![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke taal moeten onze Vlaamse scholieren als 2de taal leren? | |||
Chinees |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Duits |
![]() ![]() ![]() |
7 | 6,73% |
Engels |
![]() ![]() ![]() |
36 | 34,62% |
Esperanto |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Frans(zoals nu) |
![]() ![]() ![]() |
24 | 23,08% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,88% |
Keuzevrijheid: Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
6 | 5,77% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
20 | 19,23% |
Spaans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Iets Anders |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor alle duidelijkheid: het rode citaat is niet van Egidius, wel van Robert T. Egidius Laatst gewijzigd door Egidius : 23 oktober 2005 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
|
![]() Citaat:
Ik zou eerder zeggen: als je wel altijd Frans kunt, word je zelf ook in het Franstalige blok gedwongen. Het valt toch op dat veel Vlaamse politici op federaal vlak zich anders gedragen dan op regionaal vlak, terwijl dat aan Franstalige kant niet of veel minder het geval is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
|
![]() Citaat:
Als de Vlamingen hun rechtmatige plaats willen bezetten, zullen ze moeten stoppen met Frans te spreken op toppolitiek vlak. Wie in een harde onderhandeling de taal van de andere spreekt, heeft al half verloren. Door in het Frans over BHV te onderhandelen geven de Vlamingen te kennen de posities van de Franstaligen te aanvaarden. Bovendien zijn ze niet in staat zich goed uit te drukken, omdat ze de onderhandelingstaal niet even goed beheersen als hun onderhandelingspartners. Handicap twee. Engels gebruiken in de ministerraad, als tussenstap omdat Nederlands niet mogelijk is, is de enige manier om vooruitgang te boeken. Egidius Laatst gewijzigd door Egidius : 23 oktober 2005 om 13:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
|
![]() Citaat:
"Mama, ik kan er nie aan doen, zenne: tis de fout vd beirre..." kzal er maar een ![]()
![]() |
![]() |
#105 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Parlementslid
|
![]() Back on topic... keuzevrijheid: Frans - Duits - Engels... zoals in Wallonie.
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Europees Commissaris
|
![]() Bericht aan Egidius.
Mijn laatste opmerking lijkt van jezelf te zijn. My mistake. Sorry. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
|
![]() Citaat:
Maar goed, laten we dan maar beginnen met de plaats van het Frans in Vlaanderen aan te passen aan het belang van die taal in de wereld en op Belgisch vlak, en dus de opgelegde tweede taal Frans in ons onderwijs afschaffen. Het is een overblijfsel van het kolonialisme. Citaat:
Egidius Laatst gewijzigd door Egidius : 23 oktober 2005 om 15:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Egidius]
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#112 |
Minister
|
![]() Eigenlijk zou iedereen chinees moeten spreken. Die taal wordt geproken door 1,5 miljard mensen op deze aarde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Iedere scholier moet als tweede taal Frans leren, vanuit economisch oogpunt is dat alvast veel zinvoller dan een spleetogentaal te leren. Bovendien is de kennis van talen serieus aan het dalen bij jong afgestudeerden ... zeker wat betreft het Frans.
Citaat:
Dus beginnen met deftig Frans te klappen, zeer nuttig wetende dat vele bedrijven van belgiesen origine opgekocht zijn/ worden door de Fransen ... Daarna Engels. N/F/E dus, meer hoeft niet. Maar wel op een superniveau, niet het gepruts dat het taalgebruik van 98 % van de vlaminken karakteriseert. En ja, taalbeheersing begint met een goede kennis van de moedertaal, ook daar is het rampzalig bij de gemiddelde vlamink. Yup. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die militant kan je geen eigenbelang verwijten, die offert er zijn vrije tijd en geld voor op, zonder zicht op enige compensatie. De meeste militanten, en dan spreek ik over diegenen die hier op het forum figureren, lijken me een stuk minder leugenachtig en kronkelig dan hun partijtop. Logisch: deze laatsten hebben weldegelijk 'iets te verliezen'
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |