Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2003, 11:53   #101
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Knuppel, de meerderheid van de Belgen wou ook geen staatshervormingen, toch zijn ze er gekomen...

Zo ook vraagt niemand dat 11 juli een feestdag wordt in plaats van een andere.
En ongetwijfeld kan u beide uitspraken staven met objectieve en wetenschappelijk onderbouwde cijfers.

hihi deze reactie kon ik voorspellen.. bena verslokken in uw chocomel? Dan maar snel met schone woorden zeggen: ok het is zo maar bewijs het eens..
Ach ja, ik was het even vergeten, wanneer iemand zomaar beweringen doet over wat de meeste mensen denken, dan mag je daar van jou vooral geen objectieve bewijzen voor vragen. Want dan "draai je rond de pot". Zo was het toch he?
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 12:08   #102
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trol is zelfs niet in staat om rond de pot te draaien. Hij lacht gewoon zichzelf uit in een taaltje dat noch nederlands, noch een dialect ervan is.
Oud 27 juni 2003, 18:55   #103
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Dat is hun probleem; niet de mijne. Niemand kan mij verplichten om het eens te zijn met wat 163 jaar geleden werd beslist door een paar intellektuelen.
En blijkbaar ontgaat het u dat dankzij die "paar intellectuelen" (toch even de geschiedenis van de taalminnaars erop naslaan voor u weer eens denigrerend gaat spreken over die "paar intellectuelen") u nog steeds een Nederlands dialect spreekt. Waren deze mensen niet opgekomen voor de culturele en gestandardiseerde vorm van de volkstaal in Vlaanderen dan waren we nu verfranst zoals het geval is in Frans-Vlaanderen.
Het kan best zijn dat er in het verleden voor de emancipatiestrijd van de noordelijke Belgische provincies praktische argumenten waren voor een gemeenschappelijke standaardtaal. Maar nu die gemeenschappelijke standaardtaal de plaats gekregen heeft waarop het recht heeft, wordt het tijd dat ook de streektalen de plaats krijgen waarop ze recht hebben. Na de emancipatie van de Nederlandse standaardtaal moet nu de emancipatie van de streektalen komen. Als je mijn andere teksten over de relaties tussen Esperanto, standaardtalen, en streektalen gelezen hebt, dan zou je weten dat ik niet tegen standaardtalen op zich ben, maar wel vindt dat ze zich demokratisch moeten gedragen tegenover de streek- en minderheidstalen in "hun" standaardtaalgebied.

Citaat:
Het gaat trouwens niet om een verplichting,
Geen verplichting? Men mag in West-Vlaanderen geen West-Vlaams gebruiken op plaatselijke officiële gelegenheden, en op de West-Vlaamse TV mag het blijkbaar evenmin. Wij moeten gewoon onze West-Vlaamse moedertaal ontkennen, net zoals ten tijde van het franstalige unitaire België.

Citaat:
maar om een bevestiging van de werkelijkheid: West-Vlaams is nu eenmaal een Nederlands dialect. Hoe hard u ook het tegendeel uitbazuint, dat verandert niets aan de zaak. West-Vlaams = een plaatselijke variant van het Nederlands.
En jij mag nog op je kop staan, voor mij is West-Vlaams een volwaardige taal zoals het Fries, officieel statuut of niet.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 19:11   #104
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar nu die gemeenschappelijke standaardtaal de plaats gekregen heeft waarop het recht heeft, wordt het tijd dat ook de streektalen de plaats krijgen waarop ze recht hebben.
Misschien dat u eens eventjes moet nadenken over de functie die een taal heeft!?

En jij mag nog op je kop staan, voor mij is West-Vlaams een volwaardige taal zoals het Fries.[/quote]
En jij mag op je kop gaan staan, voor mij is 1 + 1 = 3 !
U hoeft natuurlijk de feiten niet te aanvaarden, maar verwacht toch heus niet dat u mensen op die manier van uw mening zal kunnen overtuigen!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 20:46   #105
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Trol is zelfs niet in staat om rond de pot te draaien. Hij lacht gewoon zichzelf uit in een taaltje dat noch nederlands, noch een dialect ervan is.
jullie zijn zo vermakelijk.. maar nu ga ik even naar het echt leven.. weg van deze viruele plaats ( jullie thuis? )
Weg van jullie droomwereld.. ik trek belgie in..

have fun though

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 20:55   #106
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van een droomwereld naar een nachtmerrie dus....
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 20:57   #107
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Van een droomwereld naar een nachtmerrie dus....
Oud 27 juni 2003, 22:05   #108
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Maar nu die gemeenschappelijke standaardtaal de plaats gekregen heeft waarop het recht heeft, wordt het tijd dat ook de streektalen de plaats krijgen waarop ze recht hebben.
Misschien dat u eens eventjes moet nadenken over de functie die een taal heeft!?
Dat heb ik al heel grondig gedaan, en ik ben tot de konklusie gekomen dat streektalen een erg belangrijke funktie hebben op lokaal vlak terwijl standaardtalen een belangrijke funktie op streekoverschrijdend vlak hebben. Het ene sluit het andere niet uit. Maar standaardtalen moeten wel ophouden met streektalen stiefmoederlijk te behandelen en hun bestaan te ontkennen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 27 juni 2003, 22:09   #109
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar standaardtalen moeten wel ophouden met streektalen stiefmoederlijk te behandelen en hun bestaan te ontkennen.
Het zit je blijkbaar èrg diep he...

[size=2]Zou me niet kunnen voorstellen dat ik zo zou zagen over het Brabants... [/size]
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 22:17   #110
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:

Maar standaardtalen moeten wel ophouden met streektalen stiefmoederlijk te behandelen en hun bestaan te ontkennen.
Het zit je blijkbaar èrg diep he...
Ik heb inderdaad genoeg van die ondemokratische houding van standaardtalen tegenover streektalen.

Citaat:
[size=2]Zou me niet kunnen voorstellen dat ik zo zou zagen over het Brabants... [/size]
Je zaagt misschien niet over het Brabants, maar wel over "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen. Waarom zou ik dan niet mogen zagen over het West-Vlaams?

westhoek.jpg
Oud 27 juni 2003, 22:23   #111
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Je zaagt misschien niet over het Brabants, maar wel over "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen. Waarom zou ik dan niet mogen zagen over het West-Vlaams?
"Groot-Antwerpen" is enkel iets dat bestaat in uw hoofd! Ik vraag me trouwens af waar die afkeer van Antwerpen vandaan komt...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 22:44   #112
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Als Doomy zich in de eerste plaats West-Vlaming voelt, dan moet je zoiets respecteren.

Ik denk dat de B.U.B. de enige partij is in België die de provincies weer meer macht wil geven. Nochtans is dat juist wat veel mensen willen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2003, 23:03   #113
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me trouwens af waar die afkeer van Antwerpen vandaan komt...
Hebben ze aan zichzelf te danken.

westhoek.jpg
Oud 28 juni 2003, 07:13   #114
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik denk dat de B.U.B. de enige partij is in België die de provincies weer meer macht wil geven. Nochtans is dat juist wat veel mensen willen.
"Veel" mensen? Waarop baseert u zich? Welk sociologisch onderzoek ligt aan de basis van een dergelijk besluit? Welke opiniepeiling? Welke volksraadpleging.

Geen enkele: u concludeert dus eerder op basis van uw eigen verbeelding dan de werkelijkheid.

Ik zie nog steeds niet in waarop die onredelijke "verafgoding" van de Belgische provinciestructuur eigenlijk op gebaseerd is: de provincies gaan immers terug op de indeling van de nieuwe departementen die de Franse bezetter hier in de 18e eeuw invoerde. Toen wou men volledig breken met de vroegere structuur en tekende men, zonder rekening te houden met de taalkundige of sociologische situatie ter plekke, nieuwe grenzen uit.

Natuurlijk is duidelijk waarop de Blubberaars aansturen: verdeel het Vlaamse grondgebied in kleinere delen opdat het machteloos wordt en geen bedreigende macht meer kan worden in een Belgische context.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2003, 07:14   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb inderdaad genoeg van die ondemokratische houding van standaardtalen tegenover streektalen.
Er worden in Vlaanderen geen "streektalen" (= regionale talen) gesproken, wel dialecten. En al deze dialecten behoren tot die ene taal, nl. het Nederlands.
Oud 28 juni 2003, 07:19   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik al heel grondig gedaan, en ik ben tot de konklusie gekomen dat streektalen een erg belangrijke funktie hebben op lokaal vlak terwijl standaardtalen een belangrijke funktie op streekoverschrijdend vlak hebben. Het ene sluit het andere niet uit. Maar standaardtalen moeten wel ophouden met streektalen stiefmoederlijk te behandelen en hun bestaan te ontkennen.
Heeft er ooit iemand ontkend dat er verschillende Nederlandse dialecten bestaan die in Vlaanderen worden gesproken? Neen. Ga maar eens een boek kopen of de Nederlandse dialecten in Vlaanderen of stap de universiteitsbibliotheek van Kortrijk eens binnen (ik gaf u eerder al aan waar u die werken kunt vinden).

Natuurlijk zijn dialecten belangrijk in de kring en plaats waar ze gesproken worden: dat is nu eenmaal een waarheid als een koe. Daar staat echter tegenover dat dialecten onderling een al dan niet grote diversiteit vertonen en dat ze dus de genormeerde eenheid ontberen die noodzakelijk is om te komen tot het formele gebruik. Dialecten behoren nu eenmaal tot de informele levenssfeer. Hiermee worden ze helemaal niet "stiefmoederlijk" behandeld, maar krijgen ze gewoon hun plaats die een dialect toekomt.
Oud 28 juni 2003, 07:29   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En jij mag nog op je kop staan, voor mij is West-Vlaams een volwaardige taal zoals het Fries, officieel statuut of niet.
Jammer, beste vriend, maar uw stelling wordt niet bevestigd door de taalkundigen. In de universiteitsbibliotheek steken er vele tientallen boeken over de Nederlandse dialecten en in geen enkele ervan zult u een element vinden die uw stelling onderbouwt.

West-Vlaams is nu eenmaal een plaatselijke variant van het Nederlands (wat trouwens los staat van een mogelijke officiële erkenning).
Oud 28 juni 2003, 07:49   #118
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan best zijn dat er in het verleden voor de emancipatiestrijd van de noordelijke Belgische provincies praktische argumenten waren voor een gemeenschappelijke standaardtaal. Maar nu die gemeenschappelijke standaardtaal de plaats gekregen heeft waarop het recht heeft, wordt het tijd dat ook de streektalen de plaats krijgen waarop ze recht hebben.
In tegenstelling tot de standaardtaal hebben de dialecten steeds hun plaats behouden in het leven van alledag, nl. als huis- en keukentaal, als medium en uitdrukkingsmiddel van het dagdagelijks gezins- en dorpsleven. Dat is nu eenmaal de plaats waar een dialect, d.i. een plaatselijke variant van een taal, tenvolle gedijd.

Citaat:
Na de emancipatie van de Nederlandse standaardtaal moet nu de emancipatie van de streektalen komen.
Er kan maar moeilijk sprake zijn van emancipatie, daar de dialecten (er zijn trouwens geen streektalen = regionale talen in Vlaanderen) steeds hun plaats hebben behouden in de leefwereld waar ze thuishoren.

Citaat:
Als je mijn andere teksten over de relaties tussen Esperanto, standaardtalen, en streektalen gelezen hebt, dan zou je weten dat ik niet tegen standaardtalen op zich ben, maar wel vindt dat ze zich demokratisch moeten gedragen tegenover de streek- en minderheidstalen in "hun" standaardtaalgebied.
Dat is natuurlijk larie: de standaardtaal verhoudt zich tegenover de dialecten als een loper tegenover een unieke sleutel. De standaardtaal is overkoepelend, terwijl de dialecten slechts een waarde hebben in een beperkte plaatselijke kring.

Citaat:
Geen verplichting? Men mag in West-Vlaanderen geen West-Vlaams gebruiken op plaatselijke officiële gelegenheden, en op de West-Vlaamse TV mag het blijkbaar evenmin. Wij moeten gewoon onze West-Vlaamse moedertaal ontkennen, net zoals ten tijde van het franstalige unitaire België.
Mag ik u vragen één wettekst hier aan te halen waarin staat dat het bij wet verboden is dialect te gebruiken? U zult er geen enkele vinden. Alleen beseffen de gebruikers ervan heel goed dat hun dialect iets plaatselijk is en dat dit een zekere beperking inhoudt. Daarom wordt dan ook overgeschakeld naar het AN.

Er wordt trouwens niets "ontkend": dialecten zijn plaatselijke uitingen van een taal en hebben dan ook een beperkt gebruik. Voor een aantal gebieden schakelen we dan over naar de standaardtaal.

De vergelijking met de Fransdolle politiek van het vroegere België gaat trouwens niet op: daar wou men de natuurlijke band verbreken die bestond tussen de dialecten van een taal en de cultuurtaal van diezelfde taal. De band die tussen Nederlandse dialecten en Nederlandse cultuurtaal bestond moest in de ogen van de 19e eeuwse belgicisten verbroken worden. Daarom werd het noodzakelijk geacht de mensen wijs te maken dat er eigenlijk geen band bestond. Op die manier werd het gemakkelijker geacht de verfransing door te zetten. Immers, dialecten die niet meer kunnen terugvallen op een cultuurtaal zijn, bij verhoogde geletterdheid en scholingsgraad, gedoemd om steeds sterker onder druk te komen van die andere cultuurtaal (het Frans dus), wat enerzijds een steeds grotere beïnvloeding van het dialect voor gevolg heeft en anderzijds de langzame verdwijning ervan. Het resultaat van een dergelijke politiek zien we in Frans-Vlaanderen.

Daarom is het belangrijk dat we de band die tussen dialect en standaardtaal bestaat, in acht houden en verder cultiveren. Er is geen nood om de standaardtaal te vervangen door een "opgewaardeerd" dialect.
Oud 28 juni 2003, 10:31   #119
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Jammer, beste vriend, maar uw stelling wordt niet bevestigd door de taalkundigen. In de universiteitsbibliotheek steken er vele tientallen boeken over de Nederlandse dialecten en in geen enkele ervan zult u een element vinden die uw stelling onderbouwt.

West-Vlaams is nu eenmaal een plaatselijke variant van het Nederlands (wat trouwens los staat van een mogelijke officiële erkenning).
Dan verwijs ik nog eens naar http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/erkenning.htm en http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/belbel8.htm, waar wordt gepleit dat het Zeeuws/West-Vlaams geen dialekt van het Nederlands is.

westhoek.jpg
Oud 28 juni 2003, 10:47   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... waar wordt gepleit dat het Zeeuws/West-Vlaams geen dialekt van het Nederlands is.
Maar dat zijn geen taalkundigen, maar taalliefhebbers. Geef me eens één boek van een vermaard taalkundige waarin gesteld wordt dat de Vlaamse en Zeeuwse dialecten geen deel uitmaken van de Nederlandse taal.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be