persoon gemiddeld 120 liter leidingwater per dag. Hooguit 3 tot6 liter hiervan wordt gebruikt voor drinken en voedselbereiding. Het leeuwendeel gaatnaar bad en douche, ook toilet , was en afwas nemen een flink deel van het huishoudelijkwatergebruik voor zich.Bad9,5%12 literDouche26,5%32Toilet34%40Was14%17Afwas7%8Drink en en koken2,5%3Diverse (poetsen, tuin…)6,5%8Totaal100%120 literFiguur 1: Huishoudelijk watergebruik(bron: Water elke druppel telt, Vlaamse Administratie Milieu-, Natuur-, Land- enWaterbeheer en Vlaamse Milieumaatschappij, 2000)De huishoudens nemen bij benadering één derde van het globale Vlaamse waterverbruikvoor hun rekening. Het huishoudelijke waterverbruik ligt tegenwoordig aanzienlijk hogerdan vroeger. De belangrijkste oorzaken daarvan zijn het toegenomen comfort en hetkleiner aantal personen per gezin.Ook de Vlaamse bedrijven zijn slokoppen op het vlak van waterverbruik.

In 1997 werd in de Vlaamse industrie 389 miljoen m3water gebruikt, met daarbovenop3.905 miljoen m3gebruikt koelwater (zie figuur2).Industriekoelwatergebruik3.905 miljoenm359%nutsvoorzieningen16%chemie5%producten van petroleumraffinage20%overige industrietotaal watergebruik, exclusief koelwater389 miljoen m333%chemie15%nutsvoorzieningen11%voeding en genotmiddelen10%ijzer- en staalnijverheid8%mijnbouw
36%papier en grafischenijverheid5%metaalverwerkendenijverheid5% producten van petroleumraffinage3%textiel, kleding, leder en schoeisel4%overige industrieFiguur 2: Watergebruik industrie (Vlaanderen, 1997)(bron: MIRA-S 2000. Milieu- en natuurrapport Vlaanderen, Vlaamse Milieu Maatschappij,2000)Water beheren en beheersenIntegraal waterbeheer (IWB) streeft naar een duurzaam evenwicht tussen menselijkegebruiksfuncties (zoals drinkwater) en natuurfuncties. IWB houdt rekening met denatuurlijke kenmerken van de watersystemen nu en in de toekomst. Het uiteindelijke doelvan IWB is het behoud en het herstel van gezonde, evenwichtige watersystemen.Water moet tegelijk worden bekeken in al zijn mogelijke gebruiksfuncties: door deverschillende sectoren (landbouw, huishoudens, industrie,…) maar ook in zijnnatuurfuncties.Naast het gebruik vandaag, moet ook naar de (verre) toekomst worden gekeken. Dit is dezorg voor duurzame ontwikkeling.In een watersysteem-benadering wordt water in al zijn vormen tegelijk bekeken. Deonderlinge samenhang tussen oppervlaktewater, grondwater, riolering,drinkwaterbereiding , industrieel gebruik van water, … is van belang.IWB in VlaanderenIn Vlaanderen staat water hoog genoteerd op het prioriteitenlijstje van het Vlaamsemilieubeleid, zowel financieel als inhoudelijk. De uitdagingen waar we voor staan zijn danook niet van de minste. De vele kleine overstromingen uit de afgelopen jaren wijzen op dedringende noodzaak van een geïntegreerde aanpak van het waterverhaal. De bevoegdheidover het beheer van onze waterlopen is sterk versnipperd. Diverse overheidsdiensten(Vlaamse overheid, provincies, gemeenten, Polders en Wateringen, enzovoort) beheren onsoppervlaktewater en ons grondwater. De verschillende waterbeheerders moeten hunbeleid beter op elkaar afstemmen. Alle waterbeheerders zullen in hun activiteiten op enrond het water meer met milieudoelstellingen rekening moeten houden. Bindendeafspraken over de gebruiksdoelstellingen en functies van onze watersystemen zijnnoodzakelijk.Een nieuw Vlaams decreet IWB zou een juridische basis moeten geven voor een betereonderlinge afstemming van de waterbeleidstructuren, op vlak van beginselen, planning(met bindende afspraken) en organisatiestructuur.Gebiedsgerichte aanpak en watersystemenHet water in de EU komt steeds meer onder druk te staan door de stijgende vraag ernaar.De Europese kaderrichtlijn Water 2000/60/EG wil een goede waterkwaliteit bereiken inEuropa 15 jaar na de inwerkingtreding. Dit geldt zowel voor het zoete oppervlaktewater,voor het diepe en ondiepe grondwater als voor de kustwateren. Het opzet is de bestaande,versnipperde waterregelgeving beter op elkaar af te stemmen en zoveel mogelijk mensenbij het waterbeleid te betrekken. Sinds 1996 wordt watermanagement gezien als eengeïntegreerd geheel. Een bredere benadering van de waterproblematiek is noodzakelijkaangezien verdere verbetering van het water achterwege blijft. Het beheer van dedrinkwatervoorraden, het stellen van normen voor waterkwaliteit en lozingseisen voorafvalwater en het bevorderen van de ecologische kwaliteit van oppervlaktewater zijnonlosmakelijk met elkaar verbonden.
Oud 22 juni 2005, 20:07   #115
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de wereldwijde watervoorraden ...
In tegenstelling tot olie is water geen voorraad die je opgebruikt. Als je dat al eens zou beseffen zou je veel zinnigere dingen posten.
Oud 22 juni 2005, 20:08   #116
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Ik wilde er u alleen duidelijk mee maken dat er helemaal geen reden tot paniek is.
U spreekt over dorst lijden terwijl we ons drinkbaar water massaal kunnen gebruiken voor andere doeleinden. Hoeveel mensen drinken leidingwater denkt ge?
Oud 22 juni 2005, 20:14   #117
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot olie is water geen voorraad die je opgebruikt. Als je dat al eens zou beseffen zou je veel zinnigere dingen posten.
boer bavo meent de waarheid in pacht te hebben. Als universitair moet ge toch ook weten dat niet de hoeveel zoet water er om doet, maar de beschikbaarheid ervan op de juiste momenten.

En dat is juist het probleem wat groentje probeert aan te brengen. Onze hele waterhuishouding wordt om zeep geholpen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 20:18   #118
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Voila zie net een douche gepakt, de bloemekes water gegeven.
En het water van het opblaaszwembad ververst.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 20:20   #119
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
En dat is juist het probleem wat groentje probeert aan te brengen. Onze hele waterhuishouding wordt om zeep geholpen.
Aangezien je "onze" schrijft vermoed ik dat je over België spreekt.

Wat wordt er momenteel om zeep geholpen in België?
Oud 22 juni 2005, 20:24   #120
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 1974 was ik er natuurlijk niet bij. En toen was het ook niet zo vervuild ... Maar anyway. De rapporten wijzen allemaal op hetzelfde: dreigend watertekort,
wereldwijd.
Maar toen werden dezelfde onheilsvoorspellingen gemaakt.
Ondertussen zit er weer vis in de rivieren die toen reeds dood waren.
Trouwens, in 1973 beweerde mijn grootvader nog bij hoog en laag dat de zomers veel kouder en natter waren dan in zijn tijd.
Daar wilde ik alleen mee aantonen dat ge niet teveel waarde moet hechten aan uw waarnemingen en die van uw vrienden.

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat het minder en minder regent in België, vooral de laatste 2-3 jaar. Vrienden en kenissen van mij hebben dit ook al opgemerkt.
Ik herinner mij trouwens de kletsnatte julimaand van vier jaar geleden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be