![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarschijnlijk, maar dat is verre toekomstmuziek gezien de troonopvolging die er nu reeds is.
![]() |
#105 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1. Niet elke echtscheiding hoeft een vechtscheiding te zijn. Ik zie dan ook niet in waarom in een niet-bij-Vlaanderen-horend Brussel (wat mij utopisch lijkt) geen NL meer onderwezen zal worden. 2. Ik zie géén enkel verband tussen 'Vlaams' en haat. Dat moet je mij eens verduidelijken. 3. Of ben jij voorstander van een vechtscheiding ? Ik alleszins niet ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Gouverneur
|
![]() ... Over Google gesproken:
![]() ...Google-Earth heeft Brussel, Luik, Ardennen, regio Charleroi...etc. al op de foto... maar waar zijn de Vlamingen? Communautaire problemen ook op internet? ![]() ![]() Of misschien vanwege een of andere luchtmacht basis daar? De Amerikanen (thuisland v. Google) willen allereerst weten waar de luie Belgische piloten te vinden zijn zeker ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Tempest : 27 februari 2006 om 23:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat zegt dat over mezelf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn al discussies geweest over deze onzin, iedereen behalve ideologische hardliners die het niet willen zien (en dat is zowat de meerderheid op dit forum), zien dat Walen veel dichter bij Vlamingen staan dan Nederlanders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat dan wel? De gruwelijke "belgitude"? Ja, dat delen we. Dat is echter het resultaat van zoveel jaar Belgisch wanbeleid dat haar burgers ertoe heeft aangezet te "foefelen" op grote schaal. Waal als Vlaming hebben dit dan ook met elkaar gemeen: een argwaan tegenover de staat, een houding waarbij men de staat als vijand beschouwt en er zoveel mogelijk van tracht te onttrekken. Dit is echter niet de positiefste eigenschap die we met elkaar delen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maakt dit Brussel minder Vlaams ? Helemaal niet. En net zoals jij zegt dat Brussel natuurlijk niet bij een onafhankelijk Vlaanderen zal behoren, zeg ik natuurlijk wel. Weet je, de toekomst zal uitwijzen wie van ons beiden gelijk zal hebben. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2. Brussel overleeft op Vlaams geld. Ze kunnen niet overleven zonder Vlaanderen. 3. De Brusselse watervoorziening, elektriciteitsvoorziening en luchthaven bevinden zich in Vlaanderen. Do the math.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven is er nog het feit dat er in Brussel een aantal belangrijke EU-instellingen zijn gevestigd. Wat zal hiervan worden als Brussel bij Wallonië komt en er dus een nieuwe Franstalige staat ontstaat. Zullen de andere leden van de EU (met op kop het VK en Duitsland) wel aanvaarden dat het belangrijkste deel van hun instellingen in Franstalige landen liggen? Dat is nog maar de vraag. Wat dan ook met de maatschappelijke zetels van zoveel bedrijven? De kans is heel groot dat een gedeelte naar Vlaanderen verhuist, waardoor de inkomsten daalt alsook er een einde komt aan de pendelaarsstroom naar Brussel. Er is daarnaast de toenemende dualiteit van Brussel: enerzijds de verpaupering van de oudere wijken met steeds toenemend aantal migranten, anderzijds de dure diplomatieke en eurocratische wijken. Kan Wallonië dit opvangen? Heeft Brussel er vertrouwen in dat Wallonië hiervoor het geld en de middelen heeft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Of een B-Luxemburger staat dichter bij een L-Luxemburger, dan hij zou staan tot pakweg een Antwerpenaar. Een voorbeeld is de taal : als 2 mensen met een verschillende moedertaal met elkaar spreken, moet steeds één van beiden (of beiden) zich uitdrukken in een vreemde taal. Dit probleem ontstaat niet tussen pakweg een Olenaar en een Tilburgenaar. Of tussen een Luikenaar en een Nancynaar. Op vakantie bemerk je heel goed dat mensen met een zelfde taal elkaar opzoeken. Een Vlaming zal met een Nederlander optrekken, en zijn buur-Waal die slechts 30 kilometer verder woont met een Fransman. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit heb ik zovele malen in mijn kindertijd meegemaakt in het Groothertogdom Luxemburg. Mijn broers en ik hadden zelden Waalse speelkameraden, meestal andere Vlamingen en veel Nederlanders. Ik herinner me trouwens nog goed hoe mijn ouders nogal veel optrokken met een Friese familie die ook hun vakantie iedere keer rond dezelfde tijd op die camping doorbracht. De taalnabijheid is nu eenmaal een belangrijk gegeven bij tussenmenselijke betrekkingen. Veel belangrijker dan de meeste belgicisten durven toegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Nu iets anders, mij als republikein kan het nie zo heel veel schelen maar, hoe gaat Elisabeth heten? Elisabeth I of II, aangezien er al ooit een Elisabeth koning is geweest, al had die uiteraard geen macht. En neem nu dat de kroonprinses en de kroonprins van respectievelijk België en Nederland zouden trouwen. Kan de prins-gemaal van België (de Nederlands kroonprins dus) dan ook koning in Nederland worden? Ik ken er niet zoveel van, van die monarchistische wetten, maar het leek mij eens interessant te weten.
![]() |
![]() |
#117 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Misschien bent u wel de ideologische hardliner ipv zowat iedereen. Het is goed in eigen hart te kijken voor het slapen gaan, tomm
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 1 maart 2006 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) Omgekeerd ook, werkloosheid in Vlaanderen zou veel hoger zijn zonder de 100000'en die dagelijks naar Brussel pendelen. 3) Ja, maar in Wallonië hebben ze dat ook allemaal, en als Vlaanderen moeilijk doet zullen ze geen moment aarzelen om die te vervangen, met nog catastrofalere gevolgen voor de vlaamse economie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |