Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2003, 10:06   #101
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Wat vindt u dan van Waalse politici die nu pas in 2003 blijkbaar wat moeite doen om pogen Nederlands te spreken ???
Precies. Waarom wachten we niet gewoon nog even af? Het is duidelijk dat vlaanderen van zijn minderwaardigheidcomplex af is en nu eens komaf wil maken met de dito behandeling van onze zuiderburen. Ook franstaligen beginnen dit te zien. Via mijn job kom ik met heel wat franstaligen in contact en ook zij zijn van mening dat men in Vlaanderen maar vlaams moet spreken, wat ook de afkomst is.

Als we zomaar in het wilde weg ons land gaan opsplitsen halen we ons heel wat economische en sociale problemen op de hals. Laat ons dus rustig te werk gaan en kijken of de nieuwe belgische generatie ook een nieuwe belgische cultuur kan voortbrengen.

Ik ben geen BUB'er en geen vlaams-nationalist. Ik ben wel een fiere vlaming die zich het recht opeist vlaams te kunnen spreken in zijn eigen mooie vlaanderen, maar die ook met de glimlach franstaligen zal helpen die onze taal machtig willen worden. We blijven tenslotten in de eerste plaats mens!
Oud 13 juli 2003, 10:08   #102
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clabaut_didier
Als we zomaar in het wilde weg ons land gaan opsplitsen halen we ons heel wat economische en sociale problemen op de hals. Laat ons dus rustig te werk gaan en kijken of de nieuwe belgische generatie ook een nieuwe belgische cultuur kan voortbrengen.
Waarop past niemand die voor het behoud van België is dit toe op de scheiding van de Nederlanden in 1815? Ik krijg daar zo het schijt van he...
Oud 13 juli 2003, 10:14   #103
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Wat vindt u dan van Waalse politici die nu pas in 2003 blijkbaar wat moeite doen om pogen Nederlands te spreken ???
Precies. Waarom wachten we niet gewoon nog even af? Het is duidelijk dat vlaanderen van zijn minderwaardigheidcomplex af is en nu eens komaf wil maken met de dito behandeling van onze zuiderburen. Ook franstaligen beginnen dit te zien. Via mijn job kom ik met heel wat franstaligen in contact en ook zij zijn van mening dat men in Vlaanderen maar vlaams moet spreken, wat ook de afkomst is.

Ik ben geen BUB'er en geen vlaams-nationalist. Ik ben wel een fiere vlaming die zich het recht opeist vlaams te kunnen spreken in zijn eigen mooie vlaanderen, maar die ook met de glimlach franstaligen zal helpen die onze taal machtig willen worden. We blijven tenslotten in de eerste plaats mens!
Typisch: volgens u spreken Walen wèl Frans, maar Vlamingen geen Nederlands maar de onbestaande taal 'Vlaams'. Wie heeft er dan een minderwaardigheidscomplex?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 10:29   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben wel een fiere vlaming die zich het recht opeist vlaams te kunnen spreken in zijn eigen mooie vlaanderen, maar die ook met de glimlach franstaligen zal helpen die onze taal machtig willen worden. We blijven tenslotten in de eerste plaats mens!
Dat alles lijkt me vrij normaal.

Maar nog even dit: ik dacht wel dat we Nederlands spreken en geen "Vlaams". Of gaat u een op het Frans gebaseerde 19e eeuwse terminologie weer invoeren? Daar hebben we echt geen nood aan!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 10:33   #105
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Ik ben wel een fiere vlaming die zich het recht opeist vlaams te kunnen spreken in zijn eigen mooie vlaanderen, maar die ook met de glimlach franstaligen zal helpen die onze taal machtig willen worden. We blijven tenslotten in de eerste plaats mens!
Dat alles lijkt me vrij normaal.

Maar nog even dit: ik dacht wel dat we Nederlands spreken en geen "Vlaams". Of gaat u een op het Frans gebaseerde 19e eeuwse terminologie weer invoeren? Daar hebben we echt geen nood aan!
De niet-erkenning en aldus discriminatie van de Nederlandstaligen was voornamelijk gebaseerd op deze specificatie van het "Vlaams" al een hoopje Nederduitse dialecten, in plaats van ze te erkennen als onderdeel van de Nederlandse standaardtaal. Iets waar Luxemburgers nu ook last mee hebben...
Oud 13 juli 2003, 10:34   #106
Tantist

Standaard

We hebben eigenlijk nog geluk dat Nederland er is. Anders denk ik dat België geslaagd zou zijn in het uitroeien van het "Vlaams".
Oud 13 juli 2003, 10:34   #107
Be
Vreemdeling

Be's schermafbeelding

Standaard

Bracke: En wat bleek? Dat er helemaal niet zoveel verschillen bestaan tussen de Nederlandse en Vlaamse politiek

van de politiek is nog mogelijk weet da zo nie. in elk geval de cultuursverschillen zijn te groot en zeg nu eerlijk hoeveel belgen willen bij nederland gewoon lachwekkend ; slecht eten ,gierig, lelijke huizen dorpen en steden, etc.
Be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 10:37   #108
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Be
Bracke: En wat bleek? Dat er helemaal niet zoveel verschillen bestaan tussen de Nederlandse en Vlaamse politiek

van de politiek is nog mogelijk weet da zo nie in elk geval de cultuursverschillen zijn te groot en zeg nu eerlijk hoeveel belgen willen bij nederland gewoon lachwekken ; slecht eten ,gierig, lelijke huizen dorpen en steden, etc.
Volgens Bruno je partijgenoot ben je nu een neo-racist...

Vreemd dat je de kleine verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen wel opmerkt maar de gigantische verschillen in de weg die Vlamingen versus Walen willen bewandelen niet ziet. Door het bos zien we de bomen niet meer zeker?
Oud 13 juli 2003, 10:37   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Iets waar Luxemburgers nu ook last mee hebben...
Inderdaad. Maar toch breekt het Luxemburgs niet echt door en slaagt er niet echt in het Duits bijvoorbeeld uit haar dominerende positie van schrijftaal te verdringen (Duits is voornamelijk de taal van de geschreven pers - Frans daarentegen is de taal van de rechtspraak in Luxemburg). Luxemburgs blijft, net als voor de opwaardering tot cultuurtaal, hoofdzakelijk een spreektaal. Net als in Zwitserland en Oostenrijk het geval is met de plaatselijke dialecten, maar daar zijn ze wel zo verstandig de band tussen het dialect en de standaardtaal te verbreken (alhoewel de taalafstand heel wat groter is dan tussen Moeselfrankisch - alias Luxemburgs - en Standaardduits).
Oud 13 juli 2003, 10:40   #110
Dimitri

Standaard

Citaat:
De niet-erkenning en aldus discriminatie van de Nederlandstaligen was voornamelijk gebaseerd op deze specificatie van het "Vlaams" al een hoopje Nederduitse dialecten, in plaats van ze te erkennen als onderdeel van de Nederlandse standaardtaal. Iets waar Luxemburgers nu ook last mee hebben...
...en de Elzassers, en de Vlamingen in Frans-Vlaanderen. Op de een of andere manier zijn Franstaligen altijd degene die minderheidstalen proberen te minimaliseren door ze voor te stellen als een dialect (alsacien, flamand) i.p.v. een onderdeel van een andere taal. Maar o wee als je het Québecois geen Frans meer noemt, of de Creoolse versies in de (voormalige) koloniën.
Oud 13 juli 2003, 10:42   #111
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Be
in elk geval de cultuursverschillen zijn te groot en zeg nu eerlijk hoeveel belgen willen bij nederland gewoon lachwekkend ; slecht eten ,gierig, lelijke huizen dorpen en steden, etc.
Slecht eten? Gierig?

Alle vooroordelen op een rijtje. Eerlijk gezegd vind ik onze noorderburen helemaal niet "gierig", maar wel beredeneerd zuinig. Vooraleer een Nederlander iets uitgeeft, heeft hij de zaak aan alle kanten bekeken en onderzocht. Maar gierig is hij niet, integendeel. Wanneer er voor hulpacties allerhande wordt rondgegaan, doet de Nederlander zijn geldbeugel heel wijd open. Dat kan echt niet gezegd worden van de Vlaming.

Ach, in de Nederlandse kennissenkring van mij wordt er goed en heerlijk gekookt. Ik denk alleen dat men in het noorden van Nederland niet echt een kook- en eetcultuur heeft, maar dat is in het zuiden toch wel ietsje anders.

Lelijke steden? Hoogstwaarschijnlijk hebt u nog nooit Nederland bezocht? Wat een onzin! Leiden, Dordrecht, 's-Hertogenbosch, Maastricht, stuk voor stuk mooie steden.
Oud 13 juli 2003, 10:44   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
...en de Elzassers, en de Vlamingen in Frans-Vlaanderen. Op de een of andere manier zijn Franstaligen altijd degene die minderheidstalen proberen te minimaliseren door ze voor te stellen als een dialect (alsacien, flamand) i.p.v. een onderdeel van een andere taal. Maar o wee als je het Québecois geen Frans meer noemt, of de Creoolse versies in de (voormalige) koloniën.
Verdeel en heers. Bij de Franse overheid heeft men blijkbaar een heel goed inzicht: losstaande dialecten die de band met een overkoepelende cultuurtaal missen brokkelen hoe dan ook na verloop van tijd af.
Oud 13 juli 2003, 10:45   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben eigenlijk nog geluk dat Nederland er is. Anders denk ik dat België geslaagd zou zijn in het uitroeien van het "Vlaams".
Ja, daar we dan geen referentiepunt hadden gehad om de Nederlandse cultuurtaal weer in te voeren. Het was misschien niet onmogelijk, maar het zou een veel grotere inspanning gevergd hebben.
Oud 13 juli 2003, 10:48   #114
Dimitri

Standaard

Citaat:
Verdeel en heers. Bij de Franse overheid heeft men blijkbaar een heel goed inzicht: losstaande dialecten die de band met een overkoepelende cultuurtaal missen brokkelen hoe dan ook na verloop van tijd af.
Mja, dat is in Frans-Vlaanderen wel goed gelukt. Hopelijk lukt het in de Elzas minder, aangezien daar een groter deel van de bevolking de taal blijft doorgeven en bijna iedereen aanvaardt dat Duits de standaardtaal van het Elzassisch is.
Oud 13 juli 2003, 10:59   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja, dat is in Frans-Vlaanderen wel goed gelukt. Hopelijk lukt het in de Elzas minder, aangezien daar een groter deel van de bevolking de taal blijft doorgeven en bijna iedereen aanvaardt dat Duits de standaardtaal van het Elzassisch is.
De kracht van het aantal speelt er natuurlijk ook mee. Ook drukt er in Frans-Vlaanderen nog steeds een zwaar oorlogsstigma op alles wat met Vlaams en Vlaanderen te maken heeft. In de Elzas is dat dan weer niet het geval.

Frans-Vlaanderen is jammer genoeg voor het Nederlands taalgebied verloren. Jammer.
Oud 13 juli 2003, 11:19   #116
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ja, daar we dan geen referentiepunt hadden gehad om de Nederlandse cultuurtaal weer in te voeren. Het was misschien niet onmogelijk, maar het zou een veel grotere inspanning gevergd hebben.
Dan beweren dat het Nederlands in gevaar komt als Vlaanderen bij Nederland gaat, is toch je reinste bedrog en leugen?
Oud 13 juli 2003, 11:29   #117
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik krijg toch sterk de indruk dat hoe dichter Vlamingen bij de politiek betrokken zijn, hoe meer ze zich afzetten tegen België. Opvallend.
Flamingant zijn is ook een "beroep".....
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2003, 11:55   #118
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik krijg toch sterk de indruk dat hoe dichter Vlamingen bij de politiek betrokken zijn, hoe meer ze zich afzetten tegen België. Opvallend.
Dat is zelfs aangetoond door het Instituut voor Sociaal en Politiek Onderzoek van de KULeuven. De cijfers dateren van 1999, maar hey, een kniesoor die daar moeilijk over doet...
Oud 13 juli 2003, 13:37   #119
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Vreemd dat je de kleine verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen wel opmerkt maar de gigantische verschillen in de weg die Vlamingen versus Walen willen bewandelen niet ziet. Door het bos zien we de bomen niet meer zeker?
Geen redelijk % v.d. Vl. wil bij Nederland horen. Dat geeft zelfs Zeno, iemand die de Vlaamse queeste toch niet ongenegen is, toe.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2003, 15:04   #120
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Geen redelijk % v.d. Vl. wil bij Nederland horen. Dat geeft zelfs Zeno, iemand die de Vlaamse queeste toch niet ongenegen is, toe.
De vraag is of Zeno de Nederlandse queeste genegen is...

En als dit je enigste argument was, dan staan jullie toch niet echt sterk hoor. Opinies kunnen omslaan, feiten blijven feiten. Eenmaal de opinie omgeslaan, staan de BUB'ers met hun billen bloot. Dus probeer eens aan jullie argumentatie te werken. Vriendelijke tip.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be