Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2003, 21:58   #101
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik kan ook prima de mensen begrijpen die liever Vlaanderen onafhankelijk zien dan bij Nederland. Ik zou ook mijn bedenkingen hebben op een stelling als Nederland bij Duitsland. Want onafhankelijkheid levert op het oog snelle vrijheden op en bevredigd het gevoel van nationale of regionale trots. Of het echter uiteindelijk het best haalbare is is nog niet bewezen. Vlaanderen is op zich meer dan in staat een onafhankelijk land te zijn. Maar toch.........samen ben je sterker.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 22:06   #102
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad. En in tegenstelling tot Wallonië + Vlaanderen is Vlaanderen + Nederland wèl natuurlijk, en zouden we na verloop van tijd dichter bij elkaar groeien.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 23:06   #103
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Daar gaat het niet om, Duitsland is niet in de rug gestoken door joden-communisten of vrijmetselaars.
Wie spreekt er nu over joden, communisten of vrijmetselaars? Het gaat over Clemenceau die zijn wraakplannen de vrije loop liet en Duitsland op die manier opzadelde met een ondraaglijk overgaveverdrag, en aldus de kiemen legde voor een tweede wereldoorlog.
Daar gaat het hem niet om: Duitsland heeft gecapituleerd in 1918, Versailles was op 28-06-1919. U suggereert dat Duitsland niet op het terrein verslagen is, terwijl ze zijn bezweken onder het tankwapen én de overmacht van de geallieerden.
Ik wacht trouwens nog steeds met spanning op een reactie op de toespraak van Wilhelm II die een oorlog opgedrongen kreeg
Wat is dat hier allemaal??? Waar die geallieerde troepen zich bevonden maakt toch niet uit? Japan was ook verslagen. Afghanistan en Irak zijn nu ook verslagen. Hebben ze dat in '91 met Irak gedaan misschien? Nochtans was Irak ook verslagen, hoor. En ze hadden Koeweit bezet, net zoals Duitsland België binnenviel. Is precies hetzelfde. Dus waarom een andere behandeling voor Irak, terwijl zij iets gelijkaardigs uitgestoken hadden? Saddam mocht zelfs tot dit jaar aan de macht blijven!! Allez, stel u eens voor dat de V.S. met Irak zou doen wat Frankrijk na WO I met Duitsland deed.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 23:14   #104
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Geef mij maar eerst een Vlaamse onafhankelijkheid en dan zien we nog wel. Maar persoonlijk ben ik voor een samensmelting met Nederland niet te vinden.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2003, 00:20   #105
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt of we onder buitenlandse voogdij moeten, zal er gevochten worden tot de laatste kogel!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2003, 00:43   #106
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt of we onder buitenlandse voogdij moeten, zal er gevochten worden tot de laatste kogel!
Ah, we horen onze tolerante superdemocraat ook nog eens!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2003, 00:47   #107
Bruno*
Banneling

Standaard

Het is het recht om verzet te bieden bij een vreemde overheersing.
Oud 29 juli 2003, 00:49   #108
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Zelfs al stemt de meerderheid van de bevolking ermee in?
Oud 29 juli 2003, 00:50   #109
Bruno*
Banneling

Standaard

Nee, dan niet.
Oud 29 juli 2003, 00:51   #110
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, dan niet.
Aha, dan zal u toch uw boude uitspraak over vechten tot de laatste kogel bij een onafhankelijk Vlaanderen ietwat moeten nuanceren, mijn waarde!
Oud 29 juli 2003, 00:54   #111
Bruno*
Banneling

Standaard

't Is maar een voorspelling.
Oud 29 juli 2003, 09:29   #112
Dimitri

Standaard

Citaat:
Door jou zeker?!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2003, 09:34   #113
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Hallo allemaal. Het doet me deugd een discussie van tenminste enig niveau over dit niet onbeladen onderwerp te zien. Ik hoop dat jullie me willen toestaan mede te delen dat ik wat graag Vlaanderen en Nederland verenigd zou zien in welke staatsvorm dan ook. En jawel, we mogen dan graag grappen over onze zuiderburen maken maar volgens mij is Vlaanderen van harte welkom bij Nederland.
Loop maar niet te hard van stapel, de (zwijgende) meerderheid is nog altijd tegen een splitsing, en voor het behoud van België. En het is niet omdat deze mensen het niet van de daken schreeuwen, zoals wij hier allemaal doen, dat ze daarvoor geen stem hebben.
Ik zou voorstellen laat die hollanders links liggen en laten we ons allemaal concentreren op de dingen die beter kunnen in ons land, zonder aan alles een communautair kleurtje te geven.
U moet het maar eens nagaan, Coosie, het is slechts zelden gebeurd in de geschiedenis dat de 'zwijgende meerderheid' een politiek doorslaggevende factor was, zelfs in onze eigen democratische tijden met haar fixatie op 'de meerderheid'. Denkt u dat in 1830 een meerderheid gewonnen was voor een onafhankelijk België, laat staan voor de liberale parlementaire grondwet? Zonder van een historische wetmatigheid te spreken -daar geloof ik namelijk niet in-, kan je toch aannemen dat bijna alle grote veranderingen in de geschiedenis het werk waren van een overtuigde minderheid die erin slaagde haar ideeën door te drukken, gesteund door de omstandigheden. Waarom zou het onzinnig zijn dat Vlaanderen over het muurtje heen naar Nederland kijkt? Als ik uit eigen ervaring spreek, dan bljkt dat we al evenveel met onze Noorderburen dan met Wallonië gemeen hebben, dus waarom niet? Het is trouwens niet enkel Vlaanderen dat voordeel kan halen uit een nauwere samenwerking, ook Wallonië en Luxemburg zouden veel kunnen winnen bij een sterke Benelux-federatie, al was het maar dat die een groter tegengewicht zou kunnen vormen -economisch en politiek- tegen de grote landen in Europa.

Tot slot, eentje voor Hollander: ik apprecieer je enthousiasme voor Vlaanderen, maar waarom die Hollandse leeuw in je avatar? Er is leven buiten de Randstad, weet je...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2003, 11:04   #114
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Een vreemde overheersing waarbij we mee het beleid uitmaken, dat ook op onze bezetter van kracht is... En dan spreken we in de moderne context. U bent ook waarschijnlijk zo iemand die de Spaanse en Oostenrijkse tijd een bezetting noemt, nietwaar?

Vertel mij eens... Wat is het verschil tussen Vlaams separatisme en Belgisch separatisme?
Oud 29 juli 2003, 11:24   #115
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonder van een historische wetmatigheid te spreken -daar geloof ik namelijk niet in-, kan je toch aannemen dat bijna alle grote veranderingen in de geschiedenis het werk waren van een overtuigde minderheid die erin slaagde haar ideeën door te drukken, gesteund door de omstandigheden.
Dan kunnen we het democratisch principe dus afschaffen?
Oud 29 juli 2003, 13:30   #116
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Zonder van een historische wetmatigheid te spreken -daar geloof ik namelijk niet in-, kan je toch aannemen dat bijna alle grote veranderingen in de geschiedenis het werk waren van een overtuigde minderheid die erin slaagde haar ideeën door te drukken, gesteund door de omstandigheden.
Mijn reactie was geen standpunt, maar een vaststelling naar aanleiding van het geblaat over die 'zwijgende meerderheid', ik vermoed dat u intelligent genoeg bent om beide van elkaar te onderscheiden. Een zwijgende massa is per definitie inert; enkel wie erin slaagt die massa te mobiliseren of te sturen, kan er iets mee aanvangen, want zolang die meerderheid zwijgt, kan een gemotiveerde minderheid haar gang gaan of toch minstens de zaken sturen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 29 juli 2003, 14:41   #117
Bruno*
Banneling

Standaard

Dus u geeft toe dat het Vl-nationalisme de meerderheid, die tegen haar is, manipuleert?
Oud 29 juli 2003, 14:55   #118
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus u geeft toe dat het Vl-nationalisme de meerderheid, die tegen haar is, manipuleert?
Er is geen sprake van manipuleren, maar van mobiliseren en/of sturen van een inerte massa, dat is heel wat anders. Als puntje bij paaltje komt, staat die inertie vaak gelijk met onverschilligheid en volgt de 'zwijgende meerderheid' (die enkel meerderheid is in haar inertie) de loop der gebeurtenissen. Het geniale van de democratie is dat ze die inerte massa -hier overigens niet pejoratief bedoeld- mee in het beslissingsproces betrekt, of toch de pretentie heeft dat te doen, wat een rem is op al te voortvarende minderheden. Trouwens, als we uw negatief ingevulde interpretatie aannemen, dan zijn wij -als politiek gemotiveerden- met z'n allen in hetzelfde bedje ziek.
Oud 29 juli 2003, 15:57   #119
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Neen, want dan legitimeren we België, dat ook ondemocratisch tot stand is gekomen. Flaminganten en Groot/Heel-Nederlanders spelen het spel wél via de politieke organen die er zijn...
Oud 29 juli 2003, 16:42   #120
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Hallo allemaal. Het doet me deugd een discussie van tenminste enig niveau over dit niet onbeladen onderwerp te zien. Ik hoop dat jullie me willen toestaan mede te delen dat ik wat graag Vlaanderen en Nederland verenigd zou zien in welke staatsvorm dan ook. En jawel, we mogen dan graag grappen over onze zuiderburen maken maar volgens mij is Vlaanderen van harte welkom bij Nederland.
Loop maar niet te hard van stapel, de (zwijgende) meerderheid is nog altijd tegen een splitsing, en voor het behoud van België. En het is niet omdat deze mensen het niet van de daken schreeuwen, zoals wij hier allemaal doen, dat ze daarvoor geen stem hebben.
Ik zou voorstellen laat die hollanders links liggen en laten we ons allemaal concentreren op de dingen die beter kunnen in ons land, zonder aan alles een communautair kleurtje te geven.
U moet het maar eens nagaan, Coosie, het is slechts zelden gebeurd in de geschiedenis dat de 'zwijgende meerderheid' een politiek doorslaggevende factor was, zelfs in onze eigen democratische tijden met haar fixatie op 'de meerderheid'. Denkt u dat in 1830 een meerderheid gewonnen was voor een onafhankelijk België, laat staan voor de liberale parlementaire grondwet? Zonder van een historische wetmatigheid te spreken -daar geloof ik namelijk niet in-, kan je toch aannemen dat bijna alle grote veranderingen in de geschiedenis het werk waren van een overtuigde minderheid die erin slaagde haar ideeën door te drukken, gesteund door de omstandigheden. Waarom zou het onzinnig zijn dat Vlaanderen over het muurtje heen naar Nederland kijkt? Als ik uit eigen ervaring spreek, dan bljkt dat we al evenveel met onze Noorderburen dan met Wallonië gemeen hebben, dus waarom niet? Het is trouwens niet enkel Vlaanderen dat voordeel kan halen uit een nauwere samenwerking, ook Wallonië en Luxemburg zouden veel kunnen winnen bij een sterke Benelux-federatie, al was het maar dat die een groter tegengewicht zou kunnen vormen -economisch en politiek- tegen de grote landen in Europa.

Tot slot, eentje voor Hollander: ik apprecieer je enthousiasme voor Vlaanderen, maar waarom die Hollandse leeuw in je avatar? Er is leven buiten de Randstad, weet je...
Naarmate of een nakende onafhankelijkheid of een nakende unitaire belgische staat waarheid wordt, dan zal die zwijgende meerderheid niet meer zwijgen.
Hoedanook, ik probeer geen gebruik te maken van de zwijgende meerderheid als argument in onze discussie. Mensen in mijn omgeving, die volgens mijn interpretatie deel uitmaken van de zwijgende meerderheid, zijn mijn ergste critici. Dat vind ik belangrijk. ZOals ik eerder schreef, ze lachen met mij wanneer ik luidop zit te vloeken over politieke blunders, terwijl hun dat volkomen niet interesseert dat vb de wapenuitvoer geregionaliseerd wordt. Maar er zijn ook momenten dat ik mijn eigen overtuigingen moet toetsen aan de realiteit, zijnde op kleine schaal dan: mijn omgeving, die zwijgende meerderheid. Ik had van de meesten van hun verwacht dat zij ook dingen zouden zeggen aleve de republiiek, etc. Maar, ik was heel aangenaam verrast dat de meesten voor het behoud van belgië en de monarchie zijn. Ik hecht daar persoonlijk belang aan, dat af en toe mensen uit volkomen onverwachte hoek het eens zijn met mijn overtuiging. Voila.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be