Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Belgie 1-talig Engels?
Ja 2 4,17%
Nee 46 95,83%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2005, 12:45   #101
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Je zit bijna goed. Persoonlijk ben ik voorstander van tweetaligheid over de ganse Europese Unie: de streektaal en... het Engels. Geef toe, het zou al een flinke vereenvoudiging betekenen en dat op alle gebied. Servo-engels; waals-engels; frans-engels; aantwaarps-engels; fries-engels; baskisch-engels; luxemburgs-engels; schots-engels; duits-engels; kroatisch-engels; amsterdams-engels, esperanto-engels en ga zo maar verder.
EN aldus krijgen de Engelsen (en de amerikanen) een serieus voordeel van hun moedertaal?

Dat is discriminatie op afkomst, dat is dus racisme.

Van u had ik wel net anders verwacht, Piano.
Oud 2 oktober 2005, 13:13   #102
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
EN aldus krijgen de Engelsen (en de amerikanen) een serieus voordeel van hun moedertaal?

Dat is discriminatie op afkomst, dat is dus racisme.

Van u had ik wel net anders verwacht, Piano.
Dat voordeel hebben ze echt al een tijdje, zie maar internet, PC computertaal, communicatie in de ruimte, radio, vliegwezen, technische handleidingen enz. Ik zie het als een voordeel dat ik met gelijk wie in de wereld kan communiceren in mijn tweede taal. Mijn eerste taal behoud ik voor het bewaren en koesteren van de cultuur en de omgeving waarin ik ben opgegroeid en opgevoed. Precies door het engels als tweede landstaal te aanvaarden neemt de kans dat mijn eerste taal zal verdwijnen betekenend af.

Ik werk in de toeristische sector en of het nu chinezen, russen, polen, bulgaren, letten, duitsers en zelfs oostenrijkers of fransen zijn, ik kan met ze allen prima communiceren -en dat in het engels- en aan iedereen aldus ede goede dienstverlening schenken die ze verwachten van mij. Het zou in mijn taal, slechts gesproken door 22 miljoen mensen over de hele aardbol, een pak moeizamer gaan zoniet onmogelijk.

Misschien dat de technologie in de toekomst een andere oplossing kan vinden en we maar één taal -onze moedertaal- nodig hebben. Een toestelletje dat bv via een gsm werkt -handenvrij- dat rechtstreeks vertaald wat de andere heeft gezegd en voor de geschreven zaken met een lichtpen over de tekst wrijven zodat die meteen in de moedertaal verschijnt. Dat zou een prachtuitvinding zijn, denk je niet?
Oud 2 oktober 2005, 13:30   #103
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat voordeel hebben ze echt al een tijdje, zie maar internet, PC computertaal, communicatie in de ruimte, radio, vliegwezen, technische handleidingen enz.
Vroeger, zowat 10 jaar geleden toen ik nog met mijn 14.4-modemmetje op het internet ging, was zowat alles Engelstalig. Vandaag zie je dat andere talen zoals het Frans, het Duits, het Russisch,... terugkomen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 13:39   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat voordeel hebben ze echt al een tijdje, zie maar internet, PC computertaal, communicatie in de ruimte, radio, vliegwezen, technische handleidingen enz. Ik zie het als een voordeel dat ik met gelijk wie in de wereld kan communiceren in mijn tweede taal. Mijn eerste taal behoud ik voor het bewaren en koesteren van de cultuur en de omgeving waarin ik ben opgegroeid en opgevoed. Precies door het engels als tweede landstaal te aanvaarden neemt de kans dat mijn eerste taal zal verdwijnen betekenend af.
Wees gerust, u kan met Engels niet "met gelijk wie in de wereld" communiceren. Zeker niet wanneer u echt wil communiceren, waarbij men het rudimentair niveau van het toeristenengels wil overstijgen. Dan stelt men vast hoe weinig mensen het Engels op een goed en echt werkbaar niveau beheersen. Dit is natuurlijk te wijten aan het feit dat Engels geen gemakkelijke taal is: het is een taal met een sterk idiomatisch taalgebruik, wat het voor anderstaligen bijzonder moeilijk maakt.

Ik zie ook niet in hoe het invoeren van het Engels als tweede landstaal het behoud van onze eigen moedertaal kan versterken. Dat moet u toch eens uitleggen.

De enige echt democratische oplossing voor het taalvraagstuk is de invoering van een neutrale tussentaal. Een taal die uiteindelijk niemands en toch iedereens eigendom is. Een natuurlijke taal komt daar niet voor in aanmerking, daar moedertaalsprekers hoe dan ook in het voordeel zijn. Enkel een kunsttaal die een voldoende taalkundige rijkdom heeft maar tegelijkertijd eenvoudig en snel te assimileren is. De geschiedenis heeft tot op heden aangetoond dat Esperanto die ambitie kan waarmaken.

Over die technische handleidingen: heel veel handleidingen die bij werktuigmachines worden gestopt, zijn eentalig DUITS. Niet Engels. Daarom geeft men aan de hogere technische instituten steeds technisch Duits.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 22:01   #105
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, ik ken niet zoveel mensen die zonder problemen aan de slag konden met behulp van een handleiding Engels. Doorgaans is dat dan nog eens Engels met ferme haren op.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be