![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het valt me op dat in Friesland veel meer Nederlands gesproken wordt dan je met alle taalprofilering zou verwachten. En het Nederlands dat men spreekt, wijkt ook veel minder af van het AN dan bijv. de tongval in de provincie Groningen of in Twente. Alleen op het platteland is het Fries echt duidelijk aanwezig. Als ik in Limburg rondloop, vooral in het zuiden, dan hoor ik echter veel meer mensen Limburgs spreken, zelfs in de steden. Je krijgt de indruk dat het Limburgs nog een echte volkstaal is, die door iedereen wordt gesproken. En spreekt iemand Nederlands, dan hoor je meteen aan de zangerige toon dat hij uit Limburg komt. Bovendien wijken de streekgewoonten in Limburg voor mijn gevoel meer af van die in het westen van Nederland, dan de Friese. Zeilen en schaatsen zijn in 'Holland' immers ook populair, maar carnaval en de grote harmonieën en schutterijen zijn er volledig vreemd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Serieus, er zijn alternatieven voorhanden, bijvoorbeeld: - geen vorm van samengaan met Nederland nastreven - geen Vlaams-Nederlandse federatie aanvaarden - een Confederatie van Nederlandse en Vlaamse regio's nastreven Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
Welke democratische reden is er te bedenken waarom een Fries volksvertegenwoordiger in een parlement waar Friesland deel van uitmaakt, geen Fries zou mogen spreken? (Daar ging het hier over). Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |||||
|
![]() Citaat:
Wat betreft de houding van andere Nederlanders t.o.v. het Fries verwijs ik je naar mijn reactie in bovengenoemde discussie op het Europaforum. ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Dimitri : 25 september 2005 om 17:38. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
Wat Dimitri aanhaalde heeft daarmee te maken. In heel Friesland, zowel op provinciaal als plaatselijk niveau, is het fries één van de officiele talen en kan zonder moeite op overheidsniveau gesproken worden. Als je echter overlegt met twee collega's van andere provincies die niet fries spreken en je spreekt zelf wél nederlands wordt het als flauw ervaren dat je dan persé vasthoudt aan het fries. Dan heeft een groot deel van de friezen zelf zich geërgerd aan het feit dat alle plaatsnamen, straatnamen etc. van friese plaatsen ineens alleen friestalig mochten zijn (een besluit van de friese provinciale staten) ook in gebieden waar er geen fries werd gesproken. Alle telefoonboeken, huisstijlen van bedrijven, wegenkaarten e.d. moesten worden aangepast. Een grote operatie waar vooral het bedrijfsleven niet op zat te wachten. Let wel, alles wás er al tweetalig. En voor de rest heeft u gelijk. Nederland is best trots op de friezen en Friesland. Sowieso alle bestuurders die er gaan wonen leren de friese taal. Commissarissen van de Koningin, burgemeesters die vaak van buiten komen (want in Nederland worden ze nog benoemd en niet gekozen zoals u weet) etc., allen leren zij de friese taal. En de dominantie van de Randstad heeft de landelijke overheid juist proberen te doorbreken ten gunste van de drie noordelijke provincies door veel semi-overheidsdiensten daarheen te verplaatsen. En voor de rest zijn er, zoals in elk land, vooroordelen per streek waar je elkaar mee plaagt. Zo zal Dimitri 'ik bid nie veur bruune boon'n' vaak hebben gehoord, zijn mensen op de veluwe protestant en incestueus, brabanders lui, zeeuwen 'zuunig', limburgers bourgondisch en corrupt, hebben randstedelingen 'een grote bek' en zijn arrogant, etc. etc. En dus zijn friezen 'trots en koppig'. Maar zoals ik al zei: alles goedmoedig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
Eerlijk gezegd zal het me een zorg zijn wat de staatsvorm zou worden, zolang ieder maar tot zijn recht komt. Decentralisatie vind ik altijd goed en ben ik ook een groot voorstander van. Maar er blijven zaken over die je het beste op overkoepelend niveau kunt regelen. En ook daarop moeten dan democratische regels van toepassing zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
Een verder verschil is natuurlijk dat de Vlamingen niet alleen de meerderheid vormen in België, maar ook tot een volledig andere taalgroep behoren (Romaans vs. Germaans). Het Fries mag dan een aparte taal zijn, het vertoont toch veel gelijkenissen met het Nederlands. Meer dan veel dialecten in Nederland, zoals de Nedersaksische en Limburgse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Oostenrijk is de rijkstaal het Duits. In het parlement, in de commissies, in de regering, in de hogere administratie is het het Duits dat de enige werktaal is. Op plaatselijk vlak zijn er echter een aantal regionale talen die door de Oostenrijkse staat erkend zijn. Hongaars en Sloveens zijn in dat geval bijvoorbeeld. Daar de meerderheid van het land Duitstalig is, gaat men ervan uit dat de minderheden zich, wanneer ze zich aandienen op nationaal vlak, ook van de rijkstaal bedienen. Hun aantallen zijn immers dermate klein dat het niet logisch is dat er een volledige batterij tolken en vertalers klaar moet staan... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die aanpassingen vind ik persoonlijk nog het minst ergerlijke. Hier in Vlaanderen hebben we dit in de jaren zeventig ook meegemaakt. Toen heeft men immers ALLE plaats- en gemeentenamen aan de hedendaagse Nederlandse spelling aangepast. "Wareghem" werd "Waregem"; "Gendt" werd "Gent", "Dixmuyde" werd "Diksmuide", enzovoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
|
![]() Citaat:
Overigens worden de Stellingwervers ook geacht Fries te verstaan als ze bijv. in de Provinciale Staten zetelen. Zowel debatten als openbare stukken kunnen immers Friestalig zijn. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
|
![]() Citaat:
![]() Het is alleen jammer dat sommige Friezen zich zo vijandig opstellen tegenover het Nederlands. Aangezien er in veel gebieden dialecten bestaan die bedreigd worden, zullen velen op voorhand sympathiek staan tegenover bescherming van een taal als het Fries. De erkenning van het Fries in Friesland zal bijna niemand probleem vinden. Maar door de vijandige houding tegenover het Nederlands - een Fries die in een gezamenlijke Statenvergadering van Groningen, Friesland en Drenthe, onaangekondigd Fries spreekt; de FNP die eist dat Groningse machinisten en conducteurs van NoordNed in Friesland Fries spreken - zorgen de Friese taalactivisten er in feite zelf voor dat sommige Nederlanders zich beginnen ergeren aan het Fries. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
Ook van het Zwitserse federalisme kan nog wat geleerd worden. Het verschil tussen districten of departementen enerzijds, en kantons of deelstaten anderzijds, mag dan voor sommigen semantisch lijken, het is essentieel. In het eerste geval ligt alle macht bij een centrale staat die bevoegdheden naar beneden delegeert. In het tweede geval ligt het zwaartepunt bij de deelgebieden, die samen beslissen welke bevoegdheden ze door de gemeenschappelijke staat willlen laten uitvoeren. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Trouwens, ik had de hele Europa-discussie gemist (Dat heb je ervan als je alleen maar bij communautaire zaken blijft hangen). Dankjewel dat je me er nog even op wees. Dimitri. Ben het trouwens geheel met je eens. Maar ik snap nu de opmerkingen van Egidius wat beter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
|
![]() Citaat:
Dit is gewoon niet correct. In een meertalige staat hebben nu eenmaal verschillende talen bestaansrecht. Citaat:
Egidius |
||
![]() |
![]() |