![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Minister-President
|
![]() Ik maak toch een verschil tussen beloftes van partijen en/of ministers die in achterkamertjes worden gemaakt en beloftes die in wetten of schriftelijke akkoorden tussen gewesten worden gegoten !
Neem nu de faciliteiten. Vlaanderen is gebonden om die toe te kennen, want die faciliteiten staan in de wet (of grondwet, ik weet het niet meer). Maar een belofte van een regering om iets toe te kennen in ruil voor iets anders? Het volk is daar niet door gebonden zolang het parlement de belofte niet heeft bekrachtigd. Dat is ook de reden waarom internationale verdragen (Kyoto bvb) door de resp. parlement moeten worden geratificeerd eer ze van kracht worden. De handtekening van de regering is niet genoeg. |
![]() |
![]() |
#102 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Vlamingen hebben het recht de splitising van BHV te vragen, of de afschaffing van de faciliteiten, of wat dan ook. Ze moeten wel niet verwonderd zijn dat de Franstaligen dan "non" zeggen, of eveneens eisen op tafel leggen (zoals de uitbreiding van Brussel) die vroegere compromissen in vraag stellen. Maar ik begrijp wel dat het strategisch interessant is om die afspraken terug in vraag te stellen: daardoor groeit het wantrouwen tussen Franstaligen en Vlamingen, wat dan weer goed is voor het Vlaams-nationalisme. ![]()
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Via de regering hebben zowel VLD als SP.a en Agalev zich verbonden om het Verdrag te ratificeren, ook in het Vlaams Parlement waar ze een meerderheid hadden. Ze hebben het niet gedaan en de Franstaligen hebben inderdaad geen enkel middel om hen ertoe te dwingen (behalve de federale regering doen vallen, maar wat zou daar het nut van zijn?). Ik denk wel dat ze hun lesje geleerd hebben en dat dit zal blijken tijdens de volgende communautaire discussies.
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou Brussel eigenlijk per sé 'gezuiverd' moeten worden van de Franstaligen? Het is perfect mogelijk de Franstalige minderheid in een democratische Vlaamse staat op te nemen en hen de nodige rechten te geven (mits uiteraard ook de nodige plichten). Is het soms genetisch bepaald dat Vlamingen en Franstaligen niet kunnen overeenkomen? Brussel vervlaamsen is een optie die zo goed als uitgesloten is tenzij je deze stad militair gaat bezetten en gaskamers invoert en voor zo'n Vlaanderen bedank ik. Als we Brussel als hoofdstad willen houden zullen wij moeten rekening houden met de grote Franstalige gemeenschap daar.
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#106 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar het is ook gewoon een kwestie van democratie. Hoe zou ik mij als volwassen burger anno 2005 kunnen gebonden voelen door wat een elite twintig jaar geleden beslist heeft? Elke generatie moet het recht hebben verdragen, grondwetten en wetten opnieuw te evalueren in functie van haar eigen belangen. Dat de andere kant dat ook doet, hoort er bij. Alleen zijn franstalige eisen die over ander dan hun eigen grondgebied gaan, vertikaal te klasseren in de lade "goed geprobeerd maar dat pakt niet". Egidius |
|
![]() |
![]() |
#107 |
Banneling
|
![]() Er groeit helemaal geen wantrouwen tussen "Vlamingen" en "Walen", wel tussen de bevolking en hun politici.
|
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
En let wel, dat Brussel in de Vlaamse staat opgenomen wordt met een royaal cultureel statuut, verhindert allerminst dat het stap voor stap terug zou vervlaamst worden. Egidius |
|
![]() |
![]() |
#109 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
#110 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dit neemt niet weg dat die wijzigingen volgens een bepaalde procedure moeten gebeuren, en dat wij daaraan verbonden zijn... Citaat:
![]()
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik weet dat het een fictie is in ons land, maar normaal horen parlementsleden in eer en geweten te stemmen. Zij zijn geenzins verplicht om altijd in te stemmen met wat een regering beslist. |
|
![]() |
![]() |
#112 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen beslist het Vlaamse parlement. Trouwens al die privé-zaakjes van Verhofstadt, om toch maar eerste minister te kunnen blijven, smijt ik terecht wel op zijn kop. Zoals ook bv het geheime toeschuiven van miljarden voor het eeuwig verlieslatend en slecht Franstalig onderwijs. Dat werd trouwens eerst geloochend en zeker nooit in geen enkel parlement goedgekeurd. |
|
![]() |
![]() |
#114 | |||||
|
![]() Citaat:
Terloops, het valt me op dat 'goede Belgen' hier altijd anti-Vlaamse standpunten goedkeuren. De idiotie gaat zelfs zover dat een overwinning van Justine tegen Kim een 'Belgische overwinning' is[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door luc broes : 5 oktober 2005 om 11:57. |
|||||
![]() |
![]() |
#115 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk niet dat de Franstaligen zullen komen klagen voorwat betreft het déél dat nu reeds gefederaliseerd is. Ze hebben immers alles wat ze nodig hebben! Een communautaire ronde hoeft niet meer, dit ook dankzij Lambermont-Lombard. Het bewijst nogmaals wat ik hier eerder heb gezegd. De opeenvolgende staatshervormingen hebben voor Vlaanderen weinig positieve gevolgen gekend. Daarom lijkt het mij zinloos om de stappentheorie te blijven hanteren. Eén maal moeten die partijen het béén stijf houden aan de onderhandelingstafel. En dan gaan de Franstaligen er vanzelf vandoor. Onderhandelen met de Franstaligen mag alleen om de definitieve boedelscheiding te regelen. Als ze niet willen luisteren, draai dan maar de geldkraan dicht. Stop de financiering van het Franstalig onderwijs. Stop de transfers van noord naar zuid. Ik ben er zeker van dat ze dan wél niet anders kunnen dan te luisteren naar de terechte eisen van Vlaanderen! Met Vlaams-nationale groet Koen Vermant |
|||
![]() |
![]() |
#116 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Institutioneel gezien perfect verdedigbaar, moreel/politiek gezien een andere kwestie. En zoals eerder gezegd zijn de Franstalige partijen dat nog niet vergeten. ] Citaat:
Of, om met iemand anders zijn woorden te zeggen: Citaat:
![]() |
#117 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Begrijp me niet verkeerd, indien België zou moeten splitsen (wat ik persoonlijk niet wens, maar dat zeker een mogelijkheid is), dat het dan op een serene, vreedzame, en democratische manier gebeurd. Citaat:
Maar ondanks alles bleef de PSC tegenspartelen (ze hadden een begrip zoals "constructieve oppositie" nog niet goed begrepen). Het is maar toen het minderhedenverdag op tafel is gekomen, dat ze uiteindelijk besloten hebben zich te onthouden, om zo een 2/3 meerderheid te behalen. Dat de Vlaamse partijen "niks" hebben gekregen in ruil voor het geld is hun eigen verantwoordelijkheid. 8) Citaat:
![]()
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
En hoe reageren de Vlamingen als het FDF (inderdaad een racistischre partij) zonder meer door ALLE Franstalige partijen zonder probleem aanvaard wordt in de regering. Probeer die vragen eens vanuit een Vlaamse hoek te bekijken, en sommige zaken zullen duidelijker worden. Als de Franstaligen niets meer wensen te doen hebben met dat vieze Vlaanderen waar het Vlaams Belang veruit de grootste partij is, dan ligt de oplossing voor de hand: boedelscheiding. Jammer genoeg is hun afschuw voor dat vieze Vlaanderen kleiner dan hun geldzucht voor de miljardentransfers uit dat zelfde Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
#120 | |
|
![]() Citaat:
Sinds jaar en dag houdt Vlaanderen België uit het finantiële moeras (85% van de uitvoer), omdat wij Vlamingen meertalig zijn kan er nog met mekaar (en met de wereld) gepraat worden (BHV onderhandelingen verliepen in het Frans!). Maar Nederlands zelfs in de Brusselse hospitalen is er te veel aan. Laat asjeblief moreel erbuiten!!! |
|
![]() |