Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2006, 09:49   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Een huwelijk met de oranjes is inderdaad niet toegelaten (dit om het Belgisch grondgebied niet meer onder Nederlands gezag te brengen). Het juiste wetsartikel heb ik niet direct teruggevonden.

Wat bedoel je eigenlijk met: "een oranje op de troon toelaten"? Oranjes mogen bij mijn weten de Belgische troon niet bestijgen omwille van de reden die ik hierboven heb aangehaald. Een oranje op de troon toelaten impliceert toch sowieso dat er een huwelijk plaatsvindt?
Wetten kunnen altijd gewijzigd worden, Kim. Blijkbaar verliest u dit eventjes uit het oog. En kom nu niet af met wat de opperbubbel hier vroeger zei, nl. dat die bepalingen niet te wijzigen vallen. Dat is natuurlijk larie. Iedere wet of wettelijke bepaling kan veranderd worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 09:56   #102
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wetten kunnen altijd gewijzigd worden, Kim. Blijkbaar verliest u dit eventjes uit het oog. En kom nu niet af met wat de opperbubbel hier vroeger zei, nl. dat die bepalingen niet te wijzigen vallen. Dat is natuurlijk larie. Iedere wet of wettelijke bepaling kan veranderd worden.
Tuurlijk kunnen wetten gewijzigd worden, het zou maar erg zijn dat ik dat als rechtenstudente niet zou weten. Mijn antwoord was dan ook te plaatsen in het licht van de huidige situatie, zonder wetswijziging. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat er heden ten dage een wetswijziging zal komen om een oranje toe te laten op de troon.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 09:58   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk kunnen wetten gewijzigd worden, het zou maar erg zijn dat ik dat als rechtenstudente niet zou weten. Mijn antwoord was dan ook te plaatsen in het licht van de huidige situatie, zonder wetswijziging. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat er heden ten dage een wetswijziging zal komen om een oranje toe te laten op de troon.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat men die oude bepalingen zal inroepen wanneer er ooit een Oranje verliefd zou worden op een Belgische prinses of omgekeerd. De tijden zijn anders dan toen. Desnoods zal men de zaak aanpassen.
Oud 27 februari 2006, 10:01   #104
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat men die oude bepalingen zal inroepen wanneer er ooit een Oranje verliefd zou worden op een Belgische prinses of omgekeerd. De tijden zijn anders dan toen. Desnoods zal men de zaak aanpassen.
Waarschijnlijk, maar dat is verre toekomstmuziek gezien de troonopvolging die er nu reeds is.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 19:35   #105
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Werkelijk onzin.
Zo'n opmerking sterkt mij méér in het feit dat mijn stelling inderdaad wel juist is.
(Maar wellicht wéét je het wel, maar negeer je het bewust.)

job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 19:43   #106
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar waar wind ik mij eigenlijk over op, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt dan zal Brussel daar nooit bijhoren en woon ik niet langer in Vlaanderen als ik dan nog in Brussel woon. Helaas zullen mijn kinderen dan geen Nederlands kunnen leren op school en zal "Vlaams" haatgevoelens oproepen, want dat is het gevolg van een scheiding. Dat is spijtig, want ik vind dat Brussel zijn Vlaamse roots niet volledig mag verliezen. Anderzijds zullen ticketjes voor de trein meer kosten want internationaal verkeer is duurder. En als ik naar de dokter ga in Oostende of Antwerpen zal dat niet terugbetaald worden door de ziekteverzekering. Niets dan narigheid dus voor iedereen. Maar als de meerderheid van de Vlamingen hun eigen moestuin onafhankelijk willen maken en er onder VB-bestuur een grote rotzooi van maken dan zal dat gebeuren en moeten ze er hun plan mee trekken, maar zolang de meerderheid van de Vlamingen dat niet wil zal het niet gebeuren, ik reken op het gezond verstand dat toch typisch Vlaams is.
Dit zinnetje zegt héél véél over jezelf.

1. Niet elke echtscheiding hoeft een vechtscheiding te zijn. Ik zie dan ook niet in waarom in een niet-bij-Vlaanderen-horend Brussel (wat mij utopisch lijkt) geen NL meer onderwezen zal worden.
2. Ik zie géén enkel verband tussen 'Vlaams' en haat. Dat moet je mij eens verduidelijken.
3. Of ben jij voorstander van een vechtscheiding ? Ik alleszins niet !
Oud 27 februari 2006, 22:56   #107
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

... Over Google gesproken:

...Google-Earth heeft Brussel, Luik, Ardennen, regio Charleroi...etc. al op de foto... maar waar zijn de Vlamingen? Communautaire problemen ook op internet? Verrassend genoeg is Limburg er al. Bijna geheel zelfs! Maar waarom Limburg? Zijn de Belgische Google-IT-vertegenwoordigers allemaal Limburgers ofzo (eigen kot eerst)?

Of misschien vanwege een of andere luchtmacht basis daar? De Amerikanen (thuisland v. Google) willen allereerst weten waar de luie Belgische piloten te vinden zijn zeker

Laatst gewijzigd door Tempest : 27 februari 2006 om 23:25.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 11:03   #108
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dit zinnetje zegt héél véél over jezelf.

1. Niet elke echtscheiding hoeft een vechtscheiding te zijn. Ik zie dan ook niet in waarom in een niet-bij-Vlaanderen-horend Brussel (wat mij utopisch lijkt) geen NL meer onderwezen zal worden.
2. Ik zie géén enkel verband tussen 'Vlaams' en haat. Dat moet je mij eens verduidelijken.
3. Of ben jij voorstander van een vechtscheiding ? Ik alleszins niet !
Elke echtscheiding gaat gepaard met haat, tenminste als een van de partijen niet wil scheiden. En natuurlijk zal Brussel niet bij een onafhankelijk Vlaanderen horen, 90% van de Brusselaars spreekt Frans.
Wat zegt dat over mezelf?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 11:06   #109
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n opmerking sterkt mij méér in het feit dat mijn stelling inderdaad wel juist is.
(Maar wellicht wéét je het wel, maar negeer je het bewust.)

Er zijn al discussies geweest over deze onzin, iedereen behalve ideologische hardliners die het niet willen zien (en dat is zowat de meerderheid op dit forum), zien dat Walen veel dichter bij Vlamingen staan dan Nederlanders.
Oud 1 maart 2006, 11:16   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn al discussies geweest over deze onzin, iedereen behalve ideologische hardliners die het niet willen zien (en dat is zowat de meerderheid op dit forum), zien dat Walen veel dichter bij Vlamingen staan dan Nederlanders.
Naar taal in ieder geval niet. Naar muziekcultuur al evenmin. Naar bepaalde eetgewoonten niet (in het zuiden is het eerder gebruikelijk een klein of geen ontbijt te nemen, terwijl we hier in Vlaanderen grotendeels kiezen voor het uitgebreide "Germaanse" ontbijt). Naar politieke dominantie ook niet. Naar literatuur ook niet. Enzovoort. In de praktijk is het zo dat de taalgrens ook een sociologische grens is geworden waarbij de oriëntatie ook anders is geworden (in Wallonië richt men zich op Frankrijk, terwijl men in Vlaanderen naar Nederland en de Angelsaksische wereld richt).

Wat dan wel? De gruwelijke "belgitude"? Ja, dat delen we. Dat is echter het resultaat van zoveel jaar Belgisch wanbeleid dat haar burgers ertoe heeft aangezet te "foefelen" op grote schaal. Waal als Vlaming hebben dit dan ook met elkaar gemeen: een argwaan tegenover de staat, een houding waarbij men de staat als vijand beschouwt en er zoveel mogelijk van tracht te onttrekken. Dit is echter niet de positiefste eigenschap die we met elkaar delen.
Oud 1 maart 2006, 11:22   #111
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke echtscheiding gaat gepaard met haat, tenminste als een van de partijen niet wil scheiden. En natuurlijk zal Brussel niet bij een onafhankelijk Vlaanderen horen, 90% van de Brusselaars spreekt Frans.
Ik denk zelfs dat zowat 100 % van de Brusselaars Frans spreekt. En dat evengoed een zéér hoog aantal (75% ? 90% ?) ook Nederlands en/of Brussels spreekt.
Maakt dit Brussel minder Vlaams ? Helemaal niet.
En net zoals jij zegt dat Brussel natuurlijk niet bij een onafhankelijk Vlaanderen zal behoren, zeg ik natuurlijk wel. Weet je, de toekomst zal uitwijzen wie van ons beiden gelijk zal hebben.

Oud 1 maart 2006, 11:28   #112
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Franstalige Brusselaars zien zichzelf niet als Walen. Ze voelen geen enkele band met wallonië..
2. Brussel overleeft op Vlaams geld. Ze kunnen niet overleven zonder Vlaanderen.
3. De Brusselse watervoorziening, elektriciteitsvoorziening en luchthaven bevinden zich in Vlaanderen. Do the math.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2006, 11:30   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk zelfs dat zowat 100 % van de Brusselaars Frans spreekt. En dat evengoed een zéér hoog aantal (75% ? 90% ?) ook Nederlands en/of Brussels spreekt.
En net zoals jij zegt dat Brussel natuurlijk niet bij een onafhankelijk Vlaanderen zal behoren, zeg ik natuurlijk wel. Weet je, de toekomst zal uitwijzen wie van ons beiden gelijk zal hebben.
Inderdaad, daarenboven is de Brusselse splijtzwam niet alleen te herleiden tot de taalproblematiek. De meeste Brusselse Franstaligen hebben vaak een zekere sentimentele band met België, juist omdat ze tussen de plooien vallen. Ze beschouwen zich niet als Vlamingen, en al evenmin als Walen. Heel velen weten dat ze eigenlijk van Vlamingen afstammen (alleen al hun familienaam spreekt boekdelen). Identitair hebben ze het wel wat moeilijk in deze veranderende tijden.

Daarenboven is er nog het feit dat er in Brussel een aantal belangrijke EU-instellingen zijn gevestigd. Wat zal hiervan worden als Brussel bij Wallonië komt en er dus een nieuwe Franstalige staat ontstaat. Zullen de andere leden van de EU (met op kop het VK en Duitsland) wel aanvaarden dat het belangrijkste deel van hun instellingen in Franstalige landen liggen? Dat is nog maar de vraag. Wat dan ook met de maatschappelijke zetels van zoveel bedrijven? De kans is heel groot dat een gedeelte naar Vlaanderen verhuist, waardoor de inkomsten daalt alsook er een einde komt aan de pendelaarsstroom naar Brussel. Er is daarnaast de toenemende dualiteit van Brussel: enerzijds de verpaupering van de oudere wijken met steeds toenemend aantal migranten, anderzijds de dure diplomatieke en eurocratische wijken. Kan Wallonië dit opvangen? Heeft Brussel er vertrouwen in dat Wallonië hiervoor het geld en de middelen heeft?
Oud 1 maart 2006, 11:37   #114
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei staan de Z-Vlamingen, de N-Brabanders en de NL-Limburgers dichter bij de W/O-Vlamingen, A'pen/VL-Brabanders en B-Limburgers dan een Waal tot een Vlaming.
Of een B-Luxemburger staat dichter bij een L-Luxemburger, dan hij zou staan tot pakweg een Antwerpenaar.
Een voorbeeld is de taal : als 2 mensen met een verschillende moedertaal met elkaar spreken, moet steeds één van beiden (of beiden) zich uitdrukken in een vreemde taal.
Dit probleem ontstaat niet tussen pakweg een Olenaar en een Tilburgenaar. Of tussen een Luikenaar en een Nancynaar.
Op vakantie bemerk je heel goed dat mensen met een zelfde taal elkaar opzoeken. Een Vlaming zal met een Nederlander optrekken, en zijn buur-Waal die slechts 30 kilometer verder woont met een Fransman.
Oud 1 maart 2006, 11:53   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op vakantie bemerk je heel goed dat mensen met een zelfde taal elkaar opzoeken. Een Vlaming zal met een Nederlander optrekken, en zijn buur-Waal die slechts 30 kilometer verder woont met een Fransman.
Dit heb ik zovele malen in mijn kindertijd meegemaakt in het Groothertogdom Luxemburg. Mijn broers en ik hadden zelden Waalse speelkameraden, meestal andere Vlamingen en veel Nederlanders. Ik herinner me trouwens nog goed hoe mijn ouders nogal veel optrokken met een Friese familie die ook hun vakantie iedere keer rond dezelfde tijd op die camping doorbracht. De taalnabijheid is nu eenmaal een belangrijk gegeven bij tussenmenselijke betrekkingen. Veel belangrijker dan de meeste belgicisten durven toegeven.
Oud 1 maart 2006, 12:31   #116
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Een huwelijk met de oranjes is inderdaad niet toegelaten (dit om het Belgisch grondgebied niet meer onder Nederlands gezag te brengen). Het juiste wetsartikel heb ik niet direct teruggevonden.

Wat bedoel je eigenlijk met: "een oranje op de troon toelaten"? Oranjes mogen bij mijn weten de Belgische troon niet bestijgen omwille van de reden die ik hierboven heb aangehaald. Een oranje op de troon toelaten impliceert toch sowieso dat er een huwelijk plaatsvindt?
Dit wetsartikel is al afgeschaft, ik geloof direct na de geboorte van Elisabeth.

Nu iets anders, mij als republikein kan het nie zo heel veel schelen maar, hoe gaat Elisabeth heten?
Elisabeth I of II, aangezien er al ooit een Elisabeth koning is geweest, al had die uiteraard geen macht.

En neem nu dat de kroonprinses en de kroonprins van respectievelijk België en Nederland zouden trouwen. Kan de prins-gemaal van België (de Nederlands kroonprins dus) dan ook koning in Nederland worden?
Ik ken er niet zoveel van, van die monarchistische wetten, maar het leek mij eens interessant te weten.
Oud 1 maart 2006, 13:40   #117
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Misschien bent u wel de ideologische hardliner ipv zowat iedereen. Het is goed in eigen hart te kijken voor het slapen gaan, tomm
Oud 1 maart 2006, 14:02   #118
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar taal in ieder geval niet. Naar muziekcultuur al evenmin. Naar bepaalde eetgewoonten niet (in het zuiden is het eerder gebruikelijk een klein of geen ontbijt te nemen, terwijl we hier in Vlaanderen grotendeels kiezen voor het uitgebreide "Germaanse" ontbijt). Naar politieke dominantie ook niet. Naar literatuur ook niet. Enzovoort. In de praktijk is het zo dat de taalgrens ook een sociologische grens is geworden waarbij de oriëntatie ook anders is geworden (in Wallonië richt men zich op Frankrijk, terwijl men in Vlaanderen naar Nederland en de Angelsaksische wereld richt).

Wat dan wel? De gruwelijke "belgitude"? Ja, dat delen we. Dat is echter het resultaat van zoveel jaar Belgisch wanbeleid dat haar burgers ertoe heeft aangezet te "foefelen" op grote schaal. Waal als Vlaming hebben dit dan ook met elkaar gemeen: een argwaan tegenover de staat, een houding waarbij men de staat als vijand beschouwt en er zoveel mogelijk van tracht te onttrekken. Dit is echter niet de positiefste eigenschap die we met elkaar delen.
Eten bijna 100% hetzelfde, en de meeste Vlamingen nemen niet eens een fantsoenlijk ontbijt, laat staan een "Germaans" ontbijt, het blijft bij een boterham met choco of confituur en koffie, krak hetzelfde in Wallonië. (in Nederland over het algemeen een iets uitgebreider ontbijt, doch er zijn er ook die geen ontbijt nemen), muziek is overwegend angelsaxisch in beide delen van het land, in Wallonië om taalredenen wel meer franse muziek. Ook qua mentaliteit staan walen veel dichter bij vlamingen dan nederlanders, ik heb het dan niet over "belgitude" maar in het algemeen, net als Vlamingen zijn Walen iets discreter en minder open en "show" dan Nederlanders, zowel Vlamingen als Walen zijn "zwanzers" die met alles kunnen lachen bij een pint, huisje/tuintje/kindje/hondje mentaliteit heel sterk in beide landsdelen (eigenlijk, als je het zo bekijkt hebben ze ook meer met elkaar gemeen dan met Brusselaars) . enzovoort.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 maart 2006 om 14:14.
Oud 1 maart 2006, 14:06   #119
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
1. Franstalige Brusselaars zien zichzelf niet als Walen. Ze voelen geen enkele band met wallonië..
2. Brussel overleeft op Vlaams geld. Ze kunnen niet overleven zonder Vlaanderen.
3. De Brusselse watervoorziening, elektriciteitsvoorziening en luchthaven bevinden zich in Vlaanderen. Do the math.
1) Onzin, ze hebben dezelfde partijen en delen veel met Walen, net als Vlamingen. Met Vlaanderen hebben ze de taal niet gemeen, en net dat is ook het grootste en voornaamste verschil tussen Vlaanderen en Wallonië.
2) Omgekeerd ook, werkloosheid in Vlaanderen zou veel hoger zijn zonder de 100000'en die dagelijks naar Brussel pendelen.
3) Ja, maar in Wallonië hebben ze dat ook allemaal, en als Vlaanderen moeilijk doet zullen ze geen moment aarzelen om die te vervangen, met nog catastrofalere gevolgen voor de vlaamse economie.
Oud 1 maart 2006, 14:08   #120
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik durf er mijn hele hebben en houden op verwedden. Bovendien, wat is het nut om Wallonië van de hand te doen als je toch overblijft met een tweetalig land? 75% die Vlaams of Brussels als eerste taal spreekt? Eerder rond de 5 �* 10 %.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be