Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2005, 12:57   #101
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Voor mij is de titiel 'Het Belgische ongeluk' nog niet zwaar genoeg. 'catastrofe' lijkt me nog eerder op zijn plaats.
Oud 23 augustus 2005, 13:07   #102
chomsky
Burger

chomsky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Het Belgische Ongeluk

175 jaar geleden ontstond 'België' als onafhankelijke staat, waardoor het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, dat in 1815 het levenslicht zag, ophield te bestaan. Volgens het Belgische establishment moet de herdenking van het separatisme van 1830 gepaard gaan met het nodige feestgedruis. Er worden dan ook ettelijke miljoenen euro tegenaan gesmeten. Het officiële België ziet nog een tweede reden waarom wij in feeststemming zouden moeten verkeren, namelijk het feit dat België reeds 25 jaar een federaal land zou zijn. De vraag is of Vlaanderen werkelijk zoveel redenen heeft om deze 'dubbele verjaardag' te vieren. Werner Somers tracht in dit boek het tegendeel aan te tonen. Niet alleen was de oprichting van België in 1830 een accident of history, bovendien werden de Vlamingen in de loop van 175 jaar 'België' onderdrukt, vernederd en – zelfs tot op de dag van vandaag – bestolen. Het Belgisch ongeluk wordt in al zijn facetten en evoluties pijnlijk beschreven. Het schijnfederalisme, dat de Vlaamse meerderheid neutraliseert en leidt tot immobilisme, kan evenmin op genade rekenen. 'Tijd voor ontmoetingen' luidt het motto van het officiële herdenkingsprogramma 175-25. Met dit boek wordt het echter duidelijk dat het eerder tijd is voor ... een afscheid van België, zonder tranen.

Auteur: Werner Somers
Uitgegeven door: Egmont (2005)
Aantal bladzijden: 152
Prijs: € 12.50
ISBN: 90-805616-9-X
een partijpublicatie bestemd voor believers, zo werd dit werkje elders op deze site beschreven; als meer kun je dit toch echt niet aanzien...
ik plaats daar tegenover "De droom van Vlaanderen", van Reynebeau; niet zozeer om zijn gekende belgicistische gedachten, maar om de treffende subtitel van het boek: "Of het toeval van de geschiedenis"
chomsky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 13:07   #103
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En jullie er zich rekenschap moesten van geven dat België weer zoveel verzwakt was en dat er een pak bevoegdheden bij de deelstaten kwam. Unitair België is niet meer.

Ons streven naar een onafhankelijk Vlaanderen gaat onverdroten verder en juist dat zo'n grote frustratie voor de belgicisten. Ondanks staatspropaganda lukt het hen niet die beweging tot staan te brengen.
Boah, zo gefrustreerd moeten wij, Belgicisten, niet zijn wanneer regelmatig blijkt dat 9 op de 10 Belgen onze mening deelt dat splitsing niet de oplossing is.

De Vlaams-nationale beweging moet voor mijn part niet tot staan gebracht worden, daar ze toch al ter plaatse trappelt...

Het enige dat tot staan gebracht moet worden is het ongelooflijke egoisme van de huidige politieke klasse, die alles doen om zichzelf steeds meer macht en vooral geld toe te eigenen. Ze misbruiken daar graag de ideologie van de Flaminganten voor. Ze misbruiken uw verzuchtingen en U denkt dat ze uw zaak helpen?

Nee toch, zo naief bent U nu toch ook niet, of toch?

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 13:12   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Boah, zo gefrustreerd moeten wij, Belgicisten, niet zijn wanneer regelmatig blijkt dat 9 op de 10 Belgen onze mening deelt dat splitsing niet de oplossing is.
Gekneed als u blijkbaar bent in de belgicistische geschiedvervalsing, doet u ook hier die elementen weg die u niet aanstaan. Uit een van die peilingen blijkt immers tegelijkertijd dat de mensen in Vlaanderen nog meer bevoegdheden willen voor Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 13:14   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlaams-nationale beweging moet voor mijn part niet tot staan gebracht worden, daar ze toch al ter plaatse trappelt...
Ja? Waarom zijn er dan belgicistische partijen? Er is volgens jullie toch geen gevaar, wat dan weer tegengesproken wordt door het feit dat er plotseling "partijen" (nu ja, clubjes) worden opgericht die waarschuwen voor het verder uithollen van België.

Niet echt logisch, hoor. 't Doet me denken aan het voortdurend getier van de opperbubbel die het ook steevast heeft over het ei zo na verdwijnen van de Vlaamsgezinden. Ze zouden op sterven na dood zijn...
Oud 23 augustus 2005, 13:14   #106
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gekneed als u blijkbaar bent in de belgicistische geschiedvervalsing, doet u ook hier die elementen weg die u niet aanstaan. Uit een van die peilingen blijkt immers tegelijkertijd dat de mensen in Vlaanderen nog meer bevoegdheden willen voor Vlaanderen.
Ik ben blijkbaar even gekneed in uw kunst, als uzelf, maar dat terzijde...

U spreekt over de 'mensen in Vlaanderen'. Kan U mij daar een percentage opplakken en een bron?

Oud 23 augustus 2005, 13:14   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chomsky
een partijpublicatie bestemd voor believers, zo werd dit werkje elders op deze site beschreven; als meer kun je dit toch echt niet aanzien...
Een oordeel over een boek komt pas wanneer men het gelezen heeft. Welnu, is dat boek door u gelezen?

Anders is uw oordeel nul komma nul waard.
Oud 23 augustus 2005, 13:16   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U spreekt over de 'mensen in Vlaanderen'. Kan U mij daar een percentage opplakken en een bron?
Die bevraging kwam hier nog op het forum ter sprake. Daar ik evenwel aan geen enkele opiniepeiling (ongeacht wat de resultaten ook moge zijn) waarde hecht, hou ik dat niet bij. Bij mij telt alleen de verkiezingsuitslag en die is nu zo mooi voor de belgicistische unitaristen...
Oud 23 augustus 2005, 13:20   #109
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja? Waarom zijn er dan belgicistische partijen? Er is volgens jullie toch geen gevaar, wat dan weer tegengesproken wordt door het feit dat er plotseling "partijen" (nu ja, clubjes) worden opgericht die waarschuwen voor het verder uithollen van België.

Niet echt logisch, hoor. 't Doet me denken aan het voortdurend getier van de opperbubbel die het ook steevast heeft over het ei zo na verdwijnen van de Vlaamsgezinden. Ze zouden op sterven na dood zijn...
De oprichting van die 'clubjes', zoals U ze noemt, is een antuurlijke tegenreactie van mensen die vinden dat de Vlaams-nationale zaak kunstmatig en tegen de zin van de meerderheid van de bevolking teveel aandacht krijgt.

Het is eveneens een uiting van verzet tegen een politieke klasse, die sowieso de mening van de meerderheid grandioos naast zich neerlegt.
Enfin, zo was het toch in onze 'club'...

En ik heb nooit beweerd dat het flamingantisme op sterven na dood is.
Ik heb enkel gezegd dat die beweging ter plaatse trappelt en dat hun ideologie handig misbruikt en uitgebuit wordt door opportunistische politici (CD&V, NVA, VLD, SPA, VB) om op de rug van de flamingantjes meer macht en geld te verkrijgen.

Oud 23 augustus 2005, 13:23   #110
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die bevraging kwam hier nog op het forum ter sprake. Daar ik evenwel aan geen enkele opiniepeiling (ongeacht wat de resultaten ook moge zijn) waarde hecht, hou ik dat niet bij. Bij mij telt alleen de verkiezingsuitslag en die is nu zo mooi voor de belgicistische unitaristen...
Inderdaad: 9 op de 10 Belgen stemt NIET voor afscheiding. Dat is inderdaad mooi voor Belgicisten.
Al geef ik toe dat ik liever wat meer stemmen op de uitgesproken Belgicistische partijen had gezien.

Maar ook daar is netjes voor gezorgd: wegens de invoering van allerlei beperkende maatregelen als de kiesdrempels en de wet op de partijfinanciering, heeft men de burger de indruk gegeven dat ze enkel maar op de groten moeten stemmen om iets te veranderen. We maken dus nu weinig kans.

Of hoe de politici weeral eens voor zichzelf gezorgd hebben...

Oud 23 augustus 2005, 14:25   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oprichting van die 'clubjes', zoals U ze noemt, is een antuurlijke tegenreactie van mensen die vinden dat de Vlaams-nationale zaak kunstmatig en tegen de zin van de meerderheid van de bevolking teveel aandacht krijgt.
Een natuurlijk reactie... 't Doet me onmiddellijk denken aan die opmerking van bubbel Yanneman over het beest in hem. Blijkbaar zitten jullie ergens nog in de bomen...

Indien jullie zogezegd de meerderheid van de bevolking achter hebben, dan moet ik wel zeggen dat jullie wel heel slecht publiciteit maken. Bijna niemand stemt voor jullie. Indien uw stelling waar was, dan haalde u op korte tijd een overweldigend aantal stemmen. Denk maar aan Pim Fortuyn die op een paar maanden van een totaal onbekende tot een bekende Nederlander uitgroeide en honderdduizenden stemmen achter zich kreeg. Jullie overtuiging leeft echt niet bij de mensen, wat jullie je ook mogen wijsmaken.
Oud 23 augustus 2005, 14:30   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad: 9 op de 10 Belgen stemt NIET voor afscheiding. Dat is inderdaad mooi voor Belgicisten.
Al geef ik toe dat ik liever wat meer stemmen op de uitgesproken Belgicistische partijen had gezien.
De verkiezingsuitslag kan men niet herleiden tot één bepaald thema. Dat weet iederen (met uitzondering van u blijkbaar).

Verkiezingsuitslagen zijn partijgericht. Doordat ze partijgericht zijn, kan men het Belgisch niveau niet hanteren maar moet men gaan naar de kiesomschrijvingen waar de verschillende partijen actief zijn. Dan komen we bij grootheden als het Vlaams en Brussels Gewest waar CD&V, VLD, SP.a., N-VA, Spirit, Vlaams Belang, Groen!, enz. actief zijn. En het Waals en Brussels Gewest waar MR, PS, CdH, FN... actief zijn.
Oud 23 augustus 2005, 14:36   #113
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
De verkiezingsuitslag kan men niet herleiden tot één bepaald thema. Dat weet iederen (met uitzondering van u blijkbaar).
Opmerkelijke uitspraak, zeker wanneer men hier constant uit flamingantische mond hoort dat iedereen VB stemt, omdat ze Vlaanderen onafhankelijk willen...

Citaat:
Verkiezingsuitslagen zijn partijgericht. Doordat ze partijgericht zijn, kan men het Belgisch niveau niet hanteren maar moet men gaan naar de kiesomschrijvingen waar de verschillende partijen actief zijn. Dan komen we bij grootheden als het Vlaams en Brussels Gewest waar CD&V, VLD, SP.a., N-VA, Spirit, Vlaams Belang, Groen!, enz. actief zijn. En het Waals en Brussels Gewest waar MR, PS, CdH, FN... actief zijn.
Your point being?

Oud 23 augustus 2005, 14:42   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opmerkelijke uitspraak, zeker wanneer men hier constant uit flamingantische mond hoort dat iedereen VB stemt, omdat ze Vlaanderen onafhankelijk willen...
Opmerkelijke uitspraak? Vooreerst wordt dat niet "constant" gezegd ("voortdurend" is ook goed, hoor) en daarnaast is het al evenmin waar dat men een stem op het Vlaams Belang herleidt tot enkel een stem voor Vlaamse onafhankelijkheid. U mag gerust al mijn berichten erop nalezen; zoiets heb ik nooit gezegd.

Wel is het zo dat een stem voor het Vlaams Belang een stem is op een partij die haar staatkundige optie niet onder stoelen of banken steekt. Een belgicist zie ik dan ook niet op het Vlaams Belang stemmen, tenzij hij dat belgicisme uiteindelijk toch niet zo belangrijk vindt...
Oud 23 augustus 2005, 15:18   #115
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Opmerkelijke uitspraak? Vooreerst wordt dat niet "constant" gezegd ("voortdurend" is ook goed, hoor) en daarnaast is het al evenmin waar dat men een stem op het Vlaams Belang herleidt tot enkel een stem voor Vlaamse onafhankelijkheid. U mag gerust al mijn berichten erop nalezen; zoiets heb ik nooit gezegd.

Wel is het zo dat een stem voor het Vlaams Belang een stem is op een partij die haar staatkundige optie niet onder stoelen of banken steekt. Een belgicist zie ik dan ook niet op het Vlaams Belang stemmen, tenzij hij dat belgicisme uiteindelijk toch niet zo belangrijk vindt...
Inderdaad, voor alles wat een hoger politiek echelon bereikt dan het gemeentelijke, zal een Belgicist nooit VB stemmen...

Wat betreft het constant8) herhalen van de stelling omtrent de reden van het stemmen voor het VB, dient U te weten dat de meerderheid van de flaminganten op dit forum daarvoor de eis voor Vlaamse onafhankelijkheid steevast aanhaalt, hoewel zij zeer goed weten dat slechts een kleine minderheid VB stemt vanwege Vlaams-nationalistische verzuchtingen...

Oud 23 augustus 2005, 16:47   #116
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Over opmerkelijke uitspraken gesproken:

Citaat:
Jammer voor u, maar bij de populariteitstest afgenomen door leerlingen uit het middelbaar bleek Jan van den Berghe op nummer twee te staan. Als leraar ben ik streng (klasverband dus), maar ga daarbuiten vertrouwelijk met de leerlingen om. Die aanpak loont.
Gelieve dit te staven met bewijzen.
Oud 23 augustus 2005, 16:52   #117
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Over opmerkelijke uitspraken gesproken:

Gelieve dit te staven met bewijzen.

Yann, niet voor dit of dat, maar gij zijt wel uitermate slecht geplaatst om bewijzen te vragen...
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 17:24   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
Yann, niet voor dit of dat, maar gij zijt wel uitermate slecht geplaatst om bewijzen te vragen...
Op fora geef ik ook geen documenten vrij waarop nog andere persoonlijke elementen staan die hier niets bijbrengen aan een discussie. Ik geef de uitspraak. Wie het gelooft, mag het geloven. Wie het niet gelooft, hoeft het niet te geloven. Zo eenvoudig is dat wanneer het gaat om persoonlijke zaken.

Anders evenwel wanneer het over elementen gaat die a-persoonlijk zijn en die een rol spelen in een discussie. Dan ben ik altijd bereid te verwijzen naar webstekken, boeken, tijdschriften, krantenartikelen, enzovoort.
Oud 23 augustus 2005, 17:24   #119
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Citaat:

25% VB
5% NVA
VLD(15%) en CD&V (25%)willen een conferaal België.
Dat staat in hun programma.
Om een conferaal België te stichten van 2 of 3 deelstaten moet deze staten eerst virtueel onafhankelijk worden.
Neem dan nog een 5% SPIRIT
en 5% SPaers zoals Peeters.
Dan krijgen we in het TOTAAL:80%
Gaat men dus(theoretisch) niet akkoord met een onafhankelijk of confederaal België dan moet men maar voor de BUB of GROEN stemmen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by voicelesscharlie on 23-08-2005 at 18:28
Reason:
--------------------------------

Citaat:

25% VB
5% NVA
VLD(15%) en CD&V (25%)willen een conferaal België.
Om een conferaal België te stichten van 2 of 3 deelstaten moet deze staten eerst virtueel onafhankelijk worden.
Dan krijgen we in het TOTAAL:80%
Gaat men dus(theoretisch) niet akkoord met een onafhankelijk of confederaal België dan moet men maar voor de BUB of GROEN stemmen.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by voicelesscharlie on 23-08-2005 at 18:25
Reason:

Citaat:

25% VB
5% NVA
VLD(15%) en CD&V (30%)willen een conferaal België.
Dan krijgen we in het TOTAAL:85%
Gaat men dus(theoretisch) niet akkoord met een onafhankelijk of confederaal België dan moet men maar voor de BUB of GROEN stemmen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

25% VB
5% NVA
VLD(15%) en CD&V (30%)willen een conferaal België.
Neem er nog een 5% SPIRIT
Dan krijgen we in het TOTAAL:85%
[/edit]
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related

Laatst gewijzigd door voicelesscharlie : 23 augustus 2005 om 17:28.
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 17:26   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... hoewel zij zeer goed weten dat slechts een kleine minderheid VB stemt vanwege Vlaams-nationalistische verzuchtingen...
Wij weten daar niets over, daar in België er nu eenmaal stemgeheim bestaat. Het is u noch ik noch anderen bekend welke beweegredenen alle stemgerechtigden hebben op deze of gene partij te stemmen. Dit valt dan ook niet te achterhalen.

Ieder heeft zijn reden(en). Ik denk trouwens niet dat hier ooit iemand van de Vlaamsgezinden heeft gesteld dat het aantal stemmen op Vlaams Belang of N-VA gelijk staat met zoveel stemmen onafhankelijkheidsgezinden. Dat kan best, maar hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Daarvoor is er maar één oplossing, nl. een referendum met strikte vragen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be